Hyundai Grandeur

MCW 41

Petrolhead
2023-hyundai-grandeur.jpg

In typical Hyundai/Kia/Genesis fashion, there are no technical specifications available at this point. The few official images provided show the 2023 Grandeur with a bold exterior design featuring a front fascia akin to the futuristic-looking Staria minivan. The long rear doors strongly suggest the new Grandeur has had its wheelbase stretched for greater rear legroom. As a reference, the previous generation measured 2,885 millimeters (113.6 inches) between the axles and had an overall length of 4,990 mm (196.5 in). It's now probably slotted between the Genesis G80 and G90 in terms of size.

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/617162/2023-hyundai-grandeur-design-reveal/

p5wqi0cwsdcjxa6cp0xw

jteby44ezxjdlnaojz5k

kp6cmrpfef4w4a4ogc01

qqmsiix1djf6wlhufdrk

Bron: https://www.drive.com.au/news/2023-hyundai-grandeur-flagship-sedan-unveiled-for-korea/

Zeer gedurfd, futuristisch ontwerp wel, ongelooflijk wat Kia en Hyundai presteert aan nieuwe modellen.

Dat is een spraakmakend ontwerp! Hyundai toont wel lef. Vind 'm anders dan de Ioniq 6 wel geslaagd eigenlijk. Een strakke vormgeving zonder opsmuk, maar toch een nogal barok ontwerp door de hoekige vormgeving en de C-stijl met de 'losstaande' derde zijruit.

Her en der is de Grandeur geïnspireerd op de oer-Grandeur (ontstaan uit een samenwerking met Mitsubishi, met Mitsubishi-techniek en Hyundai-ontwerp). Dit was de Grandeur Heritage concept, met een voorbode van het nieuwe Grandeur-interieur.

Hyundai-Heritage-Series-Gra.jpg

Ik vind het echt een fantastisch ontwerp. Eindelijk weer een strak en modern ontwerp zonder irritante details.

Ford Sierra kwam ook in me op maar ik weet nog niet of ik hem mooi vind. Ik heb er in elk geval zeker nog geen "waauw" gevoel bij. Onderscheidend is 'ie zeker!

Overigens was de oer-Grandeur geen Hyundai-ontwerp maar slechts een rebadge van de Mitsubishi Debonair:

mitsubishi-debonair-ii-1986-1992-sedan-interior-3.jpg

O zou kunnen, ik baseerde me op de Wikipedia-pagina en die is niet helemaal duidelijk. Er staat dat de Grandeur een Debonair rebadge is, maar ook: "The design was done by Hyundai Motors, but the internal configuration was done by Mitsubishi."

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Grandeur#First_generation_(L;_1986)

Mooi exterieur maar, zoals bij Hyundai gebruikelijk, verschrikkelijk interieur. Stuurwiel lijkt rechtstreeks uit een slechte science-fiction film te komen.o_O

Dat valt toch wel mee? Ik zie met name op de foto met het bovenaanzicht van het interieur een strak eenspaaks stuurwiel met op het eerste gezicht overzichtelijke bedieningsclusters links en rechts.

Wat een prachtige auto! Zeer geslaagd interieur ook (y).
In tegenstelling tot de Ioniq 6, dat vind ik 1 van de lelijkste auto’s van de afgelopen jaren.

De durf van de Koreanen om met zeer gedurfde ontwerpen te komen die sterk afwijken van voorgangers, dat is wel knap. In Europa lijkt elk model weer op zijn voorganger zo lijkt het vaak, geen enkele durf. Ionq 6 denk ik typisch een auto die je straks in echt moet zien, persfoto's flatteren niet altijd.

Een van de weinige wagens waar een matte lak goed bij staat, bijzondere wagen.

Smaken verschillen maar vind het een prachtig model, behalve dashboard maar exterieur, top.

Terug
Bovenaan