Héle goedkope Polo IV `08 op het oog

A

Anoniem

Guest
Laat ik voor op stellen dat ik behoorlijk handig ben met auto's en klussen en vervangen van onderdelen en dergelijke zaken. Zat zoals vanouds weer eens op de bekende autosites te rondneuzen en vond een Polo 1.4 uit 2008 er uit springen. 300+ duizend gelopen, nog maar 2 maanden APK keuring en er moet een baksteun vervangen worden en het flexibele deel van de uitlaat. Ik daar vanmiddag heen gereden en met de auto gereden en inderdaad bij het intrappen van de koppeling hoor je soms een zeer luide "KLOENK" en die hoor je over de ontiegelijk luide uitlaat heen. Nou vraagt hij 495 en heb ik de aanschafprijs naar 375 weten te praten. Aan de OBD scanner kwam niets geks naar voren en alles wat moest werkte werkte inclusief stuurbekrachtiging, ijskoude airco en de elektrische ramen en spiegels ook zag ik op Finnik dat de auto maar 4 eigenaren heeft gehad, en de verkoper vertelde mij dat de reden dat hij deze auto als inruiler heet gekregen was puur omdat hij het vervangen van de baksteun niet zag zitten en de uitlaat, hij was schijnbaar a-technisch maar reed tot hiervoor wel 2 jaar rond in deze auto zonder noemenswaardige problemen.

Ergens vind ik het een hele mooie aanbieding, en zal het mij aan materiaal ook niet de kop kosten en heb ik óf een hele leuke auto ter vervanging van het kleine Micraatje nu ik sinds vandaag te horen heb gekregen dat ze mij hebben aangenomen bij mijn nieuwe baan (al is dat wel 80 kilometer sturen) óf ik kan de auto gebruiken voor mijn flip-praktijken, want de onderdelen kosten de kop niet en zelfs met op naam zetten en verzekeren en overschrijven + de onderdelen en manuren zal ik er misschien ook nog een leuk beetje winst op maken.

Wat denken jullie? Polo IV 1.4 Blokjes zijn best rap en betrouwbaar, en mijn vorige Polo wat ook een 1.4 was met hetzelfde blok heeft het eigenlijk zonder enige problemen gedaan tot dik over de 4 Ton na gek genoeg óók vervanging van de baksteun.

Wat kan je gebeuren met een aanschafprijs van €375,-

Wat ik zelf als eerste zou doen is de wagen een apk laten geven.
Dan weet je wat er naast de uitlaat en baksteunen nog meer mis mee is en kan je meteen alles aanpakken.

Weet wel dat je met een eens afgekeurde auto niet meer de weg op mag. Ook al is de originele APK nog twee maanden geldig. Dus mijn advies is: rustig de hele auto langslopen daar waar nodig verbeteren en dan pas aanbieden voor de APK. Als daar dan nog iets uitkomt dat laten fixen.

Bedankt voor jullie adviezen, de auto is nog APK gekeurd dus dat is oke. Wel maakt de auto dusdanig lawaai dat er mee de snelweg op gaan gewoon niet te doen is. Ga de auto Vrijdag ophalen en direct aan de opknap denk ik.

Nu ook toch bezig ben. Ik kan er 0 informatie over vinden maar heeft deze Polo motorisering een ketting of riem? Ik heb lopen Googelen als een idioot maar de een zegt ketting de ander zegt riem. Het meeste wat ik voorbij heb zien komen is dat de 1.4 16v (wat dit is) een riem heeft, maar een aantal zeggen, nee dat is alleen zo vanaf de TSI motoren vanaf de 6R. dus ik ben het spoor even bijster.

Nu ook toch bezig ben. Ik kan er 0 informatie over vinden maar heeft deze Polo motorisering een ketting of riem? Ik heb lopen Googelen als een idioot maar de een zegt ketting de ander zegt riem. Het meeste wat ik voorbij heb zien komen is dat de 1.4 16v (wat dit is) een riem heeft, maar een aantal zeggen, nee dat is alleen zo vanaf de TSI motoren vanaf de 6R. dus ik ben het spoor even bijster.

Een geen FSI? FSI heeft ketting, de 16v is een riem.

Voor Polo 9N zijn er in 2008 drie motoren die 1.4l inhoud en 16 kleppen hebben, met 80, 101 en 86 pk. Op AutoDoc lijken ze een distributieketting te hebben. Wellicht krijg je details als je er je kenteken op invoert.

BKY / BUD motorcodes hebben een riem. Denk dat het één van die twee moet zijn. 75/80 pk.

Heb je een kenteken?

Ah oke. Gelukkig is een setje niet zo prijzig. Geen idee wanneer deze vervangen is, gezien hoe de auto wel gewoon goed onderhouden lijkt te zijn buiten dit om én de weinige eigenaren (Finnik zegt 4, premiumrapport heb ik niet opgevraagd) denk ik dat dit misschien niet zo heel lang geleden is gebeurd, en anders kost dat ook de kop niet, is vooral arbeidsintensief.

Weet wel dat je met een eens afgekeurde auto niet meer de weg op mag. Ook al is de originele APK nog twee maanden geldig. Dus mijn advies is: rustig de hele auto langslopen daar waar nodig verbeteren en dan pas aanbieden voor de APK. Als daar dan nog iets uitkomt dat laten fixen.
Dat is alleen zo als je hem afmeldt. Doe je dat niet, dan kun je gewoon die twee maanden doorrijden.

Bedankt voor jullie adviezen, de auto is nog APK gekeurd dus dat is oke. Wel maakt de auto dusdanig lawaai dat er mee de snelweg op gaan gewoon niet te doen is. Ga de auto Vrijdag ophalen en direct aan de opknap denk ik.
Dat is het/mijn hele punt.
Je mag al 2 maanden voor het verlopen van de keuring opnieuw laten keuren waardoor hij 2 maanden + 12 maanden nieuw gekeurd is. Dus je verspilt daarmee niks.
Ik hoop voor je dat de wagen op de bekende punten na in orde is maar het kan ook tegenvallen. En heb je er dan bijvoorbeeld €1000,- + voor over om hem nieuw gekeurd te krijgen?

Moet je ver rijden om hem op te halen?

Nee hij stond in mijn woonplaats. Garagist waar ik regelmatig heen ga woont wel een stukje verder weg want hoewel ik zelf handig genoeg ben helpt hij mij ook af en toe met wat zaken.
En heel eerlijk 1000 euro om de auto opnieuw gekeurd te krijgen maakt de totaalprijs 1375, dat vind ik voor een Polo 9n3 uit 2008 alsnog een redelijk "koopje" gezien wat er dan allemaal aan nieuwe onderdelen op zit + nieuwe keuring.

Terug
Bovenaan