Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

D Elzinga zei:
https://www.youtube.com/watch?v=hQkLxSG5b_0

:D

Lijkt alleen eerder een laat exemplaar dan eentje uit 1983.

Wat een bende daar op straat.
De golf lijkt me idd een exemplaar van na 1988.

Bijna al een jaar geen bericht meer in dit topic.. steeds minder MK2´s op de weg ook tegenwoordig.

Mijn 1.6 CL van 1989 gaat na 12 jaar bezit (in familie vanaf nieuw) er uiteindelijk toch maar uit.
We gebruiken hem te weinig, vaak alleen in het weekend. Jammer ergens maar stilstaand weg laten kwijnen, daar is ie echt nog te goed en te mooi voor. In 2020 samen met een detailer de buitenkant nog ´fabrieksnieuw´ gemaakt (maar dan met echt goede producten). Dan staat er wel wat!

Ik ga eens kijken wat de markt is voor zoiets en hopelijk vind ik een liefhebber.
Onze autohobby zal er weinig last van hebben, we houden er dan nog 3 over.

12990510.jpg

Ik haal toevallig morgen een 1.6 Manhattan van een kennis op. Zijn mensen van 80, haar vader had m eerst in bezit; die kocht m ooit jong gebruikt. Nu 192dkm op de teller dacht ik. Ik ga m even een beetje fatsoeneren voor de verkoop.
Die van jou ziet er echt top uit zeg!

Bijna al een jaar geen bericht meer in dit topic.. steeds minder MK2´s op de weg ook tegenwoordig.

Mijn 1.6 CL van 1989 gaat na 12 jaar bezit (in familie vanaf nieuw) er uiteindelijk toch maar uit.
We gebruiken hem te weinig, vaak alleen in het weekend. Jammer ergens maar stilstaand weg laten kwijnen, daar is ie echt nog te goed en te mooi voor. In 2020 samen met een detailer de buitenkant nog ´fabrieksnieuw´ gemaakt (maar dan met echt goede producten). Dan staat er wel wat!

Ik ga eens kijken wat de markt is voor zoiets en hopelijk vind ik een liefhebber.
Onze autohobby zal er weinig last van hebben, we houden er dan nog 3 over.

12990510.jpg
Wat een mooi exemplaar! inderdaad snel minder Golfjes 2 in het straatbeeld, erg jammer. Ze blijven leuk, zeker zo‘n net exemplaar als deze.

Ik kan me de Golf II meet van een jaar of 10 geleden nog herinneren, toen waren er nog aardig wat komen opdagen. En toen zag je ze ook nog redelijk in het wild. Mijn Function is ook al jaren terug gesloopt.

Die meeting was in 2012 toen we net de TG18FF hadden gekocht, want wij konden er niet bij zijn met de Golf omdat de koppakking er uit lag...
De prijzen zijn inmiddels ook wel 4 keer zo hoog overigens ;)

Inderdaad is het straatbeeld wat betreft Golf MK II volledig uitgedund. Alleen de liefhebber exemplaren blijven behouden. Gelukkig is mijn Golf met kenteken YZ-65-FS alive and kicking ( APK tot en met mei 2024 ) bij de volgende eigenaar die hem nog mooier en beter gemaakt heeft.

Laatst bewerkt:
Jij woont toch nog in Bussum?
Klopt, maar ik zie hier weinig Golfjes meer in het Gooi. Ondertussen tuf ik vrolijk verder in mijn Twingo I waarmee ik aanstaande zondag mee naar een meeting ga voor het vieren van 30 jaar geleden dat de Twingo geintroduceert werd.

...
De prijzen zijn inmiddels ook wel 4 keer zo hoog overigens ;)

Dat valt me ook op, vrij hoge vraagprijzen. In mijn geval wellicht gunstig maar origineel is de mijne niet meer.
Ook voor (GTi) onderdelen zie ik nu absurde prijzen. Een jaar of 10 terug was dat tientjeswerk.

Het is niet alleen de Golf II, ook andere tamelijk onverwoestbare modellen als de Starlet P70 of merkgenoot Polo 86c zijn nu toch wel heel duidelijk op een punt aan het belanden dat je ze eigenlijk zelden meer ziet als goedkope "gebruiksauto" voor een laag budget en de overgebleven exemplaren vooral nog in handen zijn van liefhebbers, met bijbehorend stijgende prijzen. Enerzijds is dat jammer (ik mis het tijdperk van zo'n tien jaar terug dat je marktplaats kon aanslingeren met de criteria "<1000 euro" en "<1990" en dan gemakkelijk tal van leuke, prima bruikbare wagentjes vond), anderzijds betekent dat hopelijk wel dat de overgebleven exemplaren een betere overlevingskans hebben.

Heb net het Golfje opgehaald. Zelfs de aankoopfactuur van 1992 (toen twee jaar oud) zit er bij. Leuk!
Morgen maar eens goed bekijken.

Inderdaad is het straatbeeld wat betreft Golf MK II volledig uitgedund. Alleen de liefhebber exemplaren blijven behouden. Gelukkig is mijn Golf met kenteken YZ-65-FS alive and kicking ( APK tot en met mei 2024 ) bij de volgende eigenaar die hem nog mooier en beter gemaakt heeft.
Ja hoor ik rij er nog vrolijk mee rond. Van alles heb ik inmiddels aangepakt. Inmiddels zit er stuurbekrachtiging op met een compleet gereviseerd stuurhuis. De laatste grotere klus was het vervangen van de kachelradiateur en nieuw foam op de kachelkleppen dus ik zit er weer warmpjes bij. Oja en de voorwiellagers vervangen. Qua kosten valt het allemaal wel mee als je het zelf doet, en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar en over het het algemeen betaalbaar.

Benieuwd naar de Golf Barri. Je 4e of 5e Golf 2? Oude liefde roest niet.
Ik heb er 4 gehad:
- heliosblauwe 1.3 Avance Comfort, mijn eerste auto.
- rode 1.3 CL van 1990 met schuifdakje, voor €50 gered van de sloop. Opgeknapt en verkocht.
- heliosblauwe 1.3 CL, M haar eerste auto
- grijze 1.3 Memphis. Ook gered van de sloop, €150 dacht ik. Helaas was de koppakking lek. Opgeknapt en verkocht.

Deze grijze 1.6 Manhattan is niet van mij, ik ga 'm namens een kennis verkopen.
02-01-1990: geregistreerd, in het boekje staan zelfs nog de gegevens van de eerste eigenaar
30-01-1992: gekocht door de schoonvader van de huidige eigenaar met een kmstand van 22.000
23-06-1999: door de huidige eigenaar overgenomen van hun (schoon)vader.
Huidige kilometerstand: 193.000.
De huidige eigenaren zijn inmiddels ook boven de 80 en de Golf is de tweede auto en wordt eigenlijk niet meer gebruikt, daarom mag ie weg.
Vandaag heb ik het interieur schoongemaakt. Stoelen zijn nog helemaal heel, ik word toch wel warm van zo'n Golf 2. Het is echt degelijk spul. Het interieur is weer zoals het was in 1990!

Morgen de buitenkant maar eens doen. Hij is best dof en helaas heeft ie aan beide achterste wielkastranden roest. Maar al met al niet gek voor een auto van ruim 33 jaar oud. Ter referentie: in 2009 kocht ik mijn Kever die toen 36 jaar oud was.

Wat toevallig zeg. De mijne is van 1989 en is ook overgenomen door mijn vader in 1992. Ik heb hem sinds 2011 maar is (nog) niet overgeschreven.

Stoelen kunnen wel beurtje met een extractor gebruiken zo te zien. Nog foto´s van de buitenkant?

Ik ga vandaag aan de slag met de buitenkant.

Daarna eens kijken of ik de stoelen nog doe.

Laatst bewerkt:
Leuke Golf Barri (y)
Mijn 2e auto was een Golf 2 1,3 Memphis, een witte, destijds nieuw gekocht. Niet vooruit te branden, maar wat een fijne en degelijke auto was dat. Ben er destijds 2 keer mee naar Griekenland geweest, fantastische tochten.

Wauw, naar Griekenland zelfs. Dat is een beste rit!

Dit exemplaar heeft wel wat roest helaas. De wielkast randen achter en de keienvanger voor.
Wieldoppen heb ik net weer geschuurd en gespoten. Niet geweldig, maar knapt wel op. Nu de hogedrukspuit er overheen en daarna eens kijken of ik de lak weer een beetje kan laten glimmen.

Motortje loopt niet lekker stationair maar ik heb ook het vermoeden dat er al een half jaar dezelfde e10 in de tank zit, dat helpt ook niet mee.

Wat grappig is aan het kenteken, en ik me nog herinner van eerder: als je m op zn kop houdt heb je ook een kenteken :D
Weet nog dat de eigenaar de kentekenplaat eens op zn kop op de aanhangwagen bevestigde, vandaar.

Ik had een echte detailer nodig met een roterende polijstmachine om de glans terug te krijgen. Met de hand of met dual-action redde ik dat niet meer. Best hard die ouderwetse VW lak!

Wow, wat een verbetering! Mooi ook, ook al is hij 30 jaar oud: met warm weer komt er nog steeds conserveringswas uit de afwatering van de achterklep. Typisch Golf 2.

Barri@ Hij staat er weer strak bij, voor net geen 2 ton ziet hij er van binnen ook netjes uit. Zeg ik net in mijn vorige post dat ik nooit meer een Golf II in het wild zie, kom ik een verlaagde Golf II tegen in Baarn, op de terugweg van de Twingo meeting die ik had in Amersfoort. Wat een top meeting gisteren met bijna 200 Twingo´s, zie volgende link: Twingo meeting

Mooi werk, Barri. (y)

Dit zijn nog niet de verkoopfoto's, toch?
Die zou ik pas maken na een verse kentekenplaat op de neus. Zonde van al je werk anders, vind ik. ;)

Jawel, zo staat ie online hoor. Moet ergens een grens trekken ;)
Die roest heb ik het liefst ook weg uiteraard maar zo ver ga ik niet. Kan er nieuwe platen op doen en de wielkast lijst terug kitten.
Ik heb m ook vrij redelijk geprijsd denk ik.
Interieur is inderdaad opvallend netjes, dat viel me ook al op toen ie schoon was!
Net nog ff wat euro98 getankt want hij blijft niet lekker stationair lopen. Misschien zaterdag maar even een stukje ermee rijden, want ik denk dat ie het afgelopen jaar nooit langere ritjes dan 10km heeft gereden.

MRS, ik las over die Twingo meeting. Erg leuk! Blijft een bijzonder model.

Oef, wat een hok! Dat geld gaan ze er nooit voor krijgen. Aan de andere kant: als je de losse onderdelen bij elkaar optelt kom je wel op dat bedrag ;)
De Manhattan is overigens verkocht. Een klassiekerhandelaar ziet er brood in en gaat 'm opknappen. Erg leuk!

Oef, wat een hok! Dat geld gaan ze er nooit voor krijgen. Aan de andere kant: als je de losse onderdelen bij elkaar optelt kom je wel op dat bedrag ;)
De Manhattan is overigens verkocht. Een klassiekerhandelaar ziet er brood in en gaat 'm opknappen. Erg leuk!
Maar wel "alle airbags ok" . Da's dan weer een meevaller.

Barri, mag ik weten wat je gevraagd hebt en ervoor gekregen hebt? Is voor mij zeer bruikbare indicatie...
Mag via PB.

Dat opknappen was snel klaar...

"Zeer mooi golf .van 2e eigenaar .servis boekje en alle rekening zijn bekent . Altijd binnen gestaan . Het bedreft manhattan uit voering .1600 en 5 versnelling .apk tot sep 2024"

:unsure:

Altijd binnen gestaan, hahaha!
Ik vermoedde al zoiets want hij begon te appen dat de vorige prijs nog te vinden was op internet...

Wielkast heeft ie wel ff bijgespoten, maar ik ben benieuwd wat er met die wielranden is gebeurd. Ik hoop dat beide wielkastranden en de keienvanger gerepareerd zijn. En de bussen van de versnellingsbak, en de pakkingen van de carburateur zijn vervangen.
Heb nog een kachelweerstand en nieuwe ruitenwissers liggen voor deze Golf. :)

Die velgen had ik ook. Avus velgen, welke ook onder de mk1 Quartett cabrio geleverd zijn.
Kleurtje is inderdaad erg bijzonder! Niet af fabriek denk ik.

Erg strak exemplaar, vermoedelijk strak gemaakt voor de kleurwissel. Oranje was niet echt meer een modekleur toen de Golf 2 uitkwam. Staat 'm overigens niet verkeerd.

Ik vermoedde al zoiets want hij begon te appen dat de vorige prijs nog te vinden was op internet...

Dat is toch jouw verantwoordelijkheid niet meer?

Ik hoop dat beide wielkastranden en de keienvanger gerepareerd zijn. En de bussen van de versnellingsbak, en de pakkingen van de carburateur zijn vervangen.

Als je dat goed wilt doen, heb je toch wel een paar dagen meer tijd voor nodig. Denk dat dit vooruit geschoven wordt.
Misschien bij aflevering.. als er een kritische koper is die de vraagprijs wilt betalen?

Klopt dat dat niet meer mijn verantwoordelijkheid is, maar ik vond de toon van de berichten niet heel vriendelijk en ik ben daar wel wat gevoelig voor. Hij heeft niet voor niets het kenteken niet in de advertentie staan.
Ik vraag me ook af of al dat werk gedaan is. Als dat het geval is heb je er echt een prima auto aan. Als het niet gedaan is, is het een lelijke manier van geld verdienen maar zo'n auto trekt waarschijnlijk publiek die wel iets verder kijkt dan de neus lang is en daar dus doorheen prikt.

Terug
Bovenaan