Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Ja precies. Kodak moet gewoon doorgaan met fotorolletjes maken op dezelfde schaal als vroeger. (y)

Digitale fotografie? Dat is echt net zo'n onzin als de elektrische auto...

Dakloos zei:
Ja precies. Kodak moet gewoon doorgaan met fotorolletjes maken op dezelfde schaal als vroeger. (y)

Digitale fotografie? Dat is echt net zo'n onzin als de elektrische auto...

Krijg het idee dat de column niet (begrijpend) is gelezen ... ;)

Dakloos zei:
Blackadder the 5th zei:
Krijg het idee dat de column niet (begrijpend) is gelezen ... ;)
Ik kreeg nu juist het idee dat de column niet begrijpend is geschreven. ;)

perspectief-wisselen.jpg

Wel gelezen, maar dat net als bij 'normale' auto's het praktijkverbruik hoger ligt is niet echt nieuwswaardig toch?

Kachel op 22 graden is dat normaal overigens?

Volledig terecht. Overigens waren ook destijds andere Nissan dealers al voorzichtiger. De beste man heeft even moeten zoeken naar een dealer die zo dom was om dit zwart op wit te zetten.

Volt zei:

(plugin) EV's stijgt van 1,3% naar 2,1%
Diesel daalt van 49% naar 42%

En wat doet benzine? dat aandeel gaat van 49,7% naar 55,9%

Inderdaad: Google vertaling:

Europese plug-in elektrische autoverkopen piekt, terwijl diesel in oktober instort

Wat ik uit de cijfers haal is dat het aandeel diesels voor het grootste deel wordt vervangen
door auto's op benzine. de (plugin) EV's hebben nog steeds maar een marginale invloed.
Maar wellicht zie ik het helemaal verkeerd ...

https://www.ad.nl/auto/olieland-noorwegen-gaat-elektrisch-je-bent-gek-als-je-hier-nog-op-benzine-rijdt~a854a9e0/

,,Waarom gaat het nu nooit gemakkelijk’’, roept Vilde Mikkelsen geïrriteerd als ze haar Renault Zoe bij een snellaadstation bij het Munch Museum wil koppelen. Pas bij de derde poging geven zowel de auto als de laadpaal een blauw licht als teken dat er geladen wordt

Vulpistool in de vulopening en gaan 3 minuten later is de 60l tank vol en gaan we weer 750km

Elektrisch rijden is voor ons niet gemakkelijk. We wonen in de binnenstad en hebben geen mogelijkheid om thuis te laden dus we moeten dagelijks een plekje zoeken waar dat kan. Onze Renault rijdt maar 70 kilometer en dan is de accu leeg

Tja....

Als je thuis of op het werk niet op kunt laden, is het gedoe’’, zegt Petter Haugneland van de Noorse Elektrische Autovereniging. ,,Koop dan maar geen elektrische auto, adviseren wij

Goed advies (y)

Noorwegen verdient een vermogen aan de olie-export. Het olierijke land is verslaafd aan de rijkdom en verkoopt in feite zijn eigen CO2-probleem in vaten olie.

En dat zal voorlopig niet stoppen

Overigens ben ik met vrieskou in Scandinavië geweest (paar jaar terug) en weinig oranje-bruine deken gezien

Toch wel eenl genuanceerd artikel, ook de nadelen worden genoemd:

,,We werken eraan (het beperken van de olie export),’’ zegt Stenling. ,,Nieuwe olieboringen staan ter discussie. We worden steeds duurzamer. De Groenen in Oslo zijn zelfs al tégen de elektrische auto vanwege de batterijen enzo,’’ lacht hij. ,,We moeten gaan fietsen.’’

Vind het ook wel een prima artikel. Het onderstreept nog maar eens dat mensen best aan de EV willen als aan twee hoofdvoorwaarden voldaan is: het moet niet duurder zijn, liefst goedkoper. En het moet praktisch haalbaar zijn. Het is niet voor niks dat de helft in een stad als Oslo rondrijdt.

Nobody in Particular zei:
https://www.ad.nl/auto/olieland-noorwegen-gaat-elektrisch-je-bent-gek-als-je-hier-nog-op-benzine-rijdt~a854a9e0/

Compleet onvergelijkbaar met de rest van de wereld, knotsgekke subsidies en niet realistisch.

Noorwegen heeft veel waterkrachtcentrales. Elektriciteit is daar inderdaad zeer schone energie en daarmee is iedere plofauto die vervangen wordt door een batterijauto milieuwinst.

In Nederland hebben we niet zo veel waterkrachtcentrales.

rke zei:

Noorwegen heeft veel waterkrachtcentrales. Elektriciteit is daar inderdaad zeer schone energie en daarmee is iedere plofauto die vervangen wordt door een batterijauto milieuwinst.

Je hebt gelijk. In NL hebben we alleen maar wind en zon en stromend water in rivieren. Kun je niks mee.

rke zei:

Je hebt gelijk. In NL hebben we alleen maar wind en zon en stromend water in rivieren. Kun je niks mee.

Weet je hoe lelijk windmolens zijn? En hoeveel tering-herrie die dingen produceren?
Zonnepanelen ook zo geweldig.... ze hebben pas 12hectare van die dingen in m'n "achtertuin" geplaatst. Als de zon nu schijnt moet ik m'n luxaflex dicht doen omdat de schittering verblindend is!!

rke zei:

Heerlijk, die klagerige toon ... ;)

Energie is er genoeg. De vraag is hoe je het kunt benutten. Half Nederland is hiermee drooggelegd, ruim
voordat we iets met auto's/verbrandingsmotoren/EV's deden:
molens-in-kinderdijk.jpg

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Heerlijk, die klagerige toon ... ;)

Energie is er genoeg. De vraag is hoe je het kunt benutten. Half Nederland is hiermee drooggelegd, ruim
molens-in-kinderdijk.jpg

Zo'n windmolen levert maximaal 10 pk. Dat kan je er mee.

rke zei:
molens-in-kinderdijk.jpg

Zo'n windmolen levert maximaal 10 pk. Dat kan je er mee.[/quote]

Ik zie zo'n 50 pk op de afbeelding staan. Met bescheiden middelen konden ze vroeger blijkbaar veel doen.
Kom daar nu maar eens om. Je kunt er met moeite een aantal EV's mee opladen ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Ik zie zo'n 50 pk op de afbeelding staan. Met bescheiden middelen konden ze vroeger blijkbaar veel doen.
Kom daar nu maar eens om. Je kunt er met moeite een aantal EV's mee opladen ... ;)

Vroeger konden ze meer met minder energie.

Maar dit bedoel ik nu al vanaf het begin van dit topic: we verknoeien ernstig veel energie omdat we simpelweg te dom zijn om op te letten tijdens het rijden. Auto's moeten maar als een veredeld kermis-botswagentje heen en weer gestuiterd kunnen worden en dan nog moet de appende hoepeldraaier heel uit kunnen stappen. Bij voorkeur zonder blauwe plekken, bloeduitstortingen, gekneusde of gebroken ledematen.

Dit bereikt de automobielindustrie door een grote eierdoos van blik om de bestuurder heen te bouwen zodat de hoepeldraaier heel blijft.

Deze eierdoos weegt het nodige, ik schat in dat 1000 kg aan de voorzichtige kant is. Met andere woorden: ik beweeg dagelijks 1500 kg auto waarvan 100 kg vet van mezelf is, 400 kg ijzer is werkelijk noodzakelijk en 1000 kg ijzer gaat mee omdat de mensheid te dom is te begrijpen dat je niet blind kan rondscheuren.

Let op, ik stel niet dat jij - als lezer - te dom is, maar er is een aantal mensen op de weg die het wel zijn.

Jammer, we verprutsen op deze manier enorm veel energie terwijl het opwekken van energie een schadelijke actie is voor het milieu. Daarnaast kost het bouwen van een auto (plof- of batterij-) heel veel energie en levert deze bouw veel vervuiling op. Dubbel fout dus met een bedroevend resultaat.

Dit is vooruitgang:
38390912536_8e616c18c3_k.jpg

Loopt een op vierduizend op H2. Doe er een 3 liter tankje in en je kan bij iedere onderhoudsbeurt tanken.
En wat doet jouw bolide?

Lycan Capri zei:
Teslas wegen minimaal 2.5ton ;)

Kom je daar met je smerige ouderwetse auto van net 1 ton

En ondertussen op de gleufbaan beweren dat 2,5 ton viezigheid bakken en 2,5 ton voortbewegen veul schoner is dan 1 ton oud Frans pisbakkenijzer voortbewegen met een oliekachel uit de tijd van Ben Hur.

Maar beste NiP en andere voorstanders van "schone" groene energie,

Wat hebben jullie hierop te zeggen???:

Lycan Capri zei:
rke zei:

Weet je hoe lelijk windmolens zijn? En hoeveel tering-herrie die dingen produceren?
Zonnepanelen ook zo geweldig.... ze hebben pas 12hectare van die dingen in m'n "achtertuin" geplaatst. Als de zon nu schijnt moet ik m'n luxaflex dicht doen omdat de schittering verblindend is!!

Lycan Capri zei:
Lycan Capri zei:

Maar beste NiP en andere voorstanders van "schone" groene energie,

Wat hebben jullie hierop te zeggen???:

Je hebt helemaal gelijk!!

Jouw mening over de esthetiek van windmolens, subjectieve geluidsbeleving voor een paar mensen en dat je kennelijk voortdurend naar een zonnepark zit te staren wegen allemaal veeeeel zwaarder dan de gevolgen van fossiel energiegebruik voor de aarde in het algemeen en de mensheid in het bijzonder.

Wat zijn nou die oorlogen, klimaatverandering (99% van de klimaatwetenschappers is immers corrupt en de ontkenners hebben gelijk), hongersnoden, overstromingen, volksverhuizingen, ziekte en miljoenen verloren levensjaren in vergelijking met hoe lelijk jij een windmolen wel niet vindt, hmmm? Dat laatste is nou eenmaal verschrikkelijk en al het andere niet.

Nee, we moeten gewoon zo lang mogelijk doorgaan met fossiel energiegebruik. Dat hebben we immers altijd gedaan dus dat is gewoon het beste voor de toekomst. Net zo lang tot het op is. Onze kinderen moeten niet zeuren. Tegen die tijd zijn we toch al dood.

Dieren hebben ook last van het geluid van windmolens ;)
Dieren zullen vast ook last krijgen van die 12hectare grote spiegel

Ik ga in ieder geval wel kijken of ik een schade vergoeding kan krijgen. (Toen ze die 12hectare aankondigden dacht ik dat het met de oriëntatie van de panelen geen probleem zou zijn, wel dus)

Overigens, wees maar niet bang hoor, ik help nog steeds met de aanleg van Offshore windmolen-parken :)

Lycan Capri zei:
Gelukkig is de verwerking en verbranding van olie een stuk schoner wat dat betreft.

Lycan Capri zei:
Teslas wegen minimaal 2.5ton ;)
Minimaal? Want voor zover ik weet weegt zelfs de zwaarste X dat nog niet. De S en 3 zitten daar dus zeker onder. De Roadster past zelfs 2x binnen dit gewicht.

Dakloos zei:
Lycan Capri zei:
Gelukkig is de verwerking en verbranding van olie een stuk schoner wat dat betreft.

Gelukkig is het produceren en instaleren van windmolens en zonnecellen 100% uitstoot vrij;)

Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

Gelukkig is het produceren en instaleren van windmolens en zonnecellen 100% uitstoot vrij;)
Ja het produceren misschien, maar de stroom die ermee opgewekt wordt schijn echt heel erg vies te zijn. Ik zou gewoon lekker kolen en olie blijven verbranden hoor. Dat zuivert de lucht heb ik me laten vertellen.

Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

Gelukkig heeft een waterkrachtcentrale geen invloed op het gebied achter de centrale, misschien een
paar mensen/dieren die moeten verhuizen ... ;)

763

@Blackadder
(y)

@dakloos
Vergeet het plaatsen niet;)
En ja zodra ze staan kun je de uitstoot van de productie plaatsing vergeten natuurlijk

Ik weet wat er op zee allemaal bij komt kijken, ik verdien er m'n centen mee

En jouw ervaring of mening hierover?

Ze gaan in de test uit van opladen bij een oplaadstation als Fastned. Echter veruit de meeste mensen zullen thuis opladen tegen een veel goedkoper tarief. Jammer, ik wil wel eens een totaalplaatje zien wat ik kwijt zou zijn aan stroomkosten voor 40.000 km op jaarbasis.

Jer81 zei:

Ze gaan in de test uit van opladen bij een oplaadstation als Fastned. Echter veruit de meeste mensen zullen thuis opladen tegen een veel goedkoper tarief. Jammer, ik wil wel eens een totaalplaatje zien wat ik kwijt zou zijn aan stroomkosten voor 40.000 km op jaarbasis.

Zo vanzelfsprekend is dat niet. lVeel (mogelijke) gebruikers hebben niet de beschikking over een eigen garage
en/of laadmogelijkheid op eigen terrein. Dan ben je dus overgeleverd aan de openbare laadpaal met de daarbij komende kosten ... :(

Jer81 zei:

Volgens de ANWB is in de berekening van de prijs zowel het opladen aan een laadpaal als het thuis opladen meegenomen. Mijn ervaring met elektrische auto's is dat ze rijden als een zeepkist, er veelal uit zien alsof ze uit een foute disneyfilm komen en veels te duur zijn. Verder sluit ik me aan bij Blackadder: woon zelf bijvoorbeeld in een flat zonder parkeerdek, dus dan blijft er al weinig keus over. ;)

Auto-fan zei:
Jer81 zei:

Volgens de ANWB is in de berekening van de prijs zowel het opladen aan een laadpaal als het thuis opladen meegenomen. Mijn ervaring met elektrische auto's is dat ze rijden als een zeepkist, er veelal uit zien alsof ze uit een foute disneyfilm komen en veels te duur zijn. Verder sluit ik me aan bij Blackadder: woon zelf bijvoorbeeld in een flat zonder parkeerdek, dus dan blijft er al weinig keus over. ;)

De stroomkosten zijn inderdaad sterk afhankelijk waar je de auto gaat opladen. Als je bijvoorbeeld een Zero motorfiets zou nemen, is zelfs opladen met eigen zonnecellen mogelijk en het gezegde zegt: alleen de zon is gratis.
Dat wisselen is mogelijk dankzij het geringe energieverbruik van zo'n tweewieler en dat geeft de mogelijkheid deze kleinere accu met eigen zonnecellen op te laden. Bovendien is de accu van een Zero voor een onhandig mens zoals ik voor de deur te wisselen. De accu van een Tesla wisselen wordt wat lastiger. Daarnaast is de kleine accu van een Zero betaalbaar, een extra accu voor een Tesla...
- Zodat de lege accu door de zonnepanelen wordt opgeladen en ik ondertussen de andere volle accu weer leeg rij - .

Als ik de accu van de elektrische auto even kan wisselen, is het flatje van auto-fan ook geen bezwaar meer de accu aan het openbare net op te laden. Even de lege accu de kelderbox in sjouwen of desnoods (zoals de studentenfietsen) achter de voordeur in het halletje. Maar sjouwen met een blok chemische troep van 800 kg om dat ergens op te laden... dat is vragen om problemen.

Als er toch een manier zou zijn om met een veel kleiner accuutje te kunnen rijden ....

rke zei:
Als er toch een manier zou zijn om met een veel kleiner accuutje te kunnen rijden ....

Gewichtsbeperking en genoegen nemen met veel minder vermogen is de toverformule... maar helaas staat dit nu net haaks op wat de consument wenst.

Terug
Bovenaan