Gezocht: youngtimer met Euro6

OlafHofman f505559

Net ingestapt
Hallo,

De gemeente Utrecht is van plan om per 1 januari 2027 de gehele gemeente tot milieuzone te verklaren, wat betekent dat inwoners moeten overstappen op een auto die voldoet aan de Euro 6 uitstootnorm. Omdat ik ondernemer ben rijd in een youngtimer (auto vanaf 15 jaar oud), vanwege de lage bijtelling.

Bij het zoeken naar de combinatie van youngtimer met Euro 6 kwam ik vooral uit bij kleine stadsauto's. Momenteel rijd ik een BMW 5-serie station benzine automaat. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vergelijkbare auto.

Ik ben dus op zoek naar een auto die:

- Voldoet aan Euro 6 norm
- Beschikbaar als youngtimer vóór 1 jan. 2027 (of vlak daarna)
- Benzine, liefst automaat
- Voldoende ruimte (vergelijkbaar met huidige auto)
- Betrouwbaar genoeg om te gebruiken als youngtimer

Hebben jullie nog goede ideeën voor een geschikt auto? Alvast bedankt voor jullie input.

Gr. Olaf

De Euro 6 regeling is van 2014, een youngtimer dient 15 jaar oud te zijn. Het lijkt erop dat je een paar jaar tekort komt.

Er is een speciale Euro6 categorie geweest die eraan vooraf ging waar fabrikanten vrijwillig al vroegtijdig een versie konden aanbieden. In sommige landen (niet in NL) waren daar financiële voordelen aan verbonden.
Je zou dus hier naar kunnen zoeken (import), al weet ik niet zeker of er fabrikanten zijn geweest die hier ook echt gebruik van hebben gemaakt.

Het is dus heel erg belangrijk om te weten welke Euro6 versies allemaal door Utrecht worden toegelaten, want er zijn een stuk of 10 stappen geweest in Euro6 en sommige daarvan waren weer onderverdeeld. Je moet op zoek naar het emissiekarakter. Dat is een letter (of 2 letters) en die geven exact aan welke Euro6 het is - en die wordt gebruikt bij het op kenteken zetten door de RDW en of die auto als Euro6 aan een milieuzone gekoppeld kan worden.
De meeste Euro 6 waren iets van het eind van het alfabet (ZA bijvoorbeeld) of juist aan het begin (AP bijvoorbeeld)

Aanvulling - Oude Euro6 goedkeuringen:

36N0 (of N0 of N); goedkeur eerste registratie tot 31 Dec 2012, registraties tot 1 Jan 2015
36O0 en 36P0 zijn lichte bedrijfswagens. Verder idem

36Q0 (of Q0 of Q), goedkeur eerste registratie tot 31 Dec. 2013, registraties tot 1 Jan 2016
36R0 en 36S0 zijn lichte bedrijfswagens. Verder idem

36T0 (of T0 of T), goedkeur eerste registratie tot 31 Aug 2015, registraties tot 1 Sep 2017

Ik had een paar foutjes erin staan maar nu klopt het wel. Bron: KBA

Laatst bewerkt:
Als een youngtimer moet worden dan kun je het beste in de eerste hybride hoek zoeken, lexus was er op tijd bij en de kia optima hybride is binnenkort ook youngtimer

Maar lees even goed wat er op de site van de gemeente Utrecht staat.
Per 2027 wordt heel Utrecht een milieuzone en mogen de lagere klasses er niet meer in,ze willen per 2030 het liefst euro 6, maar dat kan wettelijk nog niet.
uitleg
Dus voorlopig hoef je dus geen euro 6

Momenteel rijd ik een BMW 5-serie station benzine automaat.

Dus, geen enkele last met de milieuzone, in de komende jaren, want die is voor dieselpersonenauto's en de bestellers / vrachtwagens.

(..)Vanaf 2027 wordt de bestaande milieuzone voor dieselpersonenauto’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en autobussen uitgebreid naar heel Utrecht. Dit betekent dat voertuigen met een lagere emissieklasse de stad niet meer in mogen rijden (..)

Terug
Bovenaan