Heb je versneld een bedrijfsauto gekocht in 2024 of ga je op zoek naar een eerder geregistreerd exemplaar?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Met de invoering van de nieuwe BPM- en zero-emissiezones kan het aantrekkelijk zijn een bedrijfsauto te kopen met een eerste registratie van uiterlijk 2024. Ik ben nieuwsgierig naar de praktijk: heb je versneld een bedrijfsauto gekocht?
Als je er nu een nodig hebt (bijvoorbeeld vanwege een onverwachte vervanging of snelle groei van je activiteiten), ga je dan op zoek naar een bus van voor 2024 (jong gebruikt of uit voorraden) - of kies je dan (toch) voor een elektrische bus als de vereisten dat toelaten?

Als bedrijfsauto heb ik altijd gebruikte bussen gekocht vanuit de lease: ca. 5 jaar jong met hooguit 160.000 km op de teller en deze na 4-5 jaar gebruik weer ingeruild op een fris exemplaar.
Maar dankzij het zeer wispelturige overheidsbeleid wat betreft de toekomst voor diesel en de opkomst van ZE-zones voor bedrijfsauto's ben ik voorlopig maar helemaal gestopt met het investeren in diesel bedrijfsauto's.
De huidige exemplaren (emissieklasse E5) worden nu gewoon opgereden, en zowel optisch als technisch gezien is dat ook totaal geen probleem voor mijn huidige bedrijfsauto's.
Ik zie het nut van nu nog even stevig gaan investeren in een E6 diesel die slechts een jaartje langer de ZE-zones in mag totaal niet in, die per bus10K investering is dan al weggegooid geld wat ik beter in machines kan investeren waarmee geld verdient wordt als in voertuigen die toch voornamelijk stil staan op locatie.

De overheid dwingt mij richting de accubakken, en daar investeer ik (met tegenzin) dan ook liever in als in diesel maar de voor mij geschikte en betaalbare jong gebruikte EV bedrijfsbussen met 1 ton laadvermogen + 2½ ton trekgewicht zijn met zelfs met een vergrootglas nog steeds nergens te vinden.
De eerste redelijk geschikte lichting EV bedrijfsbus loopt pas sinds kort van de band, dus misschien wordt het dan over een jaartje of 5 voor mij ook wel wat aantrekkelijker om daar wat centen in te gaan investeren?

Heb eind 23 nieuwe Ducato besteld, die in augustus 24 geleverd is. Mijn vorige Ducato uit 21 had uiteindelijk toen ik hem verkocht 215K gelopen. Had veel meer kunnen worden, want reed nog als nieuw, maar vond de BPM invoering wel een mooie gelegenheid om mezelf te verwennen. Rijd ca. 65K per jaar, dus zie in 2028 wel weer hoe het er voor staat. En of er dan weer door ontwikkeld is in electrische bussen. Rijd teveel, en met behoorlijk gewicht achterin, om nu overstap op electrisch te maken.

Overigens wel lekker om bus zelf samen te stellen, 180 pk, 8 traps automaat, alle toeters en bellen.

Mijn buurman is hovenier en ik heb hem een jaar terug gevraagd of ie zijn 9 jaar oude Iveco Daily nog ging vervangen. Dat heeft ie toen gedaan; de laatste week van 2024 kreeg hij m geleverd.
Zeker in dat segment is er nog geen elektrisch alternatief.

Afgelopen jaar nog 2 Renault bussen gekocht scheelde me gewoon teveel geld.

Bussen helemaal samen gesteld met inrichting samen met de nieuwe berijders.
Koop zelf alle voertuigen grijs en geel
Gemiddeld gaan de bussen rond de 14 jaar mee en dan verkoop ik ze naar een handelaar en gaan ze naar het Oostblok.

Nu 11 grijs kenteken bussen van 3 verschillende merken en ben straks blij als die klote Mercedes bussen weg zijn (wat een giga dure bussen in onderhoud en telkens is er weer wat mee)

Elektrisch gaan we niet doen, die paar klanten in het centrum zal ik straks afscheid van nemen want daar ga ik niet zo’n bus voor aanschaffen

Na alle waarschijnlijkheid ga ik toch nog 1 of 2 bussen uit 2024 extra aanschaffen omdat ze voor zeer mooie bedragen worden aangeboden maar wacht nog heel even.

Zeker in dat segment is er nog geen elektrisch alternatief.
Daar kun je dan ook wel ontheffing voor krijgen maar die is in principe ook tijdelijk (tot 2030 uit mijn hoofd). Jouw overbuurman heeft een handige beslissing genomen.
Overigens wel lekker om bus zelf samen te stellen, 180 pk, 8 traps automaat, alle toeters en bellen.
Ik ben bijna nieuwsgierig naar een foto! ;-)

Zeker in het grootste segment wordt er de komende tijd weinig verkocht denk ik. In de kleinere segmenten begint EV wel een goed alternatief te worden, met een lager TCO. Maar vergeet niet dat EV bedrijfswagens vanaf volgend jaar gewoon de volle mep MRB krijgen.

Terug
Bovenaan