Goedkope zakelijke lease icm duurdere prive of net andersom?

We moeten binnenkort 2 andere auto’s rijden en ik ben zeer benieuwd naar jullie mening! Praktisch gezien komt het neer op de volgende combinaties:

Wat is de voordelige keuze?

Optie 1, een combinatie van auto 1 en auto 2

Auto 1
Zakelijke lease (full operational)
Ev
Fiscale waarde circa 25000
Looptijd 48 maanden
Jaarkilometrage 25000

Zal volledig dienen voor woon/werk verkeer. Denk aan een id polo.

Auto 2
Priveauto (occasion)
Ev
Aanschafprijs 20000 euro
Gebruik voor tenminste 4 jaar
Jaarkilometrage 7500

Zal voor prive ritten dienen met de familie en vakanties. Denk aan een audi etron / id4.

Optie 2, een combinatie van auto 3 en auto 4

Auto 3
Zakelijke lease (full op)
Ev
Fiscale waarde 55000
Looptijd 48 maanden
Jaarkilometrage 30000

Zal volledig dienen voor woon/werk en prive ritten. Denk aan een skoda enyaq.

Auto 4
Priveauto (occasion)
Ev
10000 euro
Gebruik voor tenminste 4 jaar
Jaarkilometrage 2500

Zal dan alleen worden gebruikt als de hoofdauto niet aanwezig is.

Laatst bewerkt:
Ja

Op basis van wat je schrijft kan je heel veel aannames doen, maar geen aanbevelingen geven of conclusies trekken. Wat wil je met die 2 auto’s, wat is de vervoersbehoefte. Wat is behoudens de samenstelling de afweging. Welke prioriteiten.

Ik ben het eens met DagDromer, ik zou er aan toe willen voegen dat een zakelijke auto prive rijden de goedkoopste manier is om een nieuwe auto te rijden. Wil niet zeggen dat een zakelijke auto prive rijden per definitie de voordeligste optie is.

Op basis van de summiere 'eisen' zou ik kiezen voor een grotere EV in de lease als hoofdauto, en een 'cheap & cheerfull' kleine EV erbij kopen zoals bv een Dacia Spring of die hele kleine Huyndai.

Welke afstanden worden er mee gereden? Hoeveel mensen wil je mee kunnen nemen? Vakantie met de auto, hoever? Moet caravan kunnen trekken of niet? Wat hebben jullie voor referentiekader als het gaan om kwaliteit en kwaliteitsbeleving?

De netto bijtelling voor een auto van 55K zal rond de 350 Euro per maand liggen. De goedkopere auto van rond de 20K fiscaal zal rond de 150 euro liggen. Ik denk dat je onder aan de streep die 200 euro meer makkelijk kwijt bent voor een grotere prive auto. Denk aan slijtage delen die duurder zijn, hogere houderschapsbelasting en verzekering etc. Daarom een klein, licht en pretentieloos autootje als een Spring of Inster.
En dat triggert dan op basis wat je schrijft 'de noodzaak' om naar een ruimere en comfortabelere zakelijke auto te kijken. Overigens lijkt me 25000km/jr fijner rijden in een Enyaq / Peaq / ID7 Tourer dan een Polo....

Extra overweging, EV's zijn nog constant in ontwikkeling, en belangrijke zaken als range en betrouwbaarheid systemen (hoewel dat niet uniek voor EV's is) worden steeds beter. Echter nog steeds niet perfect. Relatief veel storingen etc - daarom een simpele kleine EV van de eigen centen, en een wat complexere, maar zo modern mogelijke, grotere zakelijke auto in de bijtelling.

Ik zou voor optie 1 gaan, mocht je je baan kwijt raken of een mooiere baan vinden zonder lease auto kan je altijd nog verder met auto 2, bij optie 2 wordt dat een stuk lastiger.

Je zal de rekensom moeten maken. Kun je voor de netto bijtelling die je gaat betalen, ook een auto voor 5.000km rijden? Want dat is het verschil.
Waarbij je toch al geld kwijt bent aan een tweede auto, want die moet er sowieso staan. Dan kan 't gauw uit denk ik.

Maar dan heb je het nog niet over wat voor soort auto: bij optie 1 moet je een fatsoenlijke auto ernaast hebben. Als je bij optie 2 kiest voor een eenvoudig gebakje (evt ICE), dan kun je voor 5k ook een oude Japanner kopen. Hou je 15k in je zak. Da's flink geld.

Update: de berekening is uitgevoerd.

Netto bijtelling die je bespaart door te kiezen voor zakelijke lease met een EV van 25000 euro, ipv 55000, komt uit op circa 265 euro per maand.

Hiervoor kun je de lasten (ex brandstof) van bijv een Skoda Enyaq occasion bekostigen.

Zodoende neig ik naar optie 1.

Update: de berekening is uitgevoerd.

Netto bijtelling die je bespaart door te kiezen voor zakelijke lease met een EV van 25000 euro, ipv 55000, komt uit op circa 265 euro per maand.

Hiervoor kun je de lasten (ex brandstof) van bijv een Skoda Enyaq occasion bekostigen.

Zodoende neig ik naar optie 1.
Lijkt me dat die 265 euro besparing bij aanschaf van een Enyaq al volledig opgaat aan afschrijving.van de Enyaq (als je het daarmee redt). En dan komt er toch ook nog wel wat onderhoud bij bovenop. En MRB. Dus volgens mij kan je berekening niet uit. Maar ik weet niet hoe je zelf afschrijving meeneemt in je berekeningen?

Terug
Bovenaan