Hoe ga je om met privacy en jouw (volgende) auto?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Het is vandaag de Dag van het Internet (ja, hoe verzinnen ze het). En ja, steeds vaker zie je dat auto's connected zijn. Dat biedt natuurlijk voordelen, waarbij je kunt denken aan het van te voren verwarmen of koelen van de auto, softwareupdates die 'automatisch' (over the air of OTA) worden doorgevoerd of zelfs dat een garage bij problemen een diagnose zou kunnen stellen. Om waar wat te noemen. En dan hebben we het nog niet over het infotainment. De navigatiekaarten die altijd up to date zijn of zelfs online beschikbaar zijn (Google Maps bijvoorbeeld), gestreamde audio en het melden van een ongeval.
Aan de andere kant: steeds meer auto's laten dan ook een spoor na van hun locatie en het 'gedrag' van de bestuurder. Waar blijven die data? En wat gebeurt ermee? Daarover zou je best kunnen nadenken. Of wat er gebeurt met je gegevens als je telefoon contact maakt met connectors in lantaarnpalen waarmee jouw route door een stad zou kunnen worden gevolgd? We maken ons daar vaak bij Chinese auto's bezorgd om, maar feitelijk heb je daar met alle nieuwe auto's tegenwoordig mee te maken.
En eenvoudiger: wat doe je zelf als je een auto huurt of bijvoorbeeld bij een garagebezoek als vervangend vervoer meekrijgt? Wellicht niet hier in Nederland of België, maar ook in een vakantieland? Denk je er dan ook aan om jouw gegevens te verwijderen als je jouw smartphone via bluetooth hebt gekoppeld om handsfree te bellen of CarPlay/Android Auto te kunnen gebruiken? Of koppel je de smartphone dan gewoon niet?
Wat houdt je bezig op gebied van connectiviteit van je (volgende) auto? Welke tips kun je delen als het gaat om gegevens en jouw (huur-)auto?

Goede vraag.
Zeker voor mensen met chinese auto's is dit wel iets om over na te denken.
Ook mensen met Teslas zouden hier over na moeten denken vanwege de camera's binnen en buitenom.
(Er is rechtzaak aangespannen in de VS omdat de politie een Tesla in beslag had genomen i.v.m. bewijsmateriaal dat de cameras mogelijk hadden verzameld van de omgeving. De eigenaar van de Tesla stond daar geheel buiten en eiste zijn auto terug.)

Ik zelf compartimenteer diverse zaken over verschillende devices. Dus koppel ik niet alles aan mijn telefoon ook mijn auto niet. Ook mail doe ik niet via de telefoon en locatievoorzieningen en bluetooth zet ik standaard uit.

Maar goed mijn nieuwe auto is helaas verbonden met het internet dus dat wel een enorm lek. Welliswaar heeft hij geen camera's rondom maar wel vele sensoren. Ik vraag mij af of er EV's zijn met minimale sensoren en welke qua privacy het beste zijn. Eerste generatie hyundai ionic?, bmw i3? geen idee.

Ik denk niet dat mijn volgende auto er eentje is die je kunt connecten. Als dat toch zo zijn, geen idee nog niet oer nagedacht.

Maar goed mijn nieuwe auto is helaas verbonden met het internet dus dat wel een enorm lek. .
Dat is zo bedoeld dus per definitie geen "lek" lijkt me.

Als je de fabrikant niet vertrouwt (dat hij de gegevens niet misbruikt), dan is de eerste vraag waarom je die auto dan hebt gekocht, maar vervolgens welke opties de auto biedt om de dataoverdracht in te perken. Mochten daar geen of weinig opties voor zijn, dan, wellicht eens nakijken of de auto wel aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel bekend onder zijn Engelse afkorting GDPR) voldoet. Worden alleen gegevens verzameld die wettelijk vereist zijn? Zo niet, betreft het gegevens die enerzijds de fabrikant redelijkerwijs nodig heeft en anderzijds voor jou niet nadelig zijn? Zo niet, is toestemming gevraagd, en hoe kan je die desgewenst intrekken? En ben je ervan op de hoogte gesteld voor welke doeleinden de gegevens precies worden verzameld? Is duidelijk dat alleen die gegevens worden verzameld die nodig zijn om dat doel te bereiken?

Als je dat soort informatie niet snel kan vinden, dan moet de dealer je op weg kunnen helpen lijkt mij.

Haha, herkenbaar, ik moest 2,5 jaar geleden mijn lease V60 inleveren bij mijn vorige werkgever (reorganisatie, snif, was een erg leuke auto). Ik heb toen de Volvo app waarmee je vanalles kon van mijn werktelefoon verwijderd, die telefoon samen met mijn V60 keurig ingeleverd. En vervolgens een andere telefoon met een nieuw zelf te betalen abonnement gekocht met behoud van mijn SIM-card (omdat ik al sedert 1995 een gepersonaliseerd GSM nummer heb bij Proximus... kon ik mijn card behouden).

Ik krijg nog steeds af en toe meldingen dat de V60 niet op slot is, de koffer open staat of dat het alarm is afgegaan - via SMS want die Volvo app heb ik uiteraard niet op mijn nieuwe telefoon geïnstalleerd; dus mijn GSM NR zweeft nog ergens rond in de software van die auto :rolleyes:

Dat is zo bedoeld dus per definitie geen "lek" lijkt me.

Als je de fabrikant niet vertrouwt (dat hij de gegevens niet misbruikt), dan is de eerste vraag waarom je die auto dan hebt gekocht, maar vervolgens welke opties de auto biedt om de dataoverdracht in te perken. Mochten daar geen of weinig opties voor zijn, dan, wellicht eens nakijken of de auto wel aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel bekend onder zijn Engelse afkorting GDPR) voldoet. Worden alleen gegevens verzameld die wettelijk vereist zijn? Zo niet, betreft het gegevens die enerzijds de fabrikant redelijkerwijs nodig heeft en anderzijds voor jou niet nadelig zijn? Zo niet, is toestemming gevraagd, en hoe kan je die desgewenst intrekken? En ben je ervan op de hoogte gesteld voor welke doeleinden de gegevens precies worden verzameld? Is duidelijk dat alleen die gegevens worden verzameld die nodig zijn om dat doel te bereiken?

Als je dat soort informatie niet snel kan vinden, dan moet de dealer je op weg kunnen helpen lijkt mij.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ik vertrouw de fabrikant wel (heel raar misschien het is n.l. een Volkswagen:rolleyes:) maar ik zal toch eens vragen aan de dealer.

Een collega kreeg een jaar of 5-10 geleden zijn eigen email onderwerpen op het navischerm en is er maanden mee bezig geweest samen met de dealer omdat er weer uit te krijgen. (Wij als collega's konden niet helpen, de auto stond niet in NL)

De mobiel is het grootste probleem. Een auto maakt dat niet veel erger. Locatie, snelheid, acceleratie, je (tekst) gesprekken, internetgebruik, zelfs camerabeelden 'lekken' allemaal via je mobiel. Natuurlijk heeft een autosysteem wat extra informatie, mogelijk welke gordels er dicht zaten of een navigatiebestemming die de telefoon niet kan 'ruiken'.

Even opletten met adressen invoeren en telefoonboeksync in huurauto's lijkt me normaal. Mobieltjes waarschuwen daar ook wel voor, net als met USB inpluggen.

Ook een leuk probleem op glijdende schaal: je partner vindt de app om de batterijstatus en locatie te zien ook wel fijn... als jij met de auto weg bent...

Even voor het gemoed: er zijn ook briljante mannen en vrouwen bij Vodafone, T-mobile en KPN die ook in auto's rijden en echt wel in de gaten hebben dat hun auto op hun eigen netwerk zit. Als er 10 of 100MB naar een server wordt gestuurd terwijl ze bepaalde instellingen bewust uitgezet hebben komt zoiets vroeg of laat toch boven water. Zelfs met satellietcommunicatie zijn er uiteindelijk toch ook weer mensen bij betrokken die aan de bel kunnen trekken.

Je kan de privacy verklaring eens lezen. Verder (doe ik ook weleens) kan je bij de fabrikant opvragen welke gegevens ze over je hebben en welke gegevens er door de auto verstuurd zijn. Ik heb zelfs een keer een lijst boven water gekregen welke bedrijven de fabrikant die gegevens verder mee deelt. Bij zowel een Chinese als Koreaanse auto was daar heel veel transparantie in; met ook duiding welke gegevens buiten de EU zijn opgeslagen.

Bij de Koreaanse auto was het opvallend dat er inderdaad instaat dat zij op verzoek van autoriteiten zaken als camera, microfoon en GSP locatie uit het voertuig kunnen streamen (normaal is dat niet mogelijk).Het bijzondere is dat zij dit al doen bij een verzoek. Bij de Chinese auto moet daar een rechterlijk bevel voor zijn; aangezien zij het gelijk schakelen aan een telefoon aftap - zoals het juridisch ook zou moeten.
Een aantal EU fabrikanten zijn trouwens ook onderzocht door een onafhankelijke partij en scoren vergelijkbaar maar geven niet altijd duidelijk genoeg inzicht in met welke bedrijven de gegevens worden gedeeld. Ook werken ze dan vaak met een verzoek van een authoriteit ipv een gerechterlijk bevel.

Kortom; ook de fabrikanten maken er een beetje een rommel van maar dankzij de GDPR wet gaat het behoorlijk goed. Chine heeft trouwens nagenoeg dezelfde wet als die GDPR en zijn net als EU heel strict in gegevensuitwisseling de grens over. Het zijn juist de merken in de VS die bij gebrek aan wetgeving op grote schaal gegevens verkopen en ook naar partijen buiten de VS.

Nu kan je zeggen dat dit enkel op papier allemaal zo is maar andere onderzoeken die al het dataverkeer vanuit een auto naar buiten monitoren komen met redelijk dezelfde resultaten. De merken uit de VS zijn de boosdoener hier en ook als die auto's in de EU zijn gaat dit niet altijd goed. Op een enkel merk na scoren Koreaanse en Chinese auto's op een vergelijkbaar niveau als de EU merken.

Ik ben dus wel zo dat ik dit ga uitzoeken. Nu heb ik de auto in eigen bezit (soms in eigen bezit in mijn bedrijf) en dan klopt het allemaal vrij goed. Voor een leaseauto ben je wel enigzins overgeleverd aan de lease firma. Eigenlijk zou je (net als professionele chauffeurs met zo'n rit datalogger) een privacy verklaring moeten tekenen betreffende de data die de auto doorgeeft aan de lease maatschappij of waar zij inzicht in hebben.

Huurauto's... Nooit je telefoon verbinden. Moet dat een keer wel dan wordt vooraf en achteraf de functie "fabrieksinstellingen herstellen" gebruikt. En als ik een auto koop of verkoop dan uiteraard ook (en als er een app bij zit dan ook die op de juiste manier afsluiten). De hoeveelheid gegevens die je soms in een gebruikte of huurauto ziet is gigantisch.

Bij onze ZOE stond er een aardige lijst aan mobieltjes gekoppeld. Die waren dus niet verwijderd door de vorige eigenaar. Was een ex-lease.

Je kan de privacy verklaring eens lezen. Verder (doe ik ook weleens) kan je bij de fabrikant opvragen welke gegevens ze over je hebben en welke gegevens er door de auto verstuurd zijn. Ik heb zelfs een keer een lijst boven water gekregen welke bedrijven de fabrikant die gegevens verder mee deelt. Bij zowel een Chinese als Koreaanse auto was daar heel veel transparantie in; met ook duiding welke gegevens buiten de EU zijn opgeslagen.

Bij de Koreaanse auto was het opvallend dat er inderdaad instaat dat zij op verzoek van autoriteiten zaken als camera, microfoon en GSP locatie uit het voertuig kunnen streamen (normaal is dat niet mogelijk).Het bijzondere is dat zij dit al doen bij een verzoek. Bij de Chinese auto moet daar een rechterlijk bevel voor zijn; aangezien zij het gelijk schakelen aan een telefoon aftap - zoals het juridisch ook zou moeten.
Een aantal EU fabrikanten zijn trouwens ook onderzocht door een onafhankelijke partij en scoren vergelijkbaar maar geven niet altijd duidelijk genoeg inzicht in met welke bedrijven de gegevens worden gedeeld. Ook werken ze dan vaak met een verzoek van een authoriteit ipv een gerechterlijk bevel.

Kortom; ook de fabrikanten maken er een beetje een rommel van maar dankzij de GDPR wet gaat het behoorlijk goed. Chine heeft trouwens nagenoeg dezelfde wet als die GDPR en zijn net als EU heel strict in gegevensuitwisseling de grens over. Het zijn juist de merken in de VS die bij gebrek aan wetgeving op grote schaal gegevens verkopen en ook naar partijen buiten de VS.

Nu kan je zeggen dat dit enkel op papier allemaal zo is maar andere onderzoeken die al het dataverkeer vanuit een auto naar buiten monitoren komen met redelijk dezelfde resultaten. De merken uit de VS zijn de boosdoener hier en ook als die auto's in de EU zijn gaat dit niet altijd goed. Op een enkel merk na scoren Koreaanse en Chinese auto's op een vergelijkbaar niveau als de EU merken.

Ik ben dus wel zo dat ik dit ga uitzoeken. Nu heb ik de auto in eigen bezit (soms in eigen bezit in mijn bedrijf) en dan klopt het allemaal vrij goed. Voor een leaseauto ben je wel enigzins overgeleverd aan de lease firma. Eigenlijk zou je (net als professionele chauffeurs met zo'n rit datalogger) een privacy verklaring moeten tekenen betreffende de data die de auto doorgeeft aan de lease maatschappij of waar zij inzicht in hebben.

Huurauto's... Nooit je telefoon verbinden. Moet dat een keer wel dan wordt vooraf en achteraf de functie "fabrieksinstellingen herstellen" gebruikt. En als ik een auto koop of verkoop dan uiteraard ook (en als er een app bij zit dan ook die op de juiste manier afsluiten). De hoeveelheid gegevens die je soms in een gebruikte of huurauto ziet is gigantisch.
Ja ik kan mij heel goed voorstellen dat vooral auto's uit de VS en masse data naar de VS sturen. Dat is toch een beetje de standaard van de grote tech giganten Microsoft, Linkedin, Apple, Instagram, Amazon, Snapchat en Whatsapp/Meta. Alles over naar the Cloud gesitueerd in de VS 'to begin with'. Ik denk eigenlijk dat het geen optie is voor ze om dat niet te doen.

Voor dataprotectie van chinese fabrikanten geef ik geen 'sou' want de basis van de regulering is dat in uiterste geval de Chinese regering bij wet (de wet is ingegaan op 1 november 2021) altijd volledige controle over alle company data van bedrijven waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in China.

Die basis is overigens daarna verfijnd om de scherpe kantjes er vanaf te halen maar het fundament is het primaat van het collectief over het individu. In principe ben ik niet tegen een primaat voor een collectief zoals bv VN maar wel als dat collectief de communistische partij is. De gang van zaken in Xinjiang, Tibet en Hong Kong geven mij weinig vertrouwen dat de communistische partij van China werkelijk collectief belang dienen. Niet in China en zeker niet in Nederland.

JChine heeft trouwens nagenoeg dezelfde wet als die GDPR en zijn net als EU heel strict in gegevensuitwisseling de grens over.
1: er zijn overeenkomsten met de AVG ja maar ook heel grote verschillen, en dan met name in het feit dat in China de overheid er niet aan gebonden is. China is immers geen rechtsstaat. China kan hun wetten (waaronder de privacywetten) verder ook opeens gaan gebruiken als een wapen tegen buitenlandse bedrijven, net zoals Rusland (dat ook geen rechtsstaat is) dat deed met hun toen bestaande milieuwetten om buitenlandse oliebedrijven het land uit te dwingen.
2. China en de EU hebben wel heel andere redenen om 'data transfers' naar andere landen tegen te willen gaan. Bij de EU gaat het om de bescherming van de rechten van burgers, dat is in China totaal irrelevant (daar telt alleen het belang van de staat).

En eenvoudiger: wat doe je zelf als je een auto huurt of bijvoorbeeld bij een garagebezoek als vervangend vervoer meekrijgt? Wellicht niet hier in Nederland of België, maar ook in een vakantieland? Denk je er dan ook aan om jouw gegevens te verwijderen als je jouw smartphone via bluetooth hebt gekoppeld om handsfree te bellen of CarPlay/Android Auto te kunnen gebruiken? Of koppel je de smartphone dan gewoon niet?

Dit vind ik wel een leuke. Bij een huur of leen-auto denk ik er eigenlijk niet eens over na.
Maar bijeen auto kopen vind ik dat anders, dan verwacht ik van een dealer of handelaar dat de smartphone en gps koppelingen gereset worden. Bij mijn huidige auto was alles verwijderd, stond geen thuis-adres of werk-adres in de auto.

Vorig jaar een 2e hands bluetooth module gekocht voor de auto, daar stonden nog wél alle gegevens in van de eigenaar van de auto waar de module uit kwam. Inclusief adres, naam, telefoonnummer enz.
De module kwam bij een gerenommeerd demontage-bedrijf vandaan, dat vond ik ergens wel slordig.

In dit verband vorig jaar meegemaakt dat op het autosalon vorig jaar er iemand zijn gsm gekoppeld had aan de Volvo die hij even daarvoor bekeken had. Heb toen voor de grap een berichtje gestuurd naar zijn contactpersoon "schattie".
Dat is wel op het randje! ;-)

Als ik een auto inlever (einde lease) zet ik alles terug naar standaard. Dat die ik ook bij huur-/leen-auto’s.

Verder maak ik me er trouwens niet al te druk over. Heb net weer wat Tuya-sensoren en lampen ingesteld in huis. In China weten ze nu dus hoe vaak er iemand bij ons op de WC zit. Ach……:p

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij niet interesseert of ze beelden van mij hebben of niet. Kort door de bocht gezegd, geef ik er geen slinger aan in de auto, dus wat willen ze er mee doen…

Huurauto’s koppel ik nooit aan mijn telefoon en een lease auto heb ik niet. Ik rijd alleen in een spionnen auto van de Amerikaanse overheid ;).

Overal hangen camera’s tegenwoordig en iedereen heeft alles openbaar op internet “te koop” staan, dus wat voor een verschil maakt het dan nog uit wat m’n auto van mij weet en wel of niet doorstuurt.

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij niet interesseert of ze beelden van mij hebben of niet. Kort door de bocht gezegd, geef ik er geen slinger aan in de auto, dus wat willen ze er mee doen…

Huurauto’s koppel ik nooit aan mijn telefoon en een lease auto heb ik niet. Ik rijd alleen in een spionnen auto van de Amerikaanse overheid ;).

Overal hangen camera’s tegenwoordig en iedereen heeft alles openbaar op internet “te koop” staan, dus wat voor een verschil maakt het dan nog uit wat m’n auto van mij weet en wel of niet doorstuurt.
Ja het is natuurlijk waar dat alles overal al gefilmd wordt en in die zin kun je er eigenlijk niet aan ontkomen.

Waar ik mij in Nederland het meeste zorgen over maak is de mogelijkheid dat grote bedrijven alles van je weten en je kunnen manipuleren omdat je soort van als ware je zelf gehackt bent. Dat is niet een macht die ik anderen over mij wil geven als het even kan. Als ik in China woonde of zelf chinees zou zijn zou ik mij daarnaast ook nog zorgen maken over de data die de overheid van mij verzameld.

Data protectie van Chinese fabrikanten komt toch vooral neer op:
"Wat wilt u horen? Oh, dan schrijven we dat op."

Volgens de Chinese overheid vindt er ook geen verboden staatssteun plaats, zijn de mensenrechten gewaarborgd en vinden er vrije verkiezingen plaats.....

Een hoop die erg wantrouwend blijven naar China en op mij reageren.
Misschien moet ik het wat minder genuanceerd opschrijven.

De Chinese wet voor Privacy geldt in China en niet in EU. En ik ben het ermee eens dat er ook fundamentele verschillen zijn. Maar behalve als je in China aanwezig bent heeft dat op jezelf geen invloed.

Niet Europese fabrikanten hebben datacenters in de EU die gescheiden zijn van de Chinese. Dit gaat bij veel daarvan zover dat er zelfs bij problemen er niet op afstand vanuit China kan worden meegekeken. Sommige merken zijn daar strenger in geweest dan andere.
Er zijn onafhankelijke onderzoekers die van diverse auto's onderzocht hebben of dataverkeer de auto uit naar locaties buiten de EU wordt gestuurd, en zoja of daar een verklaring voor is gegeven. Daar scoren veel van de Chinese merken niet anders dan EU merken. Er is dus objectief en onafhankelijk data dat het wel meevalt.

Grootste data verzamelaar blijft Google, waar er heel veel data naar de VS gaat. En autofabrikanten zijn te klein om met Google in onderhandeling te gaan, ze krijgen gewoon een standaard contract waar ze het mee moeten doen.

Maar ik ben ook niet naief om te denken dat het daarmee blijft. Ongetwijfeld zijn er achterdeurtjes of zijn er "zero-day" hacks die misbruikt worden. Maar goed; zelfs van de ene EU lidstaat naar de andere wordt dat gedaan. Als je interessant genoeg bent (bv journalisten) is er altijd wel iemand aan het meeluisteren. Maar voor de gewone persoon is Privacy behoorlijk goed geregeld. Het ligt vooral aan de persoon zelf wat er gedeeld wordt.

Voor wie geinteresseerd is in hoe data van mensen wordt vergaard en wat de risico's zijn kan ik een oud intervieuw op wired aanraden:

Dank voor dat interview Nico, ik ga er eens naar kijken.

Mbt de inhoudelijke vraag: ik blijf weg bij Tesla om meerdere redenen. Al hun camera's, ik vind iets van de dataverzameling, ik vind iets van hun geforceerde updates (waarmee zij controle hebben over het product dat jij hebt gekocht), en ik vind iets van Musk en bijvoorbeeld zijn inmenging in de Amerikaanse verkiezingen.

Mbt andere auto's: dataverzameling vindt overal plaats. Ik doe daarin niet zomaar aan het leren van routines en zet niet overal Maps voor aan (maar anderzijds staat wel m'n locatie de hele dag aan...). Ik blijf wel bewust weg bij Chinese auto's, ik vertrouw die lui voor geen meter en vrees het ergste van ze in de komende decennia. Andere laden daar in de buurt idem.
De Japanners lijken me nog wel oké, maar verder blijf ik liever bij Europees. Dat valt tenminste nog onder EU-wetgeving en daardoor is de kans groter dat de wetgeving meer in lijn is met wat wij gewend zijn en enigszins akkoord vinden. Duitsland is meestal vrij streng met AVG dus dat is een pré voor een Duitse auto.

Ik ben geen aluhoedje maar ik heb wel grote vrezen dat we de impact van big data onderschatten. Het is een kwestie van tijd tot we AI op dit big data loslaten op zo'n manier dat er 'bruikbare' uitkomsten uit komen, en dat voor individuen enorme consequenties krijgt. Voor mezelf kan ik het niet volledig voorkomen, maar ik ga niet zo massaal mee met het gemak van 'ik heb niets te verbergen', aangezien ik daar nog wel een rekening van verwacht.

maar ik heb wel grote vrezen dat we de impact van big data onderschatten. Het is een kwestie van tijd tot we AI op dit big data loslaten op zo'n manier dat er 'bruikbare' uitkomsten uit komen, en dat voor individuen enorme consequenties krijgt. Voor mezelf kan ik het niet volledig voorkomen, maar ik ga niet zo massaal mee met het gemak van 'ik heb niets te verbergen', aangezien ik daar nog wel een rekening van verwacht.
Precies.

Om een voorbeeld te noemen. Stel je voor dat die geconcentreerde, gepersonaliseerde, data met AI aan een dictator ter beschikking komt. Dan ben je in mijn ogen volledig kansloos om daar ooit weer vanaf te komen. Dit scenario is zich nu aan het ontvouwen in China en Noord Korea. Ik wil dat op zijn minst zo lang mogelijk uitstellen en die datverzameling van mij en mijn kinderen bemoeilijken waar ik kan.

Ik heb twee jaar gebruikte auto's ingenomen voor een moederbedrijf van diverse occasionhandels. De meeste auto's waren ex-lease maar ook van de Domeinen, de veiling of ikwilvanmijnautoaf.

Het viel echt op hoeveel mensen er zo uit hun auto stapten en zelfs hun persoonlijke bezittingen erin lieten liggen, en bijna niemand nam de moeite om hun gekoppelde telefoons, telefoonboek en navibestemmingen te wissen. Dat deed ik altijd als deel van de procedure, mijn werkgever vond het niet nodig maar ik wel. Je koopt altijd een 'nieuwe' auto, ook al is die 15 jaar oud. Dan wil je niet aan de vorige eigenaar worden herinnerd, zelfs als die zich blijkbaar niet druk maakt om de privacy.

Het heeft me wel een andere kijk op auto inruilen opgeleverd, alsmede zo'n 500 CD's en wat dure zonnebrillen.

Laatst bewerkt:
Grootste data verzamelaar blijft Google, waar er heel veel data naar de VS gaat. En autofabrikanten zijn te klein om met Google in onderhandeling te gaan, ze krijgen gewoon een standaard contract waar ze het mee moeten doen.
"Vriend google" is inderdaad voor heel veel mensen een extreem groot datalek (net zoals feestboek, twotter en andere internet-media.) , maar niet alleen naar de VS (Trump heeft geen interesse voor deze oude man op grote afstand).
Maar, dat ik dit hier noteer zorgt dat deze opmerking via die kanalen als ruwe data naar allerlei organisaties gaat.
Vriend google houdt ook keurig bij waar jij geweest bent.

Voor de gein: tik eens in dat je iets wil weten over een kast van bijzonder hout en ga daarna turven hoeveel advertenties over kastjes er vanaf dat moment op allerlei plaatsen opduiken.
Dat zal misschien slechts één zoekopdracht over kastjes zijn.

"Vriend google" is inderdaad voor heel veel mensen een extreem groot datalek (net zoals feestboek, twotter en andere internet-media.) , maar niet alleen naar de VS (Trump heeft geen interesse voor deze oude man op grote afstand).
Maar, dat ik dit hier noteer zorgt dat deze opmerking via die kanalen als ruwe data naar allerlei organisaties gaat.
Vriend google houdt ook keurig bij waar jij geweest bent.

Voor de gein: tik eens in dat je iets wil weten over een kast van bijzonder hout en ga daarna turven hoeveel advertenties over kastjes er vanaf dat moment op allerlei plaatsen opduiken.
Dat zal misschien slechts één zoekopdracht over kastjes zijn.
Je hoeft niet eens een zoekopdracht in te tikken om al meer gerichte reclame te ontvangen. (https://www.theguardian.com/comment...-journalist-smart-devices-home-phone-doorbell)

Misschien is dat ook op zich niet zo erg zolang wij nog niet in een autocratische dictatuur leven. Toch kleven er naar mijn idee grote gevaren aan als mensen gehackt worden. Ik probeer al te nieuwsgierige gadget wel op afstand te houden maar als ik rondvraag ben ik een van de weinigen die bijvoorbeeld zijn locatie niet automatisch deelt met god en alleman op zijn telefoon.

Ik probeer al te nieuwsgierige gadget wel op afstand te houden maar als ik rondvraag ben ik een van de weinigen die bijvoorbeeld zijn locatie niet automatisch deelt met god en alleman op zijn telefoon.
Op het gevaar af dat jullie mij een aluminium folie hoedje gaan geven:
Dat helpt geen moer. Google deelt jouw lokatie niet meer met jou(w account), that's all.

Voor de mensen die wel de lokatie delen: google.nl/locationhistory. (Vooral die van je partner/man/vrouw/vriend/vriendin kan interessant zijn). Gelukkig is vriend google wel zo meedenkend dat de locaties alleen gedeeld wordt met de eigenaar van die locaties.

Dus moet je een telefoon achterover drukken.

Op het gevaar af dat jullie mij een aluminium folie hoedje gaan geven:
Dat helpt geen moer. Google deelt jouw lokatie niet meer met jou(w account), that's all.

Voor de mensen die wel de lokatie delen: google.nl/locationhistory. (Vooral die van je partner/man/vrouw/vriend/vriendin kan interessant zijn). Gelukkig is vriend google wel zo meedenkend dat de locaties alleen gedeeld wordt met de eigenaar van die locaties.

Dus moet je een telefoon achterover drukken.
Het uitzetten van je locatievoorzieningen van je telefoon helpt wel degelijk. Dan weet google je locatie ook niet.

Het uitzetten van je locatievoorzieningen van je telefoon helpt wel degelijk. Dan weet google je locatie ook niet.
Dat helpt wel iets maar er zijn meerdere apps die de lokatie gebruiken, zelfs de camera kan de lokatie opslaan.
Bovendien zijn er andere methodes om de lokatie (minder nauwkeurig) vast te leggen.

Maar, jezelf volledig onzichtbaar maken is toch een activiteit die je bij criminelen verwacht?
Slaan wij niet door in onze goede bedoelingen vrouwlief onwetend te houden van die betaalde liefde? Weten wij niet meer welke handel in medicatie illegaal is?

En, zijn er geen trackers in de handel, klein genoeg om bijna onvindbaar te zijn? Die dingen die in veel dure auto's er voor zorgen dat oom agent kan zien dat hij gesloopt is in een achteraf schuurtje in een land met meedenkende justitie?
Ja, maar het is illegaal zo'n ding in te zetten om uit te vinden waar vrouwlief "haar haar laat doen".

Privacy is meer. Chatten via X, foto's op Instagram, verhaaltjes op autoweek of feestboek. Big brother waakt al over ons sinds 1984 en hij wordt met de dag slimmer.

Dat helpt wel iets maar er zijn meerdere apps die de lokatie gebruiken, zelfs de camera kan de lokatie opslaan.
Bovendien zijn er andere methodes om de lokatie (minder nauwkeurig) vast te leggen.
Dan moet de camera toch wel eerst toegang hebben tot locatievoorzieningen?
Maar, jezelf volledig onzichtbaar maken is toch een activiteit die je bij criminelen verwacht?
Slaan wij niet door in onze goede bedoelingen vrouwlief onwetend te houden van die betaalde liefde? Weten wij niet meer welke handel in medicatie illegaal is?

En, zijn er geen trackers in de handel, klein genoeg om bijna onvindbaar te zijn? Die dingen die in veel dure auto's er voor zorgen dat oom agent kan zien dat hij gesloopt is in een achteraf schuurtje in een land met meedenkende justitie?
Ja, maar het is illegaal zo'n ding in te zetten om uit te vinden waar vrouwlief "haar haar laat doen".

Privacy is meer. Chatten via X, foto's op Instagram, verhaaltjes op autoweek of feestboek. Big brother waakt al over ons sinds 1984 en hij wordt met de dag slimmer.
Ja precies dat laatste die andere zaken boeien mij niet zo.
Het centrale punt is hoeveel macht wil je anderen geven over jou.
Ik heb niet zo'n behoefte aan om meer te worden gemanupileerd als al het geval is.

...
..
  • Politicus
  • Artiest
  • Schrijver/columnist
  • Journalist
  • Ondernemer
  • Quote 500 (en familie van)
  • Rechter
  • Ambtenaar
  • Politie
  • Slachtoffer van een vergismoord
Zomaar een lijstje dat ik in een minuut optik. Die laatste geeft ook weer aan hoe lastig dit ligt en dat het niet altijd aan je eigen keuze voor een gevoelig beroep ligt.

Ik noem altijd maar de klassieke sportwagen:
  1. Zet je hem zichtbaar voor je deur? (ik ken mensen die doen dat bewust niet)
  2. Noem je het merk en model op internet in fora of op socials?
  3. Zet je er foto's van op internet? (eigenlijk al net zo makkelijk te 'Googelen' als punt 2. Zelfs al staat er slechts een half achterlicht op een foto van je advertentie van de tuinstoelen)
  4. Zeg je ook nog wanneer je op vakantie bent, kan op socials of via Strava (hardlopers/fietsers app)
En dit lijstje geldt net zo goed voor de meest uiteenlopende zaken. Zo'n dure postduif, horloges, gewone huisdieren, sieraden, verzamelingen en vergeet ook niet je... ik noem maar wat geks.. gezinsleden!!!

• Politicus
  • Artiest
  • Schrijver/columnist
  • Journalist
  • Ondernemer
  • Quote 500 (en familie van)
  • Rechter
  • Ambtenaar
  • Politie
  • Slachtoffer van een vergismoord
Zomaar een lijstje dat ik in een minuut optik. Die laatste geeft ook weer aan hoe lastig dit ligt en dat het niet altijd aan je eigen keuze voor een gevoelig beroep ligt.

Ik noem altijd maar de klassieke sportwagen:
  1. Zet je hem zichtbaar voor je deur? (ik ken mensen die doen dat bewust niet)
  2. Noem je het merk en model op internet in fora of op socials?
  3. Zet je er foto's van op internet? (eigenlijk al net zo makkelijk te 'Googelen' als punt 2. Zelfs al staat er slechts een half achterlicht op een foto van je advertentie van de tuinstoelen)
  4. Zeg je ook nog wanneer je op vakantie bent, kan op socials of via Strava (hardlopers/fietsers app)
En dit lijstje geldt net zo goed voor de meest uiteenlopende zaken. Zo'n dure postduif, horloges, gewone huisdieren, sieraden, verzamelingen en vergeet ook niet je... ik noem maar wat geks.. gezinsleden!!!
De wet op de privacy zou er voor moeten zorgen dat jouw lokatie niet publiekelijk zichtbaar is, het is alleen zichtbaar voor justitie en andere overheidsdiensten. Bovendien is een tracker vandaag de dag kleiner dan een luciferdoosje en ook nog eens goedkoop.

De strekking van jouw "snelle lijstje" is wel duidelijk. Het is veel te makkelijk - ook voor kwaadwillenden - iemand op te sporen. Waar iemand vlak na de oorlog zo lang kon onderduiken dat men weinig meer verwachtte dan wat kaalgevreten botten, kan je vandaag de dag nauwelijks nog onzichtbaar blijven.

De wet op de privacy zou er voor moeten zorgen dat jouw lokatie niet publiekelijk zichtbaar is, het is alleen zichtbaar voor justitie en andere overheidsdiensten. Bovendien is een tracker vandaag de dag kleiner dan een luciferdoosje en ook nog eens goedkoop.

De strekking van jouw "snelle lijstje" is wel duidelijk. Het is veel te makkelijk - ook voor kwaadwillenden - iemand op te sporen. Waar iemand vlak na de oorlog zo lang kon onderduiken dat men weinig meer verwachtte dan wat kaalgevreten botten, kan je vandaag de dag nauwelijks nog onzichtbaar blijven.
Het is natuurlijk veel lastiger geworden en zal uiteindelijk onmogelijk worden.
Op dit moment scheelt het wel als je je telefoon thuis laat.

Het is natuurlijk veel lastiger geworden en zal uiteindelijk onmogelijk worden.
Op dit moment scheelt het wel als je je telefoon thuis laat.
Vlak na de oorlog schreef George Orwell het boek "1984". Dat boek ging over een staat waarin de overheid bijna alles van de burger registreert en bewaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)

Helaas zijn enkele dingen uit dit boek waar gebleken, zelfs het jaartal 1984 was opmerkelijk correct - de computer noodzakelijk om alles te registreren bestond nog lang niet. Computers waren toen nog vreemde, bijna buitenaards apparaten en het is pas sinds een jaar of twintig dat serverparken in staat zijn deze enorme hoeveelheden data te verwerken..

Gelukkig zijn er politici die beseffen dat het scenario uit dit boek een onwenselijke situatie is.

Maar het blijft vechten tegen de bierkaai. De macht van het muntje is vele malen groter dan wij denken, het muntje is de ware heerser in de moderne wereld.

En nu ga ik een aluminium hoedje vouwen.

Tsja, de privacy van een modernere auto bestaat voornamelijk uit de kleurtint van het glaswerk, dat kun je zelf eventueel nog wat verhogen door folie op de ruiten te plakken maar dat is ook al snel illegaal.
Maar let er wel even op dat ook dit niet helpt tegen de camera's die de bestuurder observeren, voor optimale privacy moet je tevens een bivakmuts gaan dragen...

Tsja, de privacy van een modernere auto bestaat voornamelijk uit de kleurtint van het glaswerk, dat kun je zelf eventueel nog wat verhogen door folie op de ruiten te plakken maar dat is ook al snel illegaal.
Maar let er wel even op dat ook dit niet helpt tegen de camera's die de bestuurder observeren, voor optimale privacy moet je tevens een bivakmuts gaan dragen...
Het zou maar zo kunnen dat ik nog een keer een bivakmust ga dragen in de auto. Misschien niet voor de privacy maar vanwege de kou omdat ik nog naar huis wil rijden op een bijna lege accu

Tsja, de privacy van een modernere auto bestaat voornamelijk uit de kleurtint van het glaswerk.
Ik dacht dat het kenteken bij de auto de identificerende factor is. Gezichtsherkenning wordt ook (veel) gebruikt (vooral voor de wandelaars e.d. maar de bivakmuts, integraalhelm, capuchon of burka kan die gezichtsherkenning verstoren.

Nog een paar jaartjes, dan helpt dat ook niet meer.

In het kielzog van het datalek bij VW en concerngenoten komt ook dit weer naar buiten
Non-profitorganisatie Mozilla Foundation deed in 2023 onderzoek naar dataverzameling van elektrische auto's. "Moderne auto's zijn een nachtmerrie voor privacy," luidde de conclusie toen. Alle onderzochte automerken verzamelden meer informatie dan nodig, en 76 procent gaf aan de gegevens te kunnen doorverkopen.
(bron NOS.nl)

Je hebt dus zelf maar in heel beperkte mate in de hand welke informatie over jou en (je gebruik van) jouw auto wordt verzameld en met wie dat wordt gedeeld.
Bovendien hebben die fabrikanten het zelf niet volledig in de hand maar zijn weer afhankelijk van derden als ze infotainment uitbesteden aan derden. Google bv, waar eerder in dit topic al het nodige over geschreven is. Maar zelfs een interne softwaremaker als Cariad kan de privacy dus nog verder beperken/schaden.
Uiteraard wordt eea door de 'schuldige' gebagatelliseerd
Het bedrijf zelf spreekt niet van een datalek, maar van een "verkeerde configuratie". (...) Het onderzoek is volgens Cariad nog niet afgerond, maar behalve de hackers zou geen andere partij toegang hebben gehad tot de gegevens. "Wij hebben geen aanwijzingen gevonden van misbruik van de gegevens door derden." Het is niet nodig dat klanten actie ondernemen, benadrukt het bedrijf.
(bron zelfde NOS.nl artikel)

Heel goed dus dat onafhankelijke organisaties als Mozilla daar niet blind op vertrouwen, maar zelf onderzoek doen.

Tenslotte wat ik er zelf aan doe: zo lang mogelijk doorrijden met m'n oude trouwe unconnected auto, daarmee meer km's maken in plaats van in de nieuwere die ik ook heb dan oorspronkelijk gepland. En in vervangende auto's niets koppelen, en op m'n mobiel (uiteraard geen Android ;)) locatiegegevens uit tenzij noodzakelijk voor een app, en dan nog alleen in de 'bij gebruik' modus ...

Verre van waterdicht natuurlijk, maar houdt het nog een beetje beperkt wat ik lek.

Laatst bewerkt:
Niet alleen dataleks zijn een probleem, maar ook wat de fabrikant met de verzamelde data doet. Ingeval van GM: doorverkopen aan derden.

Ik citeer:
Uit onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC) bleek dat General Motors, via zijn verbonden dienst OnStar, nauwkeurige geolocatie- en weggedraggegevens van miljoenen voertuigen had verzameld en verkocht, vaak zonder medeweten van de consument. Deze informatie omvatte elementen zoals de exacte positie van de auto's die elke drie seconden wordt bijgewerkt, de snelheid, plotseling remmen of zelfs plotseling accelereren .
Deze gegevens werden vervolgens doorverkocht aan derden, met name verzamel- en analysebureaus als LexisNexis en Verisk, maar ook aan Jacobs Engineering. Deze bedrijven gebruikten deze informatie om rijprofielen op te stellen, waardoor de verzekeringstarieven van chauffeurs rechtstreeks werden beïnvloed en in sommige gevallen tot weigering van dekking leidde. Een bestuurder die geacht wordt risico te lopen als gevolg van overmatig remmen of langdurig rijden in het donker, kan bijvoorbeeld onderworpen worden aan hogere premies. De FTC wees ook op de methoden van General Motors om klanten ertoe te bewegen onduidelijke toestemmingen te ondertekenen . De OnStar-interface, en in het bijzonder de ‘Smart Driver’-functionaliteit, presenteerde zichzelf als een hulpmiddel voor het zelf beoordelen van rijgedrag, maar maskeerde de wederverkoop van de verzamelde gegevens.

bron: https://www.automobile-magazine.fr/...des-donnees-de-conduite-a-dautres-entreprises

Mijn vrouw kocht een tijdje terug een Octavia. De hele navi en zo stond nog vol met routes en adressen. Wij konden zo keurig zien waar de oude eigenaar woonde (omschrijving: "thuis") , waar hij werkte en waar hij zoal naartoe was geweest, vaak inclusief wie dat waren en hun telefoonnummers .Ik heb het ding maar naar fabrieks terug gezet, maar zo zie je maar. Niet dat wij iets aan die gegevens hebben of er iets mee zouden doen (ik weet ook niet wat), maar wij weten dus zomaar heel wat van die mensen en hun connecties.

Niet alleen dataleks zijn een probleem, maar ook wat de fabrikant met de verzamelde data doet. Ingeval van GM: doorverkopen aan derden.

Ik citeer:
Uit onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC) bleek dat General Motors, via zijn verbonden dienst OnStar, nauwkeurige geolocatie- en weggedraggegevens van miljoenen voertuigen had verzameld en verkocht, vaak zonder medeweten van de consument. Deze informatie omvatte elementen zoals de exacte positie van de auto's die elke drie seconden wordt bijgewerkt, de snelheid, plotseling remmen of zelfs plotseling accelereren .
Deze gegevens werden vervolgens doorverkocht aan derden, met name verzamel- en analysebureaus als LexisNexis en Verisk, maar ook aan Jacobs Engineering. Deze bedrijven gebruikten deze informatie om rijprofielen op te stellen, waardoor de verzekeringstarieven van chauffeurs rechtstreeks werden beïnvloed en in sommige gevallen tot weigering van dekking leidde. Een bestuurder die geacht wordt risico te lopen als gevolg van overmatig remmen of langdurig rijden in het donker, kan bijvoorbeeld onderworpen worden aan hogere premies. De FTC wees ook op de methoden van General Motors om klanten ertoe te bewegen onduidelijke toestemmingen te ondertekenen . De OnStar-interface, en in het bijzonder de ‘Smart Driver’-functionaliteit, presenteerde zichzelf als een hulpmiddel voor het zelf beoordelen van rijgedrag, maar maskeerde de wederverkoop van de verzamelde gegevens.

bron: https://www.automobile-magazine.fr/...des-donnees-de-conduite-a-dautres-entreprises
Ja dit is waar, maar let op: dit is voor de VS waar buiten Californië er geen privacy wetgeving bestaat. In de EU is dit verboden zonder heel expliciet toestemming. Gaat nog niet altijd goed maar is stukken beter.

stond nog vol met routes en adressen
Je zou toch denken dat een 'standaardprocedure' bij een (malafide) verkoper zou zijn dergelijke gegevens te verwijderen als de (oude) eigenaar/berijder dat niet heeft gedaan. Zeker bij auto's die in een tussenhandel (ook bij dealers etc) uit veilingen of leasepartijen komen kun je er vaak op rekenen dat dit om wat voor reden ook nog niet is gebeurd.

Ik had afgelopen week een huur-auto, omdat mijn auto bij de garage stond. Daar stonden ook een hele rits telefoons gekoppeld.
Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan Apple Carplay, maar omdat dat in die auto draadloos werkt, is ook bluetooth gekoppeld (iets om rekening mee te houden).
Voordat ik m vanochtend terugbracht, heb ik al mijn koppelingen verwijderd. Je zou verwachten dat iedereen dat even doet.

Dat had ik ook voor tijdens onze laatste vakantie. Het was zo erg dat ik eerst een bestaand profiel moest deleten, omdat het maximum aantal profielen bereikt was.
Misschien omdat de meeste mensen wanneer ze hun auto terugbrengen gehaast zijn?
Maar dit zou inderdaad een van de stappen moeten zijn bij aflevering van de auto aan een klant.

Je zou verwachten dat iedereen dat even doet.
en @Marleen Ik moet bekennen dat ik er bij de laatste huurauto ook niet aan had gedacht (voordeel was wel dat ik diezelfde auto maanden ervoor toevallig ook had dus die koppelde direct via Bluetooth ;-) . Meestal heb je het bij inleveren van de auto redelijk druk met je eigen spulletjes bij elkaar rapen en dan is het deleten van het BT linkje + gegevens iets waar ik in ieder geval meestal niet aan denk.

Terug
Bovenaan