Het einde van Porsche? (Of toch niet?)

Jay DoubleYou

Petrolhead
Misschien heb ik niet voldoende gezocht, maar ik kwam nog geen topic over dit onderwerp tegen. Loopt Porsche op zijn laatste benen?

Porsche annuleert bestellingen: op de rand van faillissement​

Porsche verkeert in ernstige problemen en nieuwe geannuleerde bestellingen doen de alarmbellen rinkelen.

De drastische beslissing van Porsche zorgt voor schokgolven in de sector, brengt honderden banen in gevaar en kan uiteindelijk zelfs uitmonden in een faillissement.
Bij Weber Magdeburg GmbH groeit de vrees voor een faillissement dat honderden werknemers hun baan kan kosten. Porsche heeft namelijk besloten om vanaf 30 september 2026 geen bestellingen meer te plaatsen bij de Duitse leverancier van cilinderkoppen.

Op 1 oktober zal Weber naar verwachting een officiële faillissementsprocedure starten, waardoor ten minste 140 medewerkers in Maagdenburg het risico lopen hun baan te verliezen.

Meerdere autoleveranciers in de regio kampen al langere tijd met financiële tegenslagen. Eerder vroegen onder meer Boryszew Kunststofftechnik Deutschland uit Gardelegen en de bedrijven Bohai Automotive en Schlote Group bij onze oosterburen al faillissement aan. Daarmee lijkt de druk op de Duitse toeleveringsindustrie in de regio verder toe te nemen.

Een nieuwe leverancier uit Thüringen heeft het contract voor de productie van cilinderkoppen binnengehaald, ondanks dat Porsche eerder van plan was om tot 2032 zaken te doen met Weber. Vakbondsman André Voß van IG Metall Magdeburg wijst op een pijnlijk detail in deze kwestie.

“Het verraderlijke is dat de directeur daar een voormalig fabrieksmanager van Weber is,” aldus Voß tegen Bild.

Het bedrijf zou de opdracht namelijk hebben binnengehaald door een lagere prijs te bieden, omdat het zijn personeel niet volgens de geldende collectieve arbeidsovereenkomst betaalt. Zonder de omzet uit de Porsche-orders ontbreekt simpelweg het geld om de fabriek draaiende te houden.

Werknemers grijpen terug op eerder succesvolle actie​

Toch geven de medewerkers in Magdeburg de strijd niet zomaar op, want de fabriek heeft eerder al bewezen dat verzet kan lonen. In 2004 stond de vestiging namelijk ook al op de nominatie om te sluiten, tot het personeel samen met IG Metall in actie kwam.

Destijds voerden de werknemers 52 dagen lang actie voor het hoofdkantoor van de toenmalige eigenaar Schaeffler, wat uiteindelijk de sluiting wist te voorkomen.

Voß hoopt dat een vergelijkbare aanpak nu opnieuw uitkomst kan bieden voor het personeel. “Volgende week willen we samen met de leden van IG Metall maatregelen nemen. De gezamenlijke inspanning van de drie getroffen vestigingen is cruciaal,” aldus Voß. Zijn boodschap klinkt strijdbaar, ook al is de uitkomst allerminst zeker.

Behalve de 140 banen in Magdeburg staan er namelijk ook functies op het spel bij de vestigingen in Markdorf en Neuenbürg, beide gelegen in Baden-Württemberg. Het dreigende faillissement raakt dus niet alleen Saksen-Anhalt, maar heeft gevolgen voor de hele onderneming door heel Duitsland heen.

Vakbond eist verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen​

Volgens de vakbond hebben de medewerkers van Weber decennialang bijgedragen aan het succes van het bedrijf, en verdienen zij nu duidelijkheid en steun. Voß wijst erop dat alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, nu de fabriek in zwaar weer verkeert.

“De medewerkers hebben decennialang uitstekend werk verricht en bijgedragen aan het succes van het bedrijf. Nu verwachten we dat iedereen die erbij betrokken is, zijn of haar verantwoordelijkheden nakomt. IG Metall zal samen met de medewerkers in solidariteit strijden voor een zo goed mogelijke toekomst voor de vestiging,” legt Voß uit.

Bron: racing.nl

Ik vrees ook voor de toekomst van het merk in de huidige VAG constellatie. Buiten de prijs, wat is de meerwaarde tov Audi, de 911 daargelaten? Een tijd geleden wilden ze sterk upmarket gaan meer richting Bentley. Weer een megalomane CEO die zich verrijkt heeft op kap van de medewerkers denk ik dan.

Ik ben zot van Porsche en heb honderden boeken, brochures, schaalmodellen, memorabilia van het merk verzameld sinds mijn kindertijd.
Helaas te duur voor mijn beurs :eek:, niet qua aankoop maar fiscaal, qua onderhoud en dure reparaties.

Sinds de introductie van de Taycan zien ik waarschijnlijk 10 x meer Porsches op de weg dan voorheen. Niet gek dat een toeleverancier van cilinderkoppen daar de pijn van voelt. Tevens voelt dit gewoon als een vies spelletje van vriendjespolitiek en druk vanuit de aandeelhouders om betere marges te bedingen door in zee te gaan met een leverancier die niet volgens de regels van de vakbonden speelt.
Om Porsche zelf zou ik me niet zo veel zorgen maken.

Dit is wel een heel erge clickbait. Porsche heeft een vervelend spelletje gespeeld in een leverancierswisseling, maar er staat nergens dat ze minder inkopen. Wel kopen ze goedkoper in.

Het is typisch voor vooral de VW groep en Stellantis dat de relatie met leveranciers een "mes-op-de-keel" onderhandeling is. En dat de macht van de inkoper veel groter is dan de macht van diegene die de spullen of service nodig heeft.
Hoort bij hun bedrijfscultuur, en is bij andere fabrikanten weer heel anders. Maar dit is al decennia zo.

Als je verkopen met 16% dalen zoals bij Porsche ga je automatisch minder inkopen ;)
En laat ze nog wat verder beknibbelen op kwaliteit en afwerking en die daling zal zich enkel maar doorzetten.
De tijd dat Porsche stond voor absoluteDuitse topkwaliteit ligt al lang achter ons, het is al even grote “brol” als de rest, maar met een snobistisch prijskaartje. Echt, je moet de afwerking van een Macan eens bekijken, plastiek delen in het interieur die zelf de Action niet durft verkopen.

Voor wie ook wat minder recente autogeschiedenis kent, de doortocht van cost cutter Ignacio Lopez was dramatisch voor zowel GM als Volkswagen. Een meer recent voorbeeld is Carlos Tavares die Stellantis aan de rand van de afgrond heeft gebracht met een resem korte termijn maatregelen.

audi en bmw ook in sommige modellen. gewoon beschamend de materialen die ze soms gebruiken. alles maar om kosten te besparen maar je gooit ook je imago in de ring.

Vakbonden willen alleen maar hogere lonen. Maar op een gegeven moment is het gewoon te duur en heb je niks meer.
ja hoger loon, betere cao enzovoorts. vervolgens vinden we alles te duur en laten we het in azie bouwen. maar dat is natuurlijk al langer zo. wat te denken van de textielindustrie. alleen nog wat prachtige oude panden blijven over.

Ach, de geschiedenis leert dat Duitse fabrikanten vaak geen betrouwbare partners zijn. Rücksigtlos worden afspraken ontbonden. Kijk naar de overname van Fokker door Daimler Benz, de productie van Mini's in Born etc. Als het elders goedkoper kan zijn ze vertrokken. "De goedkoopste heeft 'm", maar dat zie je dan weer niet in de verkoopprijs van hun produkten.

Lijkt mij toch ook. Ik kreeg dit artikel doorgestuurd van iemand die hieruit opmaakte dat Porsche richting faillissement gaat.
Dat is een optelling van een clickbait-titel en het koppensnellen van de gemiddelde lezer. De meesten lezen niet eens meer maar verslijten hun (blijkbaar) kostbare tijd liever aan ongefundeerd roeptoeteren. In dat licht bezien vind ik de topictitel ook behoorlijk misleidend.

Het is typisch voor vooral de VW groep en Stellantis dat de relatie met leveranciers een "mes-op-de-keel" onderhandeling is. En dat de macht van de inkoper veel groter is dan de macht van diegene die de spullen of service nodig heeft.
Hoort bij hun bedrijfscultuur, en is bij andere fabrikanten weer heel anders. Maar dit is al decennia zo.
Daar is men van aan het terugkomen, heb ik zo de indruk. Meer en meer fabrikanten beseffen dat goede relaties met leveranciers belangrijk zijn.

Dat is een optelling van een clickbait-titel en het koppensnellen van de gemiddelde lezer. De meesten lezen niet eens meer maar verslijten hun (blijkbaar) kostbare tijd liever aan ongefundeerd roeptoeteren. In dat licht bezien vind ik de topictitel ook behoorlijk misleidend.
Daarom heb ik er ook een vraagteken achter gezet, ik was benieuwd naar jullie kijk hierop. ;)

De situatie bij Porsche:

Verkoopcijfers per markt (Eerste helft 2026)

Regio / MarktAantal leveringenVerschil t.o.v. H1 2025Belangrijkste oorzaken
China14.501 stuks-32%Uitdagend marktklimaat en felle concurrentie van goedkopere, technologisch geavanceerde binnenlandse EV-merken.
Noord-Amerika (VS & Canada)37.712 stuks-13%Het aflopen van federale fiscale voordelen en subsidies voor elektrische en hybride voertuigen.
Europa (excl. Duitsland)30.278 stuks-14%Stagnerende EV-markt en het wegvallen van de benzine-Macan door nieuwe Europese regelgeving.
Duitsland (thuismarkt)14.938 stuks-6%Algemene economische druk, al blijft de krimp hier relatief het meest beperkt.
Overige opkomende markten24.877 stuks-18%Impact van geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten en de productiestop van de benzine-718.
Totaal Wereldwijd122.306 stuks-16%Gezamenlijke druk van de trage EV-transitie en modelwisselingen

Het nieuwe plan:

Strategy 2035' is het ingrijpende reorganisatie- en toekomstplan van Porsche AG.

Onder leiding van de begin dit jaar aangestelde CEO Dr. Michael Leiters is deze nieuwe koers opgesteld. Het plan is een direct antwoord op de tegenvallende verkoopcijfers, de haperende wereldwijde EV-transitie en de gekelderde winstmarges.
In plaats van blind te focussen op hoge verkoopvolumes, kiest Porsche resoluut voor maximale exclusiviteit en gezonde winstmarges. De strategie rust op drie strategische pijlers:

1. Brand & Customer (Merk & Klant)
  • Keuze voor exclusiviteit: Porsche stapt af van volumemaximalisatie. Het merk wil de historische 'sportwagen-DNA' beschermen door auto's schaarser en begeerlijker te maken. Dit zorgt voor een hogere prijselasticiteit en betere marges per verkochte auto.

2. Products & Technology (Producten & Technologie)
  • Rowing back op EV-doelen: Het eerdere doel om in 2030 voor 80% elektrisch te zijn, is flexibeler gemaakt en expliciet gekoppeld aan de werkelijke marktvraag.
  • Flexibele aandrijflijnen: Porsche blijft parallel investeren in drie technologieën: traditionele verbrandingsmotoren (ICE), hybrides en volledig elektrische aandrijflijnen (EV).
  • Minder complexiteit: Het aantal modelvarianten en motoropties wordt drastisch verminderd om productiekosten te besparen.
  • De iconische 911 blijft benzine: De Porsche 911 krijgt de komende jaren geen volledig elektrische variant, maar zal maximaal gebruikmaken van (hybride) verbrandingstechnologie.
  • Hoger segment: Er wordt onderzocht of er nieuwe, ultraluxe modellen bóven de huidige tweedeurs sportwagens en de Cayenne kunnen worden toegevoegd om de winstgevendheid te verhogen.

3. Company & Operations (Bedrijf & Bedrijfsvoering)
  • Afslanken en versnellen: De organisatiestructuur wordt op alle niveaus gestroomlijnd. Dit betekent vlakkere hiërarchieën, minder bureaucreatie en snellere besluitvorming.
  • Synergie binnen de Volkswagen Groep: Porsche gaat intensiever gebruikmaken van modulaire platformen en technologieën van de overkoepelende Volkswagen Groep om ontwikkelingskosten te drukken.
  • Kostenbesparing op personeel: Er lopen momenteel gesprekken met werknemersvertegenbieders over noodzakelijke personeelsaanpassingen om de concurrentiepositie op de lange termijn te waarborgen.

Wat is het financiële doel?
Met deze strategie ("Downsizing mit Rendite") wil Porsche een gezonde operationele marge van 10 tot 15 procent herstellen tegen het einde van dit decennium. De fabriek moet zo efficiënt worden ingericht dat het bedrijf zelfs bij een jaarvolume van 'slechts' 200.000 voertuigen zeer winstgevend blijft.
De volledige, gedetailleerde uitwerking van Strategy 2035 wordt op 7 oktober 2026 gepresenteerd tijdens Porsches Capital Markets Day.

Dat plan van Leiters is de doodsteek. Je moet een nieuwe 924 brengen, zoals de transaxle Porsches het merk in de jaren '70 en '80 hebben weten te redden, Voor mijn part een 3/4-serie fighter maar met Porsche DNA.
Weg met de Macan, gewoon een puur EV Cayenne die de klimaatdoelstellingen voor je gaat behalen, die verkoopt echt wel.
De 911 terug naar de basis, prijzen vanaf 120k tot 400k+ voor het hyper model. 200k voor een basis Carrera anno 2026 is gewoon absurd.

Als dit plan van Leiters doorgaat is het merk binnen 10 jaar dood.

De 911 terug naar de basis, prijzen vanaf 120k tot 400k+
in normale landen is de 911 er vanaf 139k, dat NL bpm heeft is niet de schuld van porsche natuurlijk.

Maar wat ze dus gaan doen om tegenvallende verkopen op te vangen, het goedkoper maken van de productie, standardisatie, minder opties, goedkopere onderdelen, maar de prijs verhogen, beetje wat stellantis (iig in de VS) deed, en wat ongelooflijk goed werkt, nu willen nog minder mensen een Ram of Jeep

Dit is wel een heel erge clickbait. Porsche heeft een vervelend spelletje gespeeld in een leverancierswisseling, maar er staat nergens dat ze minder inkopen. Wel kopen ze goedkoper in.

Maar daar kies je ook een beetje voor, als je als kleine leverancier met zo'n grote klant in zee gaat. Je hebt dan geen mogelijkheden meer om andere klanten te werven om het risico te spreiden. Korte termijn snel geld verdienen, lange termijn overgeleverd zijn aan de grillen van je enige klant.

JW, de titel van het item slaat nog steeds nergens op. Je zou net zo goed een topic kunnen open met als titel "Het einde van Mercedes?" met of zonder vraagteken en dat we dan in de tekst moeten lezen dat hier gaat om een Zuid-Amerikaanse leverancier van citruspersen die toevallig Mercedes heet.

Dit gaat meer over een toeleverancier die een nieuw contract niet krijgt én te afhankelijk is/was van één autobouwer, Porsche. Vind ik.
Lijkt mij toch ook. Ik kreeg dit artikel doorgestuurd van iemand die hieruit opmaakte dat Porsche richting faillissement gaat.

Je moet helemaal zelf weten wat je doet natuurlijk maar met dit soort click-bait achtige topics gooi je naar mijn idee wel je eigen reputatie te grabbel..
Zie mijn quotes hierboven. Heb je überhaupt gelezen wáárom ik dit topic geopend heb? ;)

En als ik daarmee mijn reputatie te grabbel gooi dan is dat maar zo. Dan heeft men mij hier blijkbaar niet zo hoog zitten als altijd tegen mij wordt gezegd.

Zie mijn quotes hierboven. Heb je überhaupt gelezen wáárom ik dit topic geopend heb? ;)

En als ik daarmee mijn reputatie te grabbel gooi dan is dat maar zo. Dan heeft men mij hier blijkbaar niet zo hoog zitten als altijd tegen mij wordt gezegd.

Joh, zo diep is het eigenlijk allemaal niet, toch? Jij ziet meer in het artikel dan ik, kan gebeuren. Even goede vrienden, en de discussie ansich is wel interessant want nu ben ik heel benieuwd hoe dat plan van Leiters uit gaat pakken (hint: ik voorspel niet veel goeds).

Ik vrees ook voor de toekomst van het merk in de huidige VAG constellatie. Buiten de prijs, wat is de meerwaarde tov Audi, de 911 daargelaten? Een tijd geleden wilden ze sterk upmarket gaan meer richting Bentley. Weer een megalomane CEO die zich verrijkt heeft op kap van de medewerkers denk ik dan.

Ik ben zot van Porsche en heb honderden boeken, brochures, schaalmodellen, memorabilia van het merk verzameld sinds mijn kindertijd.
Helaas te duur voor mijn beurs :eek:, niet qua aankoop maar fiscaal, qua onderhoud en dure reparaties.
Porsche SE heeft het controlerende aandeel in VW en daarmee in Porsche. Natuurlijk kan Porsche failliet gaan maar dat zie ik zo maar niet gebeuren.
Als je verkopen met 16% dalen zoals bij Porsche ga je automatisch minder inkopen ;)
En laat ze nog wat verder beknibbelen op kwaliteit en afwerking en die daling zal zich enkel maar doorzetten.
De tijd dat Porsche stond voor absoluteDuitse topkwaliteit ligt al lang achter ons, het is al even grote “brol” als de rest, maar met een snobistisch prijskaartje. Echt, je moet de afwerking van een Macan eens bekijken, plastiek delen in het interieur die zelf de Action niet durft verkopen.

Voor wie ook wat minder recente autogeschiedenis kent, de doortocht van cost cutter Ignacio Lopez was dramatisch voor zowel GM als Volkswagen. Een meer recent voorbeeld is Carlos Tavares die Stellantis aan de rand van de afgrond heeft gebracht met een resem korte termijn maatregelen.
Het aandeel Porsche wordt gecontroleerd via Porsche SE, die ook zeggenschap heeft bij Volkswagen. De kans dat Porsche failliet gaat is daarmee niet zo groot. Ik zie nog eerder volkswagen verkocht worden.

Much ado about nothing:

“Het verraderlijke is dat de directeur daar een voormalig fabrieksmanager van Weber is”

Dus: deze manager van Porsche-leverancier Weber stap over naar concurrent > dankzij voorkennis kan hij klant Porsche binnenhalen. Met een deugdelijk concurrentiebeding / Non Compete was dit nooit gelukt op straffe van pek + veren + mega boete + Goelag.

hoeft niet natuurlijk, je weet niet wat hij daar deed. En wanneer? Kan best x jaar geleden zijn, of hij was manager kantine, kan ook, die schijnen ook niet veel te doen qua inkoop en verkoop van motor onderdelen.

Even los van de topictitel: als het overzichtje dat Alfista plaatst klopt, is er met 16% krimp natuurlijk wel iets aan de hand. Teveel om niets te doen lijkt mij.

Terug
Bovenaan