'Groen' beleid vs regeling verkeerslichten

Roadracer

Administrator

Forumleiding
In een tijd dat veel overheden zo groen mogelijk als beleid aanhouden, lijkt dat voor het aanhouden van een regelmatig, enigszins constante snelheid juist niet zo te werken. Het afremmen en optrekken wordt steeds gezien als verspilling van energie als het gaat om duurzaamheid, maar kijkend naar de hoeveelheid (te steile) drempels, bochtjes, versmallingen ontkom je daar bijna niet aan. Doorgaande wegen waar je vroeger 80 mocht én kon rijden worden in een rap tempo gedegradeerd naar 60 km/h en voorzien van drempels waar je vaak met 40 km/h nog flink door elkaar wordt geschud.
Tel daarbij als 'ontmoedigingsbeleid' de afstelling van verkeerslichten (ofwel verkeersregelinstallaties). Die worden onder het mom van 'intelligente' verkeersregelingen gekoppeld aan internet en kunnen daardoor de verkeersdrukte meten en de regeling daarop aanpassen. Niets mis mee, hulpdiensten kunnen daardoor ook sneller doorrijden. Fietsers kunnen een app downloaden (da's zo gefietst) en in een aantal gemeenten krijgen ze dan sneller groen bij verkeerslichten (en ja, automobilisten moeten wat langer wachten...).
Echter, die verkeerslichten worden naast verkeersveiligheid ook voor beleid gebruikt, bijvoorbeeld om fietsers meer voorrang te geven, idem voor voetgangers of verkeer uit bepaalde richtingen. Dit leidt meestal wel tot remmende en stoppende automobilisten. Met de komst van hybride en elektrische auto's en auto's met stop/startmechanismen is uitstoot hier steeds minder een issue. Maar het moeten afremmen of stoppen blijft dat. Waar zijn de groene zones van decennia geleden gebleven? In zo'n beetje alle zichzelf respecterende steden was dat dé manier om met redelijk constante snelheid door te kunnen rijden over meerdere kruisingen. Die lijken voor een groot deel te zijn verdwenen.
Maar ook de verkeerslichten 'die hun rondje doen', ongeacht of er verkeer is of niet, overdag of in de nacht. Daar sta je dan voor Jan met de korte achternaam te wachten voor een late mug of vlieg. Op de N201 bij Vreeland is onlangs (half/eind 2025) het asfalt vernieuwd en zijn de verkeersregelingen aangepast. Waar je vroeger nog redelijk goed door kon rijden als het rustig was en je jezelf aan de maximum snelheid (60 km/h) hield, valt het me nu op dat ik in zo'n situatie vaker lijk te moeten stoppen en precies op het moment dat je dan stilstaat het verkeerslicht op groen springt. Dus extra optrekken, zelfs geheel van stilstand, in plaats van rustig doorrijden. Die lichten lijken ook een kortere groentijd te hebben, waardoor een (kleine) onderbreking in de verkeersstroom ertoe leidt dat de lichten op rood gaan om bij gebrek aan verkeer uit andere richtingen weer op groen te springen (voor kenners: vooral bij de 'oostelijke' kruising is dat het geval). Dat stroomt niet lekker door en is in mijn ogen niet 'groen' of duurzaam. Affijn, ik ga wel met de stroom mee en stop braaf maar het voelt wel als autootje pesten.
Herkenbaar? Andere ervaringen of tips hoe je hier 'handig' mee om kunt gaan? En ja, als de brug open gaat, is stoppen natuurlijk onvermijdelijk!

20260624-N201.jpg

Rij je een paar weken in het buitenland merk je al snel dat wij in Nederland te hard en asociaal en hufterig rijden. Omdaar wat aan te doen krijg je drempels, versmallingen en hoge boetes. Nee niet fijn maar de logica zie ik wel.

Waar je vroeger nog redelijk goed door kon rijden als het rustig was en je jezelf aan de maximum snelheid (60 km/h) hield, valt het me nu op dat ik in zo'n situatie vaker lijk te moeten stoppen en precies op het moment dat je dan stilstaat het verkeerslicht op groen springt. Dus extra optrekken, zelfs geheel van stilstand, in plaats van rustig doorrijden. Die lichten lijken ook een kortere groentijd te hebben, waardoor een (kleine) onderbreking in de verkeersstroom ertoe leidt dat de lichten op rood gaan om bij gebrek aan verkeer uit andere richtingen weer op groen te springen.
Vooral dat!
Het lijkt een bewuste instelling, maar dan snap ik de gedachte erachter niet.
Hier gaat ook elk stoplicht weer op rood, ongeacht de verkeersdrukte.
Juist bij zgn “slimme” stoplichten zou je verwachten dat het systeem “ziet” wat het verkeersaanbod is, en de doorstroom daarmee bevordert.

Ik heb het ook nooit begrepen, die verkeerslichten die als het rustig is op de weg allemaal op rood gaan staan in plaats van de doorgaande route (waar het meeste verkeer zal zijn) op groen en de rest op rood. Bij routes die ik goed ken gok ik nu soms dat het licht wel op groen zal springen als ik er dichterbij kom (dus ik cancel de cruise control niet). Nadeel is dat ik dan harder moet remmen als het toch niet op groen blijkt te springen, maar in de meeste gevallen springt het wel op groen en heb ik een keer onnodig afremmen en weer optrekken vermeden.

Hier in Nieuwegein zijn we gek op domme stoplichten. Op de Zandveldseweg die overgaat in de 's Gravenhoutseweg hebben we 8 kruisingen met stoplichten, waarvan er zelfs 4 zijn waar fietsers en voetgangers überhaupt niet mogen/kunnen oversteken.

Ideale plek voor een Groene Golf zou je zeggen, nee, dat doen we niet. In een enkel geval heb je geluk en kun je doorrijden maar ik sta meer dan eens voor alle 8 omstebeurt stil. Zou de doorstroming en de uitstoot in de omliggende wijken zeker ten goede komen als dit iets minder dom was anno 2026.

Ik ben er overigens wel een voorstander van om voetgangers en fietsers voorrang te geven. Nieuwegein is ook een echte sluiproute en wat mij betreft heeft de lokale inwoner die gewoon aan het fietsen/lopen is naar zijn/haar bestemming dan per definitie voorrang op de forens die een paar minuten filerijden wilt vermijden. Dat is meer een principe kwestie.

Je moet ook durven doorrijden. Bij Vreeland weet ik dat ie groen wordt als je aankomt rijden. Alleen als ie 5 meter voordat je er bent nog niet groen is moet je echt vol in de ankers. Maar negen van de tien keer wordt ie groen als je aan komt rijden, werkt prima!
Maar over het algemeen is de verkeerslicht afregeling wel essentieel voor de doorstroming en voor een lage uitstoot van het verkeer. Zo zonde als je steeds moet stoppen voor niks.

Ik heb het ook nooit begrepen, die verkeerslichten die als het rustig is op de weg allemaal op rood gaan staan in plaats van de doorgaande route (waar het meeste verkeer zal zijn) op groen en de rest op rood.
Als het rustig is, staan alle lichten op rood zodat wanneer er ergens uit een willekeurig richting een auto gedetecteerd wordt, het betreffende licht gelijk op groen kan. Of het werkt ligt natuurlijk aan de positie van het detectiepunt in combinatie met de snelheid van de aankomende auto. Als je een van de richtingen standaard op groen houdt en er komt een auto uit een andere richting, dan moet je eerst de voorkeursrichting op rood zetten. Dat kan al snel net te lang duren, waardoor de aankomende auto alsnog moet stoppen.

Dat van dat alles op rood kan ik snappen….
Dus…..die slimme stoplichten hebben een upgrade nodig. Snellere processoren, zodat ze sneller snappen wat er moet gebeuren.
Moet tegenwoordig toch niet zo moeilijk zijn? :rolleyes:

Dat van dat alles op rood kan ik snappen….
Dus…..die slimme stoplichten hebben een upgrade nodig. Snellere processoren, zodat ze sneller snappen wat er moet gebeuren.
Moet tegenwoordig toch niet zo moeilijk zijn? :rolleyes:
Ik zie nog nieuwe groepenkasten met rijen relais en voor mijn gevoel eenvoudige siemens aansturing voorbij komen. Migreren naar CIP safety helpt mss al wel

Rij je een paar weken in het buitenland merk je al snel dat wij in Nederland te hard en asociaal en hufterig rijden. Omdaar wat aan te doen krijg je drempels, versmallingen en hoge boetes. Nee niet fijn maar de logica zie ik wel.
Klopt. We hebben qua idioot rijgedrag alle landen ten zuiden van Hazeldonk ingehaald. Pas weer een keer in Frankrijk gereden. Dat was vroeger de hel op aarde qua autorijden en nu voelt het superrelaxt.

Waar ik woon zijn vorig jaar de turbo rotondes vervangen door 'slimme' stoplichten. Dat heeft 2 gevolgen:

1. Doordat er regelmatig door donker oranje wordt gereden in combiatie met snel op groen gaan gebeuren er veel meer zware ongelukken

2. Een rotonde stroomt door, voor een stoplicht sta je stil. Gevolg is dat in de spits het verkeer nu op de vluchtstrook van de snelweg stil staat wat daar weer file geeft

Was allemaal heel voorspelbaar en benoemd, maar ja de gemeente geloofde de verkeersdeskundigen.

Vandaag betrapte ik mezelf erop dat ik met de CLK juist zit te hopen dat er net voor me een verkeerslicht op rood springt. Want het kind in mij vindt stoplichtsprintjes met die auto gewoon ontzettend leuk :rolleyes:

Maar de doorstroming is ook wel redelijk. In Den Bosch heb je in ieder geval van die aftellende verkeerslichten, daardoor kan de 'dode tijd' ook wat korter zijn. Maar soms zit je inderdaad in een fuik dat je ze allemaal tegen hebt.
Vroeger ook vaak in Eindhoven over de groene golf gereden van de Berenkuil richting Helmond. Maar in praktijk ging iedereen liever de maximum snelheid rijden, dan de snelheid die de borden voor de groene golf aan hielden, dus dat werkte eigenlijk ook niet.

Gelukkig woon ik nu in een dorp en daar hebben we welgeteld één kruispunt met stoplichten.

In vele landen waaronder Nederland en België voert de overheid een anti-autobeleid - de inkomsten zijn wel graag aangenomen maar een behoorlijke doorstroming wordt doelbewust afgeremd in de hoop dat iedereen fiets of openbaar vervoer neemt-intussen neemt dit dermate proporties aan dat dit een steeds zwaardere negatieve impact heeft op economie (bedrijven willen niet meer in stadscentra komen, vrachtverkeer rekent of meer of weigert te komen , werknemers zeggen hun job op of krijgen een burn-out omwille van de veel te lange rijtijden) maar dit is blijkbaar nog niet tot bestuur doorgedrongen

Keuzes....... die kan je zelf toch afwegen en maken? Dat een overheid 9.000.000 voertuigen wat veel op de weg en in de steden vindt kan ik me wel wat bij voorstellen.

Ze zijn in Eindhoven ook van plan om de snelheid op de ring te verlagen....ik houd mijn hart een beetje vast wat dat gaat betekenen voor de groene golf.

De irritatie bij Vreeland ben ik bekend mee. Nu moet ik wel toegeven dat ik tijdens een toerrit met de AE86 dit stoplicht prima te doen vind door op de motor te remmen door terug te schakelen naar 2, zodat ik bij groen meteen volgas weg kan sprinten.

Overigens valt mij ook steeds vaker op dat in Hilversum (en omgeving) er vaak mensen door rood "lijken" te rijden. Ik heb het gevoel dat ze nog voor de overgang van oranje naar rood al groen geven bij een andere verkeersstroom. Dit zou dan ook de wachttijd kunnen verkorten.

In Nijmegen zijn er een paar wegen met maximum snelheid 50 waar je precies een groene golf kan pakken als je 60 rijdt, of iets harder. Als je dat niet doet, mag je elk verkeerslicht weer helemaal stoppen.
Terwijl, als je die op 45 in zou stellen ofzo, dan stimuleer je toch ook precies het langzamer rijden dat ze zo graag willen zien?

In Nijmegen zijn er een paar wegen met maximum snelheid 50 waar je precies een groene golf kan pakken als je 60 rijdt, of iets harder. Als je dat niet doet, mag je elk verkeerslicht weer helemaal stoppen.
Terwijl, als je die op 45 in zou stellen ofzo, dan stimuleer je toch ook precies het langzamer rijden dat ze zo graag willen zien?
Zo lijkt het in mijn dorp ook, inderdaad.
Dat "stop-en-go"-principe lijkt er bewust ingebouwd. En vaak net wat harder rijden lijkt het te voorkomen. Kan niet de bedoeling zijn...... :rolleyes:

Hier in de buurt staat op een hoofdonstluitingsweg (50 km/u maar wel dubbele rijbaan) een verkeerslicht op een kruising die gewoon op een timer werkt. Geen enkele vorm van detectie, hij werkt gewoon z'n vaste ritme af. En dan op een dergelijke manier dat als je aan komt rijden en je (zoals bij elk andere verkeerslicht) redelijkerwijs door kan rijden omdat het groen is, dan springt'ie net op oranje/rood als je er bent. En dat op een superoverzichtelijke T-splitsing, dus doorgaans sta je stil zonder dat er ook maar een levende ziel in de buurt is.

Toen ik nog motor reed was dat ene stoplicht in ons dorp ook echt een probleem. Op de doorgaande weg had je nooit issues, maar kwam je van de secundaire weg, dan werkte 's avonds dat verkeerslicht louter op de detectielus.

En je raad het al, die zag mijn CB500'tje nooit. Dus of ik moest wachten totdat het weer ochtend was, of gewoon door rood knallen. Ik laat in het midden wat mijn oplossing was, want het is nog niet verjaard ;)

Waar zijn de groene zones van decennia geleden gebleven? In zo'n beetje alle zichzelf respecterende steden was dat dé manier om met redelijk constante snelheid door te kunnen rijden over meerdere kruisingen. Die lijken voor een groot deel te zijn verdwenen.
Wegbezuinigd. Om dit goed te laten werken heb je eigenlijk je VRI's op een eigen, dedicated glasvezelnetwerk nodig en zelfs dan heb je er heel veel werk aan om het echt goed te laten werken buiten. Dat kost enorm veel ureninzet, kennis en de VRAs ervoor zijn ook duurder.

Wat iVRI's betreft: Deze regelen niet meer 'star' of primair op basis van gemotoriseerd verkeersaanbod, maar op basis van beleidsmatige prioritering per kruispunt. Het kan dus best zo zijn dat er op sommige kruispunten juist prioriteit wordt gegeven aan fietsers en voetgangers en op andere plekken weer niet. Dat staat meestal benoemd in hele dikke, technische, ingewikkelde beleidsstukken met pakkende namen als 'multimodaal netwerkmanagement [gemeente]'.

Ik zie hier ook een en ander over het wel of niet doorstromen van vri's in verhouding tot (turbo)rotondes. De harde feiten zijn dat een VRI geregeld kruispunt veel meer verkeer kan verwerken per uur dan een turborotonde dat kan. Wanneer er dus ergens een (turbo)rotonde wordt vervangen door een VRI is dat doorgaans om twee redenen:
1) Het beter kunnen sturen per kruispunt en rijrichting;
2) Het voorkomen van een totaal vastlopend netwerk, ofwel lokaal ofwel elders in het netwerk.

Ik zie hier ook een en ander over het wel of niet doorstromen van vri's in verhouding tot (turbo)rotondes. De harde feiten zijn dat een VRI geregeld kruispunt veel meer verkeer kan verwerken per uur dan een turborotonde dat kan. Wanneer er dus ergens een (turbo)rotonde wordt vervangen door een VRI is dat doorgaans om twee redenen:
1) Het beter kunnen sturen per kruispunt en rijrichting;
2) Het voorkomen van een totaal vastlopend netwerk, ofwel lokaal ofwel elders in het netwerk.
De praktijkervaring is echter compleet anders vanaf het moment dat het verkeersaanbod te groot wordt. In vergelijking met een rotonde loopt het dan veel meer 'over' ofwel de file neemt rap toe.

De praktijkervaring is echter compleet anders vanaf het moment dat het verkeersaanbod te groot wordt. In vergelijking met een rotonde loopt het dan veel meer 'over' ofwel de file neemt rap toe.
Mja, dat is toch echt niet hoe het werkt maar ik kan me voorstellen dat het voor je zo voelt. Of de gemeente, al dan niet ondersteund door een adviesbureau, heeft gewoon de regeling niet op orde. Dat kan ook.

Mja, dat is toch echt niet hoe het werkt maar ik kan me voorstellen dat het voor je zo voelt. Of de gemeente, al dan niet ondersteund door een adviesbureau, heeft gewoon de regeling niet op orde. Dat kan ook.
Dat voelt niet alleen zo maar er staat nu dagelijks een file op de vluchtstrook en dat was voorheen bijna nooit.

Ook 's morgens is het niet fijn. Eerst ging het verkeer wat verspreid de snelweg op, nu is het of niks of een hele sliert tegelijk.

Dat voelt niet alleen zo maar er staat nu dagelijks een file op de vluchtstrook en dat was voorheen bijna nooit.
Dan hebben ze de regeling dus niet op orde. Helder. Doet niks af aan de verschillen die er gewoon bestaan tussen rotondes en VRI's.

In vergelijking met een rotonde loopt het dan veel meer 'over' ofwel de file neemt rap toe.

Misschien was de capaciteit op de afrit vanaf de snelweg, ten opzichte van wat van links af de rotonde op kwam, zodanig dat het verkeer vanaf de afrit wel 'gemakkelijk' de rotonde op kon rijden? De dominante tak, zogezegd. Andere toevoerwegen hadden dan misschien wel te maken met filevorming op de drukke momenten.

Het kan ook zijn dat de mensen die dagelijks die rotondes passeerden zo hun eigen merites ontwikkeld hebben om vlot door te kunnen. Wat ik bedoel: skip de regel dat je niet de rotonde mag oprijden als daar al verkeer op bevindt. Je merkt het direct, tijdens drukte, als er iemand overduidelijk netjes wacht totdat hij/zij niemand in de weg zal rijden bij oprijden. Dat kost tijd. Heden ten dage moet je gewoon brutaal zijn en de ruimte optimaal benutten, dus rijdt je de rotonde alvast op en degene die dan toch jouw kant op moet neemt ff gas terug (nee, hoeft niet stil te gaan staan) en beiden kunnen door. ff Tango'en ;)

Andersom laat ik weleens, met de werkauto, een klein gaatje vallen door iets rustiger de rotonde op te rijden doordat ik weet dat op 1/4 een hele rits auto's staan die de wijk uit willen / ook naar hun werk/afspraak moeten en die doorgaans ook maar 1/4 van de rotonde nodig hebben, die kunnen dus prima voor mij uit de rotonde op'schieten'. Moet je wel de bestuurders treffen die dat durven / snappen. Sommigen blijven wachten en dat vind ik dan jammer, ook van mijn 'tijd'. :whistle:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De hele 'markt' aan leverancierskant is haast opgedroogt. Vialis en Siemens zijn vorig jaar gestopt met hun diensten voor de NL markt, wat weer komt door specifieke eisen vanuit de NL markt (overheid).

(..)
Er blijven voor Nederland twee leveranciers over van verkeersregelautomaten, Ko Hartog en Swarco.

Al eerder is ook Siemens gestopt met misschien wel dezelfde aanleiding, de eisen die aan VRI’s voor de Nederlandse markt worden gesteld. En daarbij met name de iVRI.

Denk eens terug aan de tijd dat er nog 5 leveranciers waren: Ascom (later TPA, Vialis), Vialis, Siemens, Peek (later Imtech, Dynniq, Swarco), Ko Hartog.

Denk naast de mensen van Vialis waarvoor het stopt ook aan de mensen van Ko Hartog en Swarco. De werkdruk zal op alle fronten toenemen. Kunnen de mensen dat wel aan? Komt er uitbreiding? Wordt de werkdruk niet te hoog?

De vraag naar verkeersregelautomaten is op dit moment hoog. Het aanbod vermindert.

Prijzen zullen stijgen, het uitbrengen van offertes duurt langer, een langere projectdoorloop, extra beslag op de service activiteiten en wellicht minder inschrijvingen. (..)

Terug
Bovenaan