Golfjes met oranje leds onder koplampen

Donkeyman

Net ingestapt
Ik zie wel eens opgekietelde VW Golfs rijden met oranje gekleurde leds onder de koplampen die permanent branden.
Mijn vraag is: wat is het nut hiervan en is het wel wettelijk toegestaan?

Totaal nutteloos, en oranje licht aan de voorzijde is niet toegestaan. Lampen aan de voorzijde, mogen alleen wit of geel licht uitstralen.

Amberkleurig, dat is ook toegestaan. Het is de Amerikaanse instelling, de knipperlichten branden dan 30% mee ofzo.

Barri zei:
Amberkleurig, dat is ook toegestaan. Het is de Amerikaanse instelling, de knipperlichten branden dan 30% mee ofzo.

De vraag is dan misschien wel of het op alle auto's is toegestaan of alleen op ingevoerde auto's met een aantekening op het kenteken.

Amberkleurig, dat is in de volksmond gewoon oranje.

Artikel 5.2.59 lid 5 van de Regeling voertuigen zei:
De markeringslichten en staaklichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.

Het is in Nederland niet toegestaan, bij m'n '71 Jeep Wagoneer kreeg ik destijds al de keuze of blanke glaasjes voor de kombi knipper-/stadslichten plaatsen of de stadslichten afkoppelen en verplaatsen in de koplampen.

Ja, die Golfjes zie ik ook weleens. Ik zie het punt niet daarvan, maar misschien krijgen die jochies die elkaar allemaal nadoen daar een puntje van in hun slipje. :p

Hm, ik dacht echt dat het mocht... :)
Bij m'n Punto had ik oranje lampjes in m'n stadslichten zitten, gaf net een wat warmer beeld.

Barri zei:
Hm, ik dacht echt dat het mocht... :)
Bij m'n Punto had ik oranje lampjes in m'n stadslichten zitten, gaf net een wat warmer beeld.

Ouderwetse duplo lampen hadden zo'n lage gloeidraadtemperatuur dat het uitgestraalde licht duidelijk rood is. Het zicht is minder maar het ziet er (terecht) warm uit.

Ik heb (toen de blauwe xenon lampjes in de mode waren) weleens witte stadslichtleds moeten vervangen omdat de keurmeester ze te blauwig vond.

Prutsen met accessoires blijft leuk. Vooral als het subtiel kan.

Zie net toevallig op Instagram een bericht voorbijkomen van de politie. Iemand staande gehouden met US lights, boete € 150,-

Jay DoubleYou zei:
Zie net toevallig op Instagram een bericht voorbijkomen van de politie. Iemand staande gehouden met US lights, boete € 150,-

Tja, zo kun je ook 90% van de vrachtwagens aan de kant zetten omdat ze extra verlichting voeren.

Carfanatic zei:
Jay DoubleYou zei:

Tja, zo kun je ook 90% van de vrachtwagens aan de kant zetten omdat ze extra verlichting voeren.

Klopt. Ook dat soort berichten komen wel eens voorbij. (y)

Ik vind die standlichten over de hele breedte van o.a. de EQC toch echt veel storender dan een Golfje met US-spec lampjes...

929V6 zei:
Alpino zei:
Is gewoon leuk bovendien ben je beter zichtbaar.

Zoveel beter zichtbaar dat het de aandacht afleidt van fietsers enz. die je dientengevolge overhoop rijdt.

Wat een onzin. Als die fietsers al hun nek omdraaien is het omdat die Sjonnies met een brulpijp voorbij komen sjezen.

Het is dan toch simpel. Als het niet mag een je doet het toch, dan heb je kans op een boete. Risico van het vak.

GTAm zei:
Ik vind die standlichten over de hele breedte van o.a. de EQC toch echt veel storender dan een Golfje met US-spec lampjes...

Er zijn veel verkeersregels die nauwelijks zin hebben. Maar het wordt verwacht dat we onszelf daar aan houden.
Formeel zijn dit ook regels waarop we middels het democratische proces zelf invloed hebben en verkeersregels hebben pas zin als IEDEREEN zich er aan houdt.

Wat betreft deze anders gekleurde lampjes: we hebben ooit een aantal specificaties opgesteld voor de auto's die we toelaten op de Europese wegen. Als een auto daar niet aan voldoet, is een bekeuring of inbeslagname terecht. We worden verondersteld de verlichting als communicatiemiddel te gebruiken en niet voorgeschreven lampjes geven hooguit het signaal "Ik wil een kerstmis-vrachtwagen".
Aan de andere kant: beter een vaag communicatie-signaal dan helemaal geen signaal. Als je gewoon eens kijkt hoeveel bestuurders het pookje van de richtingaanwijzer niet eens kunnen vinden, is dat eigenlijk een veel ernstiger overtreding dan het monteren van een paar extra lampjes die aan de andere kant van de plas gebruikelijk zijn.

rke zei:
Aan de andere kant: beter een vaag communicatie-signaal dan helemaal geen signaal. ...

Een vaag communicatiesignaal kan net zo goed verwarring geven bij andere weggebruikers of aanleiding zijn tot een ongeval als geen signaal.

Mijn Wagoneer was uitgerust naar US-specificaties: oranje stads-/knipperlichten in 1 boven de bumper, en een oranje zijmarkeringslicht voor op de hoek van de auto.
De oranje stads-/knipperlichten in 1 moesten veranderd worden voor kentekenkeuring: ik heb het stadslicht in de koplamp geplaatst en afgesplitst van het knipperlicht.... de side-markering was gewoon toegestaan en geen probleem voor een kentekenafgifte.
In de praktijk bleek echter al vrij snel dat vele weggebruikers die oranje side-markeringslichten ook als een knipperlicht beschouwden, met als gevolg dat er met enige regelmaat auto's vlak voor m'n Wagoneer gewoon de weg/rotonde op reden zonder even te wachten tot ik gepasseerd was.
Nu zijn fors bemeten trommelremmen + een oplettende bestuurder wel prima geschikt om ruim 2 ton staal vrij snel te vertragen en zo een botsing te voorkomen, maar de verwarring dankzij die oranje side-markeringslichten geeft echter niet veel begrip bij de wat minder oplettende medeweggebruikers die onverwacht 2 ton staal toch op zich af zien komen.
Ik heb uiteindelijk die oranje side-markering aan de voorkant toch maar afgekoppeld van de gewone verlichting en weer aangesloten als een knipperlicht, want verwarring voorkomen blijft toch een veel betere keuze als achteraf een schade dankzij verwarring/miscommunicatie op te lossen... better safe than sorry.

@Muddy Bandit: Jouw ervaring bevestigt mijn vermoeden dat die oranje markeringslichten aan de voorkant alleen maar voor verwarring kunnen zorgen. Wat mij betreft gaat de politie eens wat beter handhaven op dit gebied.

Ik weet niet hoe dat precies zit, maar Volvo heeft in nederland ook gewoon marker lights op hun auto's (gehad).
Ik had ze vroeger ook gewoon op mijn 626 coupe (originele exemplaren in de bumper). Nooit problemen mee gehad bij de apk of bij de politie.
Maar dat waren idd. ook losse lampen op de voor en achterbumper, niet gecombineerd met het knipperlicht.

Terug
Bovenaan