Ik houd regelmatig de occassion markt in Litouwen in de gaten, en af en toe komt daar best iets interessants voorbij. Auto's waarvan je je afvraagt, hoe komt zoiets dáár nou terecht? Of auto's die in Nederland al lang en breed zijn verdwenen. Spul waarvan ik het bestaan geeneens wist of compleet vergeten was. Leek me wel leuk om dat hier eens voor een keer te delen. (Foto's zijn klikbaar.)

In Litouwen rijdt de meerderheid op diesel. Dus ook de klassiekers. Goeie kleur.
De liefhebbers kunnen vast vertellen hoe zeldzaam een Sunny station diesel is.

Een Ssangyong Chairman. Een wat?

Dikke Scorpio. Moet wel van een echte liefhebber zijn, want zoiets importeer je niet zomaar.

Bijzonder dat een dergelijk gebruiksvoorwerp bij uitstek zo bewaard is gebleven.

Een Kia Retona. Een wat?

Met het verdwijnen van rke's exemplaar lijkt de Camry Customwagon volledig uit NL verdwenen. Ook in Litouwen superzeldzaam. Inclusief dubbele achterruitenwisser.

Wanneer zag je in NL voor het laatst een Picnic? Laat staan een diesel.

Voor sommige hier waarschijnlijk basiskennis, maar ik wist niet dat er zoiets was als een BX AWD. Evenwel bijzonder dat zoiets in Litouwen terecht komt.

Lancia Zeta. Waar vind je die nog?

Voor mij hét symbool van Nederlandse burgerlijkheid in de jaren '90. Grappig dat er in Litouwen tenminste één liefhebber is die de moeite genomen heeft zo'n ding helemaal uit Frankrijk te halen.

Heb altijd een zwak gehad voor grote Mazda's.

Een m.i. fantastische youngtimer om het rijtje af te sluiten. De kilometerstand is net zo astronomisch als de uitrusting.