Hyundai Casper/Inster

MCW 41

Petrolhead
IkKYOPK.jpg

ejj98rx.jpg

Ba0FlAJ.jpg

epWOoSO.jpg

Twee uitvoeringen:
cwx6Ibm.jpg

NGZgJZv.jpg

Hyundai has revealed the first official images of the Casper, their entry-level A-Segment SUV that is scheduled to launch before the end of the year. The company announced an early bid reservation schedule for customers in Korea through Casper’s dedicated website.

The tiny SUV, initially codenamed AX-1, was spotted during testing in February and appeared in a set of teaser images last May. Most of us have associated the name Casper with the little ghost character, but Hyundai states that it was actually named after the famous skateboard-flipping trick invented by Bobby “Casper” Boyden in the ’70s. Local media suggest that the Casper is measuring 3,595 mm ( inches) long, 1,595 mm (inches) wide, and 1,575 mm (inches) tall, with a 2,400 mm (inches) wheelbase. Those numbers make it significantly more compact than Hyundai’s B-SUVs sold in different parts of the world including the Bayon, Creta, Venue, and Kona.

Hyundai’s new SUV is based on the K1 Platform which already underpins A-Segment models like the Hyundai i10 and the Kia Picanto. The engine range in the Korean market will include two three-cylinder petrol motors – a naturally aspirated 1.0 MPI and a turbocharged 1.0 T-GDI. Those engines produce 75 hp (56 kW / 76 PS) and 99 hp (74 kW / 100 PS) in the Hyundai i10, where they are combined with a five-speed manual gearbox or a five-speed automatic. It is safe to assume that the same setup will be used in the Casper, likely offered exclusively in front-wheel drive variants. Meer info: https://www.carscoops.com/2021/09/h...ver-with-funky-design-and-compact-dimensions/

Jaa superleuk! Leuke concurrent voor de Ignis.

Laatst bewerkt:
MCW12 zei:
Jaa superleuk! Leuke concurrent voor de Ignis.

Ik vind het een beetje een kruising van een Jimny met een Ignis.
Leuk bakje.
Zou echt wel een doorbraak betekenen mocht men ooit zo'n leuk autootje uitbrengen als EV met een betaalbaar prijskaartje en een redelijke autonomie.

De (in Nederland ondergewaardeerde) i10 is ongetwijfeld praktischer, maar ik vraag me af of zo'n Casper niet succesvoller zou zijn in Europa. Vind 'm niet echt mooi overigens, maar vooral heel onderscheidend.

Zeer onwaarschijnlijk maar ik vind deze Casper N impressies best wel tof:

ZvkSN1z.jpg

NJxKcNd.jpg

5BEI4Va.jpg

meer: https://www.carscoops.com/2021/09/hyundai-casper-n-render-is-pure-fiction-but-we-like-it/

Hyundai%20Casper%202022-6.jpg

Hyundai%20Casper%202022-3.jpg

Hyundai%20Casper%202022.jpg

Hyundai%20Casper%202022-2.jpg

Rij-impressie: https://www.autoexpress.co.uk/road-tests/359104/new-hyundai-casper-2022-review

Dat dashboard ziet er gedateerd uit, lijkt wel een beetje op een dashboard uit een auto van 15-25 jaar terug.

AutoExpress schrijft dat we in Europa mogelijk een Casper met elektrische aandrijving kunnen verwachten. Die kan het dan opnemen tegen bijvoorbeeld de nog te verschijnen elektrische Toyota Aygo.

Zou leuk zijn als we er binnen afzienbare tijd toch wat van in Europa gaan zien. Maar in EV-uitvoering zal de prijs wel richting die van de Honda N gaan, waar hij ook wel wat van weg heeft.

Nou, dat lijkt me sterk, de Honda N kost hier inmiddels ruim 40 duizend euro, heeft een platform dat speciaal voor die auto is ontwikkeld, is 30 cm langer en is standaard heel luxueus en hoogwaardig.

De Casper is er in Zuid-Korea vanaf 13.750.000 won (9.704 euro). Het lijkt me dat een elektrische Casper ruim onder de 30 mille moet kunnen beginnen, anders heeft een elektrische Casper hier weinig te zoeken, denk ik.

Overigens: er staat IN in de topictitel, maar de auto wordt alleen in Zuid-Korea aangeboden en er zijn voorlopig geen plannen om de auto in India aan te bieden.

Ik heb het filmpje van FullyCharged over de Inster bekeken en hij was zeer enthousiast. De binnenruimte is ook vrij fors. Echt een heel leuke auto met ook prima specificaties.

Slim dat ze de wielbasis 18cm langer hebben gemaakt. Ik vind het echt een geweldig ding, zoveel mooier dan de C3. Japanse kei-cars hebben vaak ook genoeg beenruimte achterin omdat de bank ver naar achter kan. Eigenlijk heel slim want zo vaak is de bagageruimte niet volgestouwd.

Afmetingen Hyundai Inster​

De afmetingen dan van de Hyundai Inster. De breedte van de auto bedraagt 1.610 mm en de hoogte komt uit op 1.575 mm (1.610 mm met dakrails). De lengte van de Base-versie bedraagt 3.825 mm. De Cross is met 3.845 mm ietsje langer. De wielbasis bedraagt 2.580 mm. Voor een kleine EV is dat uitzonderlijk lang. Zelfs in het B-segment zou deze wielbasis niet misstaan. De bagageruimte komt uit op 280 liter met vierzits configuratie. Optioneel levert Hyundai een verschuifbare achterbank (16 cm) waardoor de bagageruimte kan variëren van 238 tot 351 liter. De achterbank is in een verhouding van 50/50 neerklapbaar, er ontstaat dan ook een vlakke laadvloer.

Standard Range​

• Batterij: 42 kWh (LG Chem)
  • Vermogen: 71,1 pk (97 pk)
  • Koppel: 147 Nm
  • 0-100: 11,7 s
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • 300+ km range
  • DC nog niet bekend, maar ook 10-80% in ongeveer 30 minuten
  • 1.300 kg

Long Range​

• Batterij: 49 kWh (LG Chem)
  • Vermogen: 84,5 kW (115 pk)
  • Koppel: 147 Nm
  • 0-100: 10,6 s
  • Topsnelheid: 150 km/u
  • 355 km range (met 15-inch wielen)
  • 85 kW DC
  • 1.400 kg

Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe deze eruit ziet in het echt. Super leuke auto om te zien zo op de foto’s. En mooie specs ook zo te lezen.

Hebben ze dat interieur afgekeken bij opel corsa B? Die midden-ventilatie - rand is echt 1 op 1 hetzelfde :ROFLMAO:

Voor de rest vind ik het een leuk model (niet met vlekwit interieur aub..). Hopelijk komt er iets met benzinemotor deze kant op. Maar dat zal ijdele hoop zijn gezien de eerdere berichten hierover?

Eerst maar in het echt zien. Een C3 bekoort mij meer, moet ik eerlijk zeggen. (de commercial erover dan weer niet, dat terzijde).

Ik vind deze Inster echt 10x leuker dan de C3, veel origineler en inventiever. Ik hoop dat deze het goed gaat doen. :)
Tja, zo zie je maar hoe smaken verschillen. Ik vind de C3, hoewel geen natuurlijke schoonheid, ook een stuk beter te pruimen dan deze Hyundai. Ja, het ziet er anders dan anders uit maar dat is in dit geval geen compliment. Rare verhoudingen, vreemde snuit. En natuurlijk afwachten wat de uiteindelijke prijs en praktische bruikbaarheid in de werkelijkheid gaan worden.

Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe deze eruit ziet in het echt.

Dat wordt dan een ticket kopen voor het A'dam Fashion Week event, in september a.s.. Daar zal de auto live verschijnen, hoorde ik in de BNR autoshow vanmiddag de directeur van Hyundai NL zeggen.

Prijzen

AccuVermogenActieradiusUitvoeringVanafprijs
Inster42 kWh97 pk - 147 Nm327 kilometerE-Motion€24.295
Inster49 kWh115 pk - 147 Nm370 kilometerE-Motion€25.995
Inster49 kWh115 pk - 147 Nm370 kilometerPulse€27.295
Inster49 kWh115 pk - 147 Nm360 kilometerEvolve€28.795
Inster49 kWh115 pk - 147 Nm360 kilometerEvolve Sky€29.595

Erg leuk ding! Heb m op de EV Experience bekeken.
Ben wel benieuwd hoe de instapper er uitziet. En jammer dat stoelverwarming niet leverbaar is op de instapper.

Inster Cross

hyundai-inster-cross-front.jpg

hyundai-inster-cross-rear.jpg

hyundai-inster-cross-interior.jpg

De INSTER Cross is een speciale outdoor-variant van de nieuwe INSTER. Net als de ‘gewone’ INSTER is de INSTER Cross een compacte auto met een verrassend ruim interieur, maar dan in een gedurfd, stoer jasje. Om zijn avontuurlijke karakter te benadrukken krijgt de INSTER Cross brede, rechthoekige voor- en achterbumpers en reliëfzwarte stootlijsten.

De INSTER Cross staat op stevige 17-inch lichtmetalen velgen en heeft dorpelpanelen en skidplates aan de voor- en achterzijde die voor extra bescherming zorgen als je off-road gaat. Hij is standaard uitgerust met dakdragers en als je van kamperen houdt, kun je kiezen voor een dakmand om je spullen makkelijk mee te nemen.

De INSTER Cross komt in de exclusieve carrosseriekleur Amazonas Green Matte, maar je kunt ook kiezen uit vijf andere kleuren: Atlas White, Unbleached Ivory, Aero Silver Matte, Abyss Black Pearl en Tomboy Khaki. Sommige kleuren kun je combineren met een zwart dak. Binnenin de auto vind je chique grijze stoelbekleding met coole lime-gele details die ook op het dashboard te zien zijn.

QOzkDAi.jpeg

rCQ2fCE.jpeg

EKYnsI4.jpeg

9FgCUCJ.jpeg

De lichte interieurkleur is momenteel beschikbaar op de Evolve (Sky) uitvoering i.c.m. de exterieurkleur Buttercream Yellow

Verschrikkelijk jaren '90 interieur, in de negatieve zin. Verder een leuke auto, die het vast goed gaat doen. Maar qua interieurs kan Hyundai/Kia maar beter op zoek gaan naar wat moderne en Europese designers.

Geldt ook voor exterieur. Dit wagentje lijkt toch nergens op. Ook de Ioniq 6 en de Kona zijn niet om aan te gluren.
Het is blijkbaar niet jouw smaak. Ik vind ze juist erg leuk.
Voor jou zijn er nog auto's als de Model 3, of een Corsa-E.

Ik vind het interieur vooral een grote grauwe massa, waar ik bij de Casper leukere kleuren en gezelligere stofjes zie. Kan dat niet beter?

Geldt ook voor exterieur. Dit wagentje lijkt toch nergens op. Ook de Ioniq 6 en de Kona zijn niet om aan te gluren.

Dat is inderdaad duidelijk een mening, maar ik ben het er wel mee eens. Het origineel bovenaan is best leuk, maar de versie die wij krijgen vind ik niet echt in balans meer. De wielbasis is duidelijk te lang. Beetje bestelautoachtige verhoudingen.

De andere 2 genoemde auto's vind ik ook niks. De Kona is veel te druk en de Ioniq 6 heeft het volgens mij technisch goed voor elkaar voor een ev, maar ik vind het wel zo'n beetje het lelijkste wat er op dit moment op autogebied te koop is. Compleet doorgeslagen ontwerp. Gelukkig zie je ze haast nooit rijden.

Mijn favoriet is dan nog altijd een i30 Fastback. Mooi, rustig vormgegeven, herkenbaar genoeg en goede verhoudingen.

Ik ben blij dat ik de overstap gedaan heb, van Fiat naar Hyundai. Het is noodzakelijk van een lange wielbasis dat je meer beenruimte achter gaat krijgen. Het is zoveel beenruimte dat het meer bij een paar klasse hoger een eigenschap is. Dus dat is weer een pluspunt. Mij gaat het meer om de beenruimte. De buitenkant zie je toch niet als je binnenin zit achter het stuur.

Terug
Bovenaan