Hybridewerking Tiguan PHEV model 2025

B 2619375

Net ingestapt
Rijden met een caravan.
Bij het rijden met een caravan valt het mij op dat ik het niet voor elkaar krijg om bijvoorbeeld bergop de auto door èn de benzinemotor èn de elektromotor te laten aandrijven, Bergop schakelt de benzinemotor stevig terug, maar niks geen elektrische ondersteuning, terwijl ik de auto mede daarvoor het aangeschaft. Ook in de Sportmodus, zonder batterijbesparing, geen elektrische ondersteuning.
Wie kan mij hier bij helpen?!

accu vol genoeg?

bij mijn weten als je hem in sport zet gaat ze ten aller tijde beide samenwerken voor optimale prestaties.

als je hem alleen op EV modus zet dan werkt de elektromotor wel?

Het zou best kunnen dat de elektronica daar geen zin in heeft omdat er enorme elektriciteitsstromen kunnen gaan lopen in die situatie.

Interessante vraag - hoe zwaar is de caravan? Dat kan ook meespelen. Zeker in hybride stand zou je verwachten dat de elektromotor bijspringt.

De grote vraag is; doet een andere Tiguan PHEV 2025 dit ook? Het kan eenvoudig zo geprogrammeerd zijn en dan werkt de auto dus zoals VW het bedoelde.

Om maar een aantal redenen te bedenken waarom VW het zo gemaakt zou kunnen hebben (en ik weet niet of deze van toepassing zijn, puur om een idee te geven)
- Het koelsysteem is te beperkt om zowel de accu, de elektromotor/inverter en de benzinemotor te koelen bij langdurige hoge belasting - dit kan een kostenbesparing keuze zijn geweest, of het is pas laat in de ontwikkeling ontdekt
- Die keren bergop zijn het ideale moment om de benzinemotor even goed hard te laten werken en zo schoon te branden / het roetfilter schoon te branden - een levensduur keuze voor de benzinemotor, die misschien niet geoptimaliseerd is voor gebruik in een PHEV
- De snelheid is te hoog voor de elektromotor om effectief en efficient kracht te leveren - dat hangt er vanaf waar in de versnellingsbak de elektromotor zit. Een EV modus overruled dit omdat de wel/niet effectief keuze dan niet door de elektronica bepaald wordt

Koop je een auto specifiek hiervoor dan altijd proberen bij de proefrit, vastleggen in de aankoop, etc. Of kiezen voor een range-extender - waarbij de benzine motor niet direct de wielen kan aandrijven.

Waarop baseer je dat de elektromotor niet meewerkt? Vallen de prestaties van de auto in het algemeen tegen of (alleen) de elektrische ondersteuning bij het caravantrekken in de bergen? De caravan is nou niet echt een zwaargewicht voor de 272pk uitvoering die tot 2000 kg mag trekken.
Zelf rijden we de 1.4 TSI PHEV met een caravan van 1700 kg. Nog geen ervaring mee in de bergen, maar hier in het vlakke Nederland werken de motoren samen. Dat is goed te zien wanneer je de juiste verbruiksgegevens laat zien op het dashboard. De 1.4 PHEV heeft weliswaar geen sportstand, maar wel een GTE- modus. Ook deze nog niet geprobeerd, maar daarmee zouden beiden motoren zeker gelijktijdig moeten werken.

Terug
Bovenaan