Hoe onthoud je waar je auto in een parkeergarage staat?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Naar aanleiding van een LinkedIn post... iemand die in een parkeergarage de auto kwijt was. Bleek uiteindelijk op niveau -1 in plaats van -2 te staan. Maar ik kan me zelf nog een keer herinneren dat ik in de Mahler parking (Amsterdam Zuidoost) best even heb gezocht naar de plek van onze auto. Ja, een kleurtje anders dan wit - grijs - zwart helpt wel maar als je op de verkeerde plek (of etage) begint te zoeken? O ja, ik begin meestal al om zo ver mogelijk naar boven of beneden te rijden. Dan heb je meestal sneller een plek gevonden dan dat je rondjes rijdt op een verdieping waar sowieso al weinig/geen plaats is.
Op P3 van Schiphol (áls ik er een keer parkeer) maak ik meestal een foto van de locatie met een bordje, dan heb ik het zeker goed (immers: als je tijdens de vakantie een huurauto hebt en je koppelt daar de bluetooth, ben je meestal je locatie ook kwijt).
Hoe doen jullie het, een plek vinden in een (grote) parkeergarage én die onthouden?

Tja, gewoon onthouden. Verdieping en waar hij ongeveer staat ten opzichte van de uitgang,
Soms is het dan even zoeken als je door een andere ingang weer naar binnen gaat, maar in het ergste geval loop ik dan een rondje.

Bij groot en onbekend foto van deknummer/laanmaken en evt notitie welk gebouw.

Op de Hannover Messe staan die betonblokken los van elkaar, dus als je daar de verkeerder inwandeld ben je redelijk aan de beurt. Proefondervindelijk bewezen niet grappig met tassen vol bij je.

Ik heb het op straat gehad in het buitenland. Dit was nog voor de mobieltjes met camera. "Bij de grote witte toren aan de zuidkant de straat in" Daarna anderhalf uur lopen zoeken naar dat straatje. Een hoge witte toren kan immers heel wat straatjes bestrijken.

Ik maak zelf nu een foto of, liever nog, beschrijf het met twee woorden in een whatsapp chat met mezelf. Dit is een general off-topic lifehack. Mijn gedacht is dat wanneer ik elk parkeerplekje/prijsje/modelnr/kenteken fotografeer dan kost dat redelijk veel (cloud)opslag of weer tijd om het op te ruimen, het is niet altijd goed doorzoekbaar en kost je eigenlijk ook dataverkeer (je kan immers je telefoon verliezen). Ik heb een laptop en smartwatch die een kopietje hebben van de chats.

Ik bedenk me nu dat je met een smartwatch of telefoon ook redelijk makkelijk een training kan starten die ook de locatie opslaat.

Als ik de auto op het vliegveld parkeer, of eventueel een beurs waar ik langer ben dan maak ik altijd een foto van de parkeerplaats (meestal hebben ze namelijk de vedieping en parkeerplaats nummers op de grond geschreven/gespoten), maar ik meestal onthoud ik het ook wel gewoon.

Op straat, kun je hem meestal toch wel terug vinden met de app, zon beetje elke moderne auto heeft wel een app.

Ha, het is zeker een ding! Heb eens een halfuur naar mijn auto lopen zoeken in een parkeergarage in Arnhem. Ik dacht dat ik gek werd en heb me de t....g gelopen. Zweette me dood. Sindsdien maak ik altijd een foto. En dan is het soms nóg lastig, maar dan kun je wel gericht vragen aan anderen.

In een parkeergarage lukt het mij nog meestal wel redelijk maar bij die enorme voetbalvelden van parkeerterreinen zoals de Efteling maak ik toch even een foto van mijn "ingang" aan het einde van de dag weet ik het niet meer of ik nou bij de Grote Boze Wolf stond of dat het toch Rood Kapje was.

Dit heb ik nog nooit als een probleem gezien, wellicht komt dat nog als ik ouder word :p Ik loop er altijd zo weer heen.
Het is ook niet iets dat je een paar keer per jaar gebeurt. Meer een perfect storm tussen vreemde bestemmingen, niet opletten, onduidelijke ingangen en borden en andere dingen aan je hoofd. Ik heb het na mijn 30ste ook nooit meer gehad.

Je kunt ook gewoon je locatie opslaan in Google Maps of je parkeerplek markeren. Handig vooral als het een open parkeerplaats is of als er gewoon bereik is. U kunt deze website ook gebruiken om meer interessante aanbiedingen te vinden die u zeker zullen aanspreken en van pas zullen komen.

Laatst bewerkt:
Gewoon onthouden op welke verdieping en waar de auto staat, kon de auto altijd heel eenvoudig terug vinden.

En anders kan ik gewoon op de Renault app zien waar de auto staat.
Of met de afstandsbediening het dimlicht, en de binnen verlichting op afstand aan zetten.

Met de app kan handig zijn, maar die geeft meestal alleen de plaats aan en niet of dat op de 1e of de 8e verdieping is.

Zelf onthoud ik het eigenlijk 'gewoon' altijd. Maar ik parkeer ook eigenlijk standaard het liefst op een makkelijke plek.
Dus bij het trappenhuis, of ergens in een hoek, of bij de uitgang, dat maakt eea makkelijker. Ik heb (soms op het autistische af) iets met vaste plekken, cijfers en reeksen dus kan het goed onthouden en vind eigenlijk alles wat ik zelf ooit ergens neer heb gelegd zonder moeite terug.

Mijn vriendin daarentegen....
Die is zelfs weleens de hele auto vergeten die ze van me had geleend. Kwam ze op het station aan hier in de stad, belde ze me op: "kun je me ff komen halen? Ik ben mn fiets kwijt, volgens mij is die gejat!"
Antwoord: "je fiets staat hier in de schuur, je had de auto mee..."
"... oh ... ja ... shit ... nou dan ga ik weer terug naar eindhoven met de trein om die weer op te halen..."

Tot 5 jaar geleden foto van de parkeergarage/plaats of straatnaambord.

Tegenwoordig kijk ik in de app van mijn auto en je kan dan ook kiezen om er naar toe genavigeerd te worden.

Laatst bewerkt:
Ooit eens de auto kwijtgeraakt op lang parkeren Schiphol....mijn vrouw zei nog "moeten we niet even noteren waar hij staat". Nee zei ik stronteigenwijs. Dat heb ik geweten. Sindsdien ben ik er wat voorzichtiger mee.

Over het algemeen heb ik er niet zoveel problemen mee, behalve die keer in de parkeergarage toen ik een leenauto van de garage mee had. Eventjes niet goed opgelet welk merk en type auto dat was en auto had de veel voorkomende muisgrijze kleur.

Foto maken van locatie met auto, liefst met een straatnaam en of een naam van de parkeergarage. Een herkenbare kleur auto helpt natuurlijk ook.

Ik onthoud altijd welk parkeerdek ik sta en weet altijd wel ongeveer waar ik hem heb neergezet.
Het is mij tot nu toe nog maar een keer overkomen dat ik hem echt "kwijt" was. Mijn moeder was opgenomen in het ziekenhuis en ik heb gewoon op de automatische piloot mijn auto in de parkeergarage gezet zonder te kijken welke verdieping het was. Het was de tweede en ik was begonnen van boven naar beneden. :ROFLMAO:

Onlangs bij en evenement waarbij er een parkeerterrein op een groot open veld was geïmproviseerd mijn auto prima terug kunnen vinden via de Tesla app. Gewoon richting het puntje lopen en opeens stond ik bij mijn auto. Zonder die app was het stuk lastiger geworden want na mij was het veld verder opgevuld met honderden andere auto's zodat je totaal geen referentie meer had.

In onbekende parkeergarage maak ik altijd een foto van het parkeervaknummer.

Op straat; stuur ik mezelf of mijn vrouw (als we samen zijn) m'n locatie direct met/na parkeren. Zo kun je dan ook direct navigeren naar die exacte plek.

In een garage maak ik vaak een foto met de etage en een herkenningspunt erop.

Als mijn eigen geheugen niet werkt: Op maaiveldniveau kan ik 'm altijd terugvinden via de Ford-app, die werkt zeer nauwkeurig. Google maps slaat mijn parkeerplaats trouwens ook standaard op. In grote parkeergarages maak ik vaak even een foto van (de aanduiding van) de plek en/of verdieping. Zeker als ik in een grote onoverzichtelijke en voor mij onbekende garage ben en/of er meerdere dagen geparkeerd sta.

De Van Heek-garage in Enschede is ook niet bijster overzichtelijk bijvoorbeeld, veel hoekjes waar je auto kan staan en dat verdeeld over twee lagen. En bovendien veel ingangen, sommige als duidelijke hokjes boven de grond en sommige 'verstopt' in de gevel van winkelcomplexen en het ziekenhuis. Nu kom ik daar wel vaker dus dan weet je de weg wel. Maar als incidentele bezoeker kan ik me voorstellen dat je daar je auto even kwijt bent.

Overigens zie je ook wel eens garages waar de beheerder z'n best doet om je wat te helpen. Bijvoorbeeld door verdiepingen/zones eigen kleuren te geven. Of zelfs een eigen naam/thema, in Oostende wel eens in een garage gestaan waar elke laag gekoppeld was aan een eigen naam met bijbehorende afbeelding. Op het eerste oog tenenkrommend kinderachtig. Maar het werkt wel :p

Terug
Bovenaan