Goedkoop rijden, 50K km per jaar

Een tesla kost voor haar richting de 300 euro per maand om te verzekeren. En zodra er iets echt onderhoud nodig heeft of kapot gaat, zeg een accu, dan word het pas echt feest. Ze zal regelmatig verder als utrecht moeten voor klanten. Elke keer dat je naar een klant moet even langs de supercharger word erg irritant.

Een EV is echt geen optie voor iemand die 50k+ per jaar rijd.

En al was een tesla gratis en mocht je er 150 mee op de nederlandse wegen, dan nog zou ik er geen seconde naar kijken.
De auto is toch niet voor jou? Dan maakt het toch niet uit hoe lelijk jij die auto vindt?

Ik denk dat 5 minuten je benen strekken bij een SuperCharger eigenlijk best gezond is als je 5 uur per dag in de auto gaat zitten. Dat jij het irritant zou vinden om dan een paar minuten te stoppen, betekent niet dat zij dat vindt.

Een accu of interne kan inderdaad kapot gaan. Een motorblok ook. Of een EGR klep.

50K in een Aygo... Brrrrr.

Ik vond 35K in een Seicento al afzien. En dan te bedenken dat die 3-cilinder in de Aygo er alleen nog maar meer een rammeldoos van maakt.

@Barri Ik deed het wel, maar op een gegeven moment kreeg ik last van mn spieren door de krappe zit en slechte stoelen. Ik kan me niet voorstellen dat dat in een City-Bug veel beter is. Het is en blijft toch een goedkoop, slecht geïsoleerd blikje.

Even terug ontopic; Diesel is het meest logisch. Maar zou ook eens naar een hybride gaan kijken. Geen plugin, daar maakt ze veel te veel km's voor. Dat brengt niks. Maar bv een Ioniq of een Kia Niro hybride.

Mijn kleinste auto met groot woon-werkverkeer was een Fiat Punto D uit pakweg 2000 (ja, de basismotor) in basisuitvoering. Geen turbo, zwarte bumpers (dus niet als op de foto maar wel van voor de facelift en in die kleur) en verder het hoogst noodzakelijke erin. Dagelijkse afstand pakweg 120 km enkele reis van Kockengen naar Doetinchem. Ging goed ondanks dat ik terugging van een wat meer luxe auto. De grap is dat je na even 'terugschakelen' de meeste extra's niet eens zo mist.

260756317

De auto is toch niet voor jou? Dan maakt het toch niet uit hoe lelijk jij die auto vindt?
Deze mening word door haar gedeeld, geen zorgen. Geen van ons beide wilt in een Erika mobiel rijden, ook al was ie gratis.
Ik denk dat 5 minuten je benen strekken bij een SuperCharger eigenlijk best gezond is als je 5 uur per dag in de auto gaat zitten. Dat jij het irritant zou vinden om dan een paar minuten te stoppen, betekent niet dat zij dat vindt.
Alles wat gesuggereerd word stuur ik netjes door en dat benen strekken doet ze inderdaad. Als ze thuis is, zoals elk ander mens. 2 uurtjes in de auto zitten is echt geen ramp hoor.
Een accu of interne kan inderdaad kapot gaan. Een motorblok ook. Of een EGR klep.
Yep, en vandaar dat ze ook geen auto met 350k op de teller zoekt.

En een lening afsluiten, ff serieus mensen? "Mijn" generatie wordt aan alle kanten altijd afgezeken omdat we dingen kopen die we niet kunnen betalen, overal geld lenen en onrealistische verwachtingen hebben, en dan zoekt iemand is iets verstandigs en dan krijgen we dit soort suggesties.

Buiten dat vind ik het bijzonder dat iemand met petrolhead in de naam zo oneindig door blijft rammen over een EV terwijl dat simpelweg geen optie is. Leuk voor mensen met een korte afstand, genoeg geld en inderdaad een leasebak, geen optie voor iemand met variabele kilometers, veel per dag rijden, geen laadpunten en een laag budget.

Je start een topic over goedkoop 50dkm rijden en dan komt iemand met de beste oplossing is het weer niet goed. Een EV is 2500 euro per jaar goedkoper, dat is na 4 jaar al bijna de opvolger.
50dkm en dan verwachten dat je een gunstige afschrijving hebt, ook erg onrealistisch. Na 4 jaar staat er 200dkm extra op de teller en zijn auto's weinig meer waard.
Koop een EV en anders een hybride.

Buiten dat vind ik het bijzonder dat iemand met petrolhead in de naam zo oneindig door blijft rammen over een EV
:ROFLMAO:

Toch denk ik dat een Model 3 de eerste EV is die in deze situatie wel een serieuze optie kan zijn. Fijne kilometervreter en goedkoop in gebruik. Pak wel een Long Range, maar dan moet je alsnog twee keer per week laden. Eventueel goedkoop bij een supercharger, maar dat kost dan weer iets tijd. Zou mooi zijn als je dan iets voor je werk kan doen (mailbox al ff doen), zodat je dat met je werktijd kan verrekenen.
Maar als je dit al per definitie afschrijft zou ik gaan voor een zuinige hybride zonder stekker.

Je start een topic over goedkoop 50dkm rijden en dan komt iemand met de beste oplossing is het weer niet goed. Een EV is 2500 euro per jaar goedkoper, dat is na 4 jaar al bijna de opvolger.
50dkm en dan verwachten dat je een gunstige afschrijving hebt, ook erg onrealistisch. Na 4 jaar staat er 200dkm extra op de teller en zijn auto's weinig meer waard.
Koop een EV en anders een hybride.
En de verzekering is 200 euro per maand duurder in het gunstigste geval, waardoor het financiele plaatje gelijk uitkomt en de nadelen veel groter zijn. Ook gaat de mrb in 2026 een goeie klap omhoog, waardoor een ev nog minder financieel aantrekkelijk word.

Serieuze suggesties zie ik graag tegemoet, maar een EV in deze situatie slaat echt als een slappe lul op een drumstel. De restwaarde is niet heel relevant, alleen de verkoopbaarheid voor een acceptabele prijs binnen de komende 6-12 maanden, waar ik bij een diesel en lpg mijn twijfels bij heb.

Een hybride lijkt mij inderdaad de beste optie, die heb ik ook nooit afgeschoten.

:ROFLMAO:

Toch denk ik dat een Model 3 de eerste EV is die in deze situatie wel een serieuze optie kan zijn. Fijne kilometervreter en goedkoop in gebruik. Pak wel een Long Range, maar dan moet je alsnog twee keer per week laden. Eventueel goedkoop bij een supercharger, maar dat kost dan weer iets tijd. Zou mooi zijn als je dan iets voor je werk kan doen (mailbox al ff doen), zodat je dat met je werktijd kan verrekenen.
Maar als je dit al per definitie afschrijft zou ik gaan voor een zuinige hybride zonder stekker.
Goedkoop in gebruik wel, maar onmogelijk om normaal te verzekeren op je 23e en de mrb gaat flink omhoog. Thuis laden zou niet het grootste probleem zijn, maar wel weer een klein nadeeltje. En het bedrijf lijkt niet echt flexibel te zijn, denk niet dat emails verwerken bij de lader geklokt mogen worden.

Dat laatste is wel vervelend, want met een Tesla kan je gebruikmaken van een fijn supercharge netwerk, maar als je dat extra tijd kost terwijl je al zoveel reistijd hebt dan snap ik dat je daar niet op zit te wachten.
Punt mbt verzekering sluit ik me bij aan. HSB telt wel mee, maar zouden bij een Tesla nog steeds wel in het TCO plaatje kunnen passen.

De restwaarde is niet heel relevant, alleen de verkoopbaarheid voor een acceptabele prijs binnen de komende 6-12 maanden, waar ik bij een diesel en lpg mijn twijfels bij heb.
Helemaal eens. En LPG is óf een auto met veel kilometers óf een oudere auto met handbak, en dat wil je niet met zoveel (file) kilometers.

En de verzekering is 200 euro per maand duurder in het gunstigste geval, waardoor het financiele plaatje gelijk uitkomt en de nadelen veel groter zijn. Ook gaat de mrb in 2026 een goeie klap omhoog, waardoor een ev nog minder financieel aantrekkelijk word.

Serieuze suggesties zie ik graag tegemoet, maar een EV in deze situatie slaat echt als een slappe lul op een drumstel. De restwaarde is niet heel relevant, alleen de verkoopbaarheid voor een acceptabele prijs binnen de komende 6-12 maanden, waar ik bij een diesel en lpg mijn twijfels bij heb.

Een hybride lijkt mij inderdaad de beste optie, die heb ik ook nooit afgeschoten.
Het zijn feiten dat het echt goedkoper is en zeker bij dit aantal kilometers per jaar, vergeet niet dat je bij brandstof auto's veel meer en veel duurder onderhoud hebt en zeker bij diesels.

Het zijn feiten dat het echt goedkoper is en zeker bij dit aantal kilometers per jaar, vergeet niet dat je bij brandstof auto's veel meer en veel duurder onderhoud hebt en zeker bij diesels.
Het enige feit negeer je volledig, als ik de verwachte benzine prijs van volgend jaar (2,10 niet aan de snelweg) neem en het verbruik van een prius, en dat opweeg tegen het verwachtte verbruik van een tesla tegen de energieprijs die ik zelf heb (weet die van haar zo niet maar zelfde leverancier dus zal niet veel schelen), en dan de mrb en verzekering erbij tel, is een tesla precies even duur. Dan heeft ze dus nog geen laadpaal aangeschaft, gebruikt ze geen enkele keer een supercharger maar tankt ze ook geen enkele keer langs de snelweg, rijd ze in een auto die ze niet wilt en heeft ze een hoop nadelen en wachttijden als ze naar klanten ver buiten de randstad moet.

Ik zal het nog 1 keertje herhalen, een EV is geen optie voor iemand die 50k per jaar rijd, tenzij het een lease auto is.

En het standaard onderhoud is goedkoper, maar als ze is een deukje rijd (wat als onervaren bestuurder die 50k per jaar gaat rijden niet ondenkbaar is) is een tesla verschrikkelijk duur.

Tipjes:

Seat Mii

Dacia Sandero, de wat vlottere hatchback maar de Logan station heb je ook voor rond de 5 mille. Is misschien niet dé auto voor een jonge meid maar het gaat toch vooral om de kosten, nietwaar. ;)

Twingo'tje

--> je moet 2x 2uur per dag in de auto zitten en je noemt een Set Mii, Dacia of Twingo aan? lijken me niet de auto's met de beste stoelen, to say the least...

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan je zelf wel blijven herhalen maar dat maakt het nog niet dat je gelijk hebt .
Hou er ook rekening mee dat als links ecgt aan de macht komt, dat autorijden nog beel duurder gaat worden

Je kan je zelf wel blijven herhalen maar dat maakt het nog niet dat je gelijk hebt .
Weltruste chef!

Hou er ook rekening mee dat als links ecgt aan de macht komt, dat autorijden nog beel duurder gaat worden
Dat zullen we dan wel weer zien, ik ben geen linkse rakker maar zolang ik leef heeft rechts er een onbetaalbare puinhoop van gemaakt voor mijn generatie, dus het kan me eigenlijk niet meer zo bekoren welke kant van hetzelfde mes het deze keer word.

--> je moet 2x 2uur per dag in de auto zitten en je noemt een Set Mii, Dacia of Twingo aan? lijken me niet de auto's met de beste stoelen, to say the least...
Een dacia is voorin nog wel prima toch, gewoon renault megane achtige stoelen? Een mii zal geen pretje zijn, en een twingo is ook wel klein ja.

Ik zal het nog 1 keertje herhalen, een EV is geen optie voor iemand die 50k per jaar rijd, tenzij het een lease auto is.
Dat maakt niet veel verschil. Wat je waarschijnlijk bedoelt: een vrij nieuwe auto is geen optie voor iemand die 50k per jaar rijdt en de auto zelf moet betalen., want dan is de afschrijving en dus de TCO erg hoog. Of je 'm least of zelf betaalt maakt niet uit.

Ik zou zelf liever 50k in een Seat Mii rijden dan in een Dacia, gevoelsmatig.

Voor het verschil in kosten kan je waarschijnlijk beter werk dichterbij huis zoeken. En anders een B-segment diesel, Fiat Punto, Peugeot 208, Opel Corsa etc. met meer dan 30k per jaar is een Toyota Hybride helemaal niet interessant want de onderhoudskosten zijn niet mals en de liter prijs is ook niet mals.

Dat maakt niet veel verschil. Wat je waarschijnlijk bedoelt: een vrij nieuwe auto is geen optie voor iemand die 50k per jaar rijdt en de auto zelf moet betalen., want dan is de afschrijving en dus de TCO erg hoog. Of je 'm least of zelf betaalt maakt niet uit.

Ik zou zelf liever 50k in een Seat Mii rijden dan in een Dacia, gevoelsmatig.
De Seat Mii heeft de rugleuning en hoofdsteun in één. En het hoofdsteun gedeelte steekt redelijk naar voren. Dus hij dwingt je in een bepaalde positie. Vind ik zelf niet zo prettig.

50K in een Aygo... Brrrrr.

Ik vond 35K in een Seicento al afzien. En dan te bedenken dat die 3-cilinder in de Aygo er alleen nog maar meer een rammeldoos van maakt.
2 e generatie Aygo. Zitten heel wat betere stoelen in dan in een eerste generatie. En is ook heel wat meer auto dan een Seicento.

Dit motortje rammelt ook niet want is volgens het boekje onderhouden en heeft nooit van zijn leven 5W30 gezien.

Een dacia is voorin nog wel prima toch, gewoon renault megane achtige stoelen? Een mii zal geen pretje zijn, en een twingo is ook wel klein ja.

Eerder uit de Clio generatie.
Een Mii / Up! hebben stevige stoelen, best veel beenruimte voorin maar je zit wel laag én als je een uitvoering met privacy glas hebt dan is het vrij donker binnenin, heb ik ervaren.

Twingo zal een stukje hoger zitten maar als geheel zachter zijn (in vering/demping en stoelen). Gewoon proberen en niet een kwartiertje proefrijden maar gewoon een dik uur, laat het de verkoper gewoon weten dat de auto voor een flinke woon -werk klus wordt aangeschaft en dat je dus meer tijd nodig hebt. Wél zelf even wat brandstof bij-toppen, zodat wat je gereden hebt ook zelf verbruikt hebt (als je niet tot koop overgaat), vind ik wel zo netjes.

Ik vind het redelijk ongepast hoe jij met mede forumgenoten communiceert wanneer jij een andere mening hebt dan hen.
:ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik vraag aan een forum voor suggesties van vrijstaande koophuizen in de polder, dan vind jij het gek dat ik na het 4e huurappartement in centrum Amsterdam niet zo vriendelijk meer reageer?
Is toch prima dat iemand een andere mening heeft. Hopelijk verandert de toon naar iets vriendelijker, aangezien de suggesties worden gegeven met de intentie om je te helpen.

Misschien dat mijn eerste reactie wat bot over kwam maar toen wou ik het wel nog netjes houden en heb ik eerst de optie tot een EV even uitgeplozen. Ik kwam tot de conclusie dat dat echt totaal niet past in het plaatje, op werkelijk waar geen enkele manier, dat het in deze specifieke situatie net zo duur is en dus veel grotere nadelen meebrengt, en toch krijg ik nog 10+ comments die elk feit negeren en aanraden om met een budget van 15k en zonder vast contract een lease auto van 20k+ en een laadpaal aan te schaffen die minimaal 400 euro per maand aan lasten meebrengt als ie stil staat. Volgens mij toch wel een aantal keer normaal aangegeven dat een EV er niet in zit en dat dat niet de oplossing is voor elk probleem, op een gegeven moment krijg je dan dit soort dingen.

Maar goed, laten we ophouden met deze ongein en het gewoon weer over auto's hebben. Ik denk dat de zoektocht naar een toyota hybride zal gaan, eventueel een golf gte of andere hybrides zijn ook welkom maar wat ik er van kan vinden is het aanbod schaarser en zijn de toyota's het zuinigst en prima auto's voor de rest.

:ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik vraag aan een forum voor suggesties van vrijstaande koophuizen in de polder, dan vind jij het gek dat ik na het 4e huurappartement in centrum Amsterdam niet zo vriendelijk meer reageer?

Misschien dat mijn eerste reactie wat bot over kwam maar toen wou ik het wel nog netjes houden en heb ik eerst de optie tot een EV even uitgeplozen. Ik kwam tot de conclusie dat dat echt totaal niet past in het plaatje, op werkelijk waar geen enkele manier, dat het in deze specifieke situatie net zo duur is en dus veel grotere nadelen meebrengt, en toch krijg ik nog 10+ comments die elk feit negeren en aanraden om met een budget van 15k en zonder vast contract een lease auto van 20k+ en een laadpaal aan te schaffen die minimaal 400 euro per maand aan lasten meebrengt als ie stil staat. Volgens mij toch wel een aantal keer normaal aangegeven dat een EV er niet in zit en dat dat niet de oplossing is voor elk probleem, op een gegeven moment krijg je dan dit soort dingen.

Maar goed, laten we ophouden met deze ongein en het gewoon weer over auto's hebben. Ik denk dat de zoektocht naar een toyota hybride zal gaan, eventueel een golf gte of andere hybrides zijn ook welkom maar wat ik er van kan vinden is het aanbod schaarser en zijn de toyota's het zuinigst en prima auto's voor de rest.
Al meteen op de mijn eerste post ging je los. Niet pas na de 4e.

Ik hoop inderdaad dat we het weer gewoon over auto’s kunnen hebben en ook op een meer vriendelijke manier.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke modellen je 23 jarige kennis aanspreken,
per slot van rekening moet zij er veel mee rijden, en de kosten betalen.

Neem ook mee de verzekeringskosten, motorrijtuigenbelasting, en kosten van de beurten.
Per model kunnen er grote verschillen zijn. Het verbruik hangt ook sterk af van de rijstijl, en rijomstandigheden.
(Bij mijn eigen auto een Renault Clio 130 TCe zit het meestal tussen de 5,2 en 5,7 liter per 100 km. ( heb tijdens de vakantie zelfs eens 4,3 liter gehaald)

Leuk dat ze gewoon lekker ambitieus is, als je werk leuk is, dan is langer reizen vaak geen enkel probleem.

Belangrijk is om vooral proefritten te gaan maken, of de auto past bij haar, en het gebruik van de auto. Is het een comfortabele auto om te rijden, zelfs in de zelfde klasse kan er veel verschil zijn in het comfort. ( heb in heel veel auto’s gereden)

Met 50.000 km per jaar zit je heel snel boven de 200.000 km of meer, de restwaarde zal dan niet heel hoog zijn ongeacht het merk.

Laatst bewerkt:
Nu voor een goede deal gaan heb je zelf in de hand, restwaarde is altijd maar weer afwachten, met de kilometers die jouw kennis er bij op gaat rijden zal wellicht een Toyota, Lexus en Honda ook geen hoofdprijs meer opleveren

2 e generatie Aygo. Zitten heel wat betere stoelen in dan in een eerste generatie. En is ook heel wat meer auto dan een Seicento.

Dit motortje rammelt ook niet want is volgens het boekje onderhouden en heeft nooit van zijn leven 5W30 gezien.
Ik doelde niet op jouw exemplaar. Ik doelde op het fenomeen 3-cilinder. Kun je zeggen wat je wilt, maar de meeste 4-cilinders hebben toch een inherent veel betere loop dan een 3-cilinder. Kun je er 10 balans-assen aan toevoegen, dat verandert dit gegeven niet.

Een A-Segmenter wil je hoe dan ook niet voor 50.000 km per jaar. Dan kun je beter iets meer geld uitgeven. Een wat hoger gesegmenteerde auto (dus groter) rijdt ook veel stabieler door de grotere en bredere wielbasis.

Ik vind 3 pitters met turbo's juist heel interessant, vragen ze vaak minder de hoofdprijs voor de 1.0 boosterjet 6 traps vol automaat ( swift of vitara of wellicht de baleno of de s-cross) bij de s-cross en vitara 1.4 boosterjet automaat vragen ze stevige prijzen en vaak ook nog 4x4. Een micra 1.0 automaat ook interessant en natuurlijk de vele modellen van kia en hyundai met de 1.0 die ook verkrijgbaar zijn met een automaat met dubbele koppeling ( op de populaire kona na)

Hey Max!

Ik mis de fiat 500 1.0 hybrid (mild) in dit rijtje. Deze zijn vanaf 2020 beschikbaar en rijden meer als een B segment auto dan een A segment auto.

Heeft 6 versnellingen en goede geluidsisolatie waardoor je op de snelweg lekker stil rijdt (in tegenstelling tot andere a segmenters). Qua geluid is hij stiller dan de Volvo v40 uit 2015 die we ook gehad hebben.

De midden & top uitvoeringen hebben goed zittende stoelen. Ik rij er regelmatig mee van het noorden naar Amsterdam (140km) en heb dan geen rugpijn. Dat had ik in een Aygo, c1, up of 108 wel.

Verbruik is 1/20-1/24 afhankelijk van de rijstijl. De auto weegt meer dan 1000kg en ligt daardoor stabiel op de weg bij hogere snelheden. Een Aygo / 108 is minder stabiel.

Ik ben echt positief verrast over z’n kunnen. Bij aanschaf dacht ik dat het vooral een hele dure 107 vervanger was. Maar het is echt veel meer auto.

Ik voel me er ook veiliger in dan in de 108. Crashtest was destijds ook best goed!

Eigenlijk ben ik wel benieuwd welke modellen je 23 jarige kennis aanspreken,
per slot van rekening moet zij er veel mee rijden, en de kosten betalen.
Interesseerd dr eigenlijk niet heel veel, ze wilt geen golf vanwege het standaard type wat ze daarmee associeert maar als dat de beste auto is maakt dat ook niet meer uit. Ze heeft gewoon echt helemaal 0 interesse in auto's en zoekt eigenlijk gewoon de beste uitkomst. Iets wat sportief rijd bijvoorbeeld hoeft echt niet, dat merkt ze ook niet met 100 op de snelweg behalve in de kosten. Enkel en alleen reputaties van bepaalde merken spelen een beetje mee.

Nu voor een goede deal gaan heb je zelf in de hand, restwaarde is altijd maar weer afwachten, met de kilometers die jouw kennis er bij op gaat rijden zal wellicht een Toyota, Lexus en Honda ook geen hoofdprijs meer opleveren
Toch zijn dat naar mijn idee wel precies de auto's waarmee je met zulke kilometers het minste afschrijft omdat die ook met veel kilometers nog wel verkoopbaar zijn, in tegenstelling tot diverse andere auto's.

Interesseerd dr eigenlijk niet heel veel, ze wilt geen golf vanwege het standaard type wat ze daarmee associeert maar als dat de beste auto is maakt dat ook niet meer uit. Ze heeft gewoon echt helemaal 0 interesse in auto's en zoekt eigenlijk gewoon de beste uitkomst. Iets wat sportief rijd bijvoorbeeld hoeft echt niet, dat merkt ze ook niet met 100 op de snelweg behalve in de kosten. Enkel en alleen reputaties van bepaalde merken spelen een beetje mee.
Bedankt voor de reactie, best lastig om dan de beste keuze te maken, ik denk wel dat wat comfort toch ook wel belangrijk is, als je zoveel kilometers rijdt.
Het beste kun je de auto kopen bij een goede en betrouwbare garage, met garantie.
Misschien is het handig om eens met haar in de buurt te gaan kijken naar wat er te koop is. Dan is het voor haar denk ik makkelijker kiezen.

Kijk naar de beste deal. De betrouwbaarheid wordt bij een gebruikte auto sterk bepaald door hoe er mee is omgegaan, en of de auto goed is onderhouden.

Er is in het B en C segment bijzonder veel keus, elk model heeft sterke en minder sterke eigenschappen.

(Dit weekend ben ik meegereden in de meest recente Yaris.
Zeker geen verkeerde auto, maar maakt duidelijk meer geluid dan de Clio die ik heb, en biedt minder comfort.
En is ook duidelijk kleiner, en voelt ook kleiner, en is minder mooi afgewerkt.
De Yaris heeft wel een lager verbruik,is een Toyota, en heeft lange garantie.
De betrouwbaarheid zal denk ik niet veel verschillen, tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad.)

Succes met de proefritten, en het kiezen.

Maar als het dan toch niet uit maakt en je de beste keuze wegwimpeld, ga dan voor een auto die niet zo populair is, zoals bijvoorbeeld de Suzuki Baleno, je krijgt dan een vrij nieuwe auto voor je geld en hebt moderne opties die het leven in je auto dan toch een stuk aangenamer kunnen maken.

Van hoeveel Tesla’s zijn de accu’s stuk gegaan? Hier hoef je toch geen angst voor te hebben? Voor een EV wel belangrijk of thuis te kunnen laden of bij de werkgever.

Een start / stop kan ook nog wat besparen.

Ik ben we benieuwd naar het soort werk, heb het idee iets cultureels, musea, stadsschouwburg. 100 km enkele reis naar je werk…….moet een droombaan zijn.

Goedkoop in gebruik wel, maar onmogelijk om normaal te verzekeren op je 23e en de mrb gaat flink omhoog. Thuis laden zou niet het grootste probleem zijn, maar wel weer een klein nadeeltje. En het bedrijf lijkt niet echt flexibel te zijn, denk niet dat emails verwerken bij de lader geklokt mogen worden.
Tsja, flink omhoog? Zo'n €40 per maand. Dat lijkt misschien veel, zeker i.c.m. een duurdere verzekering, maar als je uiteindelijk €500 euro per maand bespaart op andere zaken is het nog steeds de beste keuze. Zelfs als je daar een lening vak €5000 voor zou moeten afsluiten en je met beide auto's evenveel restwaarde hebt, heb je dat binnen twee jaar terugverdiend. Geld lenen is niet altijd verstandig, maar als je goed de kosten in kaart kan brengen zul je zien dat er zeker situaties zijn waarin het dat wel kan zijn.

En het is misschien niet wat je wil horen, maar OV is verreweg nog de goedkoopste optie. Onbeperkt met de trein voor zo'n €375, en dan €900 aan woon-werkvergoeding ontvangen (bij €0,23 per kilometer). Zelfs als het je een uur extra per dag kost (2,5 uur heen/terug vs. 2 uur heen/terug), is €25 tot €50 per uur netto voor de extra reistijd vergeleken met de auto. Daarnaast houdt ze meer dan €10.000 in haar zak wat ze bijvoorbeeld zou kunnen beleggen. Mocht ze toch een keer een auto nodig hebben, kan ze er vrij gemakkelijk er een huren met het bedrag dat ze overhoudt.

Ik zou het wel weten.

Ik doelde niet op jouw exemplaar. Ik doelde op het fenomeen 3-cilinder. Kun je zeggen wat je wilt, maar de meeste 4-cilinders hebben toch een inherent veel betere loop dan een 3-cilinder. Kun je er 10 balans-assen aan toevoegen, dat verandert dit gegeven niet.

Een A-Segmenter wil je hoe dan ook niet voor 50.000 km per jaar. Dan kun je beter iets meer geld uitgeven. Een wat hoger gesegmenteerde auto (dus groter) rijdt ook veel stabieler door de grotere en bredere wielbasis.
Ik heb als leenauto een keer een BMW 116 mee gehad, ook met 3 cilinder. Eigenlijk was alleen aan het wat afwijkende geluid te merken dat het een 3 cilinder was, kwa loopgedrag was het prima.
Ligt ook een beetje aan de kwaliteit van de motor natuurlijk, mijn 4 cilinder Insignia diesel was onder de 1500 rpm een behoorlijke rammelbak, mijn Volvo ook met 4 cilinder loopt veel mooier.

OV moet wel realistisch zijn. Mijn woonwerkafstand is 30km, maar meter fiets ben ik een uur sneller dan met het OV… Dus in tegenstelling tot wat stadsmensen denken is het OV vaak echt geen optie.
Hier hetzelfde, 55 km reisafstand, met de fiets 2u 35 minuten, met het OV 3u 25 minuten. En pas om half 11 aan komen omdat de bus niet eerder rijdt.

Misschien een idee om met zoiets te beginnen. Een Toyota Yaris is goedkoop in MRB, verbruik en waarschijnlijk ook verzekering. De reputatie is betrouwbaar en daardoor waarschijnlijk geen gekkigheid met onderhoud en weer gemakkelijk te verkopen als ze later iets anders nodig zou hebben/willen.

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Aspiration- navi-camera-2012

Tsja, flink omhoog? Zo'n €40 per maand. Dat lijkt misschien veel, zeker i.c.m. een duurdere verzekering, maar als je uiteindelijk €500 euro per maand bespaart op andere zaken is het nog steeds de beste keuze. Zelfs als je daar een lening vak €5000 voor zou moeten afsluiten en je met beide auto's evenveel restwaarde hebt, heb je dat binnen twee jaar terugverdiend.
Zoals ik al zei, bij het naast elkaar leggen kosten ze nagenoeg exact hetzelfde, maar de benzineprijs gaat waarschijnlijk niet omhoog, accijns korting blijft behouden.

Geld lenen is niet altijd verstandig, maar als je goed de kosten in kaart kan brengen zul je zien dat er zeker situaties zijn waarin het dat wel kan zijn.
Een 23 jarige zonder vast contract krijgt ook geen lening van 5000 euro bij een normale partij.
En het is misschien niet wat je wil horen, maar OV is verreweg nog de goedkoopste optie. Onbeperkt met de trein voor zo'n €375, en dan €900 aan woon-werkvergoeding ontvangen (bij €0,23 per kilometer). Zelfs als het je een uur extra per dag kost (2,5 uur heen/terug vs. 2 uur heen/terug), is €25 tot €50 per uur netto voor de extra reistijd vergeleken met de auto. Daarnaast houdt ze meer dan €10.000 in haar zak wat ze bijvoorbeeld zou kunnen beleggen. Mocht ze toch een keer een auto nodig hebben, kan ze er vrij gemakkelijk er een huren met het bedrag dat ze overhoudt.
Het is een beetje vaag, maar boven bepaalde kilometers/bedragen word er veel preciezer gekeken naar wat je reis daadwerkelijk kost. Geen idee hoe dat precies zit, dat mag ze zelf uitzoeken, maar waarschijnlijk krijgt ze bij een OV abbonoment alleen die kosten terug.

Ook mag je dan in ongeveer het allerdrukste traject van nederland tijdens de spits gaan zitten, waardoor je 2,5 uur lekker mag gaan staan in een combinatie van bussen, metro, treinen, weer bussen en dan nog een kwartier lopen ipv voor de deur parkeren. En het ov, waar ik zelf helaas jaren in heb moeten zitten, is minder betrouwbaar als een Alfa met lekke radiator in een zwarte zaterdag file.

Terug
Bovenaan