Hyundai Kona 2018 antenne en radio

Erwout

Net ingestapt
Hoi allen,
Op het moment bezit ik een Hyundai Kona uit 2018 1.0T Comfort.
De auto heeft, zover ik weet en heb gezien, een FM antenne (Alca Spiral Fat antenne).
Nu bezit de auto een DAB/FM radio, mijn voorkeur is dan ook om DAB te luisteren ipv FM ivm bereik in de regio.
Is het mogelijk om alleen de antenne te veranderen naar een andere antenne om op die manier meer DAB te luisteren?
Of zit hier meer techniek achter? Wat kan ik meer doen of laten doen? Ik ben niet super handig met zelf montage, maar kan altijd wat proberen?
Groetjes!!

Wat bedoel je met "meer DAB"?

Je radio ontvangt op dit moment zowel FM als DAB+, je kunt kiezen welke bron je gebruikt. Daar heb je geen andere antenne voor nodig.

Je radio ontvangt op dit moment zowel FM als DAB+, je kunt kiezen welke bron je gebruikt. Daar heb je geen andere antenne voor nodig.
Ik denk dat de TS bedoeld dat er geen dab antenne aanwezig is en dat hij graag dab wilt kunnen gebruiken als bron, omdat er beter bereik is voor dab in die regio.

Niet elke antenne is afgestemd op zowel FM als DAB(+). Dat werkt op verschillende frequenties en het signaal wordt gesplitst, soms zelfs actief. Vaak al direct bij de antenne zelf.

Als een auto geen dab antenne heeft, moet je dus aanpassingen doen.
Soms is het vervangen van de spriet + een splitter voldoende.
Als je en haaievin hebt, moet je de antenne op het dak vervangen in veel gevallen.
Je kunt als je veel werk wilt, ook de hele bende van voor tot achter vervangen (kabelboom + antenne) maar dat is een beetje overdreven.

Ik denk dat de TS bedoeld dat er geen dab antenne aanwezig is en dat hij graag dab wilt kunnen gebruiken als bron, omdat er beter bereik is voor dab in die regio.

Niet elke antenne is afgestemd op zowel FM als DAB(+). Dat werkt op verschillende frequenties en het signaal wordt gesplitst, soms zelfs actief. Vaak al direct bij de antenne zelf.

Als een auto geen dab antenne heeft, moet je dus aanpassingen doen.
Soms is het vervangen van de spriet + een splitter voldoende.
Als je en haaievin hebt, moet je de antenne op het dak vervangen in veel gevallen.
Je kunt als je veel werk wilt, ook de hele bende van voor tot achter vervangen (kabelboom + antenne) maar dat is een beetje overdreven.
Zoals @Pobresh beschrijft, is denk ik wel de volledige manier. Heb op het moment een spriet antenne ja, is het vervangen hiervan alleen voldoende of is de splitter erbij verplicht? Is dit een beetje te doen als leek in het gebied van auto's of kan je het dan beter laten doen door een garage of tuning bedrijf?
De radio die ik heb kan ik niet handmatig afstemmen op DAB+ prioriteit of zoiets. Ik heb wel het idee dat het puur aan de antenne ligt, op het moment dat er een slecht bereik is van FM schakelt de radio pas over naar DAB+. Dit wil ik het liefst andersom.

Mijn radio geeft dus niet de optie om te 'kiezen', afhankelijk van soms de straat pakt de radio de FM of de DAB+ variant. Daarom de vraag, aangezien ikzelf de DAB+ variant liever wil luisteren, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Of is het gewoon verstandig naar een garage te rijden hiervoor?

Als de radio nu gewoon dab+ ontvangt. Is je antenne gewoon de juiste. Anders had dat niet eens gekund.

DAB+ heeft vaak een aparte stekker net zoals de fm stekker.
Je kunt ervoor kiezen de fm stekker los te koppelen van de radio, om de radio te "dwingen" om dab te gebruiken.
Dat zou een eenvoudige oplossing kunnen zijn, ware het niet dat je niet zomaar bij die kabel kunt.

Maar het uitbouwen van een standaard radio is niet heel eenvoudig voor een leek:

Linkje als je cookies blokkeert

En niet-originele/android unit:

Als de radio nu gewoon dab+ ontvangt. Is je antenne gewoon de juiste. Anders had dat niet eens gekund.

DAB+ heeft vaak een aparte stekker van de fm stekker.
Je kunt ervoor kiezen de fm stekker los te koppelen van de radio, om de radio te "dwingen" om dab te gebruiken.

Maar het uitbouwen van een standaard radio is niet heel eenvoudig voor een leek:

En niet-originele/android unit:

Ah bedankt, klinkt alsof ik even naar de garage ga hiervoor hehe.

Terug
Bovenaan