Heeft jouw werkgever je al gevraagd hoe jij op je werk komt??

Misschien de volgende keer óf grappig zijn, óf duidelijker je punt maken?

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de horeca, vrijwel alle entertainment, de retail, sport, het OV, musea, etc, bleven niet doordraaien, en dan vergeet ik vast nog een hele boel. Als er niet veel overheidsgeld in gepompt zou zijn om dergelijke sectoren overeind te houden, zou m.i. zo ongeveer de hele maatschappij ingestort zijn.
Ik bedoelde dat het land wel doorging. Fabrieken produceerden, supermarkten werden gevuld. Horeca en entertainment hebben inderdaad zware klappen opgelopen, die zijn wel vaak op slot gezet. Maar bot gezegd, een land kan overleven zonder. Heel veel zaken gingen wel door.

Jawel want je werkgever mag €0.23 belastingvrij uitkeren.

Stel je krijgt €100 , dan is die normaliter voor €49 belast (even makkelijk hoogste schijf gepakt) en houd je dus €51 netto over.

Als jij in die maand 50 km zakeljjk hebt gereden , is €11.50 (€0.23 x 50 km) sowieso onbelast, dus je moet nog ‘maar’ 49% belasting betalen over €88.50 = €43 belasting ipv €49.

En met ‘gereden’ bedoel ik woon werk en ritjes voor je werk.

Duidelijk, wij hebben het net anders opgelost, ik krijg mijn mobiliteitsbudget en km vergoeding netto uitgekeerd (mobiliteitsbudget vanuit WKR), staat ook niet op mijn loonstrook benoemd. Ik heb daarvan dus ook geen aftrekposten.

Kreeg een mailtje over een enquete die moest worden ingevuld…….
Tot bijna onderaan stond: niet voor mensen met een “company car”. :cool:

Bij ons heb ik nog niets gehoord. Sowieso ben ik benieuwd of dat in het onderwijs gaat gebeuren. Qua aantal medewerkers redden we het gemakkelijk...

Ik denk dat ze zich rot schrikken. 17500 kilometer per jaar aan woon-werkverkeer alleen al...! Weliswaar per EV. Dat scheelt.

Kreeg een mailtje over een enquete die moest worden ingevuld…….
Tot bijna onderaan stond: niet voor mensen met een “company car”. :cool:
Ergens wel een beetje jammer dat zo'n groot bedrijf het via die 'escape' van twee enquêtes per jaar oplost.

Nu bij ons ook op het werk.

Waarom doen we dit?
Als organisatie moeten we transparant zijn over onze impact op het milieu en actief bijdragen aan het beperken van de CO2-uitstoot. En daar hebben we jouw hulp bij nodig!

Wat moet je doen?
Geef je meest gebruikte vervoersmiddel voor woon-werkverkeer door in ***. Op dit moment staat bij iedereen standaard 'Benzine Auto' ingesteld. Maak jij het meest gebruik van een ander vervoertype?
Pas dit dan zelf aan:
Ga naar 'Mijn Instellingen'
Kies het vervoermiddel en brandstoftype dat je gebruikt
Sla je keuze op

Door deze kleine moeite help jij **** om transparant te zijn over de CO2-uitstoot en om deze zo laag mogelijk te houden.
Bedankt voor je inzet!

___

Is dit niet voor bedrijven gewoon een excuus om reiskostenvergoeding aan te passen in de toekomst? Zo van; we zien dat je niet dagelijks met de auto naar het werk gaat, we gaan daarom je vergoeding aanpassen?

Is dit niet voor bedrijven gewoon een excuus om reiskostenvergoeding aan te passen in de toekomst? Zo van; we zien dat je niet dagelijks met de auto naar het werk gaat, we gaan daarom je vergoeding aanpassen?
Niet direct. Kan natuurlijk wel mooi uitkomen voor ze (wat ik slecht werkgeverschap zou vinden).

Gaat echt primair om de verplichte vastlegging van je uitstoot

Logisch ook wel, als je niet veel reist hoef je ook niet veel vergoeding. Bij ons zijn de thuiswerkvergoedingen omhoog gegaan.

Wie zich zakelijk heeft beziggehouden met de implementatie van deze maatregel weet vast hoe de CO2-cijfers tot stand komen, maar in dit topic zie ik daar nog niets van terug. Wordt het misschien berekend op basis van de WLTP-cijfers van jouw auto? Of wordt je tankpas gebruikt om jouw verbruik te bepalen? Nou, nee, het gebeurt op basis van standaard kengetallen. 'Een onderzoeksbureau dat ook betrokken was bij het Klimaatakkoord heeft de kengetallen bepaald', meldt de RVO.

Beetje vaag, gelukkig zijn er ook tabellen te vinden in deze PDF. Die geven meer inzicht.

Schermafbeelding-2024-08-04-110523.png

De volgende figuur maakt het nog iets tastbaarder.

Schermafbeelding-2024-08-04-111901.png

Kortom, het maakt niet uit welke auto je hebt of hoe je hem rijdt. Rijd je een benzineauto, dan rijdt die voor de WPM altijd 1 op 14,8 op E10. Je plug-in 'doet' 1 op 18,8 ongeacht de brandstofsoort en je diesel 1 op 19,4. Een elektrische auto verbruikt op papier 1 op 5,5 (18,2 kWh/100 km) zonder uitstoot. Dat wordt rechtgebreid door duidelijk te spreken van 'tank to wheel'-cijfers. Greenwashing? Dat mag je voor jezelf bepalen, met het gegeven dat er ook prima gemiddelden voor 'Well to wheel' beschikbaar zijn.

Klopt, het is echt heel hoog over. Mijn collega rijdt een Dodge Challenger en wordt hetzelfde aangemerkt als de collega met een Up.
En met de focus op CO2 is ook elke EV gelijk, wat natuurlijk ook onzin is.

Wat een waardeloze tabel. Elektrische emissie nul? Ja natuurlijk, die stroom komt echt uitsluitend van zonnepanelen en windmolens. Klap van die molenwiek gehad?

^^ het wordt morgen een zomerse dag, voorspelt men. Veel zon, misschien beetje wind.. mensen op vakantie..dus minder energiebehoefte op piektijden..wél aanbod.. dus vermoedelijk is het morgen wel 100% (of meer..) groen opgewekt?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik zie mogelijkheden om bestaand wagenpark van medewerkers te vergroenen: biedt een LPG installatie aan.. ondanks dat men in de kengetallen tabel wel een CO2 berekening kan maken..lukt dit niet als het TTW kengetal met het gemiddeld reizigerskilometer getal wordt gecombineerd. :unsure:

Nou, geen data / geen uitstoot dus in de applicatie / theorie. Medewerkers besparen op reiskosten, dus die kan ook wel iets afgeknepen worden voor bepaalde groepen... :ROFLMAO:

^^ het wordt morgen een zomerse dag, voorspelt men. Veel zon, misschien beetje wind.. mensen op vakantie..dus minder energiebehoefte op piektijden..wél aanbod.. dus vermoedelijk is het morgen wel 100% (of meer..) groen opgewekt?

Maar ja, dan is 't dus vakantie en maakt bijna niemand kilometers woon-werk.

Wat een waardeloze tabel. Elektrische emissie nul? Ja natuurlijk, die stroom komt echt uitsluitend van zonnepanelen en windmolens. Klap van die molenwiek gehad?
En maar één gram verschil tussen een auto en motorfiets op benzine is natuurlijk ook totale kwats.

Terug
Bovenaan