Iemand ervaring met thermosifon koeling?

Marcel21674

Wegverkenner
Ik heb onlangs een 4WD kubota B6000 mini tractor gekocht, voor diverse werkzaamheden in de tuin.
Nu blijkt de koeling van deze 2 cilinder diesel, geen waterpomp en geen thermostaat te hebben en werkt dus via het thermosifon principe.
Omdat het blijkbaar wel voorkomt dat ze warm lopen, heb ik een koelwater temperatuurmeter ingebouwd in de bovenste radiateurslang en een expansietankje gemonteerd..
Nu loopt de temperatuur, volgens het metertje, op naar 100 a 110C, maar de onderste slang blijft koud.
Heb alles al gechecked, geen verstoppingen en van wat ik kan vinden op internet hoort dat ook zo.Echter ik vind die 100 a 110C toch wel spannend.

Wel leuk, dacht dat dit redelijk recente trekkertjes waren, zo jaren 90, maar ze blijken gebouwd te zijn tussen 1973 en 1977. Al een echte oldtimer dus.
Inmiddels wel al wat werk aan verricht. Oa. de vooras gereviseerd, deze was gevuld met lagervet ipv. olie, waarschijnlijk vanwege een paar vrij dure oliekeerringen. De 3 punts hefinrichting gefixed. Deze bleef langzaam zakken. Een o-ring van 1,50 voor de hefcilinder heeft dat opgelost.
Had wat licht compressie verlies, langs de verstuiver van de voorste cilinder, deze schoongemaakt en voorzien van verse afdichtingen. En als laatste de verlichting opgeknapt, bedrading was oud en gaar en al diverse keren aan elkaar geknutseld. Alles vervangen voor nieuw

Laatst bewerkt:
Gaaf project! Is het koelsysteem wel een druksysteem? Gaat er dan ook speciale koelvloeistof in? Kubota heeft bergen ervaring, dus als het systeem schoon is zal er niet zoveel kunnen gebeuren. Pas als de radiator dichtslibt en de flow afneemt kans op oververhitting, Een kennis vulde zijn auto met snijolie van draaibanken/boormachines, heel hoog kookpunt en vettig....

Gaaf project! Is het koelsysteem wel een druksysteem? Gaat er dan ook speciale koelvloeistof in? Kubota heeft bergen ervaring, dus als het systeem schoon is zal er niet zoveel kunnen gebeuren. Pas als de radiator dichtslibt en de flow afneemt kans op oververhitting, Een kennis vulde zijn auto met snijolie van draaibanken/boormachines, heel hoog kookpunt en vettig....
Ja, het is gewoon een druksysteem, moet alleen wel een andere radiateurdop hebben, want er zit geen rubber afdichting onder de draaidop zelf. Dus de vloeistof die er uit gedrukt word door expansie, komt nog niet volledig terug in het systeem als de motor weer afkoeld.
Gaat normale koelvloeistof in. Heb de radiateur gecontroleerd, die is brandschoon en heeft goede doorstroming.

Laatst bewerkt:
110 is voor een koelsysteem onder druk niet heel erg gek als maximum temperatuur. Het moet ook haast tegen koken aanzitten om die natuurlijke flow goed op gang te hebben.
Mocht je echt geen goede doorstroom hebben door bv lucht in het systeem dan kan de temperatuur wel wat hoger uitkomen.

Er zijn ook gewone motoren dia dat doen trouwens. Mijn Corvette is een systeem met pomp en fans en de 2e fan gaat pas bij 112 graden aan. 115 heb ik weleens gezien. Dat kan omdat het een iets hogere druk systeem is dan de meeste auto's.
Maar we zijn verwend met "nep" metertjes in auto's die strak op 90 staan. Meestal geven die pas de echte temperatuur aan als je (ruim) boven de 110 uit komt. In het echt is 90 meer de temperatuur op de snelweg met niet te hoge belasting en heel veel koeling. In de file staat ie echt een stuk hoger.

Meestal geven die pas de echte temperatuur aan als je (ruim) boven de 110 uit komt. In het echt is 90 meer de temperatuur op de snelweg met niet te hoge belasting en heel veel koeling. In de file staat ie echt een stuk hoger.
Ik had een Fiat Cinquecento Sporting - reed daarmee regelmatig in de nacht naar Londen. Op de M20 zit het nodige vals plat (het waren best lange stevige hellingen maar ze voelden niet zo aan) en ik zag aan de temperatuurmeter of de weg steeg of juist aan het dalen was. Het verschil was subtiel maar wel genoeg om op te vallen.

110 is voor een koelsysteem onder druk niet heel erg gek als maximum temperatuur. Het moet ook haast tegen koken aanzitten om die natuurlijke flow goed op gang te hebben.
Mocht je echt geen goede doorstroom hebben door bv lucht in het systeem dan kan de temperatuur wel wat hoger uitkomen.

Er zijn ook gewone motoren dia dat doen trouwens. Mijn Corvette is een systeem met pomp en fans en de 2e fan gaat pas bij 112 graden aan. 115 heb ik weleens gezien. Dat kan omdat het een iets hogere druk systeem is dan de meeste auto's.
Maar we zijn verwend met "nep" metertjes in auto's die strak op 90 staan. Meestal geven die pas de echte temperatuur aan als je (ruim) boven de 110 uit komt. In het echt is 90 meer de temperatuur op de snelweg met niet te hoge belasting en heel veel koeling. In de file staat ie echt een stuk hoger.
Dat is een heldere uitleg. Niets om me zorgen over te maken dus.

Ik heb nu ook zo'n oude generatie temperatuur meter. Waar de 1.2 een filtertje had om idd te zorgen dat de temperatuur pas veel te laat omhoog schoot (koelvin stuk) loopt de RS al direct op zodra je even stil staat.

Niet echt gewend. Temeer omdat de Megane met zijn efficiënte diesel terugloopt in de file als het buiten onder de 5 graden komt.

Dit is dus ook waar de waarschuwing vandaan komt niet de dop van een warme radiateur te halen. Dan valt de druk weg en is die 110 ineens een stomende blazende tornado van veel te heet spul.

Liep gisteren tegen het volgende "probleem" aan, de dynamo lijkt niet te werken.
Vermoed dat het probleem in de spanningsregelaar zit. De dynamo is een simpel 3 fase systeem met magneten, kan niet zoveel stuk aan. Zitten zelfs geen koolborstels in. Beetje vergeljkbaar met de magneetontsteking van een brommer. Heeft een losse spanningsregelaar, die er flink roestig uitziet.
Op zich is het niet eens erg, dat de dynamo niet werkt. Als het motortje eenmaal loopt heeft hij niet veel nodig en met een 65AH accu kan het lang aan.
Maar goed, ik wil het gewoon weer werkend hebben.

Liep gisteren tegen het volgende "probleem" aan, de dynamo lijkt niet te werken.
Vermoed dat het probleem in de spanningsregelaar zit. De dynamo is een simpel 3 fase systeem met magneten, kan niet zoveel stuk aan. Zitten zelfs geen koolborstels in. Beetje vergeljkbaar met de magneetontsteking van een brommer. Heeft een losse spanningsregelaar, die er flink roestig uitziet.
Op zich is het niet eens erg, dat de dynamo niet werkt. Als het motortje eenmaal loopt heeft hij niet veel nodig en met een 65AH accu kan het lang aan.
Maar goed, ik wil het gewoon weer werkend hebben.
Ook dit probleem is inmiddels opgelost. De ouderwetse gelijkrichter met slechts 4 dioden vervangen voor een moderne electronische spanningsregelaar.

Terug
Bovenaan