Hoge instap

San2

Startmotor
Wij zijn op zoek naar een tweede tweedehandsauto met een hoge(re) instap.
Onze huidige tweede auto ( Opel Agila oud model) is aan vervanging toe.
Deze Agila heeft een fijne hoge instap en zoeken dus naar een vervanging met dezelfde eis.
Het nieuwere model Agila ziet er wat moderner uit en heeft ook die hoge instap.
Suzuki Splash is ook een optie?
Hebben jullie misschien nog andere tips.
Budget max € 7000

nieuwere model (Agila B ) s een prima optie, net als de suzuki splash. zoals je hebt gezien zijn die voor een deel gelijk aan elkaar. Dus even kijken waar je de beste deal kunt sluiten. Zou wel kijken naar de 4 cilinders (agila met 1.2 of splash met 1.2)

Laatst bewerkt:
De splash 1.3 is een diesel, bij de wagon r en 1e generatie agila verschilde techniek wel hier en daar. Als je op gewicht zoekt zou je ook voor de 5 deurs mitsubishi colt 1.3 kunnen gaan, wil je een goede deal ga dan voor een late renault modus 1.2 tce, check goed wanneer de riem is vervangen.

Daihatsu coure van de laatste generatie hier schiet mij te binnen. Basis uitvoering laten staan , te herkennen aan de cockpit en de vaste achterbank die niet verschuifbaar is.

De splash 1.3 is een diesel, bij de wagon r en 1e generatie agila verschilde techniek wel hier en daar. Als je op gewicht zoekt zou je ook voor de 5 deurs mitsubishi colt 1.3 kunnen gaan, wil je een goede deal ga dan voor een late renault modus 1.2 tce, check goed wanneer de riem is vervangen.

je hebt gelijk, dan bij de splash ook de 1.2 nemen. prima blokje!

Behalve de nieuwere Agila zou ook de opvolger daar weer van een optie zijn, voor dit budget kan je ook prima een Karl vinden. Zo op het oog wellicht iets minder hoge instap maar dat zou je even moeten proberen.
Wellicht de rocks voor iets hogere alles bijelkaar, maar dan wellicht budget verhogen

Wij hebben een Karl gehad, mijn buurman had tijdelijk de Rocks uitvoering. Kan mij niet heugen dat deze een hogere instap had.
Ik vond de Karl wel echt een fijne auto, geen gedoe mee gehad. Was nieuwe auto, private lease, dus geen idee hoe ze het op leeftijd doen.

Bedankt voor jullie suggesties.
Er wordt met deze tweede auto weinig gereden, korte stukjes en nauwelijks snelwegen. Maakt het in dat geval nog een verschil een Agila 1.0 of een 1.2 te kiezen? Aanbod van 1.0 lijkt ook groter.

Bedankt voor jullie suggesties.
Er wordt met deze tweede auto weinig gereden, korte stukjes en nauwelijks snelwegen. Maakt het in dat geval nog een verschil een Agila 1.0 of een 1.2 te kiezen? Aanbod van 1.0 lijkt ook groter.

de 1.2 is gewoon fijner. de 1.0 merk je overduidelijk dat het een 3-cilinder is. En mist ook iets vermogen natuurlijk. gevoelsmatig is de 1.2 ook wat beter, maar komt misschien ook omdat de 1.0 wat meer is verkocht in de agila. In algmeenheid volgens mij prima. ik heb er een jaartje 1 gereden voor mijn toemalige werk en was een prima ding die voor die tijd heel volwassen aanvoelde en prettig schakelde (en niet te vergelijken met de Agila A)

Das wel off topic, maar het is uiteindelijk een Hyundai tucson geworden. Tot nu toe erg tevreden mee.

Je zou ook nog voor een 2008 kunnen gaan, waarbij ik wel zou zeggen dat je de turboloze variant van de 1.2 moet hebben. De 1.2 Turbo's hebben meer last van de distributieriem problemen en nemen liever wat extra olie. Bij de 82 PK versie valt dat enigszins mee.
Die lusten ook echt wel wat olie is mijn ervaring.

Misschien onterecht, maar ik kijk eerder naar een officiële merkdealer voor een occasion dan bij een autobedrijf.
Is een officiële merkdealer automatisch meer betrouwbaar?
Wat vinden jullie bv van deze opties?

https://www.autoweek.nl/occasions/suzuki/splash/56877590/suzuki-splash-benzine-2011/

https://broekhuis.nl/aanbod/auto/opel-agila-12-edition/42613812
Je bovenste link kan ik niet openen, ik zal eerder voor een kleine garage gaan, dan een grote keten als Broekhuis oid. Weet niet of je de auto ook in onderhoud wil bij de garage waar je hem koopt, maar vraag dan naar het werkplaatstarief

^^ i-Miev of C-zero heeft een redelijk hoge instap, in mijn herinnering, ja.

Naar mijn ervaring is, in dit budget / segment, de instap én hoogte van een Agila A bijna niet te evenaren.

Naar mijn weten is de instap van de Agila B lager dan die van de A.
Voordeel van de Agila B is dat deze ook aan de passagierskant een in hoogte verstelbare stoel heeft (in de basis uitvoering).

Misschien onterecht, maar ik kijk eerder naar een officiële merkdealer voor een occasion dan bij een autobedrijf.
Is een officiële merkdealer automatisch meer betrouwbaar?
In dit segment zou ik juist de merkdealers en grote bedrijven overslaan. Liever een klein bedrijfje of een particulier.

De Opel Agila B en Suzuki Splash delen veel, en zijn prima opties.

De Hyundai IX20, Nissan Note, Kia Venga en Renault Modus zijn ook ook hele goede opties, die goed voldoen aan de wensen.

Ik heb enkele jaren geleden een VW Golf Plus gehad uit 2009 en dit was een prettige auto met hoge instap.
Ik had deze auto nodig om mijn vader te vervoeren en dit was een van de weinige auto's met ook een zeer goed (in hoogte) verstelbare passagiersstoel, je kunt de instap dus vrij hoog maken.
Alleen ik had de fout gemaakt om te snel te beslissen en mij niet goed ingelezen in problemen met mijn TSI motor en DSG transmissie waar al vrij snel zeer dure kosten aan kwamen zodat ie weer snel de deur uit moest.
Mijn buurman heeft er ook een (1.6 fsi, in 2007 nieuw gekocht) en rijdt er nog steeds met plezier in tegen lage kosten, dat is dus schijnbaar een vrij probleemloze versie.
Het enige minpuntje was (hoewel het een vrij forse auto is) de kleine kofferbak waardoor de rollator en de wekelijkse boodschappen altijd op de achterbank moesten.

Ja dat is in Noord Frankrijk ook zo, op 1h rijden vanuit Gent; mensen slaan dan én heel veel in én soms ook voor anderen om de autokosten eruit te halen.

Als je weekboodschappen niet in de kofferbak van een Golf Plus passen heb je óf een lintworm, of een heel elftal aan puberende kinderen.
Er passen nèt twee boodschappenkratjes of bierkratjes + een tas naast elkaar, niet zo heel veel ruimte dus.
Hoewel je wel iets meer ruimte verwacht in dit segment.
Mijn Mercedes B klasse met ongeveer dezelfde afmetingen had al een kofferbak die bijna 2 keer zo groot was.

Oeps! We zijn enkele problemen tegengekomen.
Je inhoud kan niet ingediend worden. Dit is waarschijnlijk omdat je inhoud spam-achtig is of ongepaste elementen bevat. Gelieve je inhoud te veranderen of later opnieuw te proberen. Als je nog steeds problemen ondervindt, gelieve dan een beheerder te contacteren.

Ik krijg bovenstaande melding als ik een linkje meestuur van gaspedaal. Wat doe ik fout?

De voorkeur gaat inmiddels wel uit naar een Agila 1.2
De tweede auto zal weinig km maken, met name voor korte ritjes in de buurt.
Ik ben een leek op het gebied van kennis over auto's. Wie kan/wil mij adviseren en daarmee mij een zetje in de goede richting geven? Een paar voorbeelden wat ik gezien heb, variërend in km stand en bouwjaar.
Alvast bedankt

https://www.autowereld.nl/opel/agila/1-2-edition-airco-trk-haak-41179765/details.html

https://bie-olthof.nl/occasions/ope...nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal

Ik vind de agila uit Zutphen de beste deal , de blauwe was ideaal geweest als die rond de €4.000 weg ging. Voor agila's gaan zonder logische nap zie ik de meerwaarde niet van.
De beste deal heb je vaak bij 1 die iets meer dan 100.000 km heeft gereden , dan vis je in een vijver waar minder in gevist wordt dan tot 100.000 km.
Als je geen verstand hebt van auto's ga dan voor een "kleinschalige" garage in de buurt met werkplaats, dus geen poetsdoekkoning. Vraag aan buren waar ze hun auto in onderhoud hebben en of gekocht hebben.

Die is zo te zien gewoon origineel Nederlands.

Prima dingen, die Agila/Splash.
Ik weet nog wel een Wagon R van 2004 voor je, maar dat is ten opzichte van je huidige Agila niet echt een stap vooruit (wel de 1.3 met weinig km).
Zo’n Agila/Splash heeft overigens wel een leuk kleurtje nodig vind ik. Onbegrijpelijk dat die blauwe zonder de lichtmetalen wielen op de foto gezet is.

Particulier durf ik niet aan.
Die blauwe vond ik ook een aantrekkelijke kleur. Kleur is natuurlijk niet bepalend.
Afgelopen jaar 5000 km gereden met de Agila om een indruk te geven, dat er dus niet veel km mee gemaakt wordt.
Van de garage uit Nijverdal heb ik via via een heel positieve indruk van gekregen.
Een extra set winterbanden is voor mij eigenlijk niet nodig ( opslagruimte).
Wel 114000 km uit 2010 tegenover 62000 km uit 2011.
Maar wel belangrijk om mee te nemen in ons geval met weinig km ?

van den Broek auto's Zutphen heb ik geen idee van

Als je zelf weinig rijdt zou ik iets minder op de kilometerstand letten. En als het kopen bij een particulier 3000 goedkoper is, dan zou ik dat wel overwegen. Als je maar een goed gevoel hebt bij de verkoper. Kijk wanneer de auto voor het laatst onderhoud heeft gehad, en waarom de auto verkocht wordt.
In welke regio zit je?

Agila in Zutphen heeft 2 eerdere eigenaren gehad (1e eigenaar zo'n 9 jaar, 2e eigenaar zo'n 4,5 jaar). In al die jaren maar 2x een APK melding. Verder niks. Dat zou ik wel aandurven op zich. (https://finnik.nl/kenteken/82rbj2#historie https://www.carscanner.nl/kenteken/82-RBJ-2)

Agila in Nijverdal heeft ook 2 eerdere eigenaren gehad (1e eigenaar zo'n 2 jaar, daarna 12,5 jaar de 2e eigenaar). Bij de laatste APK in 2024 3 meldingen en zit nu tegen zijn volgende APK aan. Kan wel eens met die reden zijn weggedaan door de laatste eigenaar (vanwege verwachte kosten om 'm door de APK te krijgen), maar dat blijft gissen natuurlijk op zich vanachter de PC. (https://finnik.nl/kenteken/41ldp5#historie https://www.carscanner.nl/kenteken/41-LDP-5)

O.b.v. de kleur zou ik gaan voor de blauwe in Nijverdal. O.b.v. de historie, de lagere kilometerstand en het jongere bouwjaar voor de grijze in Zutphen. Wellicht bij beiden even gaan kijken en met beide even rijden. Foto's zeggen veel, maar sommige dingen zie of merk je pas als je in het echt bij een auto staat of een stuk ermee rijdt.

Succes in ieder geval met de keuze.

Vandaag een Opel Agila op internet gezien uit 2008 met een km stand van 22800km.
Onderhoudsgeschiedenis ok.
Zou er een reden te bedenken zijn waarom dit geen goede keus of juist wel een goede keus zou zijn?

Terug
Bovenaan