Hoe kun je de autostoel het beste instellen?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Een belangrijk onderdeel voor het comfort dat je in de auto ervaart is de autostoel. Zeker op langere ritten (en bij sommige auto's ook al op korte ritten) kun je last van bijvoorbeeld je rug krijgen als je op een slechte stoel zit of je de autostoel niet goed hebt ingesteld. Aangezien het vandaag de dag van de wervelkolom is, zet ik graag enkele tips op een rijtje zodat je de stoel op de beste manier kunt instellen.
  • Zet de stoel voldoende hoog om een goed uitzicht te hebben op de weg. Houd wel voldoende (de ruimte voor een vuist) tussen je hoofd en het dak.
  • Stel de stoel zodanig in dat de bovenbenen ongeveer horizontaal zijn. Tussen de voorzijde van de stoel en de knieholtes kun je het beste ook een vuist ruimte houden, dat bevordert de bloedcirculatie.
  • De stoel moet zo ver naar voren staan, dat de benen licht gebogen zijn om de pedalen te bereiken.
  • De rugleuning van de stoel moet zodanig staan dat je de pols net echter het stuur hebt als je de (gestrekte) arm op het stuur legt.
  • De stuurhoogte kun je meestal ook instellen. Houd je handen op de 'kwart voor drie' stand rusten, meestal heb je daarvoor op het stuur een markering of je rust dan op een spaak van het stuur. De ellebogen mogen licht gebogen zijn en je handen iets onder de hoogte van de schouders.
  • Stel de rugleuning en eventuele lendensteun zodanig in, dat je hele rug ondersteund is. Meestal staat de rugleuning dan lichtjes achterover.
  • De hoofdsteun is belangrijk om een klap van je hoofd te voorkomen als je een aanrijding krijgt. De bovenkant van de hoofdsteun moet met de bovenkant van je hoofd lijnen en de achterkant van je hoofd licht raken als je ontspannen zit.
Daarnaast is de kwaliteit van de stoel ook van groot belang. Ik had aan het einde van de jaren '90 een Fiat Cinquecento Sporting met stevige stoelen, en een Peugeot 406 (van de toenmalige werkgever) die aanzienlijk zachtere exemplaren had. Ik merkte al na een half uur, drie kwartier rijden dat ik in de Peugeotstoelen een gevoelige onderrug begon te krijgen. In de Cinquecento heb ik daar nooit last van gehad, ook niet tijdens de reizen naar Londen (in een avond vanuit het zuiden van het land).
Bij veel (Duitse) merken kun je ook kiezen voor AGR-gecertificeerde stoelen. AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) is een onafhankelijke Duitse vereniging, die onderzoek naar het voorkomen van rugpijn stimuleert. Daarbij is goed instellen een belangrijke factor. Maar de gecertificeerde stoelen kenmerken zich ook door onder meer stevig schuim en een ingewikkelde onderbouw voor de zitting. De rugleuning heeft een robuuste, wervelkolomvriendelijke structuur die, samen met ergonomische vulling, het bovenlichaam optimale ondersteuning biedt.
Wat zijn jouw ervaringen bij het instellen van een autostoel? Waar let je zelf op bij het kiezen van een auto(stoel)? Zijn dan de stoelen mede bepalend? Heb je wel eens een maatwerkstoel ingebouwd gehad? Heb je andere ervaringen of tips?

In het begin lette ik er niet op, maar sinds ik AGR heb (Focus), wil ik niet meer terug. Ik weet dat het per merk verschilt, maar ik zweer nu bij goed instelbare stoelen. Voor korte ritten minder belangrijk, maar voor vakanties naar het buitenland bijvoorbeeld is het echt wel prettig. Onze ZOE heeft vrij eenvoudige, maar stevige stoelen en daarin zit je heel rechtop. Dat zit best prettig, hoe dat op lange stukken is weet ik niet. Gaan we de auto ook niet voor gebruiken, dus bij die auto heb ik daar niet naar gekeken. Zitten prima, dat was voldoende.
Enige nadeel is dat het stuur alleen in hoogte verstelbaar is. Daardoor is deze net wat ver weg en dat stuurt wat anders, maar dat is te overzien. Verder naar voren zitten is geen optie, want dan zit ik niet lekker ten opzichte van de pedalen. En dat vind ik toch belangrijker!
Enige nadeel van AGR en veel instellingen is dat je lang bezig bent met de ideale positie of in ieder geval ik.

Het veranderd met de jaren. Ik heb altijd gereden met de leuning vrij ver naar achteren. Tot ik een multivocale bril ging dragen. Autorijden terwijl je door het leesgedeelte kijkt gaat niet zo goed. Daarom zit ik nu meer rechtop.

Ik zit ietsje dieper dan normaal, maar wel rechtop. Goed naar voren en stuur behoorlijk naar mij toe getrokken.

Het bovengedeelte van de stoel iets gebogen zodat m’n bovenrug ook voldoende steun heeft.

Lastigste vind ik m’n bovenbenen. Ik vind een ‘kuip’ wel fijn zitten, maar krijg dan snel last van onvoldoende bloed circulatie.

Rugleuning zo ver naar achteren dat ik net mijn rechterhand op het stuur kan leggen.
En ook zo schuin mogelijk natuurlijk. En de bijrijderstoel zo instellen dat je je rechterarm bovenop de rugleuning van de bijrijdersstoel kunt leggen.

Houd je handen op de 'kwart voor drie' stand rusten, meestal heb je daarvoor op het stuur een markering of je rust dan op een spaak van het stuur. De ellebogen mogen licht gebogen zijn en je handen iets onder de hoogte van de schouders.

Tien voor Twee lijkt me hier realistischer. Of is er echt een groep die zo het stuur vasthoudt?

Via mijn werk krijg ik digitale eDriver trainingen. Het instellen van de stoel was aflevering 1, hebben jullie die toevallig ook net gehad? ;)

De vraag over de positie van de handen had ik ook fout. Het moet inderdaad tegenwoordig 'kwart voor drie' zijn in verband met de airbag.
Wat mij het meest verbaasde: de stoel op zo'n hoogte zetten dat je ogen op dezelfde hoogte zitten als de onderkant van de binnenspiegel. Ik zit altijd een stuk lager...

Overigens vind ik een autostoel erg belangrijk. Bij de Fiat Punto Evo vond ik de stoelen echt niet fijn. Ik heb een holle rug en dat past niet bij die stoelen. Bij de Focus mk3 zat ik echt een stuk beter. Wel heb ik de voorkant van de stoel een paar millimeter hoger gemonteerd, dat maakte een wereld van verschil. Nu heb ik de ergonomische stoelen in mijn Golf. Dat zit echt uitstekend. Voornamelijk omdat je 'm precies goed kan instellen (uitschuifbaar zitvlak, goede lendesteun, kantelbaar zitvlak).
Ik kijk wel eens met een schuin oog naar een Model 3 maar de matige stoelen houdt mij tegen. Zo word ik ook steeds kritischer bij elke nieuwe auto natuurlijk.

En ook zo schuin mogelijk natuurlijk. En de bijrijderstoel zo instellen dat je je rechterarm bovenop de rugleuning van de bijrijdersstoel kunt leggen.
Naarmate de leeftijd vordert gaat de leuning (die wel) steeds rechter staan. Je eindigt met je neus op het stuur ongeveer.

Handen op kwart voor drie? Dan moet je rechterhand net iets hoger :p
Ik rijd heel vaak met één hand aan het stuur, ergens onderaan. Durf zo even niet te zeggen welke, maar rechts zal op 25 minuten zitten en links dan op 35 minuten. Voorkeur is rechts, dus die denk ik vaker. Maar op lange ritten wissel ik ook af.
Ook sturen doe ik met één hand. Wanneer het stormt in combinatie met drukte zal ik sneller met twee handen aan het stuur.

Tien voor Twee lijkt me hier realistischer. Of is er echt een groep die zo het stuur vasthoudt?
10 voor 2 is de oude school, schijnt wat ingehaald te zijn door o.a. de airbags die je handen mogelijk in je gezicht duwen.

Voor lange mensen: letop dat de spiegel niet teveel in je blikveld zit. In sommige auto's zit ik prima maar kijk over de binnenspiegel heen. (dat is eigenlijk nog fijner als er tegenaan).

Rugpijn: In de wereld van joggen, fietsen, rennen en wandelen voor gezondheid wordt een stel sterke rugspieren nog wel eens over het hoofd gezien, ik kan het een ieder echt aanraden hier op te letten (bewust goed recht zitten, op kantoor en thuis ook niet altijd in die leuning hangen en krachttraining).

10 voor 2 is de oude school, schijnt wat ingehaald te zijn door o.a. de airbags die je handen mogelijk in je gezicht duwen.
Mwah, ook dat is achterhaald. Airbags doen dat niet (meer). Ze komen er vrij gericht uit.

Daarnaast wordt het in sportievere auto's vaak zelfs 'aangemoedigd'. Kijk maar naar deze handsteunen:
cosySec

Terug
Bovenaan