Hoge afschrijving (elektrische) auto?

Alleen uit frustratie, omdat nog altijd de laadtarieven niet gereguleerd en aan banden gelegd zijn dood de ( Europese ) overheid. Kiezen mensen er alsnog voor om op vliegvakantie te gaan.
Geloof je het zelf?

Iemand ooit al een tankstation maandenlang buiten gebruik gezien? Nou bij (snel)laders aan de orde van de dag en je wordt geeneens voor het geleden ongemak gecompenseerd.
Bron? Feiten?

Zelfs bij Fastned komt dit voor: die hebben ook enkele locaties, met slechts een (snel)lader en uitgerekend strandde ik daar. Mocht ik noodgedwongen met 3.3kW aan een publieke laadpaal laden, die heel toevallig bij de Burger King stond.
N=1?

Er zijn veel meer laadpunten dan tankstations, dus als van beide 1% buiten gebruik is dan zijn er absoluut veel meer laadpunten buiten gebruik.

maar zoals ik al schreef, heeft dus ook Fastned locaties waar slechts een (snel)lader staat. Het interesseert al die aanbieders helemaal geen ene F, wanneer hun diensten niet werken.
Heb jij ze gesproken dan? Vast niet. Ik wel. Ben een paar keer bij de op kantoor geweest. En het boeit ze wel zeker dan alle laadpunten goed werken!
Hou je een beetje bij de feiten, je maakt jezelf echt compleet belachelijk zo.

Ik vind het allemaal wel vrij specifieke situaties die hier genoemd worden. Een kapotte laadpaal of een vakantiebestemming zonder laadmogelijkheden is niet iets waar je dagelijks last van hebt. En mocht het toch voorkomen, dan valt er echt wel omheen te werken. Gewoon naar het volgende laadstation of desnoods te auto aan een gewoon stopcontact leggen. Ik ben ook wel eens met een jerrycan benzine gaan liften omdat de auto het tankstation niet zou halen. Zijn vervelende dingen als het gebeurt maar ik vind het weinig doorslaggevend in de keuze van je aandrijflijn.

EDIT: de berichten waar ik op reageerde lijken verdwenen te zijn in de aether :(

Ik heb op vakantie in Noorwegen ook wel wat gezeur gehad met laadpalen, maar dat hoort een beetje bij een vrij nieuw 'product'. In Frankrijk wordt het bijvoorbeeld met de dag beter en in Nederland, Duitsland en Oostenrijk hoef je je al niet meer voor te bereiden op een lange rit met een EV.

• Leuk
Waarderingen: 944
Het lijkt erop dat tesla model 3 prijzen nu een gestabiliseerd zijn. De occasions met sepp subsidie zijn €2000 euro of iets meer goedkoper geworden.
Vooral de occasions met lage actieradius zijn denk ik harder gedaald.
Hyundai Ioniq is denk ik de enige uitzondering, die was nauwelijks verder gedaald beneden €11000

Het lijkt erop dat tesla model 3 prijzen nu een gestabiliseerd zijn. De occasions met sepp subsidie zijn €2000 euro of iets meer goedkoper geworden.
Vooral de occasions met lage actieradius zijn denk ik harder gedaald.
Hyundai Ioniq is denk ik de enige uitzondering, die was nauwelijks verder gedaald beneden €11000
Dat was mij ook al opgevallen. Het lijkt dat met name Tesla na een behoorlijke daling nu weer iets prijsvaster is geworden. Zou er nog rek zitten bij Tesla voor meer prijsdalingen, mochten mensen toch andere auto's gaan kopen ivm sterk toegenomen concurrentie en discussie over Elon Musk (even voor de zekerheid, ik weet niet of dit zo is en wil ook geen politieke discussie starten of dit (on)terecht is, maar stel dat minder mensen voor Tesla gaan, zou er nog marge zijn voor een nieuwe prijsdaling?).

Van de Ioniq vind het erg jammer dat die niet wat meer gedaald is post-sepp, want daar zat ik ook nog naar te kijken.

Ik heb op vakantie in Noorwegen ook wel wat gezeur gehad met laadpalen, maar dat hoort een beetje bij een vrij nieuw 'product'. In Frankrijk wordt het bijvoorbeeld met de dag beter en in Nederland, Duitsland en Oostenrijk hoef je je al niet meer voor te bereiden op een lange rit met een EV.
Je zou dat toch niet verwachten in Noorwegen, waar ze voorlopen met EV's.

Idd. Maar bij de eerste werkte de Elton app niet, in de auto stonden ook niet alle laadpleinen in de navigatie en bij de tweede stap hadden de laadpunten gekke storingen waardoor ze niks deden. Aan laadpasjes doen ze niet, alles gaat met een app. Leuk… als het werkt :)
En de laadsnelheid van de Xpeng P7 (een heel vroeg exemplaar) viel me ook wat tegen.

Even een meer algemene opmerking. Ik heb de MY AWD LR uit 2021. Een superfijne auto en oprecht beter dan mijn eerdere Cayenne. Maarhoewel ik de MY als auto concept echt goed vind, zo slecht is Tesla als opportunistisch bedrijf. Enige tijd na mijn aankoop ging de prijs ineens 10-15K omlaag - bye bye inruilwaarde. En toen ik in mijn huidige MY wilde inruilen met de aangeboden 4K extra premie, werd die 4K stiekem van de inruilwaare afgetrokken (de zogeheten sigaar uit eigen doos). MY is echt OK, Tesla zelf is echter een vorm van ernstige moderne oplichterij en als je inruilwaarde relevant vindt, moet je een andere EV kopen. Wel jammer, toch?

Dat is allemaal leuk en aardig op papier, maar ik geloof er namelijk niks van dat er mensen zijn die daadwerkelijk die 300,- per maand opzij zetten voor de "afschrijving van de auto", dat geld wordt gewoon uitgegeven aan andere zaken.

Als je het geld hebt en je de auto kunt betalen, dan is de afschrijving dus geen enkel probleem. Cash out is 100% bij aankoop.

“Worrying does not take away tomorrow's troubles. It takes away today's peace.”

Dat doe ik. Al sinds ik een auto heb. Is bedrijfseconomisch standard practice. Waarom in je privé administratie dan niet?

Ik heb een 4 jaar oude EV gekocht met 40k op de klok. Zou er zeker niet 1 durven te kopen die buiten de 8j/160k km garantie loopt. Ja de afschrijving is hoog met EV vooralsnog.

Dat doe ik. Al sinds ik een auto heb. Is bedrijfseconomisch standard practice. Waarom in je privé administratie dan niet?
Zakelijk ja, want die kun je aftrekken.

Maar als je prive een auto koopt heb je er boekhoudkundig natuurlijk weinig aan om een auto af te schrijven.
Want dat levert je niks op, alleen maar meer administratie...

Als je dan daarvoor maandelijks geld opzij zet is dat gewoon sparen, dan kun je jezelf die administratieve rompslomp besparen.

Bewust sparen per doel is imho veel effectiever. Weet precies wat ik ‘te besteden’ heb per auto en de woning.

Zakelijk ja, want die kun je aftrekken.

Maar als je prive een auto koopt heb je er boekhoudkundig natuurlijk weinig aan om een auto af te schrijven.
Want dat levert je niks op, alleen maar meer administratie...

...

Uiteindelijk gaat het over een pot geld. Als je twee topafschrijvers op de oprit hebt staan en je ruilt graag elke 4 jaar weer in dan heb je na 12 jaar met dat 3 of 6k verschil toch 18k extra uitgegeven. Voor sommige mensen is dat misschien een peuleschilletje en 'iets minder' sparen. Anderen zullen na een paar jaar al tot de conclusie komen dat er dan een vakantie geschrapt moet worden.

Je kan wel alles wegwuiven en altijd roepen 'geniet, koop met je hart, je leef maar één keer, ik ga echt geen boterhammen smeren voor de lunch, op vakantie let ik niet op de kleintjes' maar de bank houdt feilloos bij hoevaak jij dat soort uitspraken verzilvert.

En een lage afschrijving is ook zeker geen afzien, want een mooi duits/japans populair model die lekker weinig afschrijft is helemaal geen straf in vergelijking met een Model 3. Dus kan zelfs prima zeggen "Geniet, koop met je hart, neem een mooie 3-serie".

Uiteraard heeft iedereen liever een lagere afschrijving dan een hogere afschrijving maar je kunt de afschrijving niet zelf bepalen. Niemand heeft een glazen bol dus je kunt er weinig mee. Je kunt een fictief bedrag per maand nemen maar daar heb je niks aan. De daadwerkelijke afschrijving weet je pas zodra je de auto verkoopt (in de toekomst). Dat staat in principe los van een groot of klein budget.

6ct is niet realistisch. Dat kan alleen als je saldeert, alles van je zonne-opbrengst kan laden én de investering van de zonnepanelen niet meeneemt (en daarmee dus nu alleen rekent met de terugleververgoeding die je 'misloopt').
Mijn verbruik met mijn Model 3 (AWD) is over de hele gebruikshistorie van de wagen 145 Wh/km. Wanneer ik dat vermenigvuldig met de prijs van het laden (ik laad zo goed als altijd bij me thuis op, pakweg 0,35 €/kWh), kom ik uit 0.049 €/km. En dan hou ik geen rekening dat minstens 33% van mijn laadstroom uit mijn reeds afgeschreven zonnepanelen komt. Snelladen deed ik in het verleden bijna alleen bij Tesla (kostprijs 0.3 €/kWh - 0.4€/kWh)

Dat is dan ook het enige positieve dat ik over deze wagen heb te vertellen, het verbruik. Voor de rest is het gewoon een dramatisch slecht voertuig, met voorsprong de slechtste wagen die ik ooit had (heb op 125 000 km / 4.5 jaar al 6 defecten gehad, en sinds begin deze week krijg ik opnieuw meldingen dat ik niet meer kan snelladen, die switch moet dus nog eens vervangen worden).

• Leuk
Waarderingen: Vorq
er is toch wel veel algemeen bekend over afschrijving, alleen minder van EV's. Dus de oude modellen werken nu niet. Eerst schreven EV's te weinig af, nu weer heel stevig. Wat het doet in de toekomst is lastig te voorspellen. Overheidsbeleid bepaalt dat ook deels. Ik denk dat als op een gegeven moment EV's nog verder genormaliseerd zijn, en mensen beseffen hoe weinig km's ze per dag/ week rijden er een grotere vraag naar ev's komt uit de tweedehands markt. Hier op autoweek reviews zie je al best veel voorbeelden van mensen die een oude ev kopen, weten wat de beperkingen zijn en erg tevreden zijn. Vooral vanwege weinig gedoe en lage prijzen.

De forse daling van de aanschafprijzen is meer bepalend voor de totale afschrijving van nieuw naar bijvoorbeeld 5 jaar. Komt niet vaak voor dat auto's in 5 jaar, ondanks inflatie, 20% in nieuwprijs gezakt zijn.

er is toch wel veel algemeen bekend over afschrijving, alleen minder van EV's. Dus de oude modellen werken nu niet. Eerst schreven EV's te weinig af, nu weer heel stevig. Wat het doet in de toekomst is lastig te voorspellen. Overheidsbeleid bepaalt dat ook deels. Ik denk dat als op een gegeven moment EV's nog verder genormaliseerd zijn, en mensen beseffen hoe weinig km's ze per dag/ week rijden er een grotere vraag naar ev's komt uit de tweedehands markt. Hier op autoweek reviews zie je al best veel voorbeelden van mensen die een oude ev kopen, weten wat de beperkingen zijn en erg tevreden zijn. Vooral vanwege weinig gedoe en lage prijzen.
De eerste model S schreven inderdaad amper af. Er is nu op dit ogenblik echt wel een probleem met hogere afschrijvingen, iets dat ten dele veroorzaakt wordt door het beleid in bepaalde landen maar vooral de daling van de kosten van de accu's, waardoor de wagens in the end ook in nieuwprijs zakken.

Ik denk dat de markt zich op korte termijn wel gaat ontwikkelen, eigenlijk kan de status van een accu perfect gecontroleerd worden, waardoor het risico relatief beperkt is. Volgens mij is er één constante : om een niet al te hoge afschrijving te hebben moet je wel de wagens hebben met de grootste accu. Neem bv een ID.7, het verschil tussen de Pro en de Pro S is nog geen 4k€. Ik vermoed dat mensen die een tweedehands ID.7 gaan kopen, echt wel voor de grote accu gaan kiezen, waardoor wagens met de standaard accu echt een stuk sterker gaan afschrijven.

De eerste model S schreven inderdaad amper af. Er is nu op dit ogenblik echt wel een probleem met hogere afschrijvingen, iets dat ten dele veroorzaakt wordt door het beleid in bepaalde landen maar vooral de daling van de kosten van de accu's, waardoor de wagens in the end ook in nieuwprijs zakken.

Ik denk dat de markt zich op korte termijn wel gaat ontwikkelen, eigenlijk kan de status van een accu perfect gecontroleerd worden, waardoor het risico relatief beperkt is. Volgens mij is er één constante : om een niet al te hoge afschrijving te hebben moet je wel de wagens hebben met de grootste accu. Neem bv een ID.7, het verschil tussen de Pro en de Pro S is nog geen 4k€. Ik vermoed dat mensen die een tweedehands ID.7 gaan kopen, echt wel voor de grote accu gaan kiezen, waardoor wagens met de standaard accu echt een stuk sterker gaan afschrijven.
De oude Model S exemplaren schreven de eerste paar jaar weinig af vanwege de lage bijtelling welke nog op deze auto's zat.

Dat laatste weet ik niet zo zeker. Versies van EV's met de grotere accu wegen doorgaans significant meer dan de versies met de kleinere accu, in veel gevallen wel zo'n 300-400 kg. Zolang we in Nederland motorrijtuigenbelasting betalen over gewicht, waarbij de EV korting ook nog eens komt te vervallen, is dat wel een belangrijk iets om mee te wegen. Een ander kabinet zou deze plannen overigens zomaar weer kunnen doen veranderen uiteraard.

Laatst bewerkt:
Die ID.7 met grote accu is juist minder interessant. De andere is al groot en de auto wordt zwaarder met een grotere accu.

De oude Model S exemplaren schreven de eerste paar jaar weinig af vanwege de lage bijtelling welke nog op deze auto's zat.
De oude model S hebben over heel de wereld een zeer goede restwaarde gekend, en er is maar een land met bijtelling, dus dat heeft er absoluut niets mee te maken.
Dat laatste weet ik niet zo zeker. Versies van EV's met de grotere accu wegen doorgaans significant meer dan de versies met de kleinere accu, in veel gevallen wel zo'n 300-400 kg. Zolang we in Nederland motorrijtuigenbelasting betalen over gewicht, waarbij de EV korting ook nog eens komt te vervallen, is dat wel een belangrijk iets om mee te wegen. Een ander kabinet zou deze plannen overigens zomaar weer kunnen doen veranderen uiteraard.
300 of 400 kg?
Gewoon even je huiswerk doen, het verschil is vaak 50 -100 kg. Twee voorbeelden van wagens die op mijn shortlist stonden, bij een ID.7 is het 46 kg, bij een A6 e-tron is het net 100 kg
Die ID.7 met grote accu is juist minder interessant. De andere is al groot en de auto wordt zwaarder met een grotere accu.
De wagen blijft even groot. Het verschil in gewicht is, zoals ik het hierboven heb aangegeven, 46 kg, dat is 2%. Ik verwacht dat de gemiddelde chauffeur dat niet aan het weggedrag gaat ondervinden.
De wagen laadt wel 10.% sneller aan de snellader, en dat merk je wel wanneer je eens wat verder op reis gaat.

Indien ik had gekozen voor de ID.7, was het die met de groet accu geweest, niet vanwege de range, wel vanwege de laadsnelheid.

De oude model S hebben over heel de wereld een zeer goede restwaarde gekend, en er is maar een land met bijtelling, dus dat heeft er absoluut niets mee te maken.

300 of 400 kg?
Gewoon even je huiswerk doen, het verschil is vaak 50 -100 kg. Twee voorbeelden van wagens die op mijn shortlist stonden, bij een ID.7 is het 46 kg, bij een A6 e-tron is het net 100 kg

De wagen blijft even groot. Het verschil in gewicht is, zoals ik het hierboven heb aangegeven, 46 kg, dat is 2%. Ik verwacht dat de gemiddelde chauffeur dat niet aan het weggedrag gaat ondervinden.
De wagen laadt wel 10.% sneller aan de snellader, en dat merk je wel wanneer je eens wat verder op reis gaat.

Indien ik had gekozen voor de ID.7, was het die met de groet accu geweest, niet vanwege de range, wel vanwege de laadsnelheid.
Zitten we op autoweek.nl of op autoweek.com? Verband tussen het vervallen van de gunstige bijtelling op EV's en de bijbehorende daling van de tweedehands prijzen op de Nederlandse occassionmarkt kun je zelf ook opzoeken. Idem voor de plug-in's (Foutlander) en de spaardiesels destijds. Ongetwijfeld hebben de afgelopen leasecontracten daar ook aan bijgedragen, maar de auto's waar nog een paar jaar de zeer gunstige bijtelling op zat, waren hier wel extra gewild vanuit de zakelijke markt.

Wat betreft dat tweede, een 2019 Model 3 SR weegt 1584 kg en een 2019 LR 1831 kg. En een standaard ID3 weegt 1697 kg en de 77 kWh versie 1957 kg. Om twee voorbeelden aan te halen. Laat het 250 kg zijn, dat is alsnog 2-3 treden hoger qua motorrijtuigenbelasting. Bij bepaalde merken is/was de versie met de grotere accu überhaupt alleen beschikbaar als dual motor, met bijbehorend effect qua gewicht.

Ik zie dat het bij de ID7 om respectievelijk 77 kWh en 86 kWh gaat, dat zal qua gewicht dus niet zoveel doen. Dan durf ik ook wel te stellen dat de 86 kWh over een paar jaar gewilder zal zijn, zoveel ontloopt het elkaar voor de rest niet. Maar ik kan dus genoeg EV's opnoemen waarbij de standaardversie genoeg voordelen biedt t.o.v. de versies met de grotere accu. Dat doet dan naar verwachting dus iets met de occasionprijs.

Zitten we op autoweek.nl of op autoweek.com? Verband tussen het vervallen van de gunstige bijtelling op EV's en de bijbehorende daling van de tweedehands prijzen op de Nederlandse occassionmarkt kun je zelf ook opzoeken. Idem voor de plug-in's (Foutlander) en de spaardiesels destijds. Ongetwijfeld hebben de afgelopen leasecontracten daar ook aan bijgedragen, maar de auto's waar nog een paar jaar de zeer gunstige bijtelling op zat, waren hier wel extra gewild vanuit de zakelijke markt.

Wat betreft dat tweede, een 2019 Model 3 SR weegt 1584 kg en een 2019 LR 1831 kg. En een standaard ID3 weegt 1697 kg en de 77 kWh versie 1957 kg. Om twee voorbeelden aan te halen. Laat het 250 kg zijn, dat is alsnog 2-3 treden hoger qua motorrijtuigenbelasting. Bij bepaalde merken is/was de versie met de grotere accu überhaupt alleen beschikbaar als dual motor, met bijbehorend effect qua gewicht.

Ik zie dat het bij de ID7 om respectievelijk 77 kWh en 86 kWh gaat, dat zal qua gewicht dus niet zoveel doen. Dan durf ik ook wel te stellen dat de 86 kWh over een paar jaar gewilder zal zijn, zoveel ontloopt het elkaar voor de rest niet. Maar ik kan dus genoeg EV's opnoemen waarbij de standaardversie genoeg voordelen biedt t.o.v. de versies met de grotere accu. Dat doet dan naar verwachting dus iets met de occasionprijs.
Bij de 2019 is de LR zwaarder, maar kijk je naar 2025, dan is de LR helemaal niet zwaarder, want nu is er RWD en ze gebruiken er lichtere accu dan voor de SR.

Valt me best vaak op als je specificaties bekijkt meer afstand/ batterij niet altijd meer gewicht betekent. Zal dan wel samenstelling/ afstelling zijn.

Valt me best vaak op als je specificaties bekijkt meer afstand/ batterij niet altijd meer gewicht betekent. Zal dan wel samenstelling/ afstelling zijn.
Exact. Op de long range lithium en normale range LFP. Maar LFP heeft lagere energiedichtheid en is daardoor zwaarder.

Terug
Bovenaan