Houden of inruilen? (2018 BMW 530i / modelcode G31)

A15

Net ingestapt
Auto is nu ca. 7 jaar oud, bij ca. 150.000 km op de teller.

Gekocht 3 jaar geleden bij 95.000 km en sindsdien 0 problemen gehad.
Heerlijke auto die ik nog best zou willen doorrijden, maar wat is economisch slim?

Er gaat groot onderhoud aankomen. Sowieso nieuwe banden, maar ongetwijfeld ook de distributieketting. Wat mag ik nog meer verwachten?
Is het slimmer om de auto voor die tijd in te ruilen voor een jonger exemplaar met minder kilometers? Of moet ik groot onderhoud gewoon incalculeren en dan nog lekker doorrijden?

waarom de ketting? In tegenstelling tot zn voorganger staat de B48 (motor) eigenlijk bekend dat ze nooit echt vervangen hoeven te worden. rijden genoeg exemplaren met 3 ton op de klok zonder vervanging.

ik zou lekker doorrijden tot tegen de 2 ton, dan is er vaak wel een psychisch omslagpunt. tenzij je gewoon wat nieuwer wil rijden natuurlijk.

wat je nog meer kan verwachten is moeilijk inschatten. Mijn 5-serie had bij 130.000 km ook een setje banden rondom, remschrijven en blokken voor, remblokken achter en nog wat ander klein geneuzel. wel laat ik de bak nog onderhouden binnenkort. Je kunt eventueel de garage even een uurtje onder de auto laten door lopen om een inschatting te maken.

maar zaken als banden en remmen is gewoon onderhoud, wat je met een jongere auto met minder kilometers ook gewoon hebt.

Elke auto is vroeg of laat aan groot onderhoud toe. Ik vind het wat overdreven om hem daarvoor weg toe doen, zolang er geen grote mankementen zijn. Dus gewoon onderhoud uitvoeren, en lekker doorrijden.

Laatst bewerkt:
Lekker houden! Je loopt leeg op een nieuw exemplaar en dat onderhoud valt best wel mee.
Ik heb mijn G31 (bj 2020) bij 138.000km op de teller gekocht en de auto heeft behalve normaal onderhoud niks geks gehad. Zelf heb ik bij net over de 140.000km preventief de automaat laten spoelen en ik verwacht binnenkort de remblokjes voor. De distributieketting is nog niet vervangen en verwacht ik binnenkort ook nog niet.
Daarnaast weet je nu wat je aan je auto hebt. Bij een 2e hands is het maar weer afwachten hoe de vorige eigenaar ermee omgegaan is...

Duidelijke antwoorden, dank!

Het ging vooral om een bepaald omslagpunt. We weten dat een auto de eerste jaren flink afschrijft, dan een poos wat minder hard, en dan weer een stuk sneller. Ik vroeg me af of ik op dat punt sta dat 'ie misschien nu nog een goeie inruilprijs heeft, en niet veel later een stuk minder. Maar ook al is dat zo, doorrijden is geen straf!

Distributieketting zal inderdaad niet vervangen hoeven worden, en zolang ik nog geen rare geluiden hoor zal dat ook voorlopig niet hoeven.
Wel merk ik dat 'ie stationair iets onregelmatiger loopt - vermoedelijk door carbonafzetting op de inlaatkleppen (zo te lezen een bekend probleem), maar op zich hoort dat ook bij regulier onderhoud.

Voorlopig houd ik 'm lekker! Fantastische auto...

ik zou nog zo'n 2 jaartjes door rijden, dan zit je op 190.000, dan maar eens verder kijken.

als de auto 2 ton door gaat word de inruilprijs wel wat lager maar ook is wat extra onderhoud niet ondenkbaar. dan nog steeds zal doorrijden nog steeds goedkoper zijn dan een andere weer kopen overigens.

Een 5 serie is economisch sowieso niet slim, maar daarom koop je zo'n auto niet.
Ik zou lekker doorrijden, ook bij een andere auto heb je onderhoud.

Duidelijke antwoorden, dank!

Het ging vooral om een bepaald omslagpunt. We weten dat een auto de eerste jaren flink afschrijft, dan een poos wat minder hard, en dan weer een stuk sneller. Ik vroeg me af of ik op dat punt sta dat 'ie misschien nu nog een goeie inruilprijs heeft, en niet veel later een stuk minder. Maar ook al is dat zo, doorrijden is geen straf!

Distributieketting zal inderdaad niet vervangen hoeven worden, en zolang ik nog geen rare geluiden hoor zal dat ook voorlopig niet hoeven.
Wel merk ik dat 'ie stationair iets onregelmatiger loopt - vermoedelijk door carbonafzetting op de inlaatkleppen (zo te lezen een bekend probleem), maar op zich hoort dat ook bij regulier onderhoud.

Voorlopig houd ik 'm lekker! Fantastische auto...
Als je verder tevreden bent is dit de beste keuze.
Het groot onderhoud zal je een paar duizend euro kosten als je pech hebt, maar dan heb je ook wel alles gehad en kan ie er lang tegenaan. Bij aankoop van een andere auto zit er altijd een marge tussen de verkoopprijs van je huidige auto en de aankoopprijs van je nieuwe(re) auto, dat is de marge voor de handelaar en die wil ook brood eten. Dat lever je dus in en daar kun je vaak prima het onderhoud van betalen.

Als je tevreden bent met een auto en geen andere wensen hebt: gewoon doorrijden. Pas als je dat niet meer bent of je hebt andere wensen/eisen aan een auto, kunnen aankomende kosten een reden zijn om te verkopen.

Hoezo gaat hij later sneller afschrijven? Puur theoretisch betaalt iemand elk jaar een stukje minder voor een modeljaar en dat is doorgaans een percentage. Je gaat bijvoorbeeld niet 22k betalen voor een 2015, 20k voor een 2014 en dan ineens 16k voor een 2013. Zelfs modelwisselingen geven dat effect niet. Vuistregel is elk jaar 20%, maar een populaire wagen als de 5-serie dempt die afschrijving flink na 5-10 jaar.

Praktisch zie je dan ook nog dat een mooie kleur en staat dezelfde prijs oplevert ook al is hij 2 jaar ouder dan andere modellen.
Rond de 21k zie ik nu 9 benzine touringversies van 2016-2018. Ik denk niet dat zoiets na een jaar ineens 3k minder waard is.

Wat je wel 3k kan gaan kosten zijn normale slijtage: remmerij, luchtvering.. en mankementjes, maar je moet wel heel erg je best doen om zo elke jaar duizenden euro's kwijt te raken. Altijd minder dan afschrijving van een jonger exemplaar.

Ik denk dat je wel een iets grotere duikeling neemt bij psychologische grenzen zoals 100.000 en 200.000 km. Is uiteraard nergens op gebaseerd, maar zo werkt het.

Tenzij je iets anders wilt, zou ik de g30 houden.
De nieuwe auto's zijn allemaal lelijker en goedkoper afgewerkt. Heb zelf een G30 LCI en kan maar geen passende opvolger vinden zonder direct naar een Porsche Panamera te kijken.

- BMW: niet om aan de gluren (nieuwe 5/X3 en goedkoop interieur)
- Audi: DNA beetje verloren en ook meer plastic en schermen - maar wel de mooiste imho
- Mercedes: Schermparadijs met glimmertjes van het kamp. Wordt afgemaakt door nepuitlaten.

De nieuwe auto's zijn allemaal lelijker en goedkoper afgewerkt. Heb zelf een G30 LCI en kan maar geen passende opvolger vinden zonder direct naar een Porsche Panamera te kijken.

- Audi: DNA beetje verloren en ook meer plastic en schermen - maar wel de mooiste imho
- Mercedes: Schermparadijs met glimmertjes van het kamp. Wordt afgemaakt door nepuitlaten.
Eens. En dan ook nog overal besparingen. Panamera heeft ook nog veel schermpjes volgens mij.

Een X5 (G05) lijkt nog redelijk maar da's wel weer echt een zeecontainer. De nieuwe A6 is wel om aan te zien van de buitenkant, maar binnen nog steeds veel schermen. Brrr.

De nieuwe 5 serie is een plaatje, maar niet voor de gemiddelde Nederlander die liever niet zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en het erg belangrijk vind wat de buurman vind. Het interieur is verre van goedkoop, maar ja andere napraten is altijd erg makkelijk.
De Mercedes heeft maar 2 schermen en ook de glimmertjes slaat nergens op.

De nieuwe 5 serie is een plaatje, maar niet voor de gemiddelde Nederlander die liever niet zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en het erg belangrijk vind wat de buurman vind.
Heb je het nu over jezelf of heb je een uitgebreid interview gehad met "de gemiddelde Nederlander"?

Eens dat de nieuwe 5 niet om aan te gluren is. De voorkant met het vele zwarte plastic is echt niet mooi. Net of je een basismodel gekocht hebt. Als je zo'n auto koopt is de 1ste rit naar een spuiterij het beste idee.
En dat terwijl je op het "basismodel" (dat bestaat eigenlijk niet zoals vroeg) geen zwart plastic hebt:

i5.jpg
i5-2.jpg

Ja, grappig he! Zwarte stukken plastic werden vroegah geassocieerd met basismodellen, maar soms zie je het juist terug op de duurdere modellen. Mag je meer betalen voor een niet gespoten exterieurdeel. :D

Ik heb ook een g30 uit 2018 met soortgelijke km stand. Heb er inmiddels 60.000 km probleemloos mee gereden. De remblokken rondom en remschijven voor zijn vervangen en natuurlijk de beurten. Zelfs de Michelins PS5 zijn nog niet versleten.

Ik kijk ook naar een eventuele opvolger, maar loop nog niet warm voor nieuwe model. Zou wel voor een m340i willen gaan maar die binnenruimte…..Enfin, ik kar mooi nog een tijd door want heerlijke auto waar nog geen kraak of piepje aan zit.

Ik heb ook een g30 uit 2018 met soortgelijke km stand. Heb er inmiddels 60.000 km probleemloos mee gereden. De remblokken rondom en remschijven voor zijn vervangen en natuurlijk de beurten. Zelfs de Michelins PS5 zijn nog niet versleten.

Ik kijk ook naar een eventuele opvolger, maar loop nog niet warm voor nieuwe model. Zou wel voor een m340i willen gaan maar die binnenruimte…..Enfin, ik kar mooi nog een tijd door want heerlijke auto waar nog geen kraak of piepje aan zit.
Heel begrijpelijk. Ik vind het verschil tussen een 3 en een 5 echt opmerkelijk. Zo'n 3 doet niets verkeerd, maar is wel net iets krapper, minder geluidsisolatie, etc.

Terug
Bovenaan