Hoe lang reken je voor een proefrit van je auto voordat je 'm koopt?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Bij gebruikersreviews kom ik vaker tegen dat mensen (ook bij nieuwe auto's) tegen zaken aanlopen waarbij je écht denkt: "Als je een (goede) proefrit had gemaakt, dan had je dat wel gemerkt". Dan denk ik bijvoorbeeld aan comfort/stoelen, de agressiviteit van de meldingen van hulpsystemen die niet bevallen. En bij een gebruikte auto klachten over geluid, rammeltjes of weggedrag.
Wij hebben voor proefritten altijd een aantal 'gradaties'. We rijden meestal nieuwe auto's. En dan maken we een proefrit van zeker een uur, waarbij we alle soorten wegen (nou ja, echte landweggetjes meestal niet) proberen. We zijn een keer van type auto gewisseld (van Mercedes-Benz SLK naar Lexus NX 300h, dat is dus wel een heel andere soort). Daarvoor hadden we de auto van zaterdagmiddag tot maandagochtend. Die hebben we uiteraard wel uitgebreid aan de tand gevoeld. De gebruikte auto's die we hadden kregen ook een ronde van pakweg een uur met verschillende wegen voor de proefrit. Het helpt daarbij ook als je de buurt een beetje kent zodat je weet dat je de variatie er goed in kan brengen.
Zeker met de online aanbiedingen, configuratiemogelijkheden en auto's die je (zeker als het om nieuwe modellen gaat of een auto die je importeert of laat importeren) gemakkelijker bestelt zonder er goed kennis mee te maken heb ik de indruk dat de proefrit vaak wordt overgeslagen.
Hoe plannen jullie proefritten? Zouden jullie een auto van een nieuw model blind (zonder proefrit) kopen? Ben je er gemakkelijk in om een proefrit van (meer dan) een dag te vragen als je dat zou willen?

Proefrit is bij mij altijd vrij kort, dan weet ik het wel. Tweedehands al diverse gekocht zonder proefrit (een tweedehands met problemen is goedkoper en je weet waarom die is ingeruild maar dan is een proefrit soms onmogelijk). De laatste nieuwe had ik een proefrir van msschien 10 km. Voor mij is dat genoeg om te weten hoe hij zit, rijdt en aan de verwachting te voldoen.

Van de andere kant doe ik wel eerst goed mijn huiswerk, lees reviews, lees wat de gangbare problemen zijn, wat de uitrusting is.

Proefritten zijn in Amerika vrij beperkt. Gelukkig heb ik vaak geen lange proefrit nodig omdat we vaak al weten wat we willen en weten hoe het rijdt.

Overigens heb ik in Nederland wel eens een 7 jaar oude 1998 BMW 318i gekocht zónder proefrit.

Meestal ergens tussen de 30 min t/m 1.5 uur. De Mercedes mocht ik wat langer meenemen, maar als je dan binnen de bebouwde kom, landelijk en op de snelweg kunt rijden dan weet je het wel vrij snel. Irritaties zullen wel vrij snel naar boven komen lijkt me en je kunt toch niet alle opties uitproberen tijdens de proefrit.

Half uurtje, dan weet ik het wel. paar verschillende wegen rijden, wat drempels pakken en weer terug.
Stoelen kunnen na een paar uur wel gaan irriteren, maar zelf nog niet meegemaakt.

Vaak inderdaad vrij kort; max een halfuur tot een uurtje.

Ik heb alleen nog maar tweedehands auto's gekocht en daarbij is de lijfspreuk 'buy the seller' een belangrijke. Als je een auto te koop zet met 6 foto's en een half bakken tekstje, dan ben je me kwijt. Ik probeer bij een type auto ook niet aan de onderkant van de markt te gaan zitten, dan heb je natuurlijk de meeste risico's.

Ik koop ook wel regelmatig de eerste die ik in het echt zie. Ik ben niet iemand die eerste 6 verschillende auto's van hetzelfde type moet rijden om er daarna eentje uit te zoeken. Als ie goed is, is ie goed.

Nu koop ik graag oude lijken, dus daar zijn alle problemen al een keer getackeld door iemand anders. Dus met een beetje huiswerk, kun je in dat halfuurtje ook precies zien wat al wel en niet gedaan is. En ik ga natuurlijk nooit kijken bij

De enige frikandel die ik ooit kocht was mijn 350SE, maar na veel werk en geld en wijze lessen, heb ik die na 15 jaar nog steeds. Dus zo erg was dat niet.

Ik heb auto's gekocht zonder proefrit. Anderen heb ik een kwartiertje mee gereden. Bij veel nieuwe auto's (die ik via mijn werk wel eens mee had) viel me op dat ik me her eerste half uur dood ergerde, en pas bij de volgende rit de auto ging waarderen of niet. Aan de andere kant: ook aan zo'n auto wen je gewoon weer.

Ook ongeveer een half uur. binnen die tijd op verschillende wegen is de zit wel redelijk in te schatten en eventuele trillingen of geluidjes heb je dan ook wel gemerkt.

Eigenlijk vooral ongezien gekocht om eerlijk te zijn, de Volvo V60 (lease) was nog niet eens beschikbaar toen ik hem bestelde. Verder 4 Mazda’s tweedehands ongezien gekocht waarvan de 2 huidige via Whatsapp :ROFLMAO: , gewoon bij een supergoede garage klant zijn. Kopen selectief in, denken mee met klanten in termen van oplossingen ipv problemen, outstanding naverkoop service.
Vooraf inlezen op deze site (gebruikerreviews) en bij de collega’s zegt me meer dan een ritje van 30 minuten.

Ik koop meestal nieuwe auto's en dan is een proefritje van een half uur meestal voldoende. Wel verdiep ik mij altijd vooraf goed in rijtesten en vooral gebruikersreviews en eventuele forums. Tot nu toe altijd goed gegaan, zie geen aanleiding voor langere proefritten.

Allerlei auto's gehad: Japans, Frans, Duits.
Sedans, hatchbacks en stationwagons.
Benzine, diesel, LPG.
Nieuw & gebruikt.
Altijd zelf gekocht dus geen lease.
Gekocht van privaat (familie), dealers, leasemaatschappijen & autoveiling (BVA).
Tweedehands vrijwel altijd o.b.v. zo meenemen, en daar, zonder proefrit, nooit problemen of teleurstellingen mee gehad. Kwestie van gezond verstand, en weten wat je koopt en van wie.
Als ik een auto koop bij een leasemaatschappij, met geprinte onderhoudsgeschiedenis, en dat is echt een ouwelullenauto (Peugeot 406 Break Familiale), met de radio nog op een klassieke zender dan is ie waarschijnlijk niet afgeragd (i.t.t. b.v. een VW Golf). Als ie dan ook 1 jaar jonger is dan bij een algemene garage, van een veel duurdere uitvoering, en hij is €5.000 goedkoper; dan durf ik dat risico zonder proefrit wel aan. Zelfs bij €5.000 aan onkosten binnen een half jaar (wat toen de BOVAG-garantie termijn was) zou het nog een goede deal zijn geweest; en de totale reparatiekosten in de 180.000 km die ik er nog mee gereden heb: €0,00.
Bij de BVA een grijskenteken gekocht toen dat net voor particulieren afgeschaft was, van een verzekeraar na diefstal. Veiling dus geen proefrit, maar incl. benodigde reparatie (diefstal-schade) fl. 19.000 (9 maanden oud, nieuwprijs fl. 35.000). Perfecte auto :)
In totaal van alle 18 auto's 2x een proefrit gemaakt. De 1e keer was dat bij een Peugeot-dealer die een Mazda verkocht, zou ANWB-gekeurd zijn (had je toen nog). Proefrit met een zeer deskundige monteur; en dat was de enige keer dat ik opgelicht ben. Gelukkig ontdekt binnen de (toen nog slechts 3 maanden) BOVAG-garantietermijn dus ze kwamen er niet mee weg.
De 2e keer had ik van een familielid/monteur al de hele geschiedenis van de auto gehoord (hij kende de 1e eigenaar en de verkopende garage waar ie vroeger zelf gewerkt had), en ik wist dus dat het een hele goede auto was, en dat ik 'm zonder garantie mocht meenemen voor de inkoopprijs. Welnu, liever een goede auto zonder dan een slechte auto met garantie dus die proefrit was een formaliteit (was meer omdat de verkoper moeite wilde doen om te laten zien hoe goed de auto was... :) ), hij reed 100% gelijk aan een ander model van dat merk dat ik daarvoor nieuw gekocht had. Verkooppraatje duurde dan ook slechts 10 seconden want toen lag mijn envelop met de gevraagde fl. 14.000 al op tafel :). Was denk ik de beste auto die ik ooitgehad heb.
Kortom: gezond verstand, weten wat je koopt, rekensommetjes maken (prijs t.o.v. risico); en vooral redelijk zijn in je verwachtingen, niet super kritisch zijn maar gewoon redelijk. Je kan wel op alle slakken zout leggen maar dan moet je gewoon een nieuwe auto kopen, en met proefrit. Als je redelijk bent en nadenkt dan weet je wel ongeveer wat je kan verwachten.

Ik denk dat er een behoorlijk verschil is tussen een 'keuring' (schokbrekers, rammels, motor) en 'proef' (zit het lekker, genoeg vermogen, kwalteit, ruimte). De eerste kan je natuurlijk urenlang voor uittrekken en dan mis je misschien nog problemen bij de koude start, defecte verlichting/elektra, lekkages en andere verborgen gebreken.

Die keuring buiten beschouwing gelaten: Half uurtje. Stukje hard, zacht, drempels, paar bochten en klaar. Ruimte, zitpositie en bediening kan je vaak al in de showroom redelijk helder krijgen.

Verder staat Lexus er bekend om dat ze de wagens makkelijk een weekend meegeven. Bij een vlotte BMW doen ze daar moeilijker over. Beide type auto's zorgen overigens ook niet echt voor verrassingen, net als bijvoorbeeld bij VW, Volvo en Audi. Iets dat ik bij een heel nieuw model Tesla, Renault of Kia wat beter zou onderzoeken.

Ik heb ook een rits auto's lang gereden uit de 'reserve pool'. Ik ben eigenlijk nooit een auto tegengekomen waarmee ik echt met vreselijke tegenzin naar Zuid-Europa zou rijden. Natuurlijk is een Smart dan wat pittiger als een 5-serie maar dat kan ook niet echt een verrassing zijn. Voor de 99% ritjes die korter zijn dan een uur is het eigenlijk allemaal niet zo spannend.

Bij al m’n auto’s tot nu toe 1 min :). Gevoel was gelijk ja / nee. Maar zo ga ik ook sowieso een beetje door het leven.

Ik heb m’n research al gedaan dus het komt ook echt neer op gevoel.

Hoe lang mag een proefrit duren?​

Neem voor een proefrit echt de tijd. Trek er gerust een uurtje voor uit, dat is absoluut niet erg of vreemd. Pak daarbij ook zeker een stuk snelweg mee. Bekijk de occasion verder aandachtig en controleer alle functies op hun werking. Zo kun je een goed oordeel over de auto vellen. Het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt.

Ik las in een review ook een keer dat iemand eerst hetzelfde model auto had gehuurd voor enkele dagen! Het ging om een Jaguar I-Pace, dus ook in de praktijk meemaken of het elektrisch rijden en laden goed beviel!

Ik las in een review ook een keer dat iemand eerst hetzelfde model auto had gehuurd voor enkele dagen! Het ging om een Jaguar I-Pace, dus ook in de praktijk meemaken of het elektrisch rijden en laden goed beviel!
Toen ik in mijn studententijd als hiker werkte, introduceerde Mercedes de EQA. Omdat elektrisch rijden toen nog een stuk onbekender was dan nu, gaf Mercedes hun (potentiële) klanten de mogelijkheid om de EQA voor meerdere dagen proef te rijden. Het idee was dan dat de EQA bij een klant werd afgeleverd en de hiker een uitleg gaf, waarna 2 á 3 dagen later de auto weer werd opgehaald (waarbij resterende vragen gesteld konden worden). Dit vond ik een leuke manier om je klanten met een echt nieuw product kennis te laten maken.

Mercedes-Benz Nederland had het bedrijf waar ik voor werkte gekozen als partner voor deze constructie. Als je dit wilde doen moest je een selectieproces doorlopen, waarna we ook een (online) training van Mercedes kregen over de auto en het concept van Mercedes me Charge. Het Mercedes-jasje en bijbehorende mondkapje (ja, het was die tijd en ja, ook dat ding zit onder de sterren) heb ik nog wel ergens liggen.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Met die huidige brandstofprijzen neem ik een half uurtje voor een proefrit met een auto, dat is voor mij wel voldoende om de wekelijkse boodschappen in huis te kunnen krijgen.

Ik vind de proefrit maar het halve werk, ik begin altijd eerst met uitzoeken of de betreffende auto wel echt bij mij aansluit. Dus: vele binnen en buitenlandse reviews lezen en tegenwoordig kun je ook heel veel op youtube vinden over vele auto's (van pov testdrives door alle soorten wegen tot diepte reviews waarbij zelfs de bekerhouders nog worden getest).
Meestal ben ik met de proefrit binnen 15 minuten klaar, even doorlopen of alles werkt en alle opties erop zitten zoals geadverteerd, kijken of ie rijdt zoals ie hoort te rijden (met de radio uit zodat je alles het beste hoort). Bij wat oudere auto's ook nog even goed controleren of de boekjes etc. erbij zitten (wil nog wel eens anders problemen geven met inruil, vooral bij een import wagentje) en dan vind ik het wel prima.

Over het algemeen heb ik mijn zinnen gezet op een auto en is een proefrit niet meer dan een check dat het ding enigszins functioneert. Ik koop onderin de markt dus het verlies als het toch niet bevalt is te overzien.

Terug
Bovenaan