gezocht: Ruime, zuinige en betrouwbare gezinsauto! TUSCON HEV OF COROLLA?

joram 9415831

Wegverkenner

Hallo autofanaten, gezocht: Ruime, zuinige en betrouwbare gezinsauto!​

Na vijf heerlijke jaren in onze C4 Grand Picasso, is het tijd voor iets nieuws. Het gevoel en verstand zeggen dat we toe zijn aan een andere auto. Ik zou dan ook graag weer gebruik maken van jullie meningen en expertise om de juiste keuze te maken.

Onze situatie en wensen:
  • Kilometerstand per jaar: Ongeveer 9.000 à 10.000 km.
  • Gezinssamenstelling: Twee volwassenen en twee kinderen (9 en 5 jaar).
  • Soort ritten: Voornamelijk korte ritten binnen de bebouwde kom, zo'n 8 à 10 km enkel.
  • Voorkeur aandrijving: Hybride (of in ieder geval erg zuinig).
  • Gewicht: Maximaal rond de 1550 kg.
  • Motor: Voorkeur voor 4 cilinders (geen 'gedownsizede' motor).
  • Interieurruimte: Voldoende beenruimte (ik ben zelf 1.97 m lang).
  • Betrouwbaarheid: Zeer belangrijk!
  • Transmissie: Automaat.
  • Kofferbak: Minimaal 580 liter.
  • Budget: Ongeveer €22.000 (met enige marge).
  • Uitrusting: Goed uitgeruste occasion met minimaal stoelverwarming, Android Auto en Keyless Entry & Go.

Kandidaten die mijn aandacht hebben getrokken:

1. Hyundai Tucson HEV (vanaf bouwjaar 2021)

• Mijn oog is gevallen op de Hybride (HEV) variant, omdat ik hoor dat de PHEV (Plug-in Hybrid) vaker problemen zou hebben. Ik heb begrepen dat de HEV doorgaans betrouwbaarder is, maar ik vind de meningen hierover wat uiteenlopend.
  • Er zijn nog niet veel occasions beschikbaar die binnen mijn budget vallen. De exemplaren die ik zie, hebben vaak al een flinke kilometerstand (tussen de 150.000 en 190.000 km).
  • Omdat deze auto relatief jong is, kan ik weinig terugvinden over specifieke problemen bij hogere kilometerstanden. Mijn belangrijkste vraag is dan ook: is een Tucson HEV met zo'n hoge kilometerstand nog betrouwbaar te achten?
  • Daarnaast ben ik benieuwd naar het praktijkverbruik bij korte ritten binnen de bebouwde kom. Ik lees hier veel verschillende berichten over, en voor onze ritpatronen is dit een cruciale factor.
2. Toyota Corolla Touring Sports (liefst 2.0 in GR Sport of Executive uitvoering)
  • Deze auto spreekt me erg aan, vooral de 2.0-liter variant vanwege de motor en uitrusting.
  • Ik heb een mooie GR Sport uit 2020 met 189.xxx km gezien voor ongeveer €17.500. Het potentiële nadeel hier is dat de verkopende partij schijnbaar geen garantie aanbiedt.
  • Tot welke kilometerstand zijn deze auto's nog goed te kopen en wat zijn de valkuilen bij hogere kilometerstanden, met name als er geen garantie wordt geboden?
Vandaag heb ik met de kinderen in beide auto's gezeten en ze lijken qua ruimte allebei prima te voldoen aan onze eisen.
Merk wel dat de tuscon wat vertrouwder voelt qua zitpositie en het in- / uitstappen.

Zijn er mensen met ervaring met zowel de Hyundai Tucson HEV als de Toyota Corolla Touring Sports? Wat zijn jullie ervaringen en waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

Andere overwogen opties:

• Kia Niro: Hoewel een goede optie, vonden we de kofferbak toch wat aan de kleine kant en de aanschafprijs zit dicht tegen die van de Tucson aan.
  • Toyota Prius Wagon: Dit is op zich een goede optie qua betrouwbaarheid en verbruik, maar we vinden hem qua opties en uiterlijk wat gedateerd. Nieuwere modellen zijn vaak relatief duur.
  • Renault Grand Scénic 1.3: We hebben het idee dat deze te zwaar en onzuinig is voor onze ritten.
Zie ik nog goede opties over het hoofd die passen binnen onze criteria?

Mag ik vragen waarom verbruik zo enorm belangrijk is met relatief weinig kilometers per jaar?

Als dat in het kader van duurzaamheid is, dan is elektrisch wellicht te overwegen?

Mag ik vragen waarom verbruik zo enorm belangrijk is met relatief weinig kilometers per jaar?

Als dat in het kader van duurzaamheid is, dan is elektrisch wellicht te overwegen?

Bedankt voor je reactie en goede vraag;

Het draait voor mij echt om de gebruikskosten laag houden. Het verschil in benzinekosten tussen 1 op 12 en 1 op 19 is al snel ruim €500 per jaar, en dat is een besparing die je direct in je portemonnee voelt.

Omdat wij vooral korte stukjes rijden, weet ik uit ervaring dat het verbruik van een 'gewone' benzineauto dan snel oploopt. Mijn oude Mégane reed bij die ritjes al 1 op 10. Het idee van een hybride die dan veel zuiniger is, spreekt me enorm aan.

Ik heb trouwens ook even naar volledig elektrisch gekeken, maar ik merk dat ik daar erg onrustig van word. Al die onduidelijkheid over het overheidsbeleid, het gedoe met oplaadpassen, de onzekerheid over thuis opladen en het hoge gewicht van die auto's zijn voor mij op dit moment redenen om het nog even niet te doen.

Een Hybride (HEV) lijkt daarom voor ons de perfecte middenweg: zuinig in de stad, geen laad-stress en een lager gewicht dan een EV.

Bedankt voor je reactie en goede vraag;

Het draait voor mij echt om de gebruikskosten laag houden. Het verschil in benzinekosten tussen 1 op 12 en 1 op 19 is al snel ruim €500 per jaar, en dat is een besparing die je direct in je portemonnee voelt.

Omdat wij vooral korte stukjes rijden, weet ik uit ervaring dat het verbruik van een 'gewone' benzineauto dan snel oploopt. Mijn oude Mégane reed bij die ritjes al 1 op 10. Het idee van een hybride die dan veel zuiniger is, spreekt me enorm aan.

Ik heb trouwens ook even naar volledig elektrisch gekeken, maar ik merk dat ik daar erg onrustig van word. Al die onduidelijkheid over het overheidsbeleid, het gedoe met oplaadpassen, de onzekerheid over thuis opladen en het hoge gewicht van die auto's zijn voor mij op dit moment redenen om het nog even niet te doen.

Een Hybride (HEV) lijkt daarom voor ons de perfecte middenweg: zuinig in de stad, geen laad-stress en een lager gewicht dan een EV.
Wat is het verschil in aanschafprijs tussen de Tucson en de Toyota? Als de Toyota of een andere minder zuinige auto 4500 euro goedkoper is in aanschaf, dan kun je al heel wat jaren 500 euro extra uitgeven aan brandstof voordat je dat verschil hebt uitgegeven. Idem voor je verzekering en verschil in wegenbelasting bij een zwaardere auto.

Het punt dat ik zelf wilde maken n.a.v. mijn vraag is hierboven al gemaakt: als het puur om lagere kosten draait dan is een auto van een paar duizend euro goedkoper (of een auto die goedkoper in onderhoud is) toch uiteindelijk een stuk goedkoper dan een dure zuinigere auto.

De overweging om geen elektrisch te nemen begrijp ik volledig.

De Corolla lijkt me een prima keuze. Betrouwbaar, zuinig en modern. Volgens mij heb je hoe dan ook wettelijke garantie, "geen enkele garantie" bestaat volgens mij niet meer als je de auto bij een officiële verkoper afneemt.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je kleine stukjes rijdt en de benzinemotor bij moet springen, deze dan ook niet zo zuinig is (want koud).

Nog geen twee maanden geleden besloot je door te rijden met je C4. Wat is er veranderd?

De corolla is er ook als Suzuki Swace, helaas altijd de 1.8, als je toch bij suzuki bent dan is de s-cross heel interessant de 1.4 boosterjet is er alleen met of zonder mild hybride en later als 1.5 hybride. Binnen renault, nissan, dacia heb je wellicht ook interessante hybride modellen nissan qq, (x-trail hybride) dacia jogger en renault arkana en misschien al de austral
De jeep compass is een vergeten hybride deze heeft voormalige fiat techniek aan boord

Nog geen twee maanden geleden besloot je door te rijden met je C4. Wat is er veranderd?

Dat klopt, scherp van je. Tijdens de vakantie kreeg ik het gevoel dat er toch reparaties aan zitten te komen. Moet eigenlijk ook bepaalde slijtage onderdelen vervangen (Banden en remmen). Weet niet of ik nog kosten wil maken aan deze auto aangezien de APK eind augustus verloopt icm met bovengenoemde. Is dus wederom een afweging, reparaties uitvoeren en nog doorrijden of auto inruilen en kijken voor wat anders. Auto is een geweldige gezins- en vakangiewagen. Maar kwalitatief wat minder betrouwbaar.

Als je weinig kilometers maakt en dan ook nog vooral korte stukjes rijdt vraag ik me af of een hybride wel geschikt voor je is gezien de 12V accuproblemen.

Zou aanraden om niet alleen naar het verbruik te kijken, bij het aantal kilometers scheelt het in geld niet heel veel, denk ook aan de verzekering ( per merk en model kan er veel verschil zijn), motorrijtuigenbelasting en te verwachten onderhoudskosten.
De afschrijving is nu lastig te bepalen, als je een auto langer houdt en minder er voor betaald dan schrijf je meestal minder af.

Bij het optrekken heb je voor een grote en zware auto vaak meer energie nodig.
Kijk ook zelf goed hoe groot de kofferbak werkelijk is, en hoe makkelijk te beladen.
Sommige fabrikanten “sjoemelen” enorm met de opgegeven inhoud in liters.
En de Citroen die je nu hebt heeft gewoon een hele grote, handige, en en effectieve kofferbak.

SUV’s zijn nu populair dus gebruikt relatief duur om te kopen.
De Renault Grand Scenic en Toyota Corolla Touring 2.0 hybride zitten in de zelfde gewichtsklasse voor de motorrijtuigen belasting.

Auto’s als de Kia Ceed Sportwagon, Renault Megane Estate, en Ford Focus Wagon zijn denk ik ook zeker te overwegen, en zijn goede concurrenten van de Corolla.

Neem geen overhaaste beslissingen.

Laatst bewerkt:
Zou aanraden om niet alleen naar het verbruik te kijken, bij het aantal kilometers scheelt het in geld niet heel veel, denk ook aan de verzekering ( per merk en model kan er veel verschil zijn), motorrijtuigenbelasting en te verwachten onderhoudskosten.
De afschrijving is nu lastig te bepalen, als je een auto langer houdt en minder er voor betaald dan schrijf je meestal minder af.

Bij het optrekken heb je voor een grote en zware auto vaak meer energie nodig.
Kijk ook zelf goed hoe groot de kofferbak werkelijk is, en hoe makkelijk te beladen.
Sommige fabrikanten “sjoemelen” enorm met de opgegeven inhoud in liters.
En de Citroen die je nu hebt heeft gewoon een hele grote, handige, en en effectieve kofferbak.

SUV’s zijn nu populair dus gebruikt relatief duur om te kopen.
De Renault Grand Scenic en Toyota Corolla Touring 2.0 hybride zitten in de zelfde gewichtsklasse voor de motorrijtuigen belasting.

Auto’s als de Kia Ceed Sportwagon, Renault Megane Estate, en Ford Focus Wagon zijn denk ik ook zeker te overwegen, en zijn goede concurrenten van de Corolla.

Neem geen overhaaste beslissingen.

Goede tips, bedankt! Wel één kleine kanttekeningen, de grand scenic 1.3 automaat (wil graag automaat en de 1.3 is wel minimale vermogen wat ik zou willen) zit wel in een hogere gewichtsklasse. De scenic kosten in NH €243 per kwartaal tegenover €191 van de corolla.

Maar het is zeker waar dat een MPV veel praktischer in gebruik is.
Dat maakt het ook lastig om iets anders te vinden wat aan m'n wensen voldoet denk ik.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Uiteindelijk is bij ons de keuze op de tucson phev gevallen. Deze is weliswaar iets duurder qua mrb dan de hev en mag iets minder trekken 1350kg vs 1600 kg, maar was minimaal 2000 euro goedkoper.
Met 50km elektrisch actieradius en thuis kunnen laden icm zonnepanelen, vermijden we wel benzinekosten.
Toyota (rav4) viel voor ons uiteindelijk af ivm de hoge aanschafkosten en gevoeligheid voor diefstal.

We hebben na 25000kilometer niets bijzonders in onderhoud opgemerkt.
De 4x4 en het motorvermogen is wel fijn, ook in de bergen.

Drie kinderen op de achterbank (9-11-14) zitten als prinsen

Heb je al in beide auto’s gezeten? Mijn ervaring is dat Toyota’s vaak een wat krappere zit hebben terwijl een Hyundai(ontworpen in Europa) een ruime zit heeft en grote stoelen.

Heb je al in beide auto’s gezeten? Mijn ervaring is dat Toyota’s vaak een wat krappere zit hebben terwijl een Hyundai(ontworpen in Europa) een ruime zit heeft en grote stoelen.
Ja, in beide autos gezeten. Vond ze allebei lekker zitten. De Corolla had sport stoelen die me fijn leken te omarmen. Die geven heel goed steun.
De Hyundai heeft grote stoelen waarbij vooral de hogere zitpositie positief opvalt. Dat voelt dan weer wat vertrouwder met onze huidige auto.
Echter weet je het pas echt als je echt lang in de auto moet rijden. Dan vallen pas de eventuele problemen op.

Als kosten belangrijk zijn zou ik sowieso de Corolla de voorkeur geven boven een SUV. Scheelt gewicht en nieuwprijs en daarmee wegenbelasting, verzekering en verbruik. En daarmee ook 'ecologische footprint', mocht dat belangrijk zijn.

De hybride Honda CR-v zou er eentje kunnen zijn maar die zit nog op een iets hoger prijspeil. Zo'n 25.000 euro. Dan heb je natuurlijk wel een Honda, de betrouwbaarheid zit goed, een fijne automaat en een auto die je niet op welke straathoek ziet.

Ik heb prive een Corolla, wat betreft kosten en bagageruimte echt prima! Je zou denk ik meer een nachtje over de lage en hoge instap moeten slapen ;-)
Dat vind ik ook zeker lastig. Met even proefritten weet je dat alleen niet. Weet nog wel dat ik m'n megane wel aardig laag vond en de c4 een verademing vond met in/uitstappen. Vooral als m'n auto met bestuurderskant langs de stoep staat vind ik het lastig met een lage auto...

Ik rijd nu 4,5 jaar in een Corolla Executive Station (nieuw met private lease in 2021). Ik reed hiervoor een Mazda 6 station. Dat was ook een prima auto met lekker veel ruimte, maar ja die gebruikten we alleen op vakantie. De overstap naar Corolla is ingegeven door zuiniger gebruik en met relatief veel ruimte voor C-segment leverde ik daar niet zoveel op in. Verder is de 2.0 liter moter prima qua vermogen. Ik hou ook van opties op de auto, dus werd het de executive. Vooral het schuif- kanteldak kan ik erg waarderen mede doordat het daardoor ook heel licht is in de auto. Qua betrouwbaarheid is er niets aan te merken, maar ja dat is niet vreemd met nu zo'n 80k op de teller. Gemiddeld verbruik is 1:18.

Je zegt het zelf eigenlijk al. Statistische gezien de Toyota Corolla. De meest betrouwbare auto.
Zelf heb ik onlangs ook een andere auto gekocht. Mij zoon is automonteur en die zei gelijk al "pa, neem een Toyota".
Ik heb meerdere merken getest en ik kwam op een Toyota Corolla 1.8 Hybrid van 2020 met 99000km op de klok uit. Een HB omdat ik die mooier vindt en de ruimte niet nodig heb.
Ik wilde in eerste instantie ook de 2.0 omdat ik uit een BMW E60 525i met 3.0 6 cilinder kom.
Eerst de Corolla 2.0 proefgereden en ook maar in de 1.8. Het verschil vind ik in de praktijk minder groot dan op papier.
Voordeel van de 1.8 is dat hij lichter is wat in de verzekering kan schelen. Hij is zuiniger en de kofferbak is groter.
Zelf vond ik de 1.8 prettiger en vooral stiller dan de 2.0. De 1.8 vind ik snel genoeg. De aanschaf van een 1.8 is ook gunstiger. Test beide zou ik zeggen. Mocht je budget het toelaten zou ik voor de facelift 1.8 met 140 pk gaan. Rijdt net wat vlotter en stiller dan de pre-facelift.
De Corolla hybride is zeer geschikt voor korte afstanden. Veel zuiniger dan een benzine auto. Zelf rijdt ik gemiddeld 1:20 gemeten aan de pomp.
De genoemde problemen met de 12V accu zijn de wereld al uit gewerkt door Toyota.
Voordeel van Toyota is de 10 jaar garantie!!
Zelf reken ik alles uit de de Corolla is volgens mijn berekening de goedkoopste auto om te rijden in zijn segment.

Ik zou zeggen, ga testen en rekenen. Succes met je overwegingen.

Nou, ik heb even gegoogeld en kan het idd niet zo snel vinden. Ik kan mij herinneren dat het in een stukje stond mbt de betrouwbaarheid statistieken maar kan deze niet zo snel vinden.
Wel de aankoopadvies video van Autoweek wordt het genoemd en dat het opgelost (rond de 4:30) kan worden.
Zelf heb ik deze problemen tot nu toe nog niet gehad.

Je zegt het zelf eigenlijk al. Statistische gezien de Toyota Corolla. De meest betrouwbare auto.
Zelf heb ik onlangs ook een andere auto gekocht. Mij zoon is automonteur en die zei gelijk al "pa, neem een Toyota".
Ik heb meerdere merken getest en ik kwam op een Toyota Corolla 1.8 Hybrid van 2020 met 99000km op de klok uit. Een HB omdat ik die mooier vindt en de ruimte niet nodig heb.
Ik wilde in eerste instantie ook de 2.0 omdat ik uit een BMW E60 525i met 3.0 6 cilinder kom....

Duidelijk verhaal. De voornaamste reden voor mij/ons om een 2.0 te nemen is het open/schuifdak icm panorama.
We komen nu uit een hele ruimtelijke en lichte auto. Als ik nu in een "normale" auto zit dan heb ik snel een opgesloten gevoel.
Maar misschien is dat ook weer een kwestie van wennen. A.s. maandag proefrijden in een 2.0 met schuifdak. Even kijken hoe dat rijdt en zit etc.

Heb ergens ook nog steeds in m'n achterhoofd het idee om een prius wagon te kopen. Dan behoudt ik toch de ruimte etc.
Zou dan alleen model vanaf 2015 willen en die zijn er bijna niet of zijn zo duur dat ik dan dus weer tegen de aanschafprijs van de tuscon hev aan zit. De tuscon en prius wagon schelen in maandelijkse kosten niet veel (verzekering, mrb, verbruik).

Al die afwegingen zorgen ervoor dat ik het moeilijk vindt om een keuze te maken.

Toch ook weer zijsprongetje gemaakt om te kijken naar octavia phev omdat ik thuis zou kunnen laden met zonnepanelen. Maar ergens vind ik dat ook weer gedoe enzo. Moet ik dagelijks stekker aankoppelen, kabelgoot over stoep leggen (geen eigen oprit), mrb voordeel gaat eraf etc.
Als ik met 9000km per jaar, 3 liter uitspaar dan scheelt dat iets van €180/200 euro. Maar daar moet ik eigenlijk nog wel een laadpaal van kopen etc. want anders heb je weer laadverlies.

Merk dat ik gewoon vastloop in details en denken. Misschien doe ik te moeilijk maar ik hoop straks weer zo'n 5 jaar te rijden in de opvolger van de C4.

Terug
Bovenaan