Juan 1994089
Net ingestapt
wat denkt de community: Hyundai Bayon (2023) onderhoudsschema volgens dealer/importeur elke 3 jaar vervangen accu van het S.O.S./Emergency control system: kosten per keer +/- € 300,-- ?? !!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
het grootste deel van de kosten schijnt het problematisch uit- en inbouwen te zijn: zit diep verstopt!Ik denk een 0 te veel!
Wat ik begrijp is het een backup lithium-ion-cel die nodig is als je 12V startaccu of bedrading kapot is (door het ongeval). Aangezien die cel bijna niks doet is de slijtage e.d. niet van toepassing. Ik heb accuboren e.d. die na 15 jaar nog prima werken en die wel echt gebruikt worden.Wat gebeurt er als je het niet doet?
Nog 1 in hetzelfde genre Nico : In BE zijn lege batterijen van je TPMS (bandenspanning) ook al een afkeuring. En goedkoop is dat grapje al evenmin.Nu nog niet veel. Ter zijner tijd schijnt het een apk eis te worden.
En dan vraagt de politiek zich af waarom ons wagenpark steeds ouder wordt.Nog 1 in hetzelfde genre Nico : In BE zijn lege batterijen van je TPMS (bandenspanning) ook al een afkeuring. En goedkoop is dat grapje al evenmin.
Dat doet mij aan 'The hose form hell' denken. Een slangetje van 7 dollar vervangen die ergens diep in de motor verstopt zit met alle bijkomende arbeidskosten!het grootste deel van de kosten schijnt het problematisch uit- en inbouwen te zijn: zit diep verstopt!
Moderator
inderdaad, maar plaats een dergelijke batterij dan daar waar je hem makkelijk kan vervangen, en niet 5 uur bezig bent om het halve dashboard uit elkaar te halen.Best netjes.
raar inderdaad, al die verplichte piep piep en co2/fijnstof ellende van de eu. Het beste koop je gewoon een fijne diesel uit max 2009 oid, dan rij je gewoon 500k zonder veel problemenEn dan vraagt de politiek zich af waarom ons wagenpark steeds ouder wordt.
Het is niet gezegd dat er na 4 jaar dan ook meteen een APK probleem is. Na 4 jaar vervangen zou voor zoiets toch zeker een jaar of 2 marge moeten hebben. Ik denk ook niet dat er technisch iets mis is met zo'n cel na 6 jaar. Hooguit gaat er een servicelampje branden, maar de computer/cel zijn lijken me ook weer niet zo geavanceerd uitgevoerd dat dat niet te resetten is zonder vervanging.Nu nog niet veel. Ter zijner tijd schijnt het een apk eis te worden.
Nu nog niet veel. Ter zijner tijd schijnt het een apk eis te worden.
(..)
De keuringseisen voor het eCall-boordsysteem veranderen per 20 mei 2023. De belangrijkste aanpassing is dat het reparatie-
adviespunt RA8 gaat vervallen. Hierdoor is de datum eerste toelating van een voertuig niet meer van belang. Als na het
starten van de motor een waarschuwingsinrichting aangeeft dat het eCall-boordsysteem niet goed werkt, dan is dat altijd
een afkeur. Bij twijfel voer je eerst een proefrit uit. (..) In de wijze van keuren is een nieuwe tekst toegevoegd. Als het bij een voertuig technisch mogelijk is en als de benodigde gegevens
beschikbaar zijn, controleer je het eCall ook met een scantool. Een scantool voor het controleren van het eCall-systeem staat niet in
de erkenningseisen en daarom hoef je die ook niet te hebben. (..)
(..)
Zolang de waarschuwingsinrichting na het starten geen melding van het eCall-boordsysteem aangeeft, is dat geen reden voor afkeur.
Het eCall-systeem is bij veel voertuigen herkenbaar aan een symbool in de vorm van de tekst SOS in combinatie met een telefoonhoorn. (..)
Hyundai Bayon (2023) onderhoudsschema volgens dealer/importeur elke 3 jaar vervangen accu van het S.O.S./Emergency control system:
Volgens mij ging dat over een 2G module en afkeur op 'oud netwerk' of voor een bepaald jaartal kan dan niet.Volgens mij kwam dit onderwerp een week of wat geleden ook hier op het forum al aan de orde, in een ander draadje, weet alleen niet meer ff waar.
Eerste APK keuring is in 2027 voor deze auto, als het SOS systeem geen storing vertoond dan ben je daarna weer voor twee jaar 'safe' wat betreft een mogelijke afkeurpunt door een lege batterij.
Heeft u al bij Hyundai gevraagd wat het niet uitvoeren van deze batterijvervanging doet voor de fabrieksgarantievoorwaarden?
Ik denk namelijk dat die dan vervallen, want het voorgeschreven onderhoud is dan niet gevolgd (lijkt mij ook een -bewust?- makkelijk ijkpunt in de afvraging bij de claimafdeling importeur/fabrikant. Is dit niet gebeurd na drie jaar, hoeft men niet verder te kijken.. en gewoon claim afwijzen..).