Hybride auto verstandig?

TBITES

Startmotor
Momenteel rij ik in een 8 jaar oude Skoda Fabia combi handgeschakelde 6 bak op benzine. Prima auto waar ik nog even mee door wil blijven rijden.

Vraag me alleen af of binnen nu en 5 jaar het nog verstandig is om te investeren in een hybride auto zoals de Civic, Corolla/Swace? Zijn betrouwbare comfortabele auto’s met een fijne aandrijflijn. Zou je makkelijk 10 tot 15 jaar probleemloos mee kunnen rijden.

Heb geen mogelijkheid om aan huis een EV op te laden. Derhalve is een Ev of plug in minder aantrekkelijk.

Vanaf 2035 worden er geen auto’s meer verkocht binnen de EU met een verbrandingsmotor. Zou in het verlengde hiervan ook strengere wetgeving volgen met betrekking tot milieuzones? Met als gevolg dat je ook met hybride/plug in niet meer welkom bent in bepaalde steden / omgevingen buiten de bebouwde kom?

Of zal het niet zo’n vaart lopen? Zijn er forumleden hier die een voorspellende gave hierin hebben of hier betere inzichten over kunnen geven?

Een (Toyota) hybride is zeker een verstandige keuze. Echter, een Corolla hybrid is honderden kilo's zwaarder dan een Fabia, dus je betaalt dan veel meer MRB én verzekering. Het verbruiksvoordeel wordt helemaal gecompenseerd, door de veel hogere MRB. Dus voor de rekenkamer is doorgaan met je Fabia de meest voor de hand liggende keuze.

Zoals het er nu naar uitziet, mogen vanaf 1-1-2035 geen nieuwe auto's meer worden geregistreerd die CO² uitstoten.De verkoop en import van gebruikte auto's die CO² uitstoten. blijft gewoon toegestaan, zolang de eerste registratie maar vóór 1-1-2035 plaats heeft gevonden. Of deze regeling stand houdt is afwachten. We hebben nog ruim 10 jaar te gaan. In die tijd kunnen nog vele gedachten veranderen.

Ik denk dat de EV soep veel minder heet wordt opgediend. Sterker nog ik denk dat het straks in de diepvries gaat en dat er eerst nog veel plugin-hybride wordt gedaan.

Met name het elektriciteitsnet en hoge aanschafprijzen remmen allerlei maatregelen. Een heel schone moderne hybride auto van nu zie ik zomaar niet nog meer belast worden met zones en belastingen.

Politiek is het ook niet houdbaar. De gemiddelde leeftijd van een auto is 10-12 jaar dacht ik? De meerderheid heeft in 2040 waarschijnlijk gewoon nog hybride/plugin-hybride en zelfs gewoon brandstof.

Het gaat niet zo'n vaart lopen. Een hybride zal misschien 20% besparen op brandstof bij stadsverkeer, is dat de moeite waard?
Binnensteden gaan steeds meer dicht voor auto's, maar dat is vooral doordat auto's, parkeerplaatsen en autowegen veel dure ruimte innemen.

Terug
Bovenaan