Hinderlijke LED-koplampen (weer)

H Civic

Startmotor
Sorry dat ik het onderwerp weer opbreng, maar vannacht had ik weer zo'n situatie met een tegenligger met hinderlijke LED-koplampen op een N-weg. Zie dit dashcam filmpje:

In de verte nadert een tegenligger met LED-lampen die volgens mij groot licht aan heeft. Dimmen doet hij duidelijk niet.

Na een paar seconden (nog op grote afstand) begint het me te storen en geef ik een lichtsignaal (seconde (00:14). Volgens mij triggert mijn lichtsignaal de sensor van zijn LED-lampen en dimt hij meteen.

Bij het passeren krijg ik nog een 'bedankje' van hem met een lichtsignaal, wat ik geretourneerd heb maar mijn H4 maakt natuurlijk minder indruk ;).

Mijn gewoonte is om groot licht onmiddellijk te dimmen zodra ik ook maar een glimp van een tegenligger zie.

Wat gebeurde hier nou? Was dit een LED-systeem met groot licht assistentie dat niet reageerde op mijn koplampen?

Laatst bewerkt:
Dit heeft niet te maken met de lichtbron (LED), maar met de idiote optie van 'automatisch grootlicht'. Ik reed pas een auto die dat ook heeft. Als bestuurder is dat heerlijk, want alles wordt vol verlicht en voor je gevoel worden tegenliggers uit het licht gehouden. Echter, dat gebeurt inderdaad altijd net te laat. En op een lange rechte weg misschien wel veel te laat.
Ik vind het bizar dat deze functionaliteit is toegestaan op auto's.

Overigens vraag ik me af of de auto op het filmpje automatisch grootlicht heeft of gewoon een slapende bestuurder, ik neig naar het laatste. Ook omdat je ziet dat ie net voordat ie je passeert nog even naar je seint.

Je hebt grootlichtassistentsystemen, die zien hopelijk dat jij eraan komt en gaan dan van grootlicht naar dim. Tegenwoordig heb je ook ledmatrix lampen. Die projecteren een flink licht op de hele weg en kunnen dan een object in de schaduw houden. De meest geavanceerde varianten kunnen zelfs voetganger extra belichten op het lichaam maar niet in het gezicht.

Ik ben zelf geen voorstander van die zaken. Als je bijvoorbeeld met een klein lampje langs een autoweg fietst of loopt dan wordt je niet herkend. Hetzelfde geldt als je met fiets of auto achter een half hoog object wacht tot de tegenligger voorbij is.
De bestuurder zit trots met de felle lampjes aan, maar had waarschijnlijk met handmatige verlichting helemaal geen grootlicht gebruikt.
Ik vraag me ook af hoe dat werkt met reflecties op nat wegdek, hoogte verschillen (felle lampen schijnen even 50-100m verder door een drempel/brug/dijkopgang) en zo voorts.

Ik denk dat in jouw geval je simpel nog veel te ver was voor een goede detectie, met groot licht seinen helpt dan.

Ik vraag me ook af hoe dat werkt met reflecties op nat wegdek, hoogte verschillen (felle lampen schijnen even 50-100m verder door een drempel/brug/dijkopgang) en zo voorts.
Bij verkeersborden die extra licht krijgen en daardoor fel reflecteren had het systeem het inderdaad lastig. Betreft een huurauto met LED-matrix verlichting. Vaak zette de auto zo'n reflecterend verkeersbord in het donker, maar ook niet altijd.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik heb ook zo'n auto met Matrix led. En dat werkt in 95% perfect. Paar situaties waar in ze dat niet doen;

tegenligger is nog ver weg
Het systeem 'ziet' nog geen auto, je kunt je ook af vragen hoe veel last iemand er van heeft want iets dichter bij dan dimt hij echt wel. Maar soms op de snelweg in de verte seint iemand wel eens, tjah...

Fietsers/voetgangers
ik rij regelmatig buitenaf en juist dan is het systeem echt heel fijn. Maar als je een fietser tegen komt met zo'n gloeiende spijker als fietslamp dan blijft die gewoon de volle bak LED verlichting op zich af krijgen. zelfde voor voetgangers.

Inhalen vrachtwagens;
ik heb meermaals gehad dat het systeem netjes de vrachtwagen voor mij er uit haalt. Maar eenmaal naast de vrachtwagen, en zeker als het snelheidsverschil klein is 'ziet' hij geen voertuig meer (geen verlichting) en zet hij de volle bal LED verlichting weer op. Niet echt prettig in de spiegels voor de chauffeur.

Maar zoals gezegd; in 95% werkt het prima alleen je moet wel blijven opletten

Laatst bewerkt:
Nu is het op het filmpje niet echt goed te zien, maar had je nou daadwerkelijk last van dat grootlicht?
(Ascona was me al voor…..)

Ik heb ook matrix led. En ja, er zijn momenten dat hij echt te laat is. Maar dat zou je handmatig ook zijn geweest. Ook in die situatie met die wandelaar met dat kleine lampje.

Positief: als je achter iemand rijdt op een 80 kilometerweg in het pikkedonker heeft diegene profijt van je grootlicht en wordt ie zelf uit het licht gehouden (mooi zwart vlakje). :cool:

Het al genoemde automatisch grootlicht is de boosdoener. Weer typisch dat een softwarebedrijf als Tesla het wel goed heeft geïmplementeerd en dat de traditionele autobedrijven het steeds weer niet voor elkaar krijgen om fatsoenlijke software te maken. Niet alleen metndeze functies maar er zijn veel meer "net niet" features.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
^^ Ja, rete irritant. Al dat adaptieve kan ook niet omgaan met voertuigen, op een N weg, bijvoorbeeld die voorbij een bocht al tegemoet komen rijden. De 'adaptieve' auto heeft de lampen op vol vermogen aan staan maar die rechter koplamp staat dus op standje groot licht al de aankomende auto te verblinden en dimt pas als de voertuigen in lijn elkaar tegemoet rijden. Vind ik niet kunnen.

Al dat LED is zo fel tegenwoordig.. ook seinen kan al een schrikreactie opleveren, zeker van vrachtwagens die de showverlichting standaard hebben ingeschakeld en nog wat LED balken extra gemonteerd hebben. Kneuzen.

Vroeger was het nog een eis dat koplampen maximaal 55w waren (meen zelfs dat het apk afkeur was als je er 100w in had zitten en de keurmeester merkte het op).
Als ze dat nu eens omrekenen naar Lumen en datzelfde limiet op LED lampen hanteren en weer gaan controleren bij de apk Is het snel gedaan met die verblindende dingen...

Je hebt er zelf ook niet zo gigantisch veel aan. Hoe meer licht je lampen geven, hoe groter het contrast tussen het verlichte deel en het niet-verlichte deel van de weg.
Daarnaast zijn led en xenonlampen heel erg afgebakend op dimlicht, waardoor er weinig tot geen strooilicht om die scherpe afbakening heen is. Je ziet in dat gebied dus feitelijk al niets.
Je ogen kunnen zich ook niet aanpassen op 2 verschillende lichtsterktes in 1 beeld. Waardoor je nog minder ziet in het donkere deel van het beeld. (loop maar eens een donkere of minder fel verlichte kamer in)
Als die 2 lichtsterktes minder contrast hebben, zie je over het algemeen beter.

Halogeen met rode straatverlichting (wordt nog wel eens toegepast in gebieden waar veel vleermuizen voorkomen) is wat dat betreft een hele fijne combinatie om in te rijden. Ouderwetse geelgouden natriumlampen waren ook stukken beter om dat contrast te verkleinen tussen je eigen licht en de straatverlichting dan de tegenwoordige leds. (en die geven ook bewezen meer lichtvervuiling doordat er meer licht af komt)

Adaptive groot licht is helemaal een slechte uitvinding. Dat verblind eigenlijk altijd... Je kunt wel leuk een stukje niet vol in het licht zetten. Dan is dat stuk wellicht niet zo fel. Maar grootlicht geeft juist wel enorm veel strooilicht (dat is juist ook een meerwaarde ervan) dus je hebt er gewoon last van als tegenligger of medeweggebruiker (voetganger/fietser/bromfietser), ookal is een deel van de lichtbundel zelf afgeschermt/niet aanwezig.

Maar we proberen een simpel probleem van te groot contrast door te veel licht, op te lossen met nog meer licht in de vorm van bijvoorbeeld bochtverlichting en adaptive groot licht...
Terwijl er ondertussen ook zombies rondrijden met alleen dagverlichting aan de voorzijde, omdat dat al behoorlijk veel licht af kan geven.. en ze niet meer bij de les zijn vanwege alle gadgets, telefoons en rijhulpsystemen...

Ik ga toch liever terug naar de basis.... Maar ik ben dan ook hopeloos ouderwets zullen we maar zeggen ;)

...

Ik ga toch liever terug naar de basis.... Maar ik ben dan ook hopeloos ouderwets zullen we maar zeggen ;)
Nee ik ben het helemaal met je eens. Die heftig verlichte grillen, lampen, strepen van een meter rood op de achterkant, derde remlichten zijn gewoon teveel, het is echt een rijdende kermisattractie waardoor de kans dat je een achterlangs fietsend persoon (kind, ligfiets,student met half lege knoopcellampjes) of een wandelaar in het zwart met zwarte hond over het hoofd ziet. Helemaal als die lampen via reflectie of een helling even vol in je ogen schijnen. En dan bedoel ik niet zoals filmpje een auto op 300m, dan bedoel ik een rotonde waar 2 scholen, 8 pizza's, 3 bezorgbusjes, 10 speedelecs, 18 fatbikes en 400 forenzen elke minuut overheen rijden alsof ze net "invisible mode" hebben aangetikt op hun dashboards.

Zeg nou niet dat Tesla de verlichting op orde heeft, want bij nagenoeg elke Model 3 verblindt de linker koplamp standaard de tegenligger.
Een paar vrienden rijden in Tesla's en geven allemaal aan dat je periodiek even de koplampen moet kalibreren... schijnt via de tablet een fluitje van een cent te zijn.

Heb het zelf ook en vind het bijzonder handig… veel beter zicht.

Ik erger me meer aan verlichte merklogo’s, radiatorgrilles en de autobrede kermisverlichting. Begin eerst met dat te verbieden.

• Leuk
Waarderingen: rw54
Ik heb de grootlicht assistent uitgezet op mijn Focus. Paar dagen mee gereden (of beter gezegd avonden/ nachten) en ik vond dat aan en uit geknipper niks. Gaat wel netjes geleidelijk, maar als nog niet nodig mijns inziens.
Misschien dat zo'n intelligent systeem beter werkt, maar het feit dat er uitzonderingen zijn... dan vind ik het toch vervelend voor anderen.
Ik rijd ook bijna nooit met groot licht. Heel donkere N-weg met veel begroeiing wellicht, als er verder geen verkeer is. Hendel aan het stuur is voldoende, geen assistent nodig. Die op de bijrijdersstoel is voldoende :p

Met name tesla is vreselijk, de linker koplamp staat vrijwel altijd te hoog, te ver naar links. Ik heb al heel vaak geseind naar wat later een tesla met dimlicht bleek te zijn, hoe ze die door de RDW hebben gekregen is mij een raadsel want dat lichtpatroon is heel erg verkeerd.

Ja, als bestuurder is het fijn want je hebt een bak licht en verblindt de rest maar dat zie je zelf toch niet.
Inderdaad. Met al die intelligentie zou er misschien eens wat intelligentie in mogen dat een provenciale weg in het Zwarte Woud iets anders is als een druk prima verlicht kruispunt, juist als er veel fietser/voetgangers zijn.

Ja, als bestuurder is het fijn want je hebt een bak licht en verblindt de rest maar dat zie je zelf toch niet.
Mwah, ook dat kan tegenvallen.
Wat ik merk dat hij soms de linkerkant zo afschermd voor tegenliggers, dat ik zelf eigenlijk wat licht mis aan die kant. Met gewoon dimlicht zou ik daar wel licht hebben gehad.

Het is wat mij betreft dan ook een prachtig stukje techniek, dat nog wel wat verbetering nodig heeft, en dat voor mij geen noodzakelijke optie is voor de volgende.
Ik zag laatst een filmpje met een vergelijk tussen Mercedes matrix en Audi matrix (ze hebben er hun eigen termen voor, maar die ben ik vergeten). Daarbij leek de Audi op die van mij, maar bij Mercedes zag het er toch nog wel een stukje beter reagerend uit.

Het viel me afgelopen nacht tussen Zwolle en Nijverdal op dat er toch wel aardig wat verblindend licht ge(mis)bruikt werd door diverse tegenliggers... blijkbaar bang in het donker, of gewoon heel nieuwsgierig hoe de omgeving naast de weg eruit ziet?

Ik help ze dan heel bereidwillig door de 2x 120W led poffertjespannen in m'n bumper te ontsteken zodat ze dan ook werkelijk alles weer heel goed kunnen zien, je moet tenslotte wel wat over hebben voor je medeweggebruikers.;)

Ik vind de LED matrix lampen ook van veraf erg hinderlijk. Ik rijd tegenwoordig graag met een zonnebril op snachts. Anders kom ik gewoon blind thuis.

Hebben jullie wel eens zo'n gele bril geprobeerd? Ik zoek er nog één, die zou dan wel gepolariseerd moeten zijn. Plus je ziet er gewoon uit als een serialkiller (y)

Ik heb ook meerdere brillen geprobeerd omdat ik snel hoofdpijn krijg van fel licht (vanwege epilepsie). Ik heb geen enkele bril gevonden die mij hielp. Wel heeft zo'n geel glas als voordeel dat je beter ziet in de nacht. Maar het hielp mij niet tegen verblinden.

Vanochtend kwam ik een Tesla tegen... inderdaad, wat een felle lamp links!

Hebben jullie wel eens zo'n gele bril geprobeerd? Ik zoek er nog één, die zou dan wel gepolariseerd moeten zijn. Plus je ziet er gewoon uit als een serialkiller (y)
Ik heb zo’n nachtbril, heel af en toe gebruik ik hem. Niet met polariserend glas want dan werkt het HUD niet meer. Iets wat ik ook prettig vind

Ik heb de grootlicht assistent uitgezet op mijn Focus. Paar dagen mee gereden (of beter gezegd avonden/ nachten) en ik vond dat aan en uit geknipper niks. Gaat wel netjes geleidelijk, maar als nog niet nodig mijns inziens.

Grootlicht assistent is ook waardeloos. Heb nog nooit gezien dat dat echt lekker werkt. Maar mijn vorige Mercedes en huidige Opel hebben matrix led en dat werkt wel erg goed en hele fijn. Maar in een enkel geval niet (buitenaf, fietser als tegenligger) en dus moet je altijd nog nadenken over de verlichting. Dat wil ik niet

Ik fiets regelmatig langs de N201 tussen Kortenhoef en Hilversum. Met name naar het westen toe heb je in het donker vaak last van tegenlicht door scherpe autolampen. Het licht van de fiets is halogeen (e-bike) maar ik heb de indruk dat dit voor sommige auto's met automatisch grootlicht geen goede herkenning is. Je ziet dan door de afwezigheid van belijning van het fietspad soms niet eens of je op de verharding blijft. De onderstaande foto had ik gemaakt toen ik verblind werd door de tegenligger maar de camera lichtte de hele situatie nogal sterk op.

rwinnDe.jpeg

Onze ë-C4 heeft ook automatisch grootlicht en dat werkt volgens mij goed - maar ik twijfel of een tegenliggende fietser goed wordt herkend.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n gele opzetbril over mijn autorijbril voor veraf heen. Een Sunrise NightVision van Sinner, gekocht via de webwinkel van de ANWB. Het ziet er idd raar uit maar wie ziet dat 's nachts? Die gele opzetbril had ik trouwens niet op tijdens de rit van het filmpje hierboven.

De gele opzetbril maakt rijden met veel tegenliggers een stuk minder vermoeiend. Ik vind het zicht 's nachts ook beter met die bril. Helemaal wanneer het wegdek nat is. Ik zou 'm niet meer willen missen. Maar als ik aan een nieuwe autorijbril toe ben, neem ik er eentje met gele glazen. Lijkt me toch handiger dan twee brillen over elkaar heen.

[Ik overweeg ook nog steeds gele H4-lampen. Vorig jaar heb ik daarnaar gezocht maar niks met ECE-normering kunnen vinden. De Osram Allseason vond ik niet geel genoeg.]

...

[Ik overweeg ook nog steeds gele H4-lampen. Vorig jaar heb ik daarnaar gezocht maar niks met ECE-normering kunnen vinden. De Osram Allseason vond ik niet geel genoeg.]
Geel filteren op de H4 bol is heel lastig, het heeft te maken met warmte en je wil ook nog wat licht overhouden en met een filter houdt je dus letterlijk licht tegen. In het glas zoals franse auto's hadden is al een stuk makkelijker.

Ik heb zo'n gele opzetbril over mijn autorijbril voor veraf heen. Een Sunrise NightVision van Sinner, gekocht via de webwinkel van de ANWB. Het ziet er idd raar uit maar wie ziet dat 's nachts? Die gele opzetbril had ik trouwens niet op tijdens de rit van het filmpje hierboven.
Die heb ik nog niet geprobeerd. Heb er een besteld bij Sinner zelf, was nu maar twee tientjes. Gewone bril, geen brildrager. Eens zien hoe dat bevalt. Heb wel sportbrillen met wisselbare lenzen, dan heb ik zo'n gele bij bewolking op. Maar die zijn niet zo heel goed, 's nachts weleens geprobeerd maar dat was niks zoals ik eerder zei. Is alweer jaar of 8 geleden dus wellicht nu een goede optie. En anders prima bril voor bewolking! Ik vind het toch al snel fel licht overdag, ook al is het licht bewolkt.

Overigens kwam ik vanochtend veel tegenliggers tegen met maar 1 werkend koplamp (dimlicht).. herkenbaar?

...
Overigens kwam ik vanochtend veel tegenliggers tegen met maar 1 werkend koplamp (dimlicht).. herkenbaar?
Ik denk dat statistisch veel mensen de afgelopen maanden wel een lampje hebben laten springen, maar vervolgens weken tot maanden lang niet in het donker hebben hoeven rijden of dat sporadisch deden zodat jij ze niet zag. Nu tijdens de spits zie je ze allemaal in grote getalen voorbij komen.

Ik denk dat statistisch veel mensen de afgelopen maanden wel een lampje hebben laten springen, maar vervolgens weken tot maanden lang niet in het donker hebben hoeven rijden of dat sporadisch deden zodat jij ze niet zag. Nu tijdens de spits zie je ze allemaal in grote getalen voorbij komen.
Dat klinkt aannemelijk. Is het ook zo dat bij sommige auto's andere verlichting automatisch aangaat? Of zou men dat doen voor het zicht omdat ze weten dat er al een lamp mist? Het gaat dan vaak om de mistlampen voor. Of je ziet dat de nog werkende verlichting heel fel is, vaak bij oudere auto's. Wellicht weerstand/ spanning, omdat er iets wegvalt (de kapotte lamp)?

Ja het is weer het kapotte-lampjes seizoen.

Veel gebruiken, blijven ze ook gewoon heel ipv maar sporadisch aanzetten... Mijn lampen staan altijd aan als ik rij. Werkt nog beter dan automatische verlichting (uiteraard groot licht wel handmatig)
Ik heb in 10 jaar tijd slechts 2x een koplamp kapot gehad bij mijn vorige auto...

Ja het is weer het kapotte-lampjes seizoen.

Veel gebruiken, blijven ze ook gewoon heel ipv maar sporadisch aanzetten... Mijn lampen staan altijd aan als ik rij. Werkt nog beter dan automatische verlichting (uiteraard groot licht wel handmatig)
Ik heb in 10 jaar tijd slechts 2x een koplamp kapot gehad bij mijn vorige auto...
Ik kan me zelf ook nog wel eens herinneren dat ik altijd dimlicht aanhad, maar dan kreeg je een pingellampje dat er één stuk was en in juni kan je dan tot 22:00 nog prima rondrijden. En als je de pingel niet krijgt is de kans ook nog groot dat de 5 keer dat je wel licht nodig hebt de kapotte lamp niet opmerkt.

Dat klinkt aannemelijk. Is het ook zo dat bij sommige auto's andere verlichting automatisch aangaat? Of zou men dat doen voor het zicht omdat ze weten dat er al een lamp mist? Het gaat dan vaak om de mistlampen voor. Of je ziet dat de nog werkende verlichting heel fel is, vaak bij oudere auto's. Wellicht weerstand/ spanning, omdat er iets wegvalt (de kapotte lamp)?
Ja de BMWtjes begin van de eeuw hadden al detectie dat een lamp niet goed werkt. Er werd dan een stadslichtje of iets bijgeschakeld, mistlamp zou ook wel kunnen.

Verlichting was vroeger het 'zwaarste' in een auto. 2x60 + achter 10 + rem 50, zeg 200Watt. Koplampje minder scheelt dan best veel op de accu/kleine dynamo en bedrading en de spanning kan dan ook wat oplopen.

Met de komst van injectoren, pompen, navi, elektrische waterpompen, elektrische stuurbekrachtiging, 4x stoelverwarming etcetera kan een auto best 1000W continu trekken.

Ik heb geen auto's met canbus pingeltjes. Ik zie zelf eigenlijk altijd direct als een lamp stuk is... Wellicht ben ik er extra alert op, maar mij valt zoiets op.
Elke keer naar je koplampen kijken in de weerspiegeling van de bumper van je voorganger bij een stoplicht en je ziet het meteen. ook overdag. En de eerstvolgende stop gelijk de lamp wisselen.

Ik heb geen auto's met canbus pingeltjes. Ik zie zelf eigenlijk altijd direct als een lamp stuk is... Wellicht ben ik er extra alert op, maar mij valt zoiets op.
Elke keer naar je koplampen kijken in de weerspiegeling van de bumper van je voorganger bij een stoplicht en je ziet het meteen. ook overdag. En de eerstvolgende stop gelijk de lamp wisselen.
Dat doe ik ook inderdaad, weerspiegelingcontrole. En ik rijd wekelijks onder een viaduct, waarbij de verlichting automatisch aan springt. Krijg je gelijk je lichtbeeld te zien. Alleen gelijk de lamp wisselen zit er niet in, full LED. Duur grapje...

Eerlijk gezegd ben ik geen fan van LED als dim en/of groot licht. Mijn voorkeur is absoluut Xenon verlichting.
Die hebben een beter licht en diepere intentie (vind ik). ((zie ook op YouTube de voorbeelden). Voor al het andere is het beter om LED te hebben.

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd ban ik geen fan van LED als dim en/of groot licht. Mijn voorkeur is absoluut Xenon verlichting.
Die hebben een betere licht en diepere intentie. ((zie ook op YouTube de voorbeelden). Voor al het andere is het beter om LED te hebben.
Dat ben ik niet met je eens. Voor mijn huidige auto (oftewel Full LED) had ik een Mondeo met Xenon. Ik vond Xenon al een heel fijne vooruitgang, maar de LED nu vind ik nog fijner. Ook het grootlicht. Enige voordeel van de Mondeo was de automatische hoogte instelling, maar dat kan bij LED natuurlijk ook wel, alleen heb ik dat nu niet.

Op gebied van verlichting zojuist nog een interessante ervaring gehad; auto voor mij had disco nummerplaat verlichting. Beide lampjes knipperden, in wisselende ritmes. Had wel iets grappigs, maar enorm irritant en ook niet de bedoeling natuurlijk!

Dat ben ik niet met je eens. Voor mijn huidige auto (oftewel Full LED) had ik een Mondeo met Xenon. Ik vond Xenon al een heel fijne vooruitgang, maar de LED nu vind ik nog fijner. Ook het grootlicht. Enige voordeel van de Mondeo was de automatische hoogte instelling, maar dat kan bij LED natuurlijk ook wel, alleen heb ik dat nu niet.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Gelukkig maar. Ieder zijn eigen beleving.
En de ene LED, zal ook niet voor de andere gelden. Genoeg verschillen. Gelukkig rij ik niet vaak in het donker.
En wat je ook al zei. Het vervangen van een LED lampje als groot/dim licht is een dure grap. Hoewel ze niet gauw kapot gaan.

Mijn Led Matrix werkt perfect, werkt actief vooral ook fijn op onbelichte snelwegen, blokkeert tegenliggers(standers) en geeft veel licht. De verlichting van “Tesla” ligt niet aan de auto zelf maar aan de bestuurder. Idem voor andere merken, mensen stellen tegenwoordig niks meer zelf in. 30-60 sec werk.

Terug
Bovenaan