Help - verblindende witte LED-lampen van tegenliggers

harold 4830588

Net ingestapt
Bekend fenomeen van de laatste tijd zijn de verblindende witte led lampen. Zelf ben ik al voor de meest lullige dingen beboet welke mogelijk eventueel wel eens voor overlast bij medeweggebruikers zouden kunnen zorgen. Dat ik enige tijd niks meer zie dankzij het passeren van mijn tegenligger is kennelijk wel ok en niet boete waardig.
Met een grootlicht-tegenreactie hoop ik dat men eens een blik zal werpen op eigen auto lichten. Ik verblind, dan jij ook. Ik heb dit berichtje geplaatst hopend op meer en/of betere methoden om iets aan deze grote irritatie te doen. Alvast bedankt

Dit is een bekend probleem en was pas zelfs al in het nieuws over fietsverlichting die verblindt. De ANWB heeft het ook op de agenda.

Het zal een lange strijd worden. De komende 20 jaar kom je nog auto's tegen die nu zo verkocht worden en het gehalte aan ledverlichting en ook verkeerde afstelling zal steeds groter worden. Ik kan me ook voorstellen dat die 'active matrix' en andere automatisch dimmende systemen ook kunnen gaan haperen. Je maakt mij ook niet wijs dat die systemen mij zien fietsen als mijn koplamp achter een heg of vangrail schijnt. Net zoals drempels en hoogte verschil zoals bruggetjes die lampen ook vol in je gezicht laten schijnen.

Goed afgestelde koplampen verblinden normaal niet, maar als er veel gewicht achterin zit kunnen ze alsnog te hoog schijnen indien de auto geen automatische hoogteverstelling heeft.

Enig probleem dat ik zie - hier in België krijgen we een versoepeling van de autokeuring, voertuigen moeten minder frequent gekeurd gaan worden dus kunnen langer onopgemerkt met te hoge lichten rondrijden.

En dan zit je inderdaad ook nog met de fietsen die helemaal niet gekeurd worden, als ze vervolgens nog eens hun licht op knipperstand staan hebben is het helemaal erg.

Bekend fenomeen van de laatste tijd zijn de verblindende witte led lampen. Zelf ben ik al voor de meest lullige dingen beboet welke mogelijk eventueel wel eens voor overlast bij medeweggebruikers zouden kunnen zorgen. Dat ik enige tijd niks meer zie dankzij het passeren van mijn tegenligger is kennelijk wel ok en niet boete waardig.
Met een grootlicht-tegenreactie hoop ik dat men eens een blik zal werpen op eigen auto lichten. Ik verblind, dan jij ook. Ik heb dit berichtje geplaatst hopend op meer en/of betere methoden om iets aan deze grote irritatie te doen. Alvast bedankt

Er is een grote groep mensen met een voertuig waar de fabrikant de ogen veel te hoog in de bumper gezet heeft, die zelf niets aanpassen maar die door u als ik het goed begrijp wel even in het 'zonnetje' gezet worden? Ik vind dat eerlijk gezegd een vrij bizarre reactie op iets waar lang niet iedereen zelf wat tegen kan doen.

Rij zelf in een lagere auto en ben gezegend met een behoorlijke brilsterkte, dus ruimschoots bekend met dit fenomeen. Seinen doe ik alleen als ik zeker weet dat de ander ook echt groot licht aan heeft staan. Ik wil het risico op een schrikreactie en eventuele gevolgen bij een tegenligger bij voorkeur niet op mijn conto hebben.

Ik zie vooral regelmatig auto's rijden met defecte lampen, ik heb mij ook laten vertellen dat de nieuwe soort lampen erg duur waren om te vervangen doordat de hele unit vervangen behoort te worden i.p.v. uitsluitend het lampje.
Zelf gebruik ik altijd de vooraf ingestelde automatische grootlicht assistentie dat erg goed werkt en nooit tot overlast werkt, ik heb de afstelling lampen uit voorzorg wel een standje lager afgesteld i.v.m. gebruik fietsendrager en eventuele overlast voor te zijn!

Laatst bewerkt:
Net als @zoefff zie ik vaak auto's met kapotte lampen. En die moeten zeker met LED- of zelfs LED-matrix als (erg dure) eenheid worden vervangen (bedrag loopt gemakkelijk in de vier eurocijfers).
Daarnaast merk ik dat het automatische groot/dimlicht bij mijn auto (Jeep Avenger) soms nét te traag naar mijn zin terugschakelt. Dat doe ik dan wel handmatig (het is op vaste plekken dus ik ben erop voorbereid als dat nodig is). Ook merk je op een gegeven moment het algoritme: het reageert op straatverlichting op redelijk korte afstand en op koplampen en achterlichten voor je, tot een bepaalde hoek. Ik ben zelf ook scherp als ik fietsers zie. Daar reageert de sensor dus niet op (en ik zie ze door hun nogal eens slechte licht zelf ook over het hoofd) en aangezien ik regelmatig ook in het donker fiets, weet ik hoe irritant (automatisch niet terugschakelend) grootlicht is ondanks mijn redelijk felle (maar omlaag gerichte met scherpe licht/donkerscheiding op pakweg 5-7 m voor de fiets) eigen koplamp.

Naar iedere auto waar de lampen naar mijn oordeel wat minder fel mogen gaan seinen is voor mij onbegonnen werk. Ik heb een bril met geel glas in de auto, die gaat bij langere afstanden in het donker regelmatig op (zeker in combinatie met regen). Verder proberen de focus niet te veel op de lampen te leggen.

Los van te felle of defecte lampen, valt het mij op hoeveel mensen in het donker zonder verlichting rijden (of vaak alleen dagrijverlichting).

Ik heb het idee dat een soortgelijk topic of vraag al ik weet niet hoe vaak voorbij gekomen is en de berichten zijn altijd hetzelfde. Hogere auto's met LED of laser zorgen overmatig veel voor verblindende verlichting met name voor bestuurders in lagere auto's en 1e generatie Tesla model 3 (geloof ik) spant misschien de kroon qua slecht afgestelde verlichting.

Op persoonlijk vlak kun je hier niets tegen doen en moedwillig iemand verblinden die op dat moment ook niets kan doen onder het kleuterargument "maar hij begon" is -om maar binnen de richtlijnen van dit forum te blijven- niet handig.

Naar iedere auto waar de lampen naar mijn oordeel wat minder fel mogen gaan seinen is voor mij onbegonnen werk. Ik heb een bril met geel glas in de auto, die gaat bij langere afstanden in het donker regelmatig op (zeker in combinatie met regen). Verder proberen de focus niet te veel op de lampen te leggen.

Los van te felle of defecte lampen, valt het mij op hoeveel mensen in het donker zonder verlichting rijden (of vaak alleen dagrijverlichting).
Helpt dat een beetje zo’n bril met geel glas?

Ik heb het idee dat een soortgelijk topic of vraag al ik weet niet hoe vaak voorbij gekomen is en de berichten zijn altijd hetzelfde. Hogere auto's met LED of laser zorgen overmatig veel voor verblindende verlichting met name voor bestuurders in lagere auto's en 1e generatie Tesla model 3 (geloof ik) spant misschien de kroon qua slecht afgestelde verlichting.

Op persoonlijk vlak kun je hier niets tegen doen en moedwillig iemand verblinden die op dat moment ook niets kan doen onder het kleuterargument "maar hij begon" is -om maar binnen de richtlijnen van dit forum te blijven- niet handig.
Ik heb zo’n Model 3 gehad. Zelfs in de laagste afstelling stonden die koplampen nog te hoog. Uiteindelijk ben ik ermee naar Tesla gegaan en die hebben de hele unit bijgesteld, zodat hij wel laag genoeg kon.

Een bril met geel glas helpt wel iets. Ik gebruik deze bril als ik wat langer in het donker rijd, het is wat rustiger aan de ogen. Vooral ook met regen als het wegdek soms ook wat schittert. Je moet er wel even aan wennen.

Het liefst zijn die glazen dan wel gepolariseerd, sommige goedkope claimen dat wel maar zijn het niet:
iu

(dit werkt met LCD schermen of klokjes, niet met OLED, helaas werkt het ook tegen mijn HUD, al zie je er nog wel iets van)

Het liefst zijn die glazen dan wel gepolariseerd, sommige goedkope claimen dat wel maar zijn het niet:
iu

(dit werkt met LCD schermen of klokjes, niet met OLED)
Ik merk het altijd in de auto, ik kan het ook checken met een andere bril. Vrijwel al mijn zonnebrillen zijn gepolariseerd.

Ik merk het altijd in de auto, ik kan het ook checken met een andere bril. Vrijwel al mijn zonnebrillen zijn gepolariseerd.
Ja twee brillen zo houden en draaien tov elkaar werkt ook als ze allebij gepolariseerd zijn. Mijn gewone schermen doen het wel prima door de bril heen.

Ja twee brillen zo houden en draaien tov elkaar werkt ook als ze allebij gepolariseerd zijn. Mijn gewone schermen doen het wel prima door de bril heen.
Ik heb het in de Capri nog niet getest, maar ik heb weleens gehad dat ik mijn hoofd wat moest draaien om het scherm af te lezen. Was denk ik van mijn telefoon in een houder misschien. Nu niet meer nodig met CarPlay

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Door de mogelijkheden van LED is vooral de algemene sterkte van verlichting (niet enkel van de tegenliggers, maar ook van fietsers, LED-schermen en gebouwbelichting langs de weg, zelfs sommige groene verkeerslichten en joggers met veel te hoog schijnende hoofdlamp) dusdanig, dat het contrast met wat niet verlicht is of voor je oog wegvalt in het tegenzicht van zo'n sterke lichtbron simpelweg te groot geworden is. Voetgangers, dieren, slecht verlichte fietsers of kleine onverlichte obstakels zie je daardoor slechter/later dan vroeger. Hoop dat men daar bij de normeringscommissies toch eens werk van maakt. Het mag allemaal gewoon iets minder, en dan zie je juist meer.
Dit gezegd zijnde heb ik ook al vaak geflitst naar tegenliggers waarvan ik dacht dat ze grootlicht voerden. Maar als ze voorbij zijn blijkt het steevast over een Tesla model Y te gaan. Die koplampen staan volgens mij standaard te hoog gericht. Lastig dat daar waarschijnlijk pas na 4 jaar bij de eerste autokeuring tegen opgetreden wordt.

Een goede nachtbril helpt inderdaad wel iets, en de exemplaren met (een lichte vorm van) polarisatie zeker bij regen en nat wegdek omdat het een deel van de hinderlijke weerkaatsing wegneemt. Goedkope gele brilletjes werken echter nauwelijks. Verder nog twee tips, één wat paradoxaal, de ander wellicht wat verrassend. Ik zal beginnen met de laatste.

Ik rijd in het donker, zeker op enkelbaans wegen (één rijstrook in elke rijrichting), vrijwel altijd met de zonnekleppen naar beneden. Dat heeft twee voordelen. Dat helpt ook tegen verblinding door de (te) vaak ook al te felle straatverlichting die meer en meer oprukt. Maar daarnaast kun je dan door je hoofd iets naar achter te kantelen simpel je ogen afschermen tegen de verblinding door de felste tegenliggers terwijl je wel goed zicht houdt op de weg voor je en op je voorliggers.

Dan de paradoxale tip: om nog iets van de weg te kunnen zien bij al dat lichtgeweld van tegenliggers helpt het om zelf - goede - retrofit LED lampen te installeren in je koplamen. De goede merken, vaak met goedkeuring voor Duitsland, geven een uitstekend, niet verblindend, lichtbeeld maar wel zoveel meer licht op de weg dat zelfs 'als je pupillen dichtslaan' door weer zo'n tegenligger met verblindend licht af-fabriek je toch nog genoeg van de weg voor je ziet. Triest maar waar, je wordt (bijna) gedwongen om mee te doen met de zo uit de hand gelopen lumen-race. En als je bang bent dan dader in plaats van slachtoffer te worden: mijn ervaring is dat goede retrofit lampen juist minder verblinden dankzij een beter begrensd lichtbeeld dan menig af-fabriek LED-koplamp.

Tenslotte nog een punt dat nog mist in deze discussie. Doordat het lichtbeeld legaal asymmetrisch mag zijn, zullen ook goed afgestelde koplampen nog verblinden. Let maar eens op, je zult altijd meer last van verblinding hebben in bochten naar links doordat je dan in het hoge deel van de lichtbundel van je tegenliggers belandt dan in bochten naar rechts waar je juist in het lage deel daarvan valt.
In mijn ogen is die legaliteit van asymmetrische lichtbundels niet meer houdbaar bij de huidige felheid van (auto)verlichting. Op bochtige wegen is daarmee nu verblinding namelijk 'legaal' gegarandeerd, zelfs bij optimaal afgestelde koplampen. Net als bij parallelwegen en een enkel vrijliggend fietspad voor beide rijrichtingen aan één kant van de hoofdrijbaan.

Laatst bewerkt:
Is het ook niet gewoon een kwestie van gewenning? Deze discussie en argumenten is bijna letterlijk zo terug te vinden als je kijkt naar de introductie van halogeen lampen, en daarna xenon lampen.

^^ Nee, dit is anders, vind ik. Het is té massaal én de afstelling is gewoon ruk + dat het niet alleen de auto's zijn maar ook de fietsen tegenwoordig. Zitten er twee gappies op een kinderbrommer (én hebben ze toevallig verlichting aan) dan verblind die fiets standaard omdat het gewicht naar achteren drukt.

Er is een grote groep mensen met een voertuig waar de fabrikant de ogen veel te hoog in de bumper gezet heeft, die zelf niets aanpassen maar die door u als ik het goed begrijp wel even in het 'zonnetje' gezet worden? Ik vind dat eerlijk gezegd een vrij bizarre reactie op iets waar lang niet iedereen zelf wat tegen kan doen.

Tuurlijk kunnen die mensen daar wat aan doen. Regelbare hoogteverstelling vanaf de bestuurdersstoel is nog steeds verplicht voor de APK.

(..)Voor personenauto's die na 31 december 1994 zijn geregistreerd, is het verplicht dat de dimlichten in hoogte verstelbaar zijn vanaf de bestuurdersstoel [1, 2].

Maar tja.. vroeger was dit 'gewoon' een draaiwieltje links onder naast het stuur (in de meeste gevallen) maar deze functionaliteit zal tegenwoordig wel in één of ander menu'tje verstopt zitten. Óf het is geautomatiseerd door de fabrikant maar dan werkt het niet goed bij belading OF het nemen van verkeersdrempels.

Ik sein ook heel wat richting die verdomde LED rijders. Gewoon ff kort een seintje.. zoals men ook weleens bij een kapot lampje doet. Daarbij, ik rijd gewoon nog met halogeen verlichting..dat is tegenwoordig zacht licht voor de ogen dus verblindend kan dat niet meer zijn.. Moet je eens hebben dat er zo'n LED rijder tegen je seint.. mán, dan schrik ik mij pas kapot door de flits en daarna de lichtbom in mijn ogen. :mad:

Nee, ik sein zodat de berijder (hopelijk) denkt: er is misschien iets mis met mijn lichten, laat ik er eens naar kijken.
OF, beter nog: ik blij maar beseind worden.. wát een klote auto, ik neem er afscheid van. :sneaky:

het adaptieve grootlicht wat vaak enorm ruk is geregeld.

Ja, dat ook. Rijden auto's 'zomaar' midden op de dag met groot licht aan. :oops:

Je haalt ze er zo uit, op de snelweg aan de overkant die je daarmee tegemoet rijden.
Ook (glooiende) bochten in snelwegen vind ik irritant, dan komt zo'n LED rijder je tegemoet onder een hoek en dan verblind zijn verlichting haast maar na de bocht is het licht nog wel fel/wit maar niet meer verblindend.

Ook al eens gehad dat een LED rijder met de linker koplamp nog het grootlicht aan had staan en rechts niet. Zou ook de adaptieve bochtverlichting kunnen zijn, die in storing viel na de bocht.

Wat te denken van regen / mist overdag én dan gewoon die adaptieve grootlichtunctie aan laten staan. (n)(n)

Waarom moeten die LED rijders overdag grootlicht aan hebben staan? Het kan toch uit, of niet dan?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Oh ja, ik sein ook naar auto's die 'mee willen doen maar dat eigenlijk niet kunnen' en dus een raar soort blauwachtig licht verstrooien. Flikker op met die aftermarket zooi. :devilish:

Laatst bewerkt:
Is het ook niet gewoon een kwestie van gewenning? Deze discussie en argumenten is bijna letterlijk zo terug te vinden als je kijkt naar de introductie van halogeen lampen, en daarna xenon lampen.
Lijkt me niet, Xenon lampen zijn ook nu nog hinderlijk. Misschien nog wel hinderlijker dan LED door die sneue blauwzweem die je gelukkig niet of minder ziet bij LED (al slagen ook daar sommige fabrikanten erin met goedkope optica een blauwzweem te veroorzaken).
Hooguit wordt de hinder iets minder doordat steeds meer mensen zelf meegaan met zo'n nieuwe techniek en daardoor weer wat beter zicht op de weg terugkrijgen, gloeidraadjes zonder halogeen zijn uitgestorven en Xenon wordt overtroefd door LED-licht.

Oh ja, nóg een irritatiepuntje wat nu meer en meer voorkomt, bijvoorbeeld bij VW's die ooit met halogeen dagrijverlichting af fabriek geleverd zijn (Up!, Golf). Dat halogeenlicht is natuurlijk een keertje op en dan stopt men er LED'jes voor terug. :rolleyes: Lekker fél natuurlijk,onnatuurlijk licht waardoor alléén al met slechts DRL rijden tot verblinding leidt. Écht, dat het allemaal maar zo mag tegenwoordig. Idioot.

Nee, ik sein zodat de berijder (hopelijk) denkt: er is misschien iets mis met mijn lichten, laat ik er eens naar kijken.
OF, beter nog: ik blij maar beseind worden.. wát een klote auto, ik neem er afscheid van. :sneaky:
Seinen is wart anders, de topicstarter Harold schreef "Ik verblind, dan jij ook." nu is dat wel een beetje de algemene calimero instelling die veel mensen hebben maar daar schiet natuurlijk niemand wat mee op. Even iemand attenderen op grootlicht/slecht afgesteld licht is natuurlijk prima maar moedwillig verblinden want, hij begon, tsja.

^^ Ik denk dat er weinig verschil in zit, tussen de beweegredenen van mij en Harold. Uiteindelijk is er een (kort) moment van verblinden van mijn kant. Ik heb de keuze om niet te seinen (en soms doe ik dat ook als er veel verkeer om mij heen is waardoor er risico is op het verkeerd interpreteren van mijn sein) maar in de basis irriteer ik mij wel aan al die (te) felle diml(groot)ichten en de onnozelheid die ik daarvan vind uitstralen en uit ik die irritatie d.m.v. grootlicht terug seinen.

... en dan hebben wij het hier nog alleen maar over personenauto's.. je moet tegenwoordig geen vrachtwagen achter je hebben zitten die naar een collega seint aan de overkant.. mán dan kan er ook een bak licht aanflitsen waar je een hartverzakking van krijgt. (n) :mad: (n) Het is niet meer normaal, zoals veel dingen in de huidige samenleving moet het individueel en in extremis zijn..omdat het kán.. want het is allemaal 'goedkoop' te koop in de markt.

Grootlichtassistent gaat standaard uit. Niet omdat het niet werkt of zoiets dergelijks, maar omdat ik het niet nodig vind. Ik rijd veel op onverlichte binnenwegen en ik zie genoeg zonder grootlicht. Zeker met LED (Capri). De Zoe (halogeen) is wel matig, maar dan nog zet ik vrijwel nooit grootlicht aan.

Seinen omdat anderen slecht afgesteld licht of kapotte verlichting hebben, daarmee ben ik gestopt. Ik kom er veel tegen, niet te doen. Straks gaat mijn verlichting daardoor kapot :ROFLMAO:
Als iemand met grootlicht rijdt, dan sein ik wel even kort. Overigens is dat laatste belabberd aan de Capri; er brandt geen lampje op het dashboard welke verlichting brandt, maar dit is links van het stuur waar je vaak ook het licht afstelt bij auto's. En dat zie je niet tenzij je om het stuur kijkt, maar dan zijn je ogen (te lang) van de weg. Dom ontwerp...

Tuurlijk kunnen die mensen daar wat aan doen. Regelbare hoogteverstelling vanaf de bestuurdersstoel is nog steeds verplicht voor de APK.

Maar tja.. vroeger was dit 'gewoon' een draaiwieltje links onder naast het stuur (in de meeste gevallen) maar deze functionaliteit zal tegenwoordig wel in één of ander menu'tje verstopt zitten. Óf het is geautomatiseerd door de fabrikant maar dan werkt het niet goed bij belading OF het nemen van verkeersdrempels.

In mijn omgeving (buitenaf) veel (semi) bejaarden die zo’n klein hoog blik met de koplampen hoog in de bumper hebben. Een heel peloton kan na goed zoeken net de clima bedienen, laat staan dat die van een seinende tegenligger snappen wat die bedoeld én naar de hoogteverstelling gaan zoeken. Die vertrouwen blind op de garage. Mijns inziens kun je die dat niet aanrekenen, en dan met ‘jij verblind, dus ik ook’ aankomen van TS blijf ik wat van vinden.

Ik merk dat vaak de oudere generatie model 3 het licht echt vaak te ver omhoog schijnt.
In ieder geval duidelijk verschil tussen links en rechts.

^^ de nieuwe ook, standaard groot licht aan, naar mijn idee.

Bestuurders dienen 'gewoon' onderstaand symbool vól in beeld van het digitale scherm hebben staan, vind ik.
Misschien valt het dan op..

webimage-anwb-1520-grootlicht-jpg.png

Ik zou je graag eens willen uitnodigen in mijn auto @Durashift en vrijwel iedere auto met origineel Xenon/LED/Laser daar kun je namelijk niet vanuit de auto afregelen. Soms kun je nog op de koplamp zelf wat verdraaien maar zeker niet zomaar tijdens het rijden. Het verhaal "Regelbare hoogteverstelling vanaf de bestuurdersstoel is nog steeds verplicht voor de APK." slaat echt nergens op.

Heel vroeger heb ik geleerd om langs auto’s te kijken, en niet in de lichten van de auto. Dat werkt meestal prima.

Ben zelf een voorstander van led lampen, gaan bijna niet kapot, zijn mooi helder, en geven meestal weinig strooilicht.

Ik ga absoluut niet naar een andere auto seinen, daar kun je ongelukken door veroorzaken.

Ik zou je graag eens willen uitnodigen in mijn auto @Durashift en vrijwel iedere auto met origineel Xenon/LED/Laser daar kun je namelijk niet vanuit de auto afregelen. Soms kun je nog op de koplamp zelf wat verdraaien maar zeker niet zomaar tijdens het rijden. Het verhaal "Regelbare hoogteverstelling vanaf de bestuurdersstoel is nog steeds verplicht voor de APK." slaat echt nergens op.
Bij mijn Focus (LED) kon/moest ik het wel handmatig doen. Bij de Mondeo (Xenon) ging het automatisch, bij de Capri (LED) ook. Dat zie je bij het starten, dan gaat het licht even omhoog/-laag

Bij mijn Focus (LED) kon/moest ik het wel handmatig doen. Bij de Mondeo (Xenon) ging het automatisch, bij de Capri (LED) ook. Dat zie je bij het starten, dan gaat het licht even omhoog/-laag
Zijn inderdaad auto's waarbij het kan maar dat is zeker niet bij alle auto's het geval. Dus als je met die gedachtengang denkt dat iedereen zelf even z'n koplampen lager kan zetten of zelfs denkt dat hij verplicht is bij APK gaat er echt wat fout haha!

Als ik op vakantie ben valt mij, zeker in zuidoost Europa, op hoeveel auto's er met onjuiste of verblindende verlichting rijden. Hier in NL zijn het vooral de matig in elkaar geschroefde modellen, zoals de eerste Tesla's, of auto's waarbij de fabrikanten dachten dat ze een 'automatisch grootlicht' functie of matrix-led wel onder controle hadden, maar dat niet blijken te hebben. Peugeot met hun binnenste lampen, maar elke (voornamelijk) Europese fabrikant laat zien dat ze dit niet kunnen.
Dat heeft dus vaak weinig met de basisafstelling van de koplampen te maken.

Zijn inderdaad auto's waarbij het kan maar dat is zeker niet bij alle auto's het geval. Dus als je met die gedachtengang denkt dat iedereen zelf even z'n koplampen lager kan zetten of zelfs denkt dat hij verplicht is bij APK gaat er echt wat fout haha!

Er is zéker een tijd geweest dat die hoogteverstelling verplicht werd (vanaf 1997). De ene zoekopdracht op internet levert een verplichting op maar de regeling voertuigen spreekt nu inderdaad slechts dat als er een hoogteverstelling aanwezig is in de auto, deze ook dient te werken. Onklaar maken kan dus ook (is ooit bij mijn AX geregeld).

Artikel 5.2.55, regel 8.

Ik kom een Autoweek column uit 2010 tegen waarin verblindende dimlichten al een issue waren én toen was dus de APK controle op de werking van de hoogteverstelling.

Peugeot met hun binnenste lampen,

Die vind ik nog wel okay, eigenlijk. Zijn wel fel maar qua richting nog wel okay.
De Mokka is dan weer anders van kleur, lijkt het wel, en die vind ik dan weer irritanter.

Er is zéker een tijd geweest dat die hoogteverstelling verplicht werd (vanaf 1997). De ene zoekopdracht op internet levert een verplichting op maar de regeling voertuigen spreekt nu inderdaad slechts dat als er een hoogteverstelling aanwezig is in de auto, deze ook dient te werken. Onklaar maken kan dus ook (is ooit bij mijn AX geregeld).

Artikel 5.2.55, regel 8.

Ik kom een Autoweek column uit 2010 tegen waarin verblindende dimlichten al een issue waren én toen was dus de APK controle op de werking van de hoogteverstelling.

Die vind ik nog wel okay, eigenlijk. Zijn wel fel maar qua richting nog wel okay.
De Mokka is dan weer anders van kleur, lijkt het wel, en die vind ik dan weer irritanter.
Ik zeg ook niet dat het geen APK verplichting is om (werkende) koplamphoogteverstelling te hebben, alleen dat in veel gevallen het uberhaupt niet mogelijk is om zelf handmatig je koplamphoogte af te regelen, het moedwillig verblinden van tegenliggers (verblinden, dus niet even seinen) is daarmee niet handig zoals Harold in de openingspost van dit topic suggereerde.

Mijn neefje van 10 reageert ook zoals jij op dingen.. Maar Henkie deed het ook, dus doe ik het ook.. nice..

^^ Nee, dit is anders, vind ik. Het is té massaal én de afstelling is gewoon ruk + dat het niet alleen de auto's zijn maar ook de fietsen tegenwoordig. Zitten er twee gappies op een kinderbrommer (én hebben ze toevallig verlichting aan) dan verblind die fiets standaard omdat het gewicht naar achteren drukt.

Ik sein ook heel wat richting die verdomde LED rijders. Gewoon ff kort een seintje.. zoals men ook weleens bij een kapot lampje doet. Daarbij, ik rijd gewoon nog met halogeen verlichting..dat is tegenwoordig zacht licht voor de ogen dus verblindend kan dat niet meer zijn.. Moet je eens hebben dat er zo'n LED rijder tegen je seint.. mán, dan schrik ik mij pas kapot door de flits en daarna de lichtbom in mijn ogen. :mad:

Ja, dat ook. Rijden auto's 'zomaar' midden op de dag met groot licht aan. :oops:

Je haalt ze er zo uit, op de snelweg aan de overkant die je daarmee tegemoet rijden.
Ook (glooiende) bochten in snelwegen vind ik irritant, dan komt zo'n LED rijder je tegemoet onder een hoek en dan verblind zijn verlichting haast maar na de bocht is het licht nog wel fel/wit maar niet meer verblindend.

Ook al eens gehad dat een LED rijder met de linker koplamp nog het grootlicht aan had staan en rechts niet. Zou ook de adaptieve bochtverlichting kunnen zijn, die in storing viel na de bocht.

Wat te denken van regen / mist overdag én dan gewoon die adaptieve grootlichtunctie aan laten staan. (n)(n)

Waarom moeten die LED rijders overdag grootlicht aan hebben staan? Het kan toch uit, of niet dan?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dat vind ik ook bijzonder, midden op de dag en dan kom je zo’n (meestal uit de VAG groep) auto tegen met groot licht aan. Dat hebben mijn beide auto’s met adaptief groot licht nog nooit gedaan. Dat wordt echt pas actief als het zo donker is dat je zelf ook groot licht in zou schakelen.

vrijwel iedere auto met origineel Xenon/LED/Laser daar kun je namelijk niet vanuit de auto afregelen
Nou heb ik toch de nodige merken en modellen gereden met (bi-)xenon en LED, en in al die modellen kon ik toch echt zelf het lichtbeeld afstellen. Zowel vanuit het interieur als via een draaischroef of draaiknop onder de motorkap naast de lampen zelf.

De huidige BYD heeft automatische verstelling maar mocht die niet (goed genoeg) werken dan kan ik de koplamphoogte verstellen via het scherm of via een draaischroef naast de lampen. Ik denk dat ook jouw BMW echt wel voorzien is van dit soort instrumenten om zelf je koplamphoogte te kunnen aanpassen om eerlijk te zijn.

Hier doe ik hetzelfde als anderen: de automatische groot lichtfunctie heb ik uitgezet. Ik heb er even mee geëxperimenteerd maar het dimt naar mijn smaak te langzaam of in ieder geval niet snel genoeg. Daarbij heb je met de LED lampen al voldoende zicht hier in het buitengebied.

Nou heb ik toch de nodige merken en modellen gereden met (bi-)xenon en LED, en in al die modellen kon ik toch echt zelf het lichtbeeld afstellen. Zowel vanuit het interieur als via een draaischroef of draaiknop onder de motorkap naast de lampen zelf.

De huidige BYD heeft automatische verstelling maar mocht die niet (goed genoeg) werken dan kan ik de koplamphoogte verstellen via het scherm of via een draaischroef naast de lampen. Ik denk dat ook jouw BMW echt wel voorzien is van dit soort instrumenten om zelf je koplamphoogte te kunnen aanpassen om eerlijk te zijn.

Hier doe ik hetzelfde als anderen: de automatische groot lichtfunctie heb ik uitgezet. Ik heb er even mee geëxperimenteerd maar het dimt naar mijn smaak te langzaam of in ieder geval niet snel genoeg. Daarbij heb je met de LED lampen al voldoende zicht hier in het buitengebied.
Draaischroef onder de kap bedoelde ik niet, dit ging over een knopje oid in het interieur. Mijn BMW heeft dat laatste niet. De koplampen afstellen kan inderdaad uiteraard altijd.

Draaischroef onder de kap bedoelde ik niet, dit ging over een knopje oid in het interieur. Mijn BMW heeft dat laatste niet. De koplampen afstellen kan inderdaad uiteraard altijd.
Dan zal je BMW zijn voorzien van automatische koplamphoogteregeling of je moet het via iDrive doen.

Dan zal je BMW zijn voorzien van automatische koplamphoogteregeling of je moet het via iDrive doen.
Automatische hoogteregeling, zeker, maar die kan ik dus (zoals al meermaals verklaard) niet afstellen. Mijn E91 heeft iDrive maar geen (origineel) scherm om dit soort instellingen op te tonen laat staan aan te passen. De koplampen zijn dus (wederom, zoals al meermaals verklaard) op geen enkele wijze door mij tijdens het rijden af te stellen. Niet via een draaiwieltje, niet via het iDrive systeem, nergens mee. Via de koplamp zelf kun je wat afstellen maar daar zou ik niet zomaar aan gaan lopen draaien.

Terug
Bovenaan