Leon in zn Focus
Wegverkenner
Het kan altijd kleiner: https://www.tubantia.nl/wierden/bij...an-de-kleinste-campers-in-nederland~a51d0ae2/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.

Toen mijn ouders deze caravan kochten, zat er een nieuwe voortent bij, die ook als luifel kon worden gebruikt. Alleen is dit nog steeds met een frame., wat je niet zo snel opzet, dus met alleen 3 stokken. We hadden wel eens gekeken naar een luifel, maar ja die zijn ook niet gratis. Totdat ik op FB een advertentie zag van iemand die eentje voor een paar centen aanbood, 1x gebruikt maar hij paste niet meer op de nieuwe caravan. Nou dat past mijn vader wel dus die hebben we gehaald.Vind ik altijd leuk staan, zo’n luifel.![]()
Als het schip met geld voorbij kwam kocht ik een caravan en een niet te grote camper. En afhankelijk van wat voor trip ik zou maken zou ik met de camper of de caravan gaan. Of een VW Transporter California camper met een flinke caravan erachter. Je zet de caravan op een mooie plek geniet er een paar dagen van en gaat dan met de Transporter een paar dagen toeren en kleine weggetjes en mooie lege plekjes zoeken. Best of both worlds.
Wat leuk! Maar lijkt me ook een uitdaging om die stap te zetten. Leg je je avonturen ook ergens vast, in video’s of in een blog? Zou ik in ieder geval wel in geïnteresseerd zijn! Dat soort dingen kijk ik bv. graag op YouTube..Ja, het is ook een mobiele gastenkamer. Overmorgen komt een vriend 5 dagen langs en die slaapt er dan in. Zo is ie al meer dan 5 weken in gebruik geweest. Ik ben 2 jaar terug 3 maanden met alleen de Marco Polo gaan zwerven door Griekenland, Albanië en Montenegro. Maar ook ben ik er vanaf het eiland Åland een week naar mee Finland gegaan. En 2 keer een week in Spanje weg en een paar dagen in Portugal. Dit jaar ben ik er maar 3 dagen mee op pad geweest op Sicilië. Naast al deze mogelijkheden is ook nog eens een fantastische caravantrekker.
Ik ben er ooit mee begonnen op PolarSteps maar ik vind het veel werk voor weinig lezersWat leuk! Maar lijkt me ook een uitdaging om die stap te zetten. Leg je je avonturen ook ergens vast, in video’s of in een blog? Zou ik in ieder geval wel in geïnteresseerd zijn! Dat soort dingen kijk ik bv. graag op YouTube.
Oké.Ik ben er ooit mee begonnen op PolarSteps maar ik vind het veel werk voor weinig lezers. Op ik liep steeds een week of 2 achter en ben er mee gestopt.
Zijn er hier caravanners (of camperaars) die een dergelijke eis vanuit hun verzekeraar herkennen?

Mooi plaatje. Wij hadden een vergelijkbaar setje. 3 serie in dezelfde kleur met een Knaus Südwind 550FSK. Caravan hebben we vorig jaar verkocht en in de zomer een roadtrip gemaakt met losse auto. Nu wel al een camping geboekt maar nog geen caravan. Gister even op de Caravana rond gelopen maar dat heeft nog niet veel wijsheid gebracht, behalve dan dat een caravan niet bepaald goedkoper geworden is.Plaatje bij het praatje:
Ik ben op 3 december weer uit NL vertrokken en ben nu sinds een week in Mojácar, Spanje. Ik was in de Algarve maar daar bleven de voorspellingen veel wind en regen aangeven en 14-17 graden, terwijl er in dit deel van Spanje 16-21 graden, regelmatig zon en wat minder wind werd voorspeld. Voordeel van wielen onder je huis: weg als het ergens niet bevalt en elders beter is. Niet blijven en klagen@MBdoubleyou , wat een tof avontuur!
Geen straf ook om dat met een Kabe te doen. Waar vertoef je nu en wat zijn de plannen voor de komende tijd?
Hai, oud Bovag keurmeester mobiele kampeermiddelen hier. Ik kan het je wel uitleggen hoe dat zit. Er bestaat geen wettelijk verplichte keuring zoals een APK voor caravans. Standaard hoeft dat ook niet omdat een caravan als aanhangwagen onder de WA autoverzekering valt. Echter, caravans zijn zo langzamerhand vrij dure dingen geworden en kunnen daarom , als ze een eigen kenteken hebben, ook zelfstandig verzekerd worden. En daar komen een aantal eisen om de hoek kijken. Vrijwel elke verzekering vraagt dan om een Bovag keuringsbewijs mobiele kampeermiddelen. Zo'n keuring is 3 jaar geldig en behoorlijk grondig ook. En daarin staan een aantal eisen waaraan een caravan moet voldoen. Eentje daarvan gaat over de banden. Caravanbanden verslijten niet snel wat profiel aangaat omdat ze te weinig km's maken, maar ze verouderen wel. Daarom is onder andere één van de eisen dat een band niet ouder mag zijn dan 6 jaar. Krijg je nu bijvoorbeeld een klapband met een band die 8 jaar oud is, dan kan de verzekering uitkering weigeren. Boetes of zo krijg je er niet voor, het is puur een verzekeringskwestie.^^ even een schopje omhoog, door deze niet-caravan bezitter, maar ik hoorde vorige week iets (in mijn ogen) raars m.b.t. aanhangwagen banden (en dus ook caravans) dat ik het toch hier ff in de groep gooi.
Ik kreeg van een trainer/deskundige te horen dat banden van aanhangwagens (en alleen die categorie) niet ouder dan 5 jaar mochten zijn.Mocht je een schade met de hanger veroorzaken en men komt erachter dat er oudere banden dan die vijf jaar op zitten, dit beboet kan worden. Ik had dit nog nooit gehoord en vind het maar een vreemd verhaal.
In de wettelijke regeling voertuigen staat er ook niks over in: artikel 5.12.27
Nu kom ik op het internet (kampeerforum) wel enkele zinnen tegen die ook spreken over een maximale leeftijd (zes jaar) maar dit is dan gerelateerd aan de verzekeringspolis. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat verzekeraars aanvullende voorwaarden scheppen waarin een maximum leeftijd van de banden in opgenomen is. Maar dat is dan wat anders dan een wettelijke, te beboeten, plicht.
Zijn er hier caravanners (of camperaars) die een dergelijke eis vanuit hun verzekeraar herkennen?
Wat dacht je van iets belangrijks als gewichtsverhouding en verhouding lengte van de auto en lengte van de caravan? Een Kabe 660 is 8m62 lang en weegt leeg 1625 kilo. Zo’n Yeti weegt leeg 1500 kilo en is maar 4m22 lang. Dat gaat geen stabiele en comfortabele combinatie opleveren. Daarom nietTsja, als de motor van de trekauto het aankan, waarom niet?![]()
Strak span! Zo’n niet te grote 3 Touring met een flinke enkelasser levert altijd een lekker dikke combi op.
In de jaren 70/80 had hier een tandemas onder gezeten. Ik vond een tandemasser vroeger altijd het mooiste maar ik vind nu zo’n grote enkelasser eigenlijk mooier. Een Adria Alpina 663 of Kabe Onyx / 630 of Estate 660 is met zo’n totale lengte van 8,5 meter echt een lel van een caravan.
Zweden en Denen hangen zoiets gewoon achter een best compacte SUV als een Mazda CX-5. In een Kabe FB groep kwam ik een Skoda Yeti 2.0 TDi 4x4 met een Kabe Classic 660 tegen.
In Zweden kwam er een Octavia Combi 2.0 TDI Scout naast me staan met een Kabe Imperial 600. Het mag…..dus dan kan het! I
Tsja, als de motor van de trekauto het aankan, waarom niet?![]()
Klopt volledig. Ik had dat er niet bij vermeld omdat die 100km een aparte goedkeuring is die lang niet elke caravan bezitter laat doen.Die grens van 6 jaar geldt ook voor de Duitse 100km/u goedkeuring van de caravan/aanhanger. Die goedkeuring vervalt als de banden ouder zijn dan 6 jaar, ook al heb je die 100 sticker op je caravan/aanhanger.