Heeft een dashcam zin?

rke

Kilometervreter
Ik rij al jaren met een dashcam. Het verkeer vandaag de dag is hectisch, het aantal drammers per kilometer is gigantisch en mijn reactietijd neemt nog steeds toe. Een aantal jaar terug reed ik dagelijks woonwerk op de motor. Omdat ik wel eens onveilige situaties ervaarde, besloot ik een "dashcam" te monteren zodat ik thuis even kon kijken hoe ik had kunnen voorkomen dat ik slachtoffer werd van een dwaze drammer.

Ik moet je het antwoord schuldig blijven, ik rij zoveel mogelijk zodanig dat drammen naar mij niet mogelijk is. Het opnemen van dramgedrag bleek wel leerzaam en het geeft een gevoel dat je bij een schuldig-of-niet discussie een onpartijdige getuige hebt die jouw kant van de situatie kan uitleggen.
We zijn inmiddels wat jaartjes en dashcammetjes verder. Woonwerk op de motor doe ik niet meer, een dashcam helpt nu eenmaal niet tegen de drammer die je de kist in rijdt. Maar een vriend van mij was altijd fel tegen dashcam's, als ik mensen onderweg film maak ik mezelf schuldig aan het "schenden van privacy".

Er zijn voertuigen op de weg die drammers graag plagen. De suf met sleurhut is mijn voorbeeld maar ook campers schijnen goede drammer-slachtoffers te zijn. Net zoals vrachtwagen(tje)s en auto's waarin je een oma verwacht die boodschappen gaat doen.

Die vriend van mij rijdt tegenwoordig vaak in een camper. Heerlijk, vakantie vieren door om de zoveel dagen een stukje te reizen. Helaas staat de camper ook op het lijstje drammer-slachtoffers. Dus, hij rijdt tegenwoordig ook met een dashcam.
En ik hoorde ik vanmorgen op de radio dat het tegenwoordig vaak voorkomt dat mensen na een aanrijding ruzie krijgen wie er schuldig is. Bij de drammers die ik regelmatig zie, begrijp ik het ruzie zoeken volledig. "Pleurt het wrakkie er even voor want deze drammert mot.... " en de ander zit met de tandjes in de bumper van de dwaze drammer.
Schuldig? Laten we daar even uitgebreid ruzie over maken.