Het Caravan Topic

Deze is wat groter en kwam vanochtend hier de camping oprijden. Indrukwekkend ding. Kan ik bijna mijn hypotheek mee aflossen, dat wel.

Ach, mijn 20 jaar oude Knaus is ook waardevast gebleken.
83bkux3.jpg

Hier is de voorpret ook weer begonnen. Kon de tweede auto eens gaan doen waarvoor we hem hebben overgenomen ;).

Hij kwam net zo schoon uit de stalling als ie erin ging. Vorig jaar van stalling gewisseld(na vijf jaar op de reservelijst) en dat is een stuk beter. Enige dingetje, de stelmoer van de slingerkoppeling zit vast... komende week maar eens naar kijken wat dat kan zijn.

nCRJD14l.jpg

Ik doe even een flinkje schop omhoog, immers is het nu weer vakantie tijd!

Deze foto is in 1979 gemaakt, mijn ouders zijn toen met de AlfaSUD en de caravan naar Denemarken geweest. Ik weet niet of dit de eerste vakantie met deze caravan was. Na mijn komst hebben we de ie ook nog jaren gehad.

Als ik het goed heb, is dit de laatste vakantie geweest hiermee, in 1995 kochten ze een andere caravan, een iets grotere, met wc. Tot grote ergernis van mijn vader, maar goed het bedrijf verkocht caravans van een half jaar oud, die hadden in de verhuur gezeten, en waren compleet met voortent, fietsenrek uitgevoerd.

Vergeleken met de oude Fendt was ie gigantisch, nouja dat valt eigenlijk ook wel mee. Maar zo voelde het.

Tegenwoordig is de caravan er nog steeds.

Vind ik altijd leuk staan, zo’n luifel.(y)
Toen mijn ouders deze caravan kochten, zat er een nieuwe voortent bij, die ook als luifel kon worden gebruikt. Alleen is dit nog steeds met een frame., wat je niet zo snel opzet, dus met alleen 3 stokken. We hadden wel eens gekeken naar een luifel, maar ja die zijn ook niet gratis. Totdat ik op FB een advertentie zag van iemand die eentje voor een paar centen aanbood, 1x gebruikt maar hij paste niet meer op de nieuwe caravan. Nou dat past mijn vader wel dus die hebben we gehaald.

Als het schip met geld voorbij kwam kocht ik een caravan en een niet te grote camper. En afhankelijk van wat voor trip ik zou maken zou ik met de camper of de caravan gaan. Of een VW Transporter California camper met een flinke caravan erachter. Je zet de caravan op een mooie plek geniet er een paar dagen van en gaat dan met de Transporter een paar dagen toeren en kleine weggetjes en mooie lege plekjes zoeken. Best of both worlds :).

Even een oud topic afstoffen. Ik zit op een regenachtige dag in mijn caravan en zat me af te vragen waar dat caravan-topic was gebleven. Even opgezocht en doorgelezen. Toen kwam ik mijn eigen woorden tegen :). Dat schip met geld is voorbij gevaren helaas.
Toch is er wel wat veranderd want ik heb in feb. 2022 mijn huis verkocht en ben full time nomade geworden:). Die VW California is een Mercedes Marco Polo 220d 4Matic geworden. En ik heb mezelf getrakteerd op een nieuw huis op wielen: een Kabe Royal 560 XL KS vol met leuke goodies. Ik ben al bijna 3,5 jaar onderweg door Europa, met tussenpozen wel in Nederland. De afgelopen 2 winters doorgebracht op Sicilië en nu 2 maanden op het Duitse eiland Rügen na 2 maanden toeren door Denemarken.

ez3qnPZ.jpeg

MlHEEWH.jpeg

Xnmcvpj.jpeg

Psi5SQ1.jpeg

4jGGE2Z.jpeg

f92EhvO.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik was daar nogal klaar met een aantal in mijn ogen onsympathieke en/of vervelende stamgasten :). Maar leuk dat ik hier jouw topic kon volgen. Top die CX-80!

Mooi dat je dat doet en kan doen. Lijkt me ook wel wat, alleen dan zonder sleurhut. Zo'n MP is ook echt heel mooi van binnen. Die gebruik je voor loge's?

.Ja, het is ook een mobiele gastenkamer :). Overmorgen komt een vriend 5 dagen langs en die slaapt er dan in. Zo is ie al meer dan 5 weken in gebruik geweest. Ik ben 2 jaar terug 3 maanden met alleen de Marco Polo gaan zwerven door Griekenland, Albanië en Montenegro. Maar ook ben ik er vanaf het eiland Åland een week naar mee Finland gegaan. En 2 keer een week in Spanje weg en een paar dagen in Portugal. Dit jaar ben ik er maar 3 dagen mee op pad geweest op Sicilië. Naast al deze mogelijkheden is ook nog eens een fantastische caravantrekker.

.Ja, het is ook een mobiele gastenkamer :). Overmorgen komt een vriend 5 dagen langs en die slaapt er dan in. Zo is ie al meer dan 5 weken in gebruik geweest. Ik ben 2 jaar terug 3 maanden met alleen de Marco Polo gaan zwerven door Griekenland, Albanië en Montenegro. Maar ook ben ik er vanaf het eiland Åland een week naar mee Finland gegaan. En 2 keer een week in Spanje weg en een paar dagen in Portugal. Dit jaar ben ik er maar 3 dagen mee op pad geweest op Sicilië. Naast al deze mogelijkheden is ook nog eens een fantastische caravantrekker.
Wat leuk! Maar lijkt me ook een uitdaging om die stap te zetten. Leg je je avonturen ook ergens vast, in video’s of in een blog? Zou ik in ieder geval wel in geïnteresseerd zijn! Dat soort dingen kijk ik bv. graag op YouTube.

Fantastische combinatie met een fantastische luifel/voortent van Fortex :p
SInds afgelopen jaar zelf ook in bezit van een Fortex voortent met luifel.

Caravan2.jpg

Laatst bewerkt:
Die Fortex ligt al 2,5 jaar in de opslag. Hij is op maat gemaakt voor de Kabe en toevallig had mijn dealer ‘m toen ik de caravan kocht in voorraad. Inderdaad een prachtige luifel. Ik gebruik ‘m niet omdat ik ‘m veel te groot vind en het is een enorm pakket dat altijd in de weg ligt in de auto. Verkopen is niet gelukt helaas.

Wat leuk! Maar lijkt me ook een uitdaging om die stap te zetten. Leg je je avonturen ook ergens vast, in video’s of in een blog? Zou ik in ieder geval wel in geïnteresseerd zijn! Dat soort dingen kijk ik bv. graag op YouTube.
Ik ben er ooit mee begonnen op PolarSteps maar ik vind het veel werk voor weinig lezers :). Op ik liep steeds een week of 2 achter en ben er mee gestopt.

^^ even een schopje omhoog, door deze niet-caravan bezitter, maar ik hoorde vorige week iets (in mijn ogen) raars m.b.t. aanhangwagen banden (en dus ook caravans) dat ik het toch hier ff in de groep gooi. ;)

Ik kreeg van een trainer/deskundige te horen dat banden van aanhangwagens (en alleen die categorie) niet ouder dan 5 jaar mochten zijn. :unsure: Mocht je een schade met de hanger veroorzaken en men komt erachter dat er oudere banden dan die vijf jaar op zitten, dit beboet kan worden. Ik had dit nog nooit gehoord en vind het maar een vreemd verhaal.

In de wettelijke regeling voertuigen staat er ook niks over in: artikel 5.12.27

Nu kom ik op het internet (kampeerforum) wel enkele zinnen tegen die ook spreken over een maximale leeftijd (zes jaar) maar dit is dan gerelateerd aan de verzekeringspolis. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat verzekeraars aanvullende voorwaarden scheppen waarin een maximum leeftijd van de banden in opgenomen is. Maar dat is dan wat anders dan een wettelijke, te beboeten, plicht.

Zijn er hier caravanners (of camperaars) die een dergelijke eis vanuit hun verzekeraar herkennen?

@MBdoubleyou , wat een tof avontuur!
Geen straf ook om dat met een Kabe te doen. Waar vertoef je nu en wat zijn de plannen voor de komende tijd?

Zijn er hier caravanners (of camperaars) die een dergelijke eis vanuit hun verzekeraar herkennen?

Mij niet bekend, maar wel iets wat ik even ga checken in de voorwaarden.

Geinig dat er hier ook een caravan topic is, is mij nooit opgevallen. Hier in het kort ons verhaal.

Afgelopen jaren altijd een stacaravan gehuurd met de kinderen. Daarvoor eigenlijk op allerlei manieren vakantie gevierd, maar vroeger beide altijd gekampeerd. Plan was er dus altijd al om een caravan te kopen, eigenlijk pas dit jaar.
Toen we vorig jaar weer zoekenden waren naar een vakantie, ditmaal in de schoolvakantie (ivm een 5 jarige), vielen de prijzen ons toch wel erg tegen. Naast erg duur vonden wij het, uit ervaring, dat geld ook gewoon echt niet waard.

Hoe het letterlijk ging toen we een mooie camping in Kroatië hadden gevonden.
+/- 2 weken een stacaravan in periode x, tegen bedrag y. Dat was even slikken en een beetje lachen als een boer met kiespijn.
Uit mijn ooghoek zag ik onderin het scherm de prijs van een kampeerplek voor exact dezelfde periode. Daar zat letterlijk bijna 4000eu tussen! En dan hadden nog geluk, het prijsverschil zou nog wat verder oplopen als we twee weken later gingen...

Voor de gein zijden we tegen elkaar, we kunnen ook dit jaar (vorig jaar dus) een caravan kopen ipv volgend jaar (dit jaar dus). Lang verhaal kort, dat hebben we gedaan. Eerst de camping maar gereserveerd, want dat zinde ons wel en kosteloos annuleren kon altijd nog.

Toen de zoektocht naar een caravan. Bij meerdere zaken alle caravans bekeken, zo hadden we een goed beeld van indelingen, merken, uitvoeringen, bouwjaren. Uiteindelijk dachten we dan een Hobby of Fendt met een opbouwlengte van 465/495 ons prima zou passen. Bouwjaar 2015/2016, qua prijs ook nog acceptabel.

Na een (ik dacht) Hobby 490 KMF te hebben misgelopen. Wederom een Hobby 490 KMF bezocht. Met hagelschade, dat wisten we vooraf maar toch besloten te kijken. Wellicht viel het mee..... Nou niet dus, van de zij/voorkant prima van bovenaf om te huilen. Van binnen ook vuile bekleding, roestige schroefjes etc erg opmerkelijk voor een caravan uit 2021.

Toen zei de verkoper, maar binnen staat ook nog een caravan met stapelbed. Toch maar even gekeken. Tsja, een Hobby 540 KMFe uit 2021. Nul gebruikssporen, perfect qua indeling met twee jonge kinderen maar veel groter en duurder dan de planning was. Conclusie? Die hebben we gekocht.

Het was toen januari '25 en op de to-do list stonden nog wel een paar niet geheel onbelangrijke punten. Een trekhaak onder de BMW (dat kon al vrij vlot in maart gerealiseerd worden), tweemaal een BE rijbewijs, een stalling vinden en tent/luifel plus inventaris.
Rijbewijs kon pas in juni, door drukte bij de RDW, net op tijd voor de zomervakantie. Beide in 1x geslaagd. Luifel waren we het ook snel over eens, dat is een Unico Verona geworden. Stallig was iets waar we ons op verkeken hebben, maar is uiteindelijk ook op tijd gelukt en inmiddels al weer een andere goedkopere stalling nog dichter bij huis.

In het voorjaar al een paar keer weg geweest vlakbij huis en dus twee weken Kroatië, plus wat dagen onderweg. Kan niet anders zeggen dat het top bevalt. Dit jaar zijn er al weer wat plannen en de zomervakantie ligt al weer vast.

Plaatje bij het praatje:

Leuk.
Een caravan is gewoon superleuk met kleine kinderen.

Wij hadden de laatste keer de caravan voor onszelf. De kinderen zijn verplaatst naar tentjes. Daardoor is de indeling niet helemaal meer accuraat (“kinderkamer caravan” met stapelbed), maar we houden m mooi, want de caravan is (ook al is ie 23 jaar oud) nog prima. Het stapelbed verwordt tot opbergruimte.

Maar sowieso wordt de caravan dit jaar “optioneel”. De vakantie voor dit jaar is gepland en gaat naar Italië, zonder caravan.
Kamperen wordt dicht bij huis, beetje tussendoor. Twijfel dus ook of ik de caravan dit jaar voor onderhoud stuur, of dat ik dat een jaartje uitstel.

Klopt, dat vonden we zelf vroeger ook erg leuk!
Lekker op je fietsje de camping verkennen, andere kinderen leren kennen en vooral veel plezier hebben. De oudste (toen 4) zij vorig jaar na het eten ook ineens: "Uhh, papa en mama ik heb mijn eten op. Ik ga naar de speeltuin. Doei!" en weg was ie. Onderweg zijn Duitse speelvriendje van een paar plekken verderop nog even opgepikt en weg waren ze :D

Onze caravan viel dus wat groter en duurder uit als gepland, maar ook wel echt met het idee om er lang mee te doen. Voordat de kinderen buiten slapen zijn we sowieso wel wat jaartjes verder.

Het nut van een grote caravan met stapelbed en dus ook nog een treinzit heeft zich wel bewezen toen we vorig voorjaar nachtvorst hadden en zonder de boel te verbouwen binnen konden ontbijten, zelfs zo'n Ikea kinderstoel kregen we er nog naast.

Plaatje bij het praatje:
Mooi plaatje. Wij hadden een vergelijkbaar setje. 3 serie in dezelfde kleur met een Knaus Südwind 550FSK. Caravan hebben we vorig jaar verkocht en in de zomer een roadtrip gemaakt met losse auto. Nu wel al een camping geboekt maar nog geen caravan. Gister even op de Caravana rond gelopen maar dat heeft nog niet veel wijsheid gebracht, behalve dan dat een caravan niet bepaald goedkoper geworden is.

@MBdoubleyou , wat een tof avontuur!
Geen straf ook om dat met een Kabe te doen. Waar vertoef je nu en wat zijn de plannen voor de komende tijd?
Ik ben op 3 december weer uit NL vertrokken en ben nu sinds een week in Mojácar, Spanje. Ik was in de Algarve maar daar bleven de voorspellingen veel wind en regen aangeven en 14-17 graden, terwijl er in dit deel van Spanje 16-21 graden, regelmatig zon en wat minder wind werd voorspeld. Voordeel van wielen onder je huis: weg als het ergens niet bevalt en elders beter is. Niet blijven en klagen :).
Het weer is matig op het Iberisch schiereiland dit jaar….maar nog altijd een stuk aangenamer dan in Nederland.

Als het weer beter wordt via Portugal naar de noordkust van Spanje en dan 2/3 weken Frankrijk. Ik denk eind mei terug, dan een zomer in Nederland en dan half september naar Griekenland/Turkije.
Dat is nu het idee…..maar kan allemaal weer veranderen. Niet teveel plannen is het motto :).

^^ even een schopje omhoog, door deze niet-caravan bezitter, maar ik hoorde vorige week iets (in mijn ogen) raars m.b.t. aanhangwagen banden (en dus ook caravans) dat ik het toch hier ff in de groep gooi. ;)

Ik kreeg van een trainer/deskundige te horen dat banden van aanhangwagens (en alleen die categorie) niet ouder dan 5 jaar mochten zijn. :unsure: Mocht je een schade met de hanger veroorzaken en men komt erachter dat er oudere banden dan die vijf jaar op zitten, dit beboet kan worden. Ik had dit nog nooit gehoord en vind het maar een vreemd verhaal.

In de wettelijke regeling voertuigen staat er ook niks over in: artikel 5.12.27

Nu kom ik op het internet (kampeerforum) wel enkele zinnen tegen die ook spreken over een maximale leeftijd (zes jaar) maar dit is dan gerelateerd aan de verzekeringspolis. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat verzekeraars aanvullende voorwaarden scheppen waarin een maximum leeftijd van de banden in opgenomen is. Maar dat is dan wat anders dan een wettelijke, te beboeten, plicht.

Hai, oud Bovag keurmeester mobiele kampeermiddelen hier. Ik kan het je wel uitleggen hoe dat zit. Er bestaat geen wettelijk verplichte keuring zoals een APK voor caravans. Standaard hoeft dat ook niet omdat een caravan als aanhangwagen onder de WA autoverzekering valt. Echter, caravans zijn zo langzamerhand vrij dure dingen geworden en kunnen daarom , als ze een eigen kenteken hebben, ook zelfstandig verzekerd worden. En daar komen een aantal eisen om de hoek kijken. Vrijwel elke verzekering vraagt dan om een Bovag keuringsbewijs mobiele kampeermiddelen. Zo'n keuring is 3 jaar geldig en behoorlijk grondig ook. En daarin staan een aantal eisen waaraan een caravan moet voldoen. Eentje daarvan gaat over de banden. Caravanbanden verslijten niet snel wat profiel aangaat omdat ze te weinig km's maken, maar ze verouderen wel. Daarom is onder andere één van de eisen dat een band niet ouder mag zijn dan 6 jaar. Krijg je nu bijvoorbeeld een klapband met een band die 8 jaar oud is, dan kan de verzekering uitkering weigeren. Boetes of zo krijg je er niet voor, het is puur een verzekeringskwestie.

^^ Helder, dank. Ik dacht al zoiets. Jammer alleen dat de betreffende trainer dat er dan niet bij verteld.
Voor caravanbezitters is een recente DOT code dan wel van belang, lijkt mij. Met een winkeldochter band uit het schap met aanbiedingen heb je dan niet zoveel. qua aantal jaren, lijkt mij.

Die grens van 6 jaar geldt ook voor de Duitse 100km/u goedkeuring van de caravan/aanhanger. Die goedkeuring vervalt als de banden ouder zijn dan 6 jaar, ook al heb je die 100 sticker op je caravan/aanhanger.

Strak span! Zo’n niet te grote 3 Touring met een flinke enkelasser levert altijd een lekker dikke combi op.

In de jaren 70/80 had hier een tandemas onder gezeten. Ik vond een tandemasser vroeger altijd het mooiste maar ik vind nu zo’n grote enkelasser eigenlijk mooier. Een Adria Alpina 663 of Kabe Onyx / 630 of Estate 660 is met zo’n totale lengte van 8,5 meter echt een lel van een caravan.
Zweden en Denen hangen zoiets gewoon achter een best compacte SUV als een Mazda CX-5. In een Kabe FB groep kwam ik een Skoda Yeti 2.0 TDi 4x4 met een Kabe Classic 660 tegen.
In Zweden kwam er een Octavia Combi 2.0 TDI Scout naast me staan met een Kabe Imperial 600. Het mag…..dus dan kan het :)! I

Tsja, als de motor van de trekauto het aankan, waarom niet? ;)
Wat dacht je van iets belangrijks als gewichtsverhouding en verhouding lengte van de auto en lengte van de caravan? Een Kabe 660 is 8m62 lang en weegt leeg 1625 kilo. Zo’n Yeti weegt leeg 1500 kilo en is maar 4m22 lang. Dat gaat geen stabiele en comfortabele combinatie opleveren. Daarom niet :)!

Strak span! Zo’n niet te grote 3 Touring met een flinke enkelasser levert altijd een lekker dikke combi op.

In de jaren 70/80 had hier een tandemas onder gezeten. Ik vond een tandemasser vroeger altijd het mooiste maar ik vind nu zo’n grote enkelasser eigenlijk mooier. Een Adria Alpina 663 of Kabe Onyx / 630 of Estate 660 is met zo’n totale lengte van 8,5 meter echt een lel van een caravan.
Zweden en Denen hangen zoiets gewoon achter een best compacte SUV als een Mazda CX-5. In een Kabe FB groep kwam ik een Skoda Yeti 2.0 TDi 4x4 met een Kabe Classic 660 tegen.
In Zweden kwam er een Octavia Combi 2.0 TDI Scout naast me staan met een Kabe Imperial 600. Het mag…..dus dan kan het :)! I

De caravan viel, zoals geschreven, dus iets langer uit dan gepland. Deze is 7,44 meter, maar qua rijden merk je dat natuurlijk niet echt. De combinatie is ook prima stabiel, we rijden er eigenlijk de hele rit 100/110 mee.

Dit is ook zo ongeveer de grootste lengte voor een 2,30 meter brede caravan, alles hierna is eigenlijk 2,50 breed en je komt dan inderdaad ook al snel bij een tendemasser uit. Die zijn in de basis ook al wat stabieler.

Een tendemasser en/of Kabe zou nog wel een keer erg tof zijn, maar dan moet er ook een passende trekauto voor. Iets uit Zuffenhausen ofzo :D

Tsja, als de motor van de trekauto het aankan, waarom niet? ;)

Dat het kan en mag wil nog niet zeggen dat het lekker rijdt, maar dat is ieder voor zich.

Laatst bewerkt:
Wij hebben de Knaus verkocht aan mensen die em kwamen halen met een Renault Megane 1.5 dci. Ook onder het motto van "Hij mag 1500 kg trekken, dus geen probleem". Caravan was bijna 7,5m lang en 2,5m breed. Dan is de caravan de baas over de auto, maar goed, ik heb er wel iets over gezegd, maar dat kwam niet echt aan had ik het idee. Die 1.5 dci is het probleem niet zozeer, vroeger had je met een Passat tdi 110 een hele dikke auto tenslotte, maar het gewicht van de auto wel.

Die grens van 6 jaar geldt ook voor de Duitse 100km/u goedkeuring van de caravan/aanhanger. Die goedkeuring vervalt als de banden ouder zijn dan 6 jaar, ook al heb je die 100 sticker op je caravan/aanhanger.
Klopt volledig. Ik had dat er niet bij vermeld omdat die 100km een aparte goedkeuring is die lang niet elke caravan bezitter laat doen.

Mijn caravan (Knaus van 7.28m en 1500kg) mocht achter mijn Skoda Octavia 1.6TDi. Maar dat was echt behelpen. Auto was 1250kg, dus je moest erg goed kijken naar belading.
De Allspace mocht 1800kg, maar was ook leeg al zwaarder dan de caravan, dus daar was de Knaus geen enkel probleem. Zo veel stabieler, zo veel relaxter. Ik kwam ook veel fitter aan na een reis met de caravan.

De Mazda mag 2500kg trekken, maar is zelf ook meer dan 2200kg. Dus dat zal wel lukken.
Het is dat de directrice deze Knaus al te groot vindt……
Ik vind de Knaus 650 Sudwind (dubbelasser) erg mooi. :cool:

Terug
Bovenaan