Hoe vaak onderhoud bij 3.000 km per jaar?

bucks

Net ingestapt
Met mijn 4401 xDrive cabrio rijd ik niet meer dan pakweg 3.000 kilometer per jaar. BMW adviseert om elke jaar of elke 20.000 kilometer, wat eerst komt, een inspectie te laten uitvoeren.

Tot en met volgend jaar heb ik een onderhoudsabonnement genomen, maar ik twijfel of de auto echt elk jaar een inspectie moet met de weinige kilometers die ik rijd.

Heeft iemand ervaring hiermee of een advies?

Moet elk voor zich weten en ook in functie van inruilen / verkopen.
Mijn MX-5 doet niet eens zoveel kms en met het pokkeweer van vorig jaar met moeite 1.000 km, ik rijd niet graag dicht.
Ik geef deze MX-5 (4 jaar) en mijn vorige die ik 6 jaar had, om de 2 jaar een onderhoud. Het ding rijdt weinig kms maar doet eigenlijk zelden / nooit korte ritjes. Leuk om te hebben maar eigenlijk te weinig tijd om mee te rijden.
Een 440i zit in een gans ander prijssegment, die zou ik jaarlijks een stempeltje laten halen voor de inruilwaarde.

Bij mijn cabrio en camper doe ik om het jaar een beurt. Bij de leasewagen hoeft dat ook pas na 15.000 km en dat is ook om het jaar. Als het bij een nieuwe zo gaat lijkt mij het voor een oudere auto ook geen probleem.

Een beurt moet je niet verwarren met ander onderhoud, zo'n oudere auto kijk ik wel elk jaar grondig na. En waar ik laat keuren zijn ze ook nog een keer erg grondig.

Ik rij in mijn Mini 7500km per jaar en hij krijgt ieder jaar een beurtje. Nieuwe olie en oliefilter en wat nodig is.

Ligt ook hoe je de auto gebruikt. Elke dag.starten, koude motor vol een berg op, boodschappen en weer terug, motor uit. Of een keer per week een lange rit waar de motor lekker warm wordt.
Bij het eerste zou ik zeker elk jaar de olie en filter vervangen bij het tweede gewoon elke twee jaar. Maar wat kost een beurtje nou? Een garage bij ons vraagt 100-150 euro voor een oliewissel en loopt dan de belangrijkste punten even na om te kijken of er wat aan de hand is

Gewoon om de 3 jaar (bij 3000 Km per jaar). Anders is het weggegooid geld.
Haha. Je bent duidelijk n Hollander. Goedkoop, maar goedkoopst is nog beter :).
Nee, Gullwing heeft het duidelijk betere advies. Veel korte ritjes of af en toe een lange rit waarbij de motor lekker warm wordt maakt een groot verschil. Met veel korte ritjes waarbij de motor niet warm wordt heb je risico op sludge. En dat wil je zeker niet krijgen in je dure BMW. Maar uiteindelijk je eigen keuze.

Haha. Je bent duidelijk n Hollander. Goedkoop, maar goedkoopst is nog beter :).
Nee, Gullwing heeft het duidelijk betere advies. Veel korte ritjes of af en toe een lange rit waarbij de motor lekker warm wordt maakt een groot verschil. Met veel korte ritjes waarbij de motor niet warm wordt heb je risico op sludge. En dat wil je zeker niet krijgen in je dure BMW. Maar uiteindelijk je eigen keuze.
Ik ben zeker niet het type, die alles goedkoop wil. Maar wel wijs genoeg, om niet het geld nodeloos over de balk smijt.
Uiteraard vind ik het vanzelfsprekend dat je af en toe een lange rit moet maken om sludge te voorkomen en niet alleen korte ritjes (waarbij de motor nauwelijks warm wordt).
Bovendien verouderen de moderne oliën niet als er niet of weinig met de auto wordt gereden.
Maar ga lekker met 3000 Km de olie vervangen, dan is de garage ook blij met je en de koffie is (meestal) gratis.

Mild hybrid. Je hebt niet helemaal begrepen hoe een auto werkt. Dat geeft niet maar ik denk dat het beter is dat je geen technisch advies geeft.

Er zijn ook fora waar financieel advies gegeven wordt. Ik denk dat je daar beter af bent.

Terug
Bovenaan