Ik deed iets onhandigs met het raam van mijn auto.

Val

Startmotor
Goede avond,

Een paar dagen geleden, toen het zo ontzettend warm was, moest ik met de auto weg. Ik deed alleen iets onhandigs!
Ik deed namelijk, terwijl ik de auto op contact aan het zetten was, alvast mijn elektrische raam (bestuurderskant) omlaag.. Nu werkt dat raam openen pas op contact maar ik had dus tijdens het omdraaien van de contactsleutel al het knopje op omlaag geduwd.

Het gevolg was dat ik een vreemd geluid hoorde en het raam niet omlaag ging. Ook niet omhoog. Geen beweging in. Wel hoor je het motortje werken als je op het knopje omhoog of omlaag duwt. De andere elektrische ramen doen het wel gewoon. Ik was zo stom om op het knopje omlaag te duwen terwijl de auto nog niet in de contactstand stond...

Is er iemand die weet hoe ik dit weer, enigzins betaalbaar, werkend krijg middels een trucje of word dit echt garagewerk?

Enfin; ik lees mijn verhaal terug en ik zie dat ik mezelf herhaal. Ik kan van zo'n domme actie zo balen. Dat ik niet even 3 seconden extra geduld had met het openen.. nu zit ik met een raam dat niet meer open wil.

Het betreft een Ford Focus mk1 1.6 uit 2004.
alvast bedankt voor het lezen en/of antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Dirk

Het issue staat los van het feit dat je m wat snel naar beneden deed. Ik denk dat door ouderdom het kabeltje kapot gegaan is, of een tandwieltje dolgedraaid is. Er moet dus een nieuw raammechanisme in denk ik.
Opzich geen heel grote klus maar wel even werk.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw actie het raammechanisme kapot gemaakt heeft. Het lijkt me simpelweg toeval dat dit nu gebeurde. Maar de reparatie wordt denk ik wel "garagewerk". Of je moet zelf toevallig heel handig zijn, maar die indruk heb ik heel eerlijk gezegd niet...

Zoek op youtube even naar 'reset car windows' voor jouw auto en wie weet werkt het...

Vermoed dat het WEL aan het gelijktijdig draaien & drukken ligt.
Raamrelais / zekering van slag.

Je hebt een 'carkey' met raambediening?
Wel of niet, je moet je probleem ff troubleshooten via Google, AI etc

Short, Repeated Presses: If the window is stuck, try pressing the window switch up or down in short, repeated stabs, suggests a YouTube video.

Door Slam Method: You can also try slamming the door while holding the window switch in the "up" position, according to wikiHow.

Always consult your vehicle's owner's manual for specific instructions on remote window control and troubleshooting.

Door op het verkeerde moment op een knopje te drukken, gaat je hele raam toch niet kapot? Dat zou wel al te gek zijn

Door op het verkeerde moment op een knopje te drukken, gaat je hele raam toch niet kapot? Dat zou wel al te gek zijn
Dat zou inderdaad niet mogelijk moeten zijn. Echter het is wel een 'randgeval' waarbij iets eerder stuk kan. Het hele systeem start op, knopje wil raam al open hebben. De lage spanning door het opstarten zorgt voor net weer een hogere stroom etcetera. Als je alle variabelen zoals knopjes indrukken terwijl je nog wat anders doet tot uit den treure moet testen dan zou een auto twee keer zo duur worden.

Ik denk echter dat het gewoon toeval is, ramen plakken altijd een beetje na stilstand, dus ook na 3 minuten met draaiende motor had het raam nog kunnen 'plakken' en de boel stuk kunnen gaan.

Je kan proberen de rubbers wat nat te maken (tegen vastgekoekt vuil). Het raam wat helpen door te duwen kan ook helpen, wat breed plakband of een dikke zuignap kan hierbij helpen. Let wel op dat je raam in de deur kan vallen en dan ben je verder van huis. Als je een lange rit voor de boeg hebt zou ik er even vanaf blijven. Beter bel je de garage/wegenwacht als je geen bijzondere afspraken hebt.

Vermoed dat het WEL aan het gelijktijdig draaien & drukken ligt.
Raamrelais / zekering van slag.

Je hebt een 'carkey' met raambediening?
Wel of niet, je moet je probleem ff troubleshooten via Google, AI etc

Short, Repeated Presses: If the window is stuck, try pressing the window switch up or down in short, repeated stabs, suggests a YouTube video.

Door Slam Method: You can also try slamming the door while holding the window switch in the "up" position, according to wikiHow.

Always consult your vehicle's owner's manual for specific instructions on remote window control and troubleshooting.
Dank voor je reactie! Ik heb geen carkey met raambediening. Ik kan portieren open en dicht doen en er zit knopje op zodat de achterklep open springt (maar niet helemaal open gaat.)

Dat zou inderdaad niet mogelijk moeten zijn. Echter het is wel een 'randgeval' waarbij iets eerder stuk kan. Het hele systeem start op, knopje wil raam al open hebben. De lage spanning door het opstarten zorgt voor net weer een hogere stroom etcetera. Als je alle variabelen zoals knopjes indrukken terwijl je nog wat anders doet tot uit den treure moet testen dan zou een auto twee keer zo duur worden.

Ik denk echter dat het gewoon toeval is, ramen plakken altijd een beetje na stilstand, dus ook na 3 minuten met draaiende motor had het raam nog kunnen 'plakken' en de boel stuk kunnen gaan.

Je kan proberen de rubbers wat nat te maken (tegen vastgekoekt vuil). Het raam wat helpen door te duwen kan ook helpen, wat breed plakband of een dikke zuignap kan hierbij helpen. Let wel op dat je raam in de deur kan vallen en dan ben je verder van huis. Als je een lange rit voor de boeg hebt zou ik er even vanaf blijven. Beter bel je de garage/wegenwacht als je geen bijzondere afspraken hebt.
Kijk dat is interessant wat je verteld! Ik zal beginnen met de boel schoonmaken en verder niet teveel er aan zitten als dat niet helpt, ik heb het namelijk al een keer eerder gehad dat mijn raam naar beneden viel. Gelukkig niet helemaal maar voor zo'n 75%. En met ductape de boel vast gezet zodat het raam er niet nog verderin zakte. Wat een ellende was dat. Alles uit de auto gehaald als ik ergens ging parkeren (in de stad) i.v.m. diefstal. En op de snelweg een lawaai.. van de wind en verkeer en dat was maar een paar dagen. Nee dan ben ik blij dat het raam wel dicht zit. Mocht het toch garage worden dan laat ik het misschien wel zitten. Door McDrive rijd ik al nooit en de laatste keer dat ik in een parkeergarage stond kan ik me ook niet meer herinneren. Ik heb altijd nog een werkende airco. :geek:

Terug
Bovenaan