Ingrijpende en langdurige werkzaamheden op je route - neem je dan drastische maatregelen?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Er wordt flink aan de weg gewerkt en dat brengt afsluitingen met zich mee (BTW in sommige gevallen komen afsluitingen ook voor omdat er te lang niet aan de wegen is gewerkt... maar dat is iets anders). Zou je bereid zijn drastische maatregelen te nemen? Bijvoorbeeld zoals Jeffrey, die een extra auto neemt (artikel AD.nl achter paywall)? Samenvatting: deze freelance nieuwsfotograaf zet een tweede auto aan de 'andere' zijde van de rivier tijdens de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug (N3), zodat hij 24 uur per dag kan werken zonder minimaal een half uur om te hoeven rijden.
Maar ook in andere gevallen zijn omwegen door wegwerkzaamheden soms groot - in mijn regio zit je met de Loosdrechtse-, Ankeveense- en Vinkeveense Plassen al snel gebonden aan lange omwegen. Die zijn wel vaak te omzeilen door de fiets te nemen, waarmee je binnendoor kunt rijden (maar als het weer tegenzit is dat nog altijd niet prettig). En bij werkzaamheden aan de Nieuw-Loosdrechtsedijk moesten veel bewoners en bedrijven flink improviseren tijdens enkele maanden; de weg kende eenrichtingsverkeer en de omleiding was zo'n 20 km lang. Hoe ver zou je zelf willen/kunnen gaan bij grote werkzaamheden bij je in de buurt?

Pfoe dat is echt een goeie. Rondom mijn woonplaats hebben we vooral veel last (gehad) van de wegwerkzaamheden aan A12 en A2. Nou is onze woonplaats sowieso al een notoire "sluiproute" voor verkeer dat via de A2 naar Utrecht wilt en 's middags de andere kant op.

Het meest irritante vind ik zelf nog mensen die zo'n sluiproute gebruiken met hun auto en vervolgens kruispunten blokkeren waar fietsers en voetganger overheen moeten en dan ook nog een grote waffel hebben als je daar wat van zegt.

Ik heb eigenlijk al drastische maatregelen genomen en dat is de maatregel dat ik op niet verder dan 15/20 minuten rijden wil wonen van mijn werk. Dat betekent in de praktijk namelijk dat ik altijd een alternatief kan nemen zoals de bus, trein of fiets. Dat zou voor een hoop mensen sowieso al een goed idee zijn. Ik verbaas mij erover hoeveel mensen ik spreek en zie die enorme afstanden afleggen voor werk dat ze dichterbij huis ook hadden kunnen doen. Ik weiger te geloven dat tenzij je astronaut bent of een ander obscuur beroep hebt het niet gewoon voor 90% van de mensen mogelijk is om binnen afzienbare/fietsbare afstand van hun woonplaats te werken.

Dan heb je het over leerkrachten, verkopers maar ook bouwvakkers (ZZP) waarbij de ZZP'er uit Rotterdam in Breda lijkt te werken en vice versa. Ik zag hier laatst in de wijk een busje staan van een aircoboer uit Venlo. Ik snap niet wat die te zoeken heeft in omgeving Utrecht of wat iemand bezielt om een aannemer het halve land door te laten scheuren terwijl er hier diverse goede gerenommeerde alternatieven zijn. Lekker handig met garantie enzo.

oh ja, vaak genoeg, met als hoogtepunt de indertijd nieuwe brug bij Elburg. Omrijden via Kampen of Harderwijk.

Het is wat het is, door er druk over te maken gaat het werk niet sneller. Wat me het afgelopen jaar wel verbaasd heeft is dat er wat proviciale en gemeentelijke wegwerzaamheden vrij kort bij elkaar in dezelfde periode uitgevoerd werden. Dat was echt fnuikend omdat omrijden daardoor kris kras slingeren op weggetjes van max 1,5 auto breed werd. Het lijkt dat daar weinig afstemming over geweest is tussen overheden, dat is wel zwaar irritant.

Problemen zijn relatief. Als de werkzaamheden niet worden gedaan wordt de overlast op een gegeven moment nog veel groter. En bijna niet op te lossen als dingen echt kapot gaan.

Op mijn woon-werk route was een stuk weg voor 6 weken afgesloten.. Omrijden via snelweg (A12) dus.

Gelukkig kon ik in de ochtend rond 7.00u nog redelijk makkelijk erlangs.. ook vanwege vakantie en omdat ik vroeg was. In de middag was erlangs wel mogelijk maar dan erg lang in file staan.

Dus in de middag wel via de snelweg en A12 terug naar huis.. een hele ruime maand drama, drukte, file en hoger verbruik.

Vanaf afgelopen Maandag gelukkig weer alles open en beide kanten via de normale route. Grote blij.

De vakantie zit er hier weer op, gelukkig werk ik maar zo'n 8km van huis, en ga bijna altijd op de fiets.
Maar wat heb ik een medelijden met mensen die dagelijks een eindje weg moeten en files dagelijkse kost zijn.
Wij hebben wat uitstapjes gemaakt laatste week van de vakantie, en dan ook bijna dagelijks in files gestaan.
Werkzaamheden/ongelukken.
Ik kan hier dus absoluut niet tegen, en wordt gek van het stilstaan,
als ik hier echt dagelijks mee te maken zou hebben, en openbaar vervoer is geen optie, dan zou ik denk ik echt ander werk overwegen. Alhoewel openbaar vervoer ook totaal niet mijn ding is (druk/vaak smerig/vertraging)

De vakantie zit er hier weer op, gelukkig werk ik maar zo'n 8km van huis, en ga bijna altijd op de fiets.
Maar wat heb ik een medelijden met mensen die dagelijks een eindje weg moeten en files dagelijkse kost zijn.
Wij hebben wat uitstapjes gemaakt laatste week van de vakantie, en dan ook bijna dagelijks in files gestaan.
Werkzaamheden/ongelukken.
Ik kan hier dus absoluut niet tegen, en wordt gek van het stilstaan,
als ik hier echt dagelijks mee te maken zou hebben, en openbaar vervoer is geen optie, dan zou ik denk ik echt ander werk overwegen. Alhoewel openbaar vervoer ook totaal niet mijn ding is (druk/vaak smerig/vertraging)
Dagelijkse files zijn niet het ergst. Die calculeer je in en dan ervaar je het anders. Ik heb jaren 2 a 3 keer in de week van Papendrecht naar Schiphol-Rijk gereden. Daar weet je bijna op de meter nauwkeurig waar het even stil staat en hoe lang je er over doet. Veel erger waren de trips waar onverwachte files stonden terwijl je wel afspraken hebt.

Terug
Bovenaan