Het Oost-Europese Kameraden Topic

Pjotr

Asfaltkampioen
Vroeger, toen het Forum in de hoogtij dagen was had je topics over auto's vanuit alle windstreken.

Sommige van die kletshoekjes bestaan nog steeds, maar andere zijn helaas in de digitale hemel beland.

Het lijk me leuk om het aloude Oost-Europse Kameraden Topic weer nieuw leven in te blazen!

18422img1.jpg

Of het nu gaat over leuke plaatjes van vroeger, anekdotes of andere dingen alles is welkom. Of misschien spots. Maar ook modelletjes of andere curiosa, laat het hier zien. :)

Alles wat maken heeft FSO, Lada, Wartburg, Trabant, ZAZ Oltcit, Barkas, IFA, Zastava & Skoda te maken heeft is welkom. Ook oude Chinese en Cubaanse auto's zijn welkom.

Het was al een tijd geleden dat medeforummer @hobbes2cv en ik het hier over hebben gehad maar het is nu dan echt een feit!

Dit zal ook een plek zijn waar ik foto's van de vroegere Zastava-fabriek ga delen.

Veel kijk, lees en forum-plezier Kameraden!

Een overzicht van alle rariteiten uit Rusland en de Sovjet-Unie staan onder dit linkje

Ohja, de bolsjewieken die dit niets aan vinden, dat kan en mag, er zijn genoeg andere topics die dan wel interessant zijn!

Laatst bewerkt:
Pas kwam ik op FB op een van de Poolse pagina's die ik volg dit tegen:

55025736161_bce81573fc_c.jpg

De Vacamobile

55026061705_93cbd88699_c.jpg

Een boeiende samenwerking, want de FSC ZUK is een Pools busje wat nooit in het westen te koop is geweest. Daar zou een dus een BOID caravan op gemonteerd worden door een bedrijf in België.

Dit klinkt natuurlijk gek, want waarom zou dit gedaan worden, en waarom in België... Nou antwoord is vrij simpel, er tot in de jaren 80 nog een goedkope camper in België gemaakt, ook 1 die niet in ons land meer is verkocht;

De Barkas Camper!

1991 Barkas B1000-1 Camper

In mijn boeken over de Poolse Auto industrie staat de Vacamobile ook, echter zijn er blijkbaar 2 verschillende versies gemaakt of bedacht. Ik moet het nog vertalen , dus dat komt in een volgend bericht.

Ik sluit dit bericht af met een eigen gemaakte foto:

Een FSC Żuk A-11 Camper in Riga, veel zijn er niet buiten Polen verkocht en zulke campers zijn al helemaal uniek.

Leuk topic!
Ik ben zelf meer van de Japanse autos. Maar mijn vrouw is wel Hongaarse, dus ik heb de nodige oostblok auto's voorbij zien rijden in Hongarije in de afgelopen 25 jaar. Daarnaast reed mijn schoonvader een groene Tabant 601 kombi en in mijn jeugd reed mijn stiefvader een paar jaar een ivoor kleurige Lada 2105. Dus in die zin heb ik wel affiniteit hiermee. In Hongarije maak ik regelmatig foto's van alles wat daar bijzonder is, maar de laatste jaren wordt alles daar schaars omdat de 2-takt uitgebannen is. Meestal is het slechts nog een Wartburg met Polo motor die je ziet.

AP1GczMt0c69DkyuxjNex2ElOfB-CEJcQC1BaMh5QvKgKJzBFe2u-SJyhZMDfmV0et660xYwHyPlhYv03Aq3wwNu3wd3rtzoGnK2hOgIu8BJPq0PTx4-9GWPqit_e9yBuCl_lZNeVUACccGOpBIEUrFi6U3R1w=w1016-h762-s-no

Het meest bijzondere dat ik heb gezien is deze vier 2101's en 2105's die door iemand gebruikt werden als donor-auto voor hun "rally" 2105.
AP1GczPVFujguA0F-lUG2zZhsy3kGjAubxUJiOKdSQgSTNH2jkP3pyF14NfGajBJEPupKqj1UiwEI0XCM1vD5Z2M_ijcMBgtmJ59x671K5BnSrln2Rer74aVGhO4h-T-TjSgJQikxkT6SdY-cT8zhIof7CR-GA=w1016-h762-s-no

Ik kwam ook een 10 jaar geleden deze Samara Cabrio tegen:
AP1GczMo1MSTGWL-3saGYueim40P4x0x2UCHML4P36MHs15dPWJbgOiJzTFIlYxsUrrjeHq6RasJtmVEJsUTpHD_sTYJJkWxXAA3OkuxVYzcRlh6jCmVKaUoPqgbd5s1IS1mE92qRurn0mWF0tJW_kYg8aPVCQ=w762-h762-s-no

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, maar in die tijd was de focus van mijn camera kapot gegaan nadat het scherm vervangen was :LOL:

Het vertalen van mijn boek ging makkelijker dan gedacht, foto maken en dan via Translate uploaden en vertalen.

Vacamobile (1971-1972)

In de jaren zestig en zeventig ontwikkelde de caravan- en camperindustrie zich snel in West-Europa. Fabrikanten uit Duitsland, Groot-Brittannië en de Benelux liepen voorop. Een van hen was het Nederlandse bedrijf BIOD, dat in 1959 op de beurs van Essen de Wiesel-caravan presenteerde, met een aerodynamische en duurzame carrosserie van glasvezelversterkt polyester. De ontwerper was Teunis van Mareen, de oprichter van het bedrijf. Helaas leidden de hoge kosten van de innovatieve caravans tot het faillissement van Van Mareens bedrijf. In 1967 was het merk in handen van Nico Koekenberg, die de productie van caravans onder de naam BIOD hervatte in zijn fabriek in Oldenzaal. Het bedrijf had ook een vertegenwoordiging in België, het bedrijf N.V. Avonds, gevestigd aan de rand van Antwerpen. In 1970 kwam eigenaar Joseph Avonds op het idee om de carrosserie van een BIOD-caravan te combineren met het chassis van een Poolse Żuk. Het resultaat was een goedkope camper, die de Belg vooral wilde aantrekken bij verhuurbedrijven. In 1971 werden drie Żuk A-13's via POLMOT* geïmporteerd. Reeds in Antwerpen,

Er werden aanpassingen gedaan waarbij de laadbak werd verwijderd, het frame werd verlengd en de wielbasis werd vergroot. Ook werden efficiëntere schokdempers en stabilisatoren gemonteerd. De gestroomlijnde polyester carrosserie van de BIOD Extase camperaanhanger werd op dit voorbereide chassis geplaatst. Om contact tussen de cabine en de carrosserie te garanderen, werd een flexibele connector gebruikt, die precies paste bij de voorruit van de carrosserie. Opvallend is dat de achterwielen van de Żuk niet door spatborden werden bedekt, waardoor er ongetwijfeld water en vuil op de carrosserie spatte. Het voertuig bood plaats aan twee volwassenen en twee kinderen. Avonds schatte de prijs van de camper, die de naam Vacamobil kreeg, op ongeveer $4.000. De prijs moest aantrekkelijk zijn, want de Vacamobil had niet alleen een nogal ongebruikelijk uiterlijk, maar was ook gebaseerd op het ontwerp van een lompe bestelwagen die noch uitzonderlijk comfort noch prestaties bood.

Het is belangrijk om te vermelden dat Belgen destijds een aanzienlijk aantal auto's importeerden die in het Oostblok werden geproduceerd. Al in 1958 begon het Belgische bedrijf BV Sobimpex met de assemblage van Volga- en Moskvich-auto's in Antwerpen. In 1964 werd de bedrijfsnaam gewijzigd in NV Scaldia-Volga. Complete auto's, inclusief versnellingsbakken en kofferbakken, arriveerden in de nabijgelegen haven vanuit de Sovjet-Unie. Benzine- en dieselmotoren van fabrikanten als Perkins, Rover en Peugeot werden lokaal geassembleerd. Ondertussen assembleerde het bedrijf Pierreux in Huizingen de Oost-Duitse IFA F9-auto's en later ook de Wartburg 311 en 353.

55026162615_f7dd992c78_c.jpg

Vacamobile I (1971)

In 1972 besloot Joseph Avonds zijn ontwerp aanzienlijk te wijzigen en een nieuwe versie van de Vacamobile te creëren. Hiervoor importeerde hij twee Żuk A-13M's uit Polen, die al waren uitgerust met cabines met een gemoderniseerde voorkant. Deze keer besloot de Belg ze te voorzien van iets grotere carrosserieën, afkomstig van BIOD Expert-caravans. Dit vereiste een verlenging van de wielbasis van 2700 mm naar 3800 mm. Na de montage van de BIOD Expert op de Żuk bedroeg de totale lengte van het voertuig 6400 mm en de hoogte 2650 mm. Het algehele uiterlijk was aanzienlijk aantrekkelijker dan het vorige model, hoewel er nog steeds een zekere visuele dissonantie bestond tussen de hoekige cabine van de Żuk en de gestroomlijnde, afgeronde carrosserie.

De nieuwe Vacamobile zou in twee versies worden aangeboden. In de eerste versie ontving de klant een Żuk uitgerust met de standaard S-21 carburateurmotor van de auto, die in het informatiemateriaal werd aangeduid als
55026018283_13cbaa8fe3_c.jpg

Vacamobile II (1972)

De naam "Polski Fiat 2.120 cc" was enigszins misleidend. Er was ook een duurdere, maar verstandigere oplossing: een complete aandrijfunit van de Peugeot 504. Deze bestond uit een betrouwbare en zeer duurzame dieselmotor met een inhoud van 2.112 cm³, samen met een radiator en versnellingsbak. Het leeggewicht van de Vacamobile bedroeg 1.975 kg. De carrosserie bood plaats aan 4 tot 6 personen, zowel voor reizen als overnachtingen. De overgang van de cabine naar de carrosserie was mogelijk door het middelste deel van de achterwand van de cabine te verwijderen en aan de carrosserie te bevestigen. In het middelste deel van de carrosserie kon men comfortabel staan, aangezien de stahoogte daar 198 cm bedroeg.

Volgens informatie in de Poolse pers was POLMOT* niet geïnteresseerd in de massaproductie van campers in België. Daardoor werden er slechts vijf Vacamobiles gebouwd: drie met een BIOD Extase-carrosserie en twee met een BIOD Expert-carrosserie. Avonds SA gaf het idee echter niet op en bood in latere jaren Vacamobiles aan met een BIOD Expert-carrosserie en een Ford Transit Mk I-bestelwagenchassis.

POLMOT of Pol-Mot zoals Wikipedia zegt

In 1968 werd het staatsbedrijf Pol-Mot opgericht als buitenlandse handelsonderneming van de Volksrepubliek Polen voor voertuigen (auto's, vrachtwagens, speciale voertuigen) en onderdelen en machines voor de productie, assemblage en onderhoud daarvan.

De export bereikte bijna alle continenten, terwijl de import het aanbod op de thuismarkt aanvulde en onderdelen leverde voor de productiebehoeften. Het bedrijf leverde ook een bijdrage aan de ontwikkeling van de Poolse voertuigindustrie door licentiecontracten met Fiat, Berliet, ZF, Armstrong, Steyr en Wabco Westinghouse af te sluiten.

Na de val van het communisme in Polen in 1989 werd het bedrijf tussen 1990 en 1996 volledig geprivatiseerd en omgezet in een naamloze vennootschap. In de vroege jaren negentig begon daartoe de herstructurering met het doel nieuwe economische branches te creëren of zich daarbij aan te sluiten. Deze waren vaak niet verbonden met eerdere activiteiten, op die manier werd een holdingstructuur gebouwd. Tegenwoordig bezit Pol-Mot elf dochteronderneminge

Toffe foto's @Banpei, je merkt inderdaad meer en meer dat de echt oude auto's steeds minder als Daily driver worden gebruikt. Opa en Oma die de auto met het laatste geld hebben gekocht en er jaren op hebben gewacht, worden natuurlijk ook steeds ouder. Je merkt wel, (mijn referenties zijn Polen en Duitsland, ook Rusland, Letland en Litouwen) dat de oude wagens meer en meer gewaardeerd worden, en echt vaak in de handen komen van (jonge) liefhebbers. en dat is een mooi iets vind ik. De tijd dat het Oostblok meuk was, ligt nu wel achter ons, en zelfs hier in het westen krijgen de auto's eindelijk de waardering die ze verdienen.

De Lada 2105 en 2107 zijn geweldige rally auto's inderdaad, maar ookde Skoda 120 en de FSO hebben het goed gedaan. De Lada is nu inderdaad nu erg gewild in Hongarije en Bulgarije bij historische rally's

In Hongarije is er zeker wel een levendige oldtimer markt. Op 1 mei was er een landelijke oldtimer bijeenkomst in de stad van mijn schoonouders en, na VW en BMW, waren het vooral de Trabant's en Lada's die in grote getalen aanwezig waren.

magazines-rozsdakupac-cover.jpg

Een 10 jaar geleden heb ik nog wel eens het blad Rozsdakupac (vrijvertaald van het Hongaars in "roesthoop") gekocht als ik in Hongarije was en daar stonden vaak wel leuke restauratie projecten in. Maar zoals je al op de cover ziet, de meeste lezers van dat blad zit vooral in de resto-mod hoek. Volgens mij bestaat het magazine ook al een paar jaar niet meer.

55033308816_1301c2d438_k.jpg

Deze foto komt uit Boedapest en is gemaakt, volgens de plaatser, in 1978.

De Sunbeam (?) Rapier valt meteen op, uit Engeland, maar ook de Renault 5 en Eend. De rest is natuurlijk volledig Comecon. Wel anders dan bijvoorbeeld oude foto's uit Polen, waar alleen FSO en Polski FIAT haast te zien is, of uit de DDR, waar het voornamelijk Trabant en Wartburg was. Maar in Hongarije hadden ze natuurlijk geen eigen automerk . Wel kwam Ikarus, het bekende busmerk, uit Hongarije.

Dat is inderdaad een Sunbeam Rapier.
Het was een uitwisseling tussen de Comecon landen. Hongarije had geen eigen automerk, maar de deal was dat zij de Ikarus bus produceerden en dan de andere landen bepaalde types auto's en/of vrachtauto's.

Dat is inderdaad een Sunbeam Rapier.
Het was een uitwisseling tussen de Comecon landen. Hongarije had geen eigen automerk, maar de deal was dat zij de Ikarus bus produceerden en dan de andere landen bepaalde types auto's en/of vrachtauto's.
Ja klopt, er was inderdaad wel samenwerking tussen merken en landen, maar er was natuurlijk maar 1 land superieur, dat was moeder Rusland. De auto's mochten nooit moderner zijn. Dat is ook bijvoorbeeld de reden dat de Trabant & Wartburg nooit moderne opvolgers hebben gekregen. Pas nadat de Lada Samara en ook de Moskvich Aleko er waren, moderne auto's kon er elders ook wat ontwikkeld worden. Zoals bijvoorbeeld de Skoda Favorit.

In Polen zijn bijvoorbeeld ook Zastava's gebouwd, en in Joegoslavië ook Polski-FIAT's die als Zastava zijn verkocht. Het blijft een machtig interessante tijd vind ik.

Prachtig topic, brengt veel oude beelden terug.
Bedankt, leuk om te horen! Mocht je het leuk vinden, ik heb ook een topic lopen over (oude en) onbekende Sovjet modellen.

Heb je zelf ook Oost-Europees gereden?

Ja klopt, er was inderdaad wel samenwerking tussen merken en landen, maar er was natuurlijk maar 1 land superieur, dat was moeder Rusland. De auto's mochten nooit moderner zijn. Dat is ook bijvoorbeeld de reden dat de Trabant & Wartburg nooit moderne opvolgers hebben gekregen. Pas nadat de Lada Samara en ook de Moskvich Aleko er waren, moderne auto's kon er elders ook wat ontwikkeld worden. Zoals bijvoorbeeld de Skoda Favorit.

In Polen zijn bijvoorbeeld ook Zastava's gebouwd, en in Joegoslavië ook Polski-FIAT's die als Zastava zijn verkocht. Het blijft een machtig interessante tijd vind ik.

Bedankt, leuk om te horen! Mocht je het leuk vinden, ik heb ook een topic lopen over (oude en) onbekende Sovjet modellen.

Heb je zelf ook Oost-Europees gereden?
Wel in gereden, niet in bezit gehad.
Jaren terug mocht ik graag het Lada topic volgen.

55033308816_1301c2d438_k.jpg

Deze foto komt uit Boedapest en is gemaakt, volgens de plaatser, in 1978.

De Sunbeam (?) Rapier valt meteen op, uit Engeland, maar ook de Renault 5 en Eend. De rest is natuurlijk volledig Comecon. Wel anders dan bijvoorbeeld oude foto's uit Polen, waar alleen FSO en Polski FIAT haast te zien is, of uit de DDR, waar het voornamelijk Trabant en Wartburg was. Maar in Hongarije hadden ze natuurlijk geen eigen automerk . Wel kwam Ikarus, het bekende busmerk, uit Hongarije.
Als we wat verder inzoomen is er nog wel meer niet Oost-Europees te zien. In de linker rij in het midden staat als voorlaatste een Volkswagen 1600 TL. Direct daarvoor meen ik een Peugeot 403 met imperiaal te herkennen. In de rechterzijde staat naast de 1600 TL een Audi 80 met ernaast mogelijk een Fiat 850. Verder spot ik twee Volkswagen Kevers: in dezelfde rij van 1600 TL en 403 als vijfde auto van voren en als eerste auto aan de linkerzijde in de zijstraat. Tenslotte ben ik niet helemaal zeker van de auto helemaal links onder de grote boom tussen een Trabant en een Lada: is dat een Opel Rekord A 2-deurs?

Als we wat verder inzoomen is er nog wel meer niet Oost-Europees te zien. In de linker rij in het midden staat als voorlaatste een Volkswagen 1600 TL. Direct daarvoor meen ik een Peugeot 403 met imperiaal te herkennen. In de rechterzijde staat naast de 1600 TL een Audi 80 met ernaast mogelijk een Fiat 850. Verder spot ik twee Volkswagen Kevers: in dezelfde rij van 1600 TL en 403 als vijfde auto van voren en als eerste auto aan de linkerzijde in de zijstraat. Tenslotte ben ik niet helemaal zeker van de auto helemaal links onder de grote boom tussen een Trabant en een Lada: is dat een Opel Rekord A 2-deurs?
Scherp, die ene auto is inderdaad een Oper Rekord zoals ik het kan zien. Er staan inderdaad wel meer Westerse auto's op inderdaad. Of het allemaal toeristen zijn weet ik niet, maar op oude Poolse foto's zie je ook wel af en toe Westerse auto's.

Mijn vriend vertelde mee eens dat in bijvoorbeeld de jaren 80 diesels naar Polen werden gehaald, want hoewel je voor benzine met bonnen moest betalen, hoefde dat met Diesel niet en kon je dus meer krijgen.

Dit Duitse (DDR) filmpje kwam ik tegen, het gaat over de elektrische Barkas die in de jaren 70 is gemaakt en die gebruikt wordt in Hongarije.

Dit filmpje zag ik gister op Facebook, maar ik kon het nier weer vinden. Gelukkig dankzij de algoritmes toonde Youtube hem net ineens.

Dit zijn oude vekeersfilmpjes die staat uitzond op tv, over veilig verkeer.

Nog een filmpje over de DDR, dan hou ik er mee op, dit is namelijk best een leuke (en gemaakt door iemand uit de Bondsrepubliek) destijds kon je dus via Helmstad als Westerse door de DDR kruisen, je mocht niet stoppen, en er waren parkeerplaatsen voor bussen, tanken mocht wel, maar daar had je verschillende pompen. Leuke beelden uit 1983:

Ga eens kijken op Marienborn. De hele grens installatie staat er nog, nu als een soort museum. Ben er eens doorgelopen toen ik pauze moest maken. Absoluut interessant om te bezichtigen als je interesse bij het oude oostblok ligt. Het is niet eens heel ver rijden.

Ga eens kijken op Marienborn. De hele grens installatie staat er nog, nu als een soort museum. Ben er eens doorgelopen toen ik pauze moest maken. Absoluut interessant om te bezichtigen als je interesse bij het oude oostblok ligt. Het is niet eens heel ver rijden.
Klopt, een aanrrader inderdaad We hebben deze vakantie weer eens een stop daar gedaan inderdaad, was veel veranderd in de jaren tussen het laatste bezoek en deze keer .

En als we dan toch aan het promoten zijn. Technik museum putnitz. Ligt op een oude Sovjet luchtmachtbasis. Heb daar eens geladen, toen ik wegreed stond er zeer veel oostblokspul te wachten om voor een evenement het terrein op te mogen....

En als we dan toch aan het promoten zijn. Technik museum putnitz. Ligt op een oude Sovjet luchtmachtbasis. Heb daar eens geladen, toen ik wegreed stond er zeer veel oostblokspul te wachten om voor een evenement het terrein op te mogen....
Ja die staat nog hoog op mijn lijstje inderdaad, die lag deze vakantie niet op de route helaas. Misschien dit jaar, ik wil dan proberen om met onze FSO naar Polen te gaan en dan ook naar OMMMA in Maagdenburg. Als er mensen vanuit Nederland in hun ZAZ daar heen kunnen moet ik dat kunnen!:)

55066588717_0d0f9c0f97_c.jpg

Deze foto is ergens in de jaren 70 gemaakt denk ik. Dit is een Moskvitch dealer in de Sovjet-Unie.

Naast de sedans, ook leuk om de besteluitvoering te zien, en boven in naast de ZAZ staat een Chaika en ook de aloude M21 Volga's!

Iets zegt me AI, maar dat komt vooral doordat de tekst niet in het cyrillisch is. Maar een leuke foto is het wel!

Laatst bewerkt:
55067870390_c5e8048562_c.jpg

Dit zoekplaatje is wel echt, een foto gemaakt in de jaren 80, heel misschien eind jaren 80 of uiterlijk begin jaren 90.

Opvallend zijn de ZUK voorin(voor de legertruck), in de Sovjet-Unie zijn er niet veel verkocht. In de achtergrond staat een Aleko, dus het is na 1984 gemaakt.

Het verhaal gaat, dat elke zwarte Volga van de KGB was, dan reed die heel veel rond op deze foto. ;)

AI maakt van tekst doorgaans onleesbare bagger.
Na jouw opmerking ben ik even gaan denken en Googelen. EN je gelijk

ik heb dus een Russische vriend, die heeft Rusland verlaten, maar toen kwam de oorlog. Het land waar hij was, moest hij hierdoor verlaten en terug naar Rusland dus. Die vriend heeft familie in Finland en deelde wel eens foto's vanuit daar. En daar waren veel Moskvitch en ook Lada's op te zien. Sterker nog, in de jaren 60 was Moskivitch het best verkochte merk in Finland, later deden Skoda en Lada het ook erg goed.

40126387703_fbeaa85303_c.jpg

Niet voor niets bestaat dit, de Moskvitsh Elite 1500 SL, speciaal voor de Finland-markt. En de auto heet inderdaad net als op de foto Moskvitsh (verwarrend al die manieren van schrijven)

Je moet wel Duits kunnen, maar een heel tof filmpje, over de geniale samenwerking tussen de DDR en Cuba.

Veel wordt verteld met foto's, en ik zag ook mijn eigen foto's voorbij komen, dat is wel erg leuk!

Tijdje gezocht... deze Moskvitch op Fins kenteken stond lange tijd geparkeerd bij Station Voorburg.

DQYohOk.jpg

dCLIcTE.jpg

Later is er een Nederlands kenteken op gekomen, wat hij blijkbaar broederlijk deelde met deze auto

Tijdje gezocht... deze Moskvitch op Fins kenteken stond lange tijd geparkeerd bij Station Voorburg.

DQYohOk.jpg

dCLIcTE.jpg

Later is er een Nederlands kenteken op gekomen, wat hij blijkbaar broederlijk deelde met deze auto
Leuk, die zijn van mijn vriend Ivan. Hij heeft ook een Skoda en een Belgische Samara.

De Finse Moskvitch is heel interessant. Dat is een Elite, ofwel een luxe 2140, speciaal voor de Finse markt. Geweldige spot! Ik hoop deze zomer/voorjaar, nouja met mooi weer, met de FSO langs te gaan bij Ivan. Ik wil dan kijken, oh nee staan te kwijlen bij deze 2.

edit:
Ze staan nu bij zijn huis. Als je wilt kan ik wel eens appen voor het exacte adres, Ivan is echt een toffe vent die het heel leuk vind als een liefhebber een foto wil maken :)

Gaaf, ik ben tegenwoordig elke week in Voorburg dus daar moet iets te regelen zijn.

Dat station is overigens de grootste verzameling klassiekers die ik ooit buiten een meeting ben tegengekomen. Als je in de buurt bent...

Gaaf, ik ben tegenwoordig elke week in Voorburg dus daar moet iets te regelen zijn.

Dat station is overigens de grootste verzameling klassiekers die ik ooit buiten een meeting ben tegengekomen. Als je in de buurt bent...
Ik zal Ivan later appen, als ik het vergeet, wil je me dan een PB sturen? Ik vergeet soms door mijn ongeluk van eerder wel eens dingen, en dan beloof ik iemand iets, dan is het zo lullig.

Even totaal wat anders, maar EMWalhalla is trouwens ook de moeite waard om te gaan, maar heb je geen vervoer voor het laatste stuk, zoals het nu lijkt gaan we, en ook RoverMarc gaat waarschijnlijk dus er altijd een stoeltje vrij om je ergens op te pikken (mits de FSO niet weer stuk gaat natuurlijk, maar daar gaan we niet vanuit)

In 1 van de Polonez groepen waar ik lid van ben, kwam dit voorbij:
55094080417_2e7254544d_c.jpg

De foto is vorige week gemaakt, door de eigenaar van de blauwe Polonez.

55094080422_3af261f728_c.jpg

Ook kwam ik deze toffe, kleurrijke foto tegen. Met weer een FSC Zuk te zien. De foto moet zijn gemaakt na 1982. Hoewel de 2107 nog tot in 2012 is gebouwd, moet dit wel een oude zijn, hij heeft nog de kleine spiegels. Niet helemaal duidelijk tot waneer dit gebouwd is, ik meen zo uit het hoofd tot 88 of 87. Wat wel moet kloppen gezien deze foto van mijn vriend:
1988 VAZ 2107 Lada by Adrian Kot, on Flickr

Gebruiken ze die zwarte platen nog steeds in Polen? Dat is toch veel mooier dan die afzichtelijke platen met dat icoontje van een oude auto er op?

Haha, ja eens, die oldtimer platen zjin echt lelijk inderdaad. De zwarte platen mag je op je auto hebben , maar worden neit meer uitgegeven, ik geloof ergens in de jaren 2000. Als je je auto verkoopt of inruilt moet je de platen inleveren en krijg je een nieuwe. Ik moet wel zeggen, dat is de originele versie, want je ziet soms ook nog liefhebbersauto's met zwarte kentekens, van jonge eigenaren. En ikzelf heb natuurlijk ook nog de oude kentekens van mijn Polonez

XzRL6dp.jpg

q0wzbOC.jpg

Dit is de prachtige Aleko van forummer @Bugmok . Inmiddels hebben we via de app contact , en ligt het in de planning om af te spreken , misschien kunnen we wat plannen zodat er wat meer mensen met interesse in Oost-blok-auto's kunnen komen kijken.

Een maagdelijke Aleko op Nederlands kenteken zie je natuurlijk niet dagelijks, zeker niet gebroederlijk naast een Polonez.

Bugmok heeft ook een Polonez gehad, een hele mooie mooie die helaas niet meer in ons land is.
P-566-HR by timvanessen, on Flickr

Ik vond een leuke test, tussen de "nieuwe Atu" en de Samara Diva:

Lada Samara vs. Polonez Atu – een Russisch-Poolse confrontatie uit "Motor" in 1996.​

thumb-article-1841-tmain.png

In "Motor" nummer 26 van 29 juni 1996 vond een fel duel plaats tussen de Lada Samara en de Polonez Atu. Helaas steekt de Lada in verschillende opzichten met kop en schouders boven ons nationale product uit...
Hoewel stationwagons (hatchbacks) de meest functionele auto's zijn, maken klassieke sedans met een duidelijk afgescheiden kofferbak een comeback. Tot de goedkoopste auto's met deze carrosserievorm op de Poolse markt behoren de Polonez Atu en de Lada Samara 21099.

We kozen de Polonez Atu 1.4 GLI (met een Rover-motor) als vergelijkingsmodel, omdat deze versie het meest overeenkomt met de driedeurs Lada Samara die in Polen verkrijgbaar is (met een 1,5-liter motor ) en dezelfde prijs heeft, namelijk 24.600 PLN. De overeenkomsten houden daar echter niet op. Beide auto's hebben vergelijkbare afmetingen, waardoor ze in dezelfde klasse kunnen worden geplaatst, en beide zijn gebaseerd op eerder geproduceerde hatchbackmodellen.

Lada Samara versus Polonez Atu: carrosserie​

Een symfonie van hoekigheid – dat is misschien wel de meest treffende beschrijving van het uiterlijk van zowel de Polonez als de Samara. Beide auto's beginnen hun leeftijd te tonen, dus hun silhouetten kunnen in geen enkel opzicht als modern worden beschouwd. Toch zullen noch de Polonez noch de Samara – zelfs van een afstand – worden verward met andere hedendaagse auto's, die steeds vaker alleen nog verschillen in het logo of de vorm van de deurgreep.
Lada Samara en Polonez Atu – achterkant en zijkanten

De Lada Samara en de Polonez Atu. Hun hoekige silhouetten onderscheiden zich van andere hedendaagse auto's. De Polonez lijkt, dankzij de verticaal geplaatste achterlichten, hoger en smaller dan hij in werkelijkheid is.

Lada Samara versus Polonez Atu: interieur en kofferbak​

Beide auto's hebben een vergelijkbare wielbasis (Polonez 250,9 cm, Samara 246 cm), waardoor de binnenafmetingen ook vergelijkbaar zijn. De Lada biedt dankzij de dwarsgeplaatste motor iets meer ruimte voorin, terwijl de Polonez iets meer comfort biedt voor de passagiers achterin.
Lada Samara en Polonez Atu – banken

[1] Met de bestuurdersstoel in de Samara helemaal naar achteren geschoven, is er achterin slechts genoeg ruimte voor een persoon van gemiddelde lengte. [2] De Polonez is vergelijkbaar, hoewel de passagier iets meer beenruimte heeft. De rugleuning van de achterbank is minder schuin dan in de Samara.
De Poolse auto is uitgerust met een zeer handige, in hoogte verstelbare stuurkolom, terwijl het niet-verstelbare stuurwiel in het Russische model naar mijn mening te weinig gekanteld is. Ik zou de Polonez ook een pluspunt geven voor de verlichte schakelaars, ware het niet dat ze effectief worden verduisterd door de spaken en het stuurwiel.
Lada Samara en Polonez Atu – dashboards
[1] Het hoekige instrumentenpaneel van de Samara. Het is de moeite waard om op te merken dat de bouwkwaliteit in ieder geval aanzienlijk is verbeterd. [2]Het instrumentenpaneel van de Polonez is eveneens hoekig. Het is jammer dat de verlichte schakelaars zich bevinden op plaatsen die door het stuurwiel worden afgeschermd.
Beide auto's hebben relatief overzichtelijke en goed uitgeruste instrumentenpanelen, maar de hoekige instrumenten zullen waarschijnlijk niet veel mensen aanspreken. Het is vermeldenswaard dat het dashboard van de huidige Samara's niet kraakt bij het rijden over oneffenheden, zoals dat wel het geval was bij modellen van een paar jaar geleden.

De bagageruimte van de Lada, met een inhoud van 430 dm³ , heeft een handige, kubusvormige vorm, maar het inladen wordt bemoeilijkt door de hoge achterklep. De Polonez heeft een iets kleinere inhoud van 360 dm³ , maar bagage is gemakkelijker in te laden, omdat de onderkant van de bagageruimteklep helemaal tot aan de bumper reikt.
Lada Samara en Polonez Atu – koffers

[1] De kofferbak van de Samara heeft een inhoud van 430 dm3. De hoge onderrand van het kofferbakdeksel maakt het echter lastig om zware spullen in te laden. [2] De Polonez heeft een kleinere, maar gemakkelijker toegankelijke kofferbak met een inhoud van 360 dm3.

Lada Samara vs. Polonez Atu: schorsing​

Het verouderde ophangingsontwerp van de Polonez (draagarmen en schroefveren voor, starre achteras en langsliggende bladveren) is geen pluspunt voor onze auto. Helaas beperkt het het rijcomfort en laat het qua wegligging veel te wensen over.
De ophanging van de Samara, die een heel tijdperk moderner is (McPherson-veerpoten met stabilisatorstang aan de voorzijde, draagarmen en schroefveren aan de achterzijde), biedt zowel meer rijcomfort als betere controle in bochten.
Alle Polonez-personenauto's zijn nu uitgerust met Lucas-remmen (schijven voor, trommels achter), die hun werk uitstekend doen. Over de remmen van de Lada (die ook schijven voor en trommels achter hebben) valt weinig negatiefs te zeggen, maar het stoppen van de zwaardere Polonez vergt minder inspanning dankzij de effectievere rembekrachtiger.
Hoewel de Samara voorwielaandrijving heeft, is er weinig kracht nodig om hem te besturen. Het manoeuvreren met de Polonez vereist helaas een behoorlijke fysieke conditie, en het model met Rover-motor kan niet met stuurbekrachtiging worden besteld.

Lada Samara versus Polonez Atu: motor​

Het lijkt misschien alsof de moderne 16-kleppenmotor met 103 pk en multipoint-brandstofinjectie de prestaties van de Polonez aanzienlijk zou verbeteren. Hoewel het model met Rover-motor inderdaad dynamischer is dan auto's met binnenlandse motoren (acceleratie van 0 tot 100 km/u in 13,5 seconden), blijft het ver achter bij andere auto's met een vergelijkbaar vermogen.
De Polonez is een zware auto voor zijn klasse (1.115 kg, de Samara 970 kg), en om het nog erger te maken, heeft de geïmporteerde motor bijna sportieve eigenschappen. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 6.000 tpm, terwijl het piekkoppel van 127 Nm pas bij 5.000 tpm wordt behaald. Daardoor mist de auto souplesse bij lagere toerentallen en komt hij pas echt op gang boven de 4.000 tpm.
De motor van de Samara heeft compleet andere eigenschappen. De 8-kleppenmotor (eveneens voorzien van multipoint brandstofinjectie) bereikt zijn maximale vermogen van 70 pk al bij slechts 4.800 tpm. Het maximale koppel van 118 Nm wordt bereikt bij 2.800 tpm. Hierdoor is de motor minder belast en is hij flexibeler, waardoor je zelfs bij dynamisch stadsverkeer niet vaak hoeft te schakelen. Volgens de catalogusgegevens accelereert de Samara van 0 naar 100 km/u in 13 seconden, iets sneller dan de Polonez. Hoewel ik deze parameter zelf niet heb getest, heb ik geen reden om aan de juistheid ervan te twijfelen, aangezien de auto me aangenaam verraste met zijn dynamiek.
Polonez Atu 1.4 MPI 16V, Lada Samara 21099: technische gegevens
Polonez Atu 1.4 MPI 16VLada Samara 21099
Motor/Kleppen per cilinderR4/4R4/2
Verplaatsing ( cm³ )13981499
Vermogen (kW/pk) bij tpm76/103-600051.5/70-4800
Koppel (Nm) bij tpm127/5000118/2800
Aandrijving/aantal versnellingenT/5P/5
Lengte/breedte/hoogte (cm)431.8/165/142420.5/165/140.2
Wielbasis (mm)250.9246
Wielbasis voor/achter (cm)137.4/135.2140/137
Leeggewicht/totaalgewicht (kg)1115/1540970/1395
Bagageruimte ( dm³ )360430
0-100 km/u (s)13.513
V max (km/u)160155
Brandstofverbruik ECE (dm³ / 100 km)6,5/9,1/9,55.9/8.0/8.0
R - inline, P - voor, T - achter
Polonez Atu 1.4 MPI 16V, Lada Samara 21099: technische gegevens

Volgens de fabrieksspecificaties bedraagt de topsnelheid van de Polonez 160 km/u, terwijl die van de Samara 155 km/u is. In de praktijk haalden beide auto's 180 km/u op de kilometerteller, dus uitgaande van een afwijking van 10% in de snelheidsmeterstanden, lag hun werkelijke topsnelheid iets hoger dan 160 km/u.
Zowel de Polonez als de Lada maken behoorlijk veel lawaai bij het accelereren in lage versnellingen. Bij een constante snelheid in de hoogste versnelling is de Lada echter stiller. Bij 110 km/u draait de krukas van de motor ongeveer 3000 toeren per minuut, terwijl die van de Polonez 3500 toeren per minuut draait. De minder krachtige motor van de Samara, die op een lager toerental draait en vooral een lichter voertuig aandrijft, verbruikt ook minder brandstof.
16433663792da19b.jpg

Lada Samara versus Polonez Atu: samenvatting​

Welke van deze auto's is beter? Ik geef toe, het is een lastige opgave, want ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Hoewel de Polonez in deze specifieke uitvoering verleidt met zijn krachtige motor van 103 pk, biedt de bescheiden Samara, aangedreven door een minder krachtige motor, dezelfde prestaties en heeft bovendien een lager brandstofverbruik.
Eén ding is zeker: dit zijn vergelijkbare auto's, en uiteindelijk hangt alles af van de persoonlijke voorkeuren van de koper. Het feit dat de Samara gemakkelijk verkrijgbaar is, kan een pluspunt zijn, terwijl het kopen van een Polonez Atu geen sinecure is, maar dat is een onderwerp voor een ander artikel.

16433668399abb55.jpg

Op de website van MagzynAuto uit Polen staan ook testen en andere oude artikelen online. Voor al de oude zijn erg leuk om te lezen, zo ook de Tavria die dus ook in Polen is gebouwd.

ZAZ-1102 Tavria – voorkant

foto: Zdzisław Podbielski/Motor

Tavria uit Łódź – de voor- en nadelen van het in Polen geassembleerde ZAZ-1102-model | "Motor" nr. 30/1995​

Zdzisław Podbielski
27/08/2025 17:00

Hij kostte ongeveer de helft van een Corsa of Clio. En dat was zijn grootste troef. Ondanks bepaalde "tekortkomingen" verkocht de Tavria behoorlijk goed in Polen. En vanaf het midden van de jaren negentig werd hij ook in Polen geproduceerd, of beter gezegd, geassembleerd, met een steeds groter aandeel Poolse onderdelen. "Motor" beschreef de geboorte en details van dit project, evenals de auto zelf, in nummer 30 van 1995.

Voor de prijs van een 1,2-liter Opel Corsa of een 1,2-liter Renault Clio kun je twee Tavria's kopen. Momenteel is de Oekraïense auto slechts iets duurder dan de "kleine" Fiat 126 en aanzienlijk goedkoper dan de Cinquecento 704. Dit verklaart volledig de grote vraag ernaar, ondanks het feit dat algemeen bekend is dat de betrouwbaarheid ervan niet altijd even betrouwbaar is.

De Tavria, met de fabrieksaanduiding ZAZ-1102, wordt op onze markt geïntroduceerd door DAMIS Motor Poland, opgericht in 1993 als voortzetting van de automobielactiviteiten van DAMIS Ltd. Ter herinnering: DAMIS verkocht al sinds 1989 Polonez-modellen en sinds 1991 met groot succes de Indiase Maruti 800.

Eind 1993 werd een overeenkomst getekend met Oekraïense partners voor de verkoop van Tavria-voertuigen, en een andere voor de levering van onderdelen voor de assemblage van deze voertuigen in Polen. De assemblagefabriek ging begin dat jaar van start in een speciaal daarvoor aangekocht pand in Łódź.
Op 9 juni verliet het 1000e voertuig de fabriek, waardoor het bedrijf vrijstelling van invoerrechten kreeg. Enkele dagen later werd een contract getekend voor de industriële assemblage van Tavria in Polen tot 2000. De assemblagefabriek in Łódź zal naar verwachting dit jaar 3500 voertuigen produceren. Er werken 70 mensen, die tot 350 voertuigen per maand kunnen assembleren.

De assemblage wordt uitgevoerd met behulp van een nestsysteem op 4 stations. De technologie is ontwikkeld onder begeleiding van vertegenwoordigers van de fabriek in Zaporozhye, die ook toezicht houden op het werk.
ZAZ 1102 Tavria 1995-voorkant
De ZAZ-1102 Tavria is een auto met wat je een klassiek designconcept zou kunnen noemen, met voorwielaandrijving en een universele 3-deurs hatchback-carrosserie. foto: Zdzisław Podbielski/Motor

Het aandeel Poolse arbeid is klein, aangezien Łódź complete carrosserieën ontvangt – gespoten en met interieurafwerking – evenals complete versnellingsbakken en ophangingen. Er worden echter steeds meer Poolse onderdelen gebruikt.
Poolse fabrieken leveren bijvoorbeeld al bougies en bobines, accu's, banden, thermostaten en rubberen onderdelen. Poolse wieldoppen blijken aantrekkelijker te zijn dan Oekraïense, en Poolse motorolie is ook van betere kwaliteit.

De rallyversies van de ZAZ 1102 Tavria uit de Rally van Polen van 1995.
Deze twee auto's namen in juni deel aan de 52e Rally van Polen; één kreeg pech en de andere eindigde als 3e in de klasse tot 1300 cc . foto: Zdzisław Podbielski/Motor

Moeilijkheden in de samenwerking met Rusland zetten Oekraïners ertoe aan de lijst met Poolse onderdelen in de Tavria uit te breiden. De lijst wordt binnenkort bekendgemaakt, maar het is al bekend dat deze onder andere dynamo's, startmotoren, elektrische relais en radiatoren zal bevatten.
Het is duidelijk dat de nadruk vooral ligt op de Poolse onderdelen van de elektrische installatie, maar de "elektrische" componenten vormen waarschijnlijk het zwakste punt van het Oekraïense voertuig.

In Łódź worden twee uitvoeringen van de Tavria geproduceerd: Standard en Lux. De Lux-uitvoering is ongeveer 1.000 PLN duurder en beschikt over extra's zoals rembekrachtiging, een aantrekkelijker dashboard en een mooier stuurwiel. Naast personenauto's wordt er soms ook een bestelwagenversie geproduceerd.

ZAZ 1102 Tavria bestelwagen 1995 voorzijde
In de bestelwagenuitvoering kan de Tavria 2 personen en 300 kg bagage vervoeren.foto: Zdzisław Podbielski/Motor
Vanaf 1 juli wordt de auto voorzien van een Tsjechische driewegkatalysator, die naar verluidt vaker vervangen moet worden dan bij andere auto's. Brandstofinjectie wordt niet gebruikt en het brandstofsysteem behoudt dezelfde carburateurs als voorheen.
ZAZ 1102 tavria opel corsa renault clio technische gegevens prijzen

De doorgevoerde wijzigingen zorgen kennelijk voor een adequate zuiverheid van de uitlaatgassen, en de Poolse distributeur van Tavria beschikt over Tsjechisch en Frans onderzoek om dit te bewijzen.

Tekst en foto's: Zdzisław Podbielski; "Motor" 30/1995
Motorfiets nummer 30 van de cover uit 1995

Introductie: Van Kragujevac naar de Kilimanjaro​

Stel je voor: het is 1975. Je hebt vijf gloednieuwe, felrode Zastava’s 101, een route van 11.000 kilometer voor de boeg en een landkaart die meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Geen GPS, geen mobiele telefoons en wegen die dwars door de Nubische woestijn en de Afrikaanse savanne snijden. Dit is het verhaal van de grootste Joegoslavische auto-expeditie ooit — een heroïsche tocht die bijna in de vergetelheid was geraakt, maar nu weer tot leven komt. Een absolute must-read voor iedereen die houdt van klassieke techniek en onvervalst avontuur.

Zastava101+Safari.jpg

De expeditie werd georganiseerd door de Zastava-fabriek, met steun van de olieraffinaderij Modriča, bandenfabrikant Tigar uit Pirot en diverse kleinere bedrijven. Het ontwerp van de auto's en het expeditielogo waren van de hand van de destijds bekende ontwerper en striptekenaar Veselin Sredanović.

Op 14 februari 1975 vertrok de expeditie feestelijk vanaf het stadhuisplein in Kragujevac. De reis zou 45 dagen duren en ruim 11.000 kilometer beslaan, dwars door de onherbergzame Nubische woestijn, savannes, rotsachtige gebieden en moerassen."De expeditie was een ketting waarvan geen enkele schakel mocht breken; dat zou het einde van de hele onderneming hebben betekend," verklaarde Milan Rakočević, de organisator van deze pioniersreis, later.

De "schakels" van die ketting waren onder meer: Branimir Perić Džo (expeditieleider en rallykampioen van Joegoslavië), Milan Rakočević (organisator en auteur), monteurs, journalisten, een cameraman en een arts. En natuurlijk de sterren van de show: vijf glanzend rode ZASTAVA 101’s. Vier daarvan waren voorzien van speciale stickers en gestript van hun achterbank voor extra bagageruimte. De vijfde was een standaard fabrieksmodel dat door de teamleden liefkozend "Salonac" (de Showroomauto) werd genoemd.
ruta.jpg

De reis door Afrika​

De route voerde door Griekenland, Egypte, Soedan, Kenia, Oeganda (een kort en illegaal fragment, omdat de visa nooit aankwamen) en Tanzania. Als je de stedenlijst bekijkt, klinkt de onderneming nog ongelooflijker: van Athene en Caïro via Luxor en Aswan naar de brandende woestijnstations in Soedan, om uiteindelijk via Nairobi en de evenaar uit te komen bij de voet van de Kilimanjaro.

Een episch avontuur
KK+ekspedicija.jpg

Zelfs naar huidige maatstaven leest deze reis als een filmscript. De uitdagingen waren enorm. De teamleden hadden geen radioverbinding; zenders werden destijds gezien als spionageapparatuur. Ze moesten het doen met walkietalkies, die prompt de geest gaven bij 50 graden in de woestijn. Telefoons waren er alleen in de grote steden en nauwkeurige kaarten ontbraken, omdat topografische kaarten als een veiligheidsrisico werden beschouwd. Het kompas was vaak het enige betrouwbare navigatiemiddel.

Brandstof was schaars en de kwaliteit was vaak bedroevend slecht. Benzine en drinkwater werden vervoerd in jerrycans op de daken, later op een gehuurde Land Rover en uiteindelijk in een kleine vrachtwagen. De hitte in de Nubische woestijn was zo intens dat verse eieren die in de kofferbak lagen aan het eind van de dag hardgekookt waren. Het water in de zakken op het dak kookte bijna; je kon je handen branden aan het waswater.

Ontmoetingen met militaire grensposten in afgelegen gebieden waren spannend, vaak stonden de reizigers tegenover doorgeladen geweren van soldaten die geen Engels spraken. Een grote hulp was echter de Beweging van Niet-Gebonden Landen. Het rode Joegoslavische paspoort en het opschrift "Jugoslavija" op de motorkap openden vele deuren. Het kwam zelfs voor dat een lokale commandant de groep in vloeiend Servisch begroette, omdat hij zijn opleiding bij het Joegoslavische Volksleger (JNA) had genoten.

De lokale bevolking in afgelegen dorpen had vaak nog nooit een personenauto gezien. De Zastava 101 was overal een enorme attractie. Men verbaasde zich erover dat zo’n kleine auto over paden kon rijden waar voorheen alleen zware terreinvrachtwagens durfden te komen.

Wat kreeg de "Kec" allemaal te verduren?
selo+u+Sudanu.jpg

Het is een feit dat tot op de dag van vandaag geen enkele andere autofabrikant kan bogen op zo'n avontuur. Milan Rakočević beweert met een brede glimlach nog steeds dat de Zastava 101 (in de volksmond de "Kec" of "Stojadin") echt het beste voertuig was dat ze voor de expeditie hadden kunnen kiezen: licht, vlot, snel genoeg, betrouwbaar en zuinig.
guranje.jpg

De expeditie trotseerde met succes de "Haboob", een beruchte zandstorm in de woestijn. Dit natuurverschijnsel verminderde het zicht aanzienlijk en perste fijn zand en stof in elk kiertje van de auto's. Door de wrijving van het zand in de lucht raakten zowel de mensen als de machines zo statisch geladen dat de vonken er voortdurend vanaf sprongen. Toch reed de Kec onverstoorbaar door; stoppen was namelijk het grootste gevaar, omdat het zand de auto's dan razendsnel zou begraven.

Een beetje duwen en trekken​

Zoals verwacht bleven defecten niet uit. Verschillende motorsteunen, een carter, twee draagarmen achter en een bladveer begaven het onder de klappen van sprongen over hoge duinen en het scherpe gesteente in droge rivierbeddingen. De monteurs repareerden alles ter plekke, zonder dat de expeditie hoefde te vertragen.

Het grootste probleem was het wegzakken in het zand. De teamleden moesten dan graven, duwen en op eigen kracht de auto's weer vlot trekken. En dan waren er nog de kleinere mankementen… Door de trillingen op het rotsachtige terrein trilden lampjes en zekeringen los. De cassettespelers gaven de geest door de hitte en het stof, maar Radio Belgrado was in die jaren via de AM-golven zelfs in het hart van Afrika nog te ontvangen!

In Kenia kwam de expeditie serieus tot stilstand toen over een afstand van slechts 15 kilometer aan doornige paden de banden massaal klapten. De reden was duidelijk: lange, vlijmscherpe doorns scheurden het rubber kapot. Dit was een enorm probleem, omdat de banden met koevoeten van de velgen moesten worden gewipt, geplakt en met de hand opgepompt. Op een gegeven moment waren er van de vijf auto's nog maar tien banden heel en waren de plakkers en lijm bijna op. Rakočević en Perić maakten toen één auto rijklaar, laadden die vol met 20 wielen en gingen op zoek naar hulp. Om de weg terug te vinden, lieten ze om de honderd meter een wiel achter als markering.

Ze hadden geluk: vlakbij de gestrande expeditie bevond zich een christelijke missiepost. Daar vonden ze niet alleen hulp, maar ook het meest onverwachte apparaat: een machine om banden van de velgen te trekken. De bewoners van de missie ontvingen hen hartelijk, laadden de machine op een vrachtwagen en pikten onderweg alle achtergelaten wielen weer op. In de tuin van de missiepost werd tot de volgende dag koortsachtig gewerkt om alle lekke banden te plakken.

Bijna in de cel door een drankje​

De overlevende leden van de expeditie herinneren zich vandaag de dag nog talloze anekdotes die meer weg hebben van een Indiana Jones-film dan van de werkelijkheid. Eén verhaal in Khartoem, de hoofdstad van Soedan, springt eruit.

Een paar teamleden besloten ’s avonds naar een lokale kroeg te gaan om te proosten op de goede afloop en de sfeer van de stad te proeven. Ze wisten echter niet dat alcohol na een bepaald tijdstip streng verboden was. Terwijl de sfeer er goed in zat, ging Slobodan Nikolić naar buiten om de twee Zastavas te controleren die bij de zij-ingang geparkeerd stonden. Milan Rakočević hield vanuit het raam de situatie in de gaten.

Plotseling verscheen de politie. Rakočević besefte dat de kans groot was dat ze de nacht in een cel in Khartoem zouden doorbrengen — wat fataal zou zijn voor de planning aangezien de rest van de ploeg al sliep — en riep dat iedereen moest vluchten. Hij rende naar buiten en sprong in de Zastava die Nikolić al gestart had. Zonder de deur goed te sluiten, stoof de "Stojadin" de straat door in een filmische achtervolging, compleet met zwaailichten en sirenes achter zich aan. Ze reden rechtstreeks naar de Joegoslavische ambassade, waar ze tekst en uitleg kregen. Onder begeleiding van ambassadepersoneel gingen ze direct naar de politie om hun inmiddels opgepakte vrienden vrij te krijgen. Het misverstand werd diplomatiek opgelost.

Van de woestijn rechtstreeks naar het circuit?
kod+kilimandzara.jpg

Het is weinig bekend dat Jovica Paliković, een van de meest succesvolle rallyrijders van Joegoslavië en destijds het gezicht van Zastava Sport, de aanwezigheid van de auto's in Kenia wilde benutten om deel te nemen aan de legendarische "East African Safari Rally". De route van de expeditie overlapte namelijk deels met het parcours van deze race.

De omstandigheden waren ideaal. De auto's waren al ingereden, getest en voorzien van experimentele onderdelen zoals olie-luchtfilters, versterkte voorophangingen (de zogenaamde "sleeën") en speciale woestijnbanden van Tigar. Met een kleine tuning van het motorvermogen hadden ze zo kunnen starten. Zastava steunde het idee, mits de expeditie er niet door vertraagd zou worden. Paliković vloog naar Nairobi, maar tot zijn teleurstelling besloot de expeditieleiding dat het afstaan van middelen en mensen de rest van de tocht — die op dat moment al achterliep op schema — te veel in gevaar zou brengen.

De Kilimanjaro bedwongen met drie auto's​

Uiteindelijk bereikten drie "Kec"-modellen de finish en bedwongen ze de Kilimanjaro. In overleg met het team zetten de "Salonac" en de KG-508-56 koers naar de prachtige stranden in de buurt van Mombasa. Daar schoot Mioljub Jelesijević exotische foto's met het model Winnie Kibuja, beelden die later zouden worden uitgeroepen tot de beste foto's van het tijdschrift Ilustrovana Politika van 1975.
naslovna+korica+1.jpg

Maar wat gebeurde er daarna met de auto's van de expeditie? Ze keerden datzelfde jaar per schip terug van Mombasa naar Rijeka (Kroatië), waarna de teamleden ze zelf terugreden naar de fabriek in Kragujevac. Daar werden ze verdeeld over verschillende afdelingen van de Zavod Crvena Zastava en na hun afschrijving simpelweg verkocht.

Hoewel er geen exacte documentatie van bewaard is gebleven, nam Borislav Matev, voormalig hoofd van de servicedienst in Skopje, contact op met de Zastava 101 Club. Hij bevestigde dat de "Salonac" (KG 508-55) na de expeditie aan zijn eenheid was toegewezen. In die auto zat, op de vloer voor de passagiersstoel, nog altijd de kleine vastgelaste kluis voor de paspoorten en het geld van het team.

Van glorie naar vergetelheid en weer terug
samouprava+na+Kilimandzaru.jpg

Zoals verwacht volgden de Joegoslavische media de voortgang van de expeditie op de voet. Informatie werd doorgegeven via telefoon en telex, en foto's werden per luchtpost verstuurd. Ook buitenlandse media, vooral in de landen waar de stoet doorheen trok, berichtten over de avonturen van de Zastava 101. Na terugkomst zond TV Belgrado verschillende programma's uit met beelden uit de expeditiefilm.

Toch raakte het verhaal na verloop van tijd in de vergetelheid. Pas aan het begin van de 21e eeuw begon men weer over deze ongelooflijke prestatie te schrijven en te praten. Sinds 2023 is, op initiatief van Milan Rakočević tijdens het werken aan zijn boek In het hart van Afrika en met toestemming van regisseur Branko Baletić, de originele film van de expeditie voor het eerst sinds 1975 weer te zien op YouTube.

Auteur: Novica Marković, Zastava 101 ClubDe foto's zijn aan de auteur ter beschikking gesteld uit het persoonlijke archief van Milan Rakočević. De fotografen zijn Mioljub Jelesijević en Milan Rakočević.

Mooi verhaal!
Ergens in de jaren '70 ruilden onze buren hun Autobianchi Primula in op een Zastava 101. Die Zastava hebben ze lang gehad, tenminste tot we in 1986 verhuisden.

Terug
Bovenaan