hoge extra kosten bij onderhoud

Juan 1994089

Net ingestapt
wat denkt de community: Hyundai Bayon (2023) onderhoudsschema volgens dealer/importeur elke 3 jaar vervangen accu van het S.O.S./Emergency control system: kosten per keer +/- € 300,-- ?? !!

Hier zie je waar die zit:
achter de kachelbediening, helaas is het niet heel duidelijk of je echt al die strippen op de video ook moet verwijderen.
Het is trouwens elke 4 jaar:
  • The Pan-European eCall system battery should be replaced every 4 years. For more information refer to the "Scheduled maintenance services" in chapter 9.
De accu van het pan-Europese eCall-systeem moet om de 4 jaar worden vervangen.

En het is ook nog eens een reserve Lithium Ion cell voor het geval de 12V niet meer werkt. Die cell is echt niet kapot na 4 jaar en kost minder dan een tientje (ik kan niet precies zien welke, maar het is een 3,7V lithium ion cell)

Wat gebeurt er als je het niet doet?
Wat ik begrijp is het een backup lithium-ion-cel die nodig is als je 12V startaccu of bedrading kapot is (door het ongeval). Aangezien die cel bijna niks doet is de slijtage e.d. niet van toepassing. Ik heb accuboren e.d. die na 15 jaar nog prima werken en die wel echt gebruikt worden.

Er is dan ook nog een rood lampje dat gaat branden als het mis is met die cel of iets anders van het systeem.

Ik denk dat de regelgeving deze LiOn-cel vereist. Dat is ook niet zo'n punt want zo'n ding kost enkele euro's. Vervolgens is er een nattevinger levensduur aan gehangen om claims in het uitzonderlijke geval van defect te voorkomen. Vier jaar is lekker lang, weinig gezeur van leasemaatschappijen of nieuwrijders die dat dan eisen of onredelijk vinden om dat na twee jaar te vervangen, ook lekker lang om daar verder geen handig klepje voor te ontwerpen. Ik denk dat dit zo'n gevalletje is als elke tien jaar de airbags vervangen.

Toevallig bespraken we dit gisteren met wat mensen. Bij de VW modellen verschijnt er vaak een foutmelding omdat de SOS-module het niet doet. Vaak komt dit door een kapotte batterij. Hyundai en KIA willen dat voor zijn en nemen het op in het onderhoudsschema. Best netjes.
Wat wel vervelend is, is dat zulke nieuwe verplichte uitrusting ook dure gevolgen heeft, zoals de genoemde batterijvervanging.

Nu nog niet veel. Ter zijner tijd schijnt het een apk eis te worden.
Het is niet gezegd dat er na 4 jaar dan ook meteen een APK probleem is. Na 4 jaar vervangen zou voor zoiets toch zeker een jaar of 2 marge moeten hebben. Ik denk ook niet dat er technisch iets mis is met zo'n cel na 6 jaar. Hooguit gaat er een servicelampje branden, maar de computer/cel zijn lijken me ook weer niet zo geavanceerd uitgevoerd dat dat niet te resetten is zonder vervanging.

Onlangs in een duits BMW-Forum gelezen van een BMW-Forummer: deze kreeg van zijn BMW-dealer te horen dat het vervangen van de accu van het SOS-Controlsystem ca. € 550.00 zou moeten kosten. De klant ging toen naar de dorpsgarage, deze bestelde de accu (€ 70.00) en voor het wisselen had de monteur nog ca. 15 min. nodig.

Als oplossing een batterij ergens op een makkelijke plaats monteren en 2 draadjes naar het moduul leggen... De kans dat je 'm nodig hebt is klein... "Als'ie het maar doet bij de APK"....

Nu nog niet veel. Ter zijner tijd schijnt het een apk eis te worden.

Is het al, enige tijd.

Uit het vakblad APK keurmeester (nr. 100).

(..)
De keuringseisen voor het eCall-boordsysteem veranderen per 20 mei 2023. De belangrijkste aanpassing is dat het reparatie-
adviespunt RA8 gaat vervallen. Hierdoor is de datum eerste toelating van een voertuig niet meer van belang. Als na het
starten van de motor een waarschuwingsinrichting aangeeft dat het eCall-boordsysteem niet goed werkt, dan is dat altijd
een afkeur. Bij twijfel voer je eerst een proefrit uit. (..) In de wijze van keuren is een nieuwe tekst toegevoegd. Als het bij een voertuig technisch mogelijk is en als de benodigde gegevens
beschikbaar zijn, controleer je het eCall ook met een scantool. Een scantool voor het controleren van het eCall-systeem staat niet in
de erkenningseisen en daarom hoef je die ook niet te hebben. (..)

(..)
Zolang de waarschuwingsinrichting na het starten geen melding van het eCall-boordsysteem aangeeft, is dat geen reden voor afkeur.
Het eCall-systeem is bij veel voertuigen herkenbaar aan een symbool in de vorm van de tekst SOS in combinatie met een telefoonhoorn. (..)

De ANWB expert zegt er ook nog iets over, bij een BMW van 2013.

Volgens mij kwam dit onderwerp een week of wat geleden ook hier op het forum al aan de orde, in een ander draadje, weet alleen niet meer ff waar.

Hyundai Bayon (2023) onderhoudsschema volgens dealer/importeur elke 3 jaar vervangen accu van het S.O.S./Emergency control system:

Eerste APK keuring is in 2027 voor deze auto, als het SOS systeem geen storing vertoond dan ben je daarna weer voor twee jaar 'safe' wat betreft een mogelijke afkeurpunt door een lege batterij.

Heeft u al bij Hyundai gevraagd wat het niet uitvoeren van deze batterijvervanging doet voor de fabrieksgarantievoorwaarden?

Ik denk namelijk dat die dan vervallen, want het voorgeschreven onderhoud is dan niet gevolgd (lijkt mij ook een -bewust?- makkelijk ijkpunt in de afvraging bij de claimafdeling importeur/fabrikant. Is dit niet gebeurd na drie jaar, hoeft men niet verder te kijken.. en gewoon claim afwijzen.. :censored: ).

Volgens mij kwam dit onderwerp een week of wat geleden ook hier op het forum al aan de orde, in een ander draadje, weet alleen niet meer ff waar.
Volgens mij ging dat over een 2G module en afkeur op 'oud netwerk' of voor een bepaald jaartal kan dan niet.

Eerste APK keuring is in 2027 voor deze auto, als het SOS systeem geen storing vertoond dan ben je daarna weer voor twee jaar 'safe' wat betreft een mogelijke afkeurpunt door een lege batterij.

Heeft u al bij Hyundai gevraagd wat het niet uitvoeren van deze batterijvervanging doet voor de fabrieksgarantievoorwaarden?

Ik denk namelijk dat die dan vervallen, want het voorgeschreven onderhoud is dan niet gevolgd (lijkt mij ook een -bewust?- makkelijk ijkpunt in de afvraging bij de claimafdeling importeur/fabrikant. Is dit niet gebeurd na drie jaar, hoeft men niet verder te kijken.. en gewoon claim afwijzen.. :censored: ).

Ik lees overal (Hyundai websites) de termijn van vier jaar. Het lijkt ook een oplaadbare 1100mAh 3,2V Lithium-Ion accucel te zijn, dus 'leeg' kan eigenlijk niet en duizend laadcycli of een capaciteit onder de 70% lijkt me ook niet echt van toepassing na 4 jaar voor een backup batterij.

Hier €130, nog steeds een factor 5 teveel als je het vergelijkt met merkaccu's voor modelbouw e.d.

Terug
Bovenaan