hybride, elektrisch of volledig benzine?

Beste forumleden.
Na wat reviews gelezen te hebben vond ik wel eens tijd voor een advies van jullie.
Ik ben namelijk opzoek naar een nieuwe auto.
En ik ben nogal breed georiënteerd, (lees: wispelturig), waardoor kiezen gewoon moeilijk is. Zeker als het om veel geld gaat. :(
Ik ga vanaf 1 juli werken in Duitsland en wil daarom een nieuwe auto. (heen rijden, 5 dagen overnachten daar, dan terugrijden). +- 500km per week.
Momenteel rij ik een Peugeot 208 1.6THP uit 2012, dus sommige mensen begrijpen dat ik hiermee niet honderden kilometers per week mee ga rijden. Ik heb al ervaringen gehad met ADAC.

Wat ik zelf in mijn hoofd heb zijn verschillende mogelijkheden, namelijk: volledig benzine, Volledig elektrisch, of het beste van beide werelden.

keuzes zijn gebaseerd op +-20k (en tweedehands uiteraard).
Volledig benzine: Mazda 3,(alhoewel dit een mild hybride is), Volvo V40 T2. (iets ouder maar betrouwbaar en mooi?)
Volledig elektrisch: Tesla model3 of Polestar 2.
Hybride: Toyota Yaris 1.5 hybride, Lexus CT200h, Toyota Corrola Hybrid.

Genoeg keuzes dus.

Maar nu de beredeneringen.
Volledig benzine: zullen wat voordeliger zijn in aanschaf, maar je zit met je onderhoud & dure benzine.
Volledig Elektrisch: goedkoop in rijden, (dan bedoel ik niet de wegenbelasting), en rijd geweldig.
Hybride: goedkoper rijden, maar alsnog onderhoud & benzine.

Ik kan bijvoorbeeld elektrisch in Nederland vrijwel gratis laden: een beschikking tot een laadpaal icm met zonnepanelen.
Echter vraag ik mijzelf hardop af: hoeveel is zo'n Tesla of Polestar over een paar jaar waard? De wegenbelasting geeft momenteel nog korting. Als dat straks wegvalt, kelderen de prijzen niet nog harder naar beneden? Ook de fabrieksgaranties vallen weg, bij zowel Tesla als Polestar geven ze 8 jaar garantie tot km stand X. Zullen die 2 combinaties niet een doodsteek betekenen voor de EV's uit 2020, 2021??
En hoe zijn ervaringen met laden in de buurt van Niederheinn, Goch, etc?

Benzine & hybride, is meer uit gemakzucht, geen laadstress, tanken en gaan. Echter ook hier weer de vraag: wat worden die auto's waard?
Met de huidige benzine prijzen is het echt niet leuk meer. En ik verwacht niet dat die prijzen ooit weer onder de €2 euro komen.
En daarbij komt natuurlijk je onderhoud.
Bij EV's zit veel minder onderhoud aan vast.

Ook wel andere auto's voorbij zien komen, maar daar twijfel ik heel erg aan. Lees: leeftijd en onderhoudskosten.
Bijvoorbeeld een BMW 330e uit 2016, of een Mercedes 350e uit 2016, of een Seat Ibiza 1.4 TSI hybride uit 2021.

Dus de vraag is: wat is wijsheid?
En uiteraard, vul de lijst zelf aan. Er zijn vast auto's die ik vergeet. (of expres uit de lijst heb weggelaten). --> Peugeot, Citroen, Renault.
Iemand ervaringen met de 1.0 motoren van VAG?

Zekert als je thuis kan laden is een EV natuurlijk de beste optie, het scheelt je gewoon een hoop geld en ook het onderhoud is goedkoper. Wat een auto over een paar jaar waard is daar kan niemand wat nuttigs over zeggen, maar je bespaart nu in ieder geval al geld.

Hier een 1.0 tsi van 115pk. Probleemloos tot nu toe (inmiddels 150k km). En voldoende vlot in een 2017 Ibiza (laatste generatie).

Elektrisch is het meest toekomst gericht maar begrijp het dilemma.
Zijn goedkoop in energie verbruik en onderhoud.
Een Tesla Model 3 is dan gewoon een prima keus.

Bij veel snelweg gebruik heb je veel minder profijt van een hybride aandrijving.
Dan kun je ook gewoon kijken naar gewone benzine aandrijflijnen.
Mijn auto met 1.3 TCe viercilinder geeft nu aan een gemiddeld verbruik van 5.5 liter per 100 km, en heb relatief veel files gehad.
Gewone benzine auto’s wegen vaak minder, en zijn goedkoper te verzekeren, en om te kopen.

De 1.0 TSI van VAG staat goed bekend.

(Heb zelf overigens al vele jaren erg goede ervaringen met Renault, de laatste 2 waren uitermate betrouwbaar en zeer degelijk, maar ook met Citroën.
( zie mijn profiel) )

Een EV rijdt wel erg prettig, aan een phev heb je niet veel: leuk 35km op stroom en daarna 1:13 op benzine.
500 km retour: je moet sowieso weer laden op bestemming, 500 retour red je niet met een EV. Een model 3 standard range vanaf 2020 met LFP batterij en warmtepomp zou genoeg moeten zijn om een enkele reis te maken. Een Tesla supercharger is ook niet echt duur.
Er zijn ook seat Cupra en VW id3 te krijgen voor onder de 20k. Maar of je daar in de winter 250km mee haalt zonder een slakkengang te rijden....
Een Kia e-Niro kan ook, krijg je 10 jaar garantie bij (of max 150.000 km).

Minimale afschrijving en toch zuinig? Koop dan een Lexus ct200h. Nadeel van Lexus/Toyota is dat ze elke 15000 km een beurt nodig hebben. Vooral als je 10 jaar garantie wil houden.

Zelf heb ik 9 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht in een soortgelijke situatie: rijdt leuker, stiller en vlotter dan een Toyota/Lexus en 1:20 was ook haalbaar. Nu zou ik sowieso een EV nemen.

Goed te horen dat ik niet de enige ben met dit dilemma.
Ik heb zelf in de Model 3 van mijn vader gereden, dat reed geweldig.
Direct koppel, reed gewoon heel goed. Ik weet wat dat betreft wel wat ik in huis haal...
Ik heb vorige week in een Toyota Yaris mogen proefrijden, rijd ook best lekker door, en stuurt prima.
Maar om voor 20k een Yaris aan te schaffen, ik weet het nog zo net niet.
PHEV gaat hem sowieso niet worden nee.

En wat dat is het 1.0 segment van VAG ook de moeite waard blijkbaar.
1.3 Tce ga ik ook naar kijken.
bedankt!

• Leuk
Waarderingen: ak2
Voor basis mobiliteit is de 1,0 TSI ongeveer het beste wat je momenteel kan krijgen. Stil, zuinig ,en voldoende snel, maar geen strepentrekker. Absoluut een aanrader voor snelweg gebruik, met gematigde snelheden.

Voor snelweg gebruik is een hybride niet zinvol. Die komt beter tot z'n recht bij veel wisselende snelheden. ( geldt voor alle typen MHEV, HEV & PHEV)

Geheel elektrisch is een optie, maar kies dan wel een met een grote batterij, zodat je ook in de winter voldoende ver komt.

Je hebt al een laadpaal en zonnepanelen bij huis, begrijp ik dat goed? Dan zou ik een EV kiezen. En max rit van 250 km, dan is een occasion prima, meesten redden dat ook wel in de winter, accu van =>60 kWh.

De laatste generatie Yaris hybride is een prima keuze! Goede rijeigenschappen en prestaties, zuinig, betrouwbaar en een lage afschrijving! Ook zijn deze altijd efficiënt, zowel op de snelweg vanwege de extra zuinige benzinemotor met Atkinson cyclus als in start/stop verkeer dankzij de hybride aandrijflijn. Ook als Mazda 2 hybrid verkrijgbaar!

Laatst bewerkt:
Hadden we maar een goed werkende glazen bol om in de toekomst te kijken. Wat doet de restwaarde? Afhankelijk van de prijzen van de brandstof, imago (dieselgate), lagere nieuwwaardes (EV's, waarbij een groot deel van de afschrijving wordt veroorzaakt), een overheid die veel geld tekort komt (MRB en accijns verhogingen). Een EV rijdt perfect, heeft lage kosten voor de energie en relatief weinig onderhoud (geen olie, olie- en brandstoffilters, bougies, weinig remdelen, geen koppeling, uitlaat etc etc etc). Als je in Duitsland ook kan bijladen bij een supercharger / snellader om weer thuis te komen lijkt mij de keuze snel gemaakt.

Hoe lang denk je in Duitsland te blijven werken?

Ik zou we bij een EV voor de grootste accu keuze gaan. Degradatie vang je zo op mocht een kleine accu al voldoende zijn.

Ik zet een glazen bol ook op mijn wensenlijst!
iemand?

Ik kan laden bij mijn ouders, die wonen 2 min van mij vandaan, die hebben 10+ zonnepanelen, vandaar.
de rit naar Duitsland is 190km, +tientallen kilometers huis/hotel naar werk.
Dus de meeste EV's red ik het mee.
De meeste elektrische auto’s halen inderdaad een afstand van 200 km ook gewoon in de winter.

Zou je ook gewoon in het B segment kunnen kijken, er zijn in de praktijk ook veel laadpunten.

Zoals de elektrische Hyundai Kona, Kia Niro, Opel Corsa, Peugeot 208, Opel Mokka, Citroen eC4, Fiat 600, Renault Zoë, Jeep Avenger, of iets dergelijks.
Een auto als bijvoorbeeld de Tesla Model 3 heeft gewoon meer bereik maar kost ook meer om te rijden.

(we kijken zelf o.a. naar de facelift Peugeot e 208 vanaf 2024, in de familie is er een uit 2022 die wat ik begreep erg goed bevalt)

Neem bij Stellantis liever niet erg vroege exemplaren van modellen met 50 kWh accu, of kijk of de boordlader van Mahle al is vervangen, in latere exemplaren vanaf 2022/ 2023 wordt er een boordlader gebruikt van een andere fabrikant.

Als je nu iets nieuws koopt is een PHEV (met een flinke actieradius) of volledig elektrisch de enige logische keuze. Bij volledig brandstof kan je over een paar jaar weer met samengeknepen billen zitten als er weer een energiecrisis is door een gek die een oorlog begint. En de nadelen van elektrisch die we een paar jaar geleden hadden lossen zich momenteel als sneeuw voor de zon op.

Mijn verwachting/hoop is dat elektrische auto's ook tweedehands interessant zullen blijven. Benzineprijs zal blijven stijgen en zeker met een eigen oprit / zonnepanelen zou ik het risico wel aandurven. Ik heb in september 2025 een Citroën Ec4 x 54kwh gekocht voor 25k, in mijn berekeningen ga ik uit van een restwaarde van 7k over 7 jaar bij 150.000km. Geen idee of dat correct is, maar het lijkt me redelijk?

Gelukkig niet de enigste. Ik zit met precies het zelfde probleem. Gewoon echt geen idee wat ik nou precies moet halen. Rij 28k per jaar vaak in de nacht dus een beetje comfort zal niet erg zijn . Ik rij nu in een aygo uit 2021..

Ik twijfel tussen een Toyota Corolla of een tesla model 3. <- wereld van verschil.
Ik vind Toyota tegenwoordig gewoon heel duur alleen.
Terwijl vind een Mercedes a220 ook echt dik. Maar ivm nacht ritjes en het gebied waar ik leef omgeving Amsterdam. heb ik eerlijk gezegd weinig zin om vaker staande gehouden worden met zo een pauper bak ;) ondanks dat ik hem mooi vind.

Maar een Civic is ook vet.. maar of het zuinig is tsja…

Mijn verwachting/hoop is dat elektrische auto's ook tweedehands interessant zullen blijven. Benzineprijs zal blijven stijgen en zeker met een eigen oprit / zonnepanelen zou ik het risico wel aandurven. Ik heb in september 2025 een Citroën Ec4 x 54kwh gekocht voor 25k, in mijn berekeningen ga ik uit van een restwaarde van 7k over 7 jaar bij 150.000km. Geen idee of dat correct is, maar het lijkt me redelijk?
Hoe is die Citroen? ik heb die ook voorbij zien komen..

Gelukkig niet de enigste. Ik zit met precies het zelfde probleem. Gewoon echt geen idee wat ik nou precies moet halen. Rij 28k per jaar vaak in de nacht dus een beetje comfort zal niet erg zijn . Ik rij nu in een aygo uit 2021..

Ik twijfel tussen een Toyota Corolla of een tesla model 3. <- wereld van verschil.
Ik vind Toyota tegenwoordig gewoon heel duur alleen.
Terwijl vind een Mercedes a220 ook echt dik. Maar ivm nacht ritjes en het gebied waar ik leef omgeving Amsterdam. heb ik eerlijk gezegd weinig zin om vaker staande gehouden worden met zo een pauper bak ;) ondanks dat ik hem mooi vind.

Maar een Civic is ook vet.. maar of het zuinig is tsja…
Hier dus precies hetzelfde. Dat ik wat meer geld meebreng en voor iets meer zuiniger ga is onderhand wel duidelijk.
ik hik op de gedachte: Toyota Yaris of een Tesla 3 (of iets anders elektrisch). wat een wereld van verschil zijn beide.
Kwa prijs niet. beide rond de 20k. daar ligt het dus ook niet aan...

De meeste elektrische auto’s halen inderdaad een afstand van 200 km ook gewoon in de winter.

Zou je ook gewoon in het B segment kunnen kijken, er zijn in de praktijk ook veel laadpunten.

Zoals de elektrische Hyundai Kona, Kia Niro, Opel Corsa, Peugeot 208, Opel Mokka, Citroen eC4, Fiat 600, Renault Zoë, Jeep Avenger, of iets dergelijks.
Een auto als bijvoorbeeld de Tesla Model 3 heeft gewoon meer bereik maar kost ook meer om te rijden.

(we kijken zelf o.a. naar de facelift Peugeot e 208 vanaf 2024, in de familie is er een uit 2022 die wat ik begreep erg goed bevalt)

Neem bij Stellantis liever niet erg vroege exemplaren van modellen met 50 kWh accu, of kijk of de boordlader van Mahle al is vervangen, in latere exemplaren vanaf 2022/ 2023 wordt er een boordlader gebruikt van een andere fabrikant.
Nee, geen Stellantis bende, die zuipen meer dan elke andere elektrische auto en gaan vaker stuk.

Ik reed een benzine auto en ben overgestapt naar een PHEV. Voor de kosten hoef je het niet te doen. De PHEV is enorm veel duurder in wegenbelasting en de kosten voor benzine + elektrisch komen hoger uit dan alleen de benzine van de vorige auto (als de prijs van benzine blijft stijgen is er uiteraard een keer een omslagpunt). Afstanden tot 130 km zijn prima voor deze combi (voornamelijk snelweg in NL net 20 kw accu). Ga je enkele reis verder rijden/ hogere snelheden rijden of bij een kleine hybride accu dan is een hybride al snel minder voordelig.

Goedkoopst zal elektrisch zijn en een tweedehands tesla koop je voor weinig.

Tsja als je budget tot aan een 330E uit 2016 gaat zou ik met de kennis van nu een BEV kopen. Het is en blijft koffiedik kijken en ik denk dat iedereen hier graag zou willen weten wat de auto prijzen over 5-10 jaar gaan doen afhankelijk van energiebron.

Het verleden laat zien dat benzine eigenlijk nooit écht goedkoper word na prijsstijgingen. Persoonlijk kan ik mij geen wereld meer voorstellen waarin we weer 1.60 per liter (laat staan minder) gaan betalen. Ik zou PHEV sowieso laten staan want dan heb je het slechtste van 2 werelden, weinig range, veel gewicht en dubbele onderhoudskosten als je een hybride overweegt zou dat misschien nog een optie kunnen zijn maar die zijn wel relatief duur in aanschaf.

Je woon-werk is nou ook niet wereldschokkend met 500 km per week dankzij de overnachtingen. 250 kilometer enkele reis, dus? Dan zou ik voor een jonge Tesla gaan. Afhankelijk van je eisen een 3 of misschien zelfs een Y. Je geeft zelf ook al de voorzet door te zeggen dat je thuis kunt laden en dat geeft je indirect mogelijk nog meer besparing als je straks mag betalen om stroom terug te leveren, dat kun je dan in je auto stoppen i.p.v. een terugleverboete betalen (ervan uitgaande dat e.e.a. goed is geregeld thuis).

Heb je een vast energiecontract met een goed kWh tarief dan zou ik lekker de BEV kiezen. Wel nog even checken hoe het voor jou zit qua kosten met laden in DE. Dat is denk ik de voornaamste onbekende in dit verhaal.

Hoe is die Citroen? ik heb die ook voorbij zien komen..
Ik vind het een heerlijke auto! 54 kwh accupakket is fijn, praktische range met dit lenteweer is 360 ongeveer. In de zomer eerder 320. De auto is ook wat lichter dan bijv een model 3,dus scheelt ook in de mrb. Betrouwbaarheid moeten we nog ondervinden natuurlijk, maar voorlopig geen problemen. Interieurkwaliteit doet niet onder voor Tesla wat mij betreft. Auto journalisten geven vaak trage multimedia aan, maar als je niet constant vergelijkt met andere autos, ervaar je geen problemen hoor.

Mijn vrouw heeft een Peugeot e-208(50KwH) gehad uit 2022. Boardlader van Mahle vervangen. Deze zal binnenkort wel te koop komen. Super fijne auto. In de winter en dan over de Duitse Autobahn worden die 200-250km wel krap. In de zomer haal je wel zo'n 275km. Nu een Alfa Romeo Junior met 54kwh en die komt toch echt een stuk verder.

Ik zou in het geval van de TS een Tesla Model 3 overwegen of een Kia Niro.

Ik verwacht dat die blijven hangen op 10k.
Alle auto’s van nu tussen 7-8k zijn A of B segment met 180k op de teller.

Klinkt mij als EV. Weinig onderhoudskosten en gratis laden. Snel terugverdiend. Brandstofprijzen zie ik niet snel meer dalen. Tweedehands EV’s nemen toe in populariteit. Koop de beste EV die je kan betalen en ik denk dat de afschrijving wel meevalt door de toenemende vraag naar gebruikte EV’s.

Als je veel in Duitsland komt, koop de auto dan daar. Zelf importeren, voor een dubbeltje op de eerste rang.

Terug
Bovenaan