Help een leek met het bouwjaar

f3130535

Net ingestapt
Ik heb mijn oog op de Suzuki Vitara laten vallen. Echter kom ik er niet uit wanneer een occasion gewoon oud is. Ik zocht steeds vanaf bouwjaar 2018 t/m km stand 70.000.
Ik zag nu een Vitara met bouwjaar 2016 met een km stand van 70.000. Is dit dan al “oud”? Ik rij gemiddeld 15.000 per jaar en ben er van plan lang mee te doen.

Graag advies?

Vanaf 2019 is er wel een grondige face-lift geweest, de nieuwere uitvoering is te herkennen aan de 6 verticale strepen in de grille. Bij de oudere uitvoering liepen die horizontaal. Ik zou dan ieder geval voor de nieuwere uitvoering gaan.

Het is bij de vitara heel interessant om voor de 1.4 boosterjet te gaan. Ik denk dat je niet wat je meemaakt als je zowel in de 1.6 als de 1.4 boosterjet gaat proefrijden. De 1.0 boosterjet is wellicht ook voldoende voor jouw , maar dat blok kwam pas later in de vitara.

Het is bij de vitara heel interessant om voor de 1.4 boosterjet te gaan. Ik denk dat je niet wat je meemaakt als je zowel in de 1.6 als de 1.4 boosterjet gaat proefrijden. De 1.0 boosterjet is wellicht ook voldoende voor jouw , maar dat blok kwam pas later in de vitara.
Ik rijd nu een Suzuki Alto dus het zal sowieso een wereld van verschil zijn!

Een auto uit 2016 is bijna 9 en niet perse oud. Met wat geluk kan je daar nog eens 9 jaar mee vooruit.

Maar als het budget het toelaat, is nieuwer geen gek idee als je er 10 jaar mee wil rijden.

Nieuwer is niet perse beter, maar je kan wel een bepaalde optie wel of niet hebben.
De 1.6 is fijn de 1.4turbo fijner.

Tjah wat is oud. het is net wat je gewend bent. Maar als je het over de techniek hebt, 2016 is niet oud mits goed onderhouden en kun je echt nog jaren mee doen. Een recenter exemplaar is wel moderner, veiliger, zuiniger, etc. Het is dus net wat je wil.

oud is een relatief begrip. Is iemand van 50 jaar al oud? Als ik mijn kinderen vraag wel, ik vind het wel mee vallen ;)

Kilometerstand zegt wat mij betreft meer dan leeftijd.
Hier ben ik het wel mee eens. Een auto kan tegenwoordig makkelijk 20 jaar meegaan, mits goed onderhouden en een beetje een betrouwbaar blok. Suzuki's staan qua blok niet bekend als problematisch. Dat speelt vooral bij andere merken. Als je er nu eentje van (bijna) 9 jaar oud koopt met 70.000km, dan heb jij er over 10 jaar ± 150.000km bijgereden en zou zou er over 10 jaar sprake zijn van een (bijna) 19 jaar oude auto met 220.000km. Dat moet verder gewoon prima kunnen als je de auto netjes laat onderhouden.

Nieuwer is niet perse beter, maar je kan wel een bepaalde optie wel of niet hebben.
De 1.6 is fijn de 1.4turbo fijner.

De Vitara kent qua modelgeneraties de generatie van 2015-2018 (met meestal de 1.6). En een nieuwe generatie (of facelift) vanaf 2018-2024 (met meestal een 1.0 of 1.4 motorisering). Welke je prettiger vindt rijden, is iets wat je zelf moet ervaren. Hoewel hierboven al 2 medeforummers een duidelijke voorkeur uitspreken voor het nieuwere 1.4 blok.

Verder is vaak iedere nieuwe generatie net weer rijker uitgerust met nieuwere opties en veiligheidsvoorzieningen. Maar kan een kaal exemplaar van een net nieuwe generatie ook weer net bepaalde opties niet hebben die een rijk uitgerust 'laat' exemplaar van de generatie ervoor wellicht weer wel aan boord heeft. Dus het blijft ook een beetje zelf kijken naar wat je belangrijk vindt op een auto (of niet). Ik zou vooral daar mijn keuze op richten: juiste opties, niet te hoge kilometerstand, goed onderhouden. En wat minder kijken naar bouwjaar en of een auto 'oud' is (of niet)

Laatst bewerkt:
Het loont ontzettend om net boven de 100.000 km te zoeken omdat tot 100.000 een populaire zoekfilter is. Voordeel is dat je ook minder afschrijft tenzij je hem zelf ook niet boven de 100.000 km rijdt. Bij een import gaat dat dubbel op als je er 1 koopt die minder dan 100.000 heeft gereden en zelf die mijlpaal passeert

Terug
Bovenaan