joram 9415831
Wegverkenner
Hallo autofanaten, gezocht: Ruime, zuinige en betrouwbare gezinsauto!
Na vijf heerlijke jaren in onze C4 Grand Picasso, is het tijd voor iets nieuws. Het gevoel en verstand zeggen dat we toe zijn aan een andere auto. Ik zou dan ook graag weer gebruik maken van jullie meningen en expertise om de juiste keuze te maken.
Onze situatie en wensen:
- Kilometerstand per jaar: Ongeveer 9.000 à 10.000 km.
- Gezinssamenstelling: Twee volwassenen en twee kinderen (9 en 5 jaar).
- Soort ritten: Voornamelijk korte ritten binnen de bebouwde kom, zo'n 8 à 10 km enkel.
- Voorkeur aandrijving: Hybride (of in ieder geval erg zuinig).
- Gewicht: Maximaal rond de 1550 kg.
- Motor: Voorkeur voor 4 cilinders (geen 'gedownsizede' motor).
- Interieurruimte: Voldoende beenruimte (ik ben zelf 1.97 m lang).
- Betrouwbaarheid: Zeer belangrijk!
- Transmissie: Automaat.
- Kofferbak: Minimaal 580 liter.
- Budget: Ongeveer €22.000 (met enige marge).
- Uitrusting: Goed uitgeruste occasion met minimaal stoelverwarming, Android Auto en Keyless Entry & Go.
Kandidaten die mijn aandacht hebben getrokken:
1. Hyundai Tucson HEV (vanaf bouwjaar 2021)
- Mijn oog is gevallen op de Hybride (HEV) variant, omdat ik hoor dat de PHEV (Plug-in Hybrid) vaker problemen zou hebben. Ik heb begrepen dat de HEV doorgaans betrouwbaarder is, maar ik vind de meningen hierover wat uiteenlopend.
- Er zijn nog niet veel occasions beschikbaar die binnen mijn budget vallen. De exemplaren die ik zie, hebben vaak al een flinke kilometerstand (tussen de 150.000 en 190.000 km).
- Omdat deze auto relatief jong is, kan ik weinig terugvinden over specifieke problemen bij hogere kilometerstanden. Mijn belangrijkste vraag is dan ook: is een Tucson HEV met zo'n hoge kilometerstand nog betrouwbaar te achten?
- Daarnaast ben ik benieuwd naar het praktijkverbruik bij korte ritten binnen de bebouwde kom. Ik lees hier veel verschillende berichten over, en voor onze ritpatronen is dit een cruciale factor.
- Deze auto spreekt me erg aan, vooral de 2.0-liter variant vanwege de motor en uitrusting.
- Ik heb een mooie GR Sport uit 2020 met 189.xxx km gezien voor ongeveer €17.500. Het potentiële nadeel hier is dat de verkopende partij schijnbaar geen garantie aanbiedt.
- Tot welke kilometerstand zijn deze auto's nog goed te kopen en wat zijn de valkuilen bij hogere kilometerstanden, met name als er geen garantie wordt geboden?
Merk wel dat de tuscon wat vertrouwder voelt qua zitpositie en het in- / uitstappen.
Zijn er mensen met ervaring met zowel de Hyundai Tucson HEV als de Toyota Corolla Touring Sports? Wat zijn jullie ervaringen en waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?
Andere overwogen opties:
- Kia Niro: Hoewel een goede optie, vonden we de kofferbak toch wat aan de kleine kant en de aanschafprijs zit dicht tegen die van de Tucson aan.
- Toyota Prius Wagon: Dit is op zich een goede optie qua betrouwbaarheid en verbruik, maar we vinden hem qua opties en uiterlijk wat gedateerd. Nieuwere modellen zijn vaak relatief duur.
- Renault Grand Scénic 1.3: We hebben het idee dat deze te zwaar en onzuinig is voor onze ritten.