Het BYD Dolphin topic

Ter gelegenheid van een meetup kon ik de BYD Dolphin gebruiken, die als duurtester in gebruik is bij de AutoWeek redactie. Voor beschrijvingen 'in de diepte' verwijs ik dan ook graag naar tests en ervaringen van mijn collega's. Voor mij was het de eerste keer dat ik een Chinese auto 'onder handen' had (afgezien van een paar rondjes met enkele modellen tijdens een EV Experience op Zandvoort). Deze eerste kennismaking verraste me. Het grootste deel van de uitvoeringen is tussen de 30.000 en 40.000 euro verkrijgbaar en de duurtester is een Comfort-uitvoering en heeft een 60,4 kWh grote tractiebatterij. Bij vertrek uit de garage zie ik een actieradius van ruim 400 km op het scherm staan. Ruim voldoende (en pakweg 100 km meer dan een 'volle' Citroën ë-C4 die ik zelf rijd). Het is gemakkelijk een prettige positie te vinden in de stoel. Ook de instelling van de spiegels en andere zaken die je snel wil regelen voor de start vind je gemakkelijk. De smartphone is snel te koppelen. De afwerking ziet er op het eerste gezicht verzorgd uit, de materialen zijn goed. en voelen prettig aan. De eerste meters valt op dat de (driehoekig/tandvormige) ventilatie-openingen spiegelen onderin de ver vooruitstaande voorruit. De besturing heeft een stevig gevoel, de ventilatie hoor je op de automatische stand nauwelijks.
53696140100_a1e9c4c556_z.jpg

De ritten die ik reed waren vooral over de snelweg. Ik heb altijd wel even nodig om de logica van de cruisecontrole (in dit geval ook dynamisch) uit te vinden maar toen ik die eenmaal onder de knie had is het een prettige hulp. De snelheidswaarschuwing laat drie belletjes horen als je over de volgens de ingebouwde kaart maximum snelheid heengaat, die kon ik gemakkelijk negeren. Echter bij een verandering van maximumsnelheid krijg je ook een signaaltje (mededeling op het dashboard en een geluid), dat irriteert op een gegeven moment meer. De lanekeeping assistant houdt zich normaal genomen (in ieder geval als je richting aangeeft bij het wisselen van een rijstrook) goed op de vlakte.
De rit ging van Amsterdam naar Zwolle en vervolgens naar Nederhorst den Berg. Een rondje van pakweg 250 km. De auto rijdt gemoedelijk, eerder comfortabel dan sportief. Je hebt een goed overzicht, ook door de buitenspiegels. Het lijkt wel dat de demping aan de achterzijde wat soepel is afgesteld, vooral bij een scherpe drempel. De accu gaf hierbij aan iets meer dan half leeg te zijn. Erg netjes en eigenlijk volgens verwachting. Bij het laden viel me wel op dat er bij de stekker geen indicatie is of de auto aan het laden is. Op het scherm op het dashboard zie je dat wel.
Enkele andere zaken die me opvielen:
  • De ruitenwissers voor hebben geen automatische stand.
  • Android auto werkt draadloos, voor Apple CarPlay heb je een kabeltje nodig (met USB-C voor aansluiting in de auto). Je krijgt wel een super weergave op het centrale infotainmentscherm. Erg gemakkelijk bij navigatie.
  • De schakelaar om de achterklep open te maken terwijl de sleutel nog in je zak zit (twee keer op de schakelaar klikken) is diep weggewerkt. Zeker als je nog iets vasthoudt dat je in de kofferbak wil zetten onhandig. Wil je de klep dichtdoen, dan zit alleen aan de rechterkant een handgreep.
  • De meegeleverde laadkabel is lekker soepel maar niet overdreven lang.
  • De voorruit loopt zelf diep naar voren door, dat geeft ruimte. Maar je ziet de neus van de auto niet.
  • De schakelaars in het midden van het dashboard zijn ronde tuimelschakelaars. Die wennen snel maar voor de transmissie/richtingkeuze vind ik die zelf wat minder praktisch.
  • De klep boven de kofferbak blijft gemakkelijk omhoog staan (hij lijkt gemakkelijk los te komen uit de scharnierpunten), het werd al snel een routine om deze bij het sluiten van de klep even te checken. Anders kijk je in de binnenspiegel steeds tegen dat ding aan.
53696140055_7acaec9002_c.jpg

Ik wil je het beeld dat je met de 360 graden-camera's in de carwash krijgt niet onthouden. De ruiten zitten vol schuim maar je kunt alles volgen ;-)
Kort en goed: een best fijne auto en voor de prijs lijkt me dit zeker een aantrekkelijk alternatief na de relatief korte kennismaking. Er zijn enkele opmerkingen, maar die heb je altijd wel.

Over een jaartje of drie zal er een opvolger moeten komen van mijn Spring. Ik zat al met een scheef ook te kijken naar BYD, wat ook enige sympathie van mijn heeft. (Bij de eerste poging, tien jaar geleden ofzo, was de toenmalige moedermaatschappij van mijn werkgever een soort van importeur, ik heb nog kentekenplaten gedrukt voor één van hun auto's). Maar als ik op de site de configurator aanslinger kom ik veel dingen op de auto tegen die ik niet nodig vind, maar er wel opzitten. En wat er op zit, kost geld. Ik hoop dat ze dus nog een keer met een simpelere uitvoering gaan komen.

• De ruitenwissers voor hebben geen automatische stand.
Mooi: want automatisch ruitenwissers zijn niet betrouwbaar. In de lente, als je morgens toch nog moet krabben en je wilt al vast de auto van binnen verwarmen. Dan zul je dus de startknop moeten indrukken, om dan de verwarming aan te zetten. Althans bij mijn Leaf.

Het werkt ansich wel, maar als je de automatische stand hebt vergeten uit te zetten: dan kan het dus voorkomen, dat de ruitenwissers plotseling gaan wissen. Terwijl ze vastgevroren op de voorruit zaten. Dan bestaat de kans dat je ruitenwissers kapot gaan, of wanneer je echt pech hebt een paar mooie krassen op de voorruit.... ( dat dekt geen enkele verzekering )

Bij Tesla schijnen de automatische ruitenwissers al helemaal een eigen leven te lijden: dus ik bedien ruitenwissers liever handmatig, want dan behou je de controle en zal het minder snel voorkomen dat je ze vergeet uit te zetten. Want een automatische stand, bepaald ja zelf wanneer de ruitenwissers stoppen met wissen of beginnen.

Over een jaartje of drie zal er een opvolger moeten komen van mijn Spring. Ik zat al met een scheef ook te kijken naar BYD, wat ook enige sympathie van mijn heeft. (Bij de eerste poging, tien jaar geleden ofzo, was de toenmalige moedermaatschappij van mijn werkgever een soort van importeur, ik heb nog kentekenplaten gedrukt voor één van hun auto's). Maar als ik op de site de configurator aanslinger kom ik veel dingen op de auto tegen die ik niet nodig vind, maar er wel opzitten. En wat er op zit, kost geld. Ik hoop dat ze dus nog een keer met een simpelere uitvoering gaan komen.
Zeker voor auto's die van wat verder weg komen maar algemeen ook: een extra uitgeklede versie kost zelfs meer geld. Sommige fabrikanten doen dat wel maar maken er verlies op. Minder varianten is efficiënter en daardoor worden alle versies van het model goedkoper. Deels is dat nog te doen met software maar alsnog heb je dan meer configuratie management kosten.

Vergeet overigens ook niet wat sinds jouw Spring verplicht of indirect verplicht (NCAP) op moet zitten.

Maar van alle dingen die er opzitten en jij niet wilt hebben, streep daar eens alle dingen af die ondertussen wettelijk verplicht zijn, hoeveel dingen blijven er dan nog over?

De ruitenwissers bij Tesla hebben een eigen leven inderdaad, maar daarom heb ik ze gewoon uit staan en zet ik hem op de automatische stand zodra het gaat regenen. Dat is allemaal vrij makkelijk in te stellen, hoef je het menu niet voor in. Doe je dat niet willen ze nog wel eens op een droge dag aan gaan…

Wel een interessante review Joost, ik denk dat BYD nog wel een wat groter merk kan worden in Europa, al een groot merk in China en een van de weinige “niet nieuwkomers”, dus ze weten wel wat ze doen.

Dat deze auto's uberhaupt wereld wijd verkocht mogen worden!!

Huawei mag hier geen 5G GSM netwerk aanleggen wegens spionage van de Chinese overheid.
Nee nu laten we honderden voertuigen over rondrijden met tig camera's en telefoon verbindingen en een TLE card die permanent net elk GSM netwerk in verbinding staat..
Als ik lees dat er Chinese Airfryers zijn die de mic van je GSM openen en berichten naar China sturen dan zeg ik Ban op al dat soort auto's.. wereld wijd!

Dat deze auto's uberhaupt wereld wijd verkocht mogen worden!!

Huawei mag hier geen 5G GSM netwerk aanleggen wegens spionage van de Chinese overheid.
Nee nu laten we honderden voertuigen over rondrijden met tig camera's en telefoon verbindingen en een TLE card die permanent net elk GSM netwerk in verbinding staat..
Als ik lees dat er Chinese Airfryers zijn die de mic van je GSM openen en berichten naar China sturen dan zeg ik Ban op al dat soort auto's.. wereld wijd!
Dit was al een flut argument (ja die rotzooi bestaat maar in consumenten electronica waar het toezicht nogal matig is en de firma's erachter wat twijfelachtiger) maar sinds de wel heel grove schending van GDPR/AVG wetgeving door VW Cariad is dit argument niets meer waard. Zitten men zo te pushen op de Chinese auto's blijken de Duitsers juist het privacy gevaar.

Dit was al een flut argument (ja die rotzooi bestaat maar in consumenten electronica waar het toezicht nogal matig is en de firma's erachter wat twijfelachtiger) maar sinds de wel heel grove schending van GDPR/AVG wetgeving door VW Cariad is dit argument niets meer waard. Zitten men zo te pushen op de Chinese auto's blijken de Duitsers juist het privacy gevaar.
Sorry, maar dat is minstens zo'n flut-argumentatie. Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen een - toegegeven grove - slordigheid van een commercieel bedrijf en bagatellisering daarvan door de schuldigen, of (mogelijkheid tot) structurele spionage en sabotage van staatswege door een dictatoriaal regime met agressieve expansiepolitiek waarvan al lang bekend is dat het zich daardwerkelijk op grote schaal schuldig maakt aan cybercriminaliteit, cybersabotage en cyberspionage en weinig gelegen laat liggen aan mensenrechten of wat voor internationale rechten dan ook.

Dat een commerciële partij nu in de fout gaat verandert daar natuurlijk helemaal niets aan!

En toch heb ik liever dat VW wat doet dan dan een Chinees merk het hier doet!

En Ja Huawei doet het en wie weet welk merk nog meer. Maar liever dat Appel dit doet dan Huawei of ander Chinees merk En nogmaals "verwacht" van Tesla niet minder met hun rijden computers!! Maar kan ik het beter (zeker voor Trump) van hebben. Net als Vroeger van de Blackberry gsm.....
En nee ben geen doem denker..
Gewoon logies nadenken en niet blind zijn voor dit soort dingen.
Amerikanen zullen in oa China niet veel beter zijn... maar heb ik minder probleem me

Terug
Bovenaan