Iemand ideeën of ervaringen met het afwerken van een smeerput?

LowRiderJor

Net ingestapt
Hoi allemaal,
Ik ben bezig met het opknappen van mijn garage en wil daarbij ook meteen de smeerput goed aanpakken. De put wordt regelmatig gebruikt, dus hij moet tegen olie, vet en vocht kunnen en vooral makkelijk schoon te houden zijn.
De wanden en bodem zijn van beton en op zich nog netjes, maar wel poreus en lastig schoon te krijgen. Ik twijfel een beetje wat nu de beste aanpak is. Beton zo laten en accepteren dat het altijd vies blijft, tegelen, of toch iets van een coating of afdichting gebruiken.
Ik hoor graag wat jullie hebben gedaan met een smeerput en wat in de praktijk goed werkt. Vooral benieuwd naar oplossingen die duurzaam zijn en niet na een paar jaar loslaten of bladderen.

Vorstbestendige tegels kunnen op zich wel tegen kou, maar dat is in een smeerput meestal niet het grootste punt. Je krijgt daar vooral te maken met olie, vet en vocht, en dat kruipt juist in voegen en naden.

Wij hebben hier zelf ook even naar tegels gekeken, maar zijn daar toch van afgestapt. Het wordt snel vies, glad en echt goed schoon krijg je het nooit meer. We twijfelen over een afwerking die het beton afdicht en één geheel maakt. Dat werkt in de praktijk gewoon prettiger en is beter bestand tegen alles wat er in een smeerput gebeurt.

Dus ja, tegels kúnnen, maar ik wil wel even verder kijken dan alleen “vorstbestendig”.

Ik denk dat je moet kijken naar een soort epoxy vloercoating voor betonnen vloeren. Alleen dan niet een heel vloeibare, want dan blijft het nooit op de wanden zitten.

................ Vooral benieuwd naar oplossingen die duurzaam zijn en niet na een paar jaar loslaten of bladderen.
Je hebt een keur aan 2K coatings die hier geschikt voor zijn.
vwb loslaten en bladderen; een coating kan nooit sterker zijn dan de ondergrond waar hij op zit. Als de vloer en muren al redelijk doorweekt zijn met vet en olie is dat wel een punt van aandacht.

Ik heb een smeerput gehad en in den beginne was vocht/water mijn grootste probleem. Na een nieuwe vloer in combinatie met putlon was dat probleem over. Ook belangrijk is een makkelijk en stevig trapje met goede verankering boven en/of onder om wegglijden te voorkomen.

De wanden heb ik toen gewoon betegeld. Dat is makkelijk schoon te houden. Voor mij was het gewoon hobbymatig en extra maatregelen tegen vet en olie is dan nogal overdreven.

Tegenwoordig heb ik geen smeerput meer. Het levert gemak op maar tegelijk ook ongemak. Ik ben tevreden met mijn poetsbrug.

Terug
Bovenaan