Interieur.

Bart 2080101

Startmotor
Het interieur van een auto vind ik haast nog belangrijker dan de buitenkant. Ten slotte zit ik langer in de auto dan dat ik er van buitenaf naar kijk.
Op zoek naar een geschikte auto (ong. jaar oud en weinig km's) valt mij op dat het interieur in verreweg de meeste gevallen in het zwart of hooguit grijs is uitgevoerd.
Waarom is dat? Een interieur in creme of wit, of in lichtbruin ("cognac" in mijn donkerblauwe BMW) geeft een heel andere uitstraling en is in mijn ogen vaak veel mooier. Wel wat afhankelijk van de lakkleur natuurlijk.
Waarom kiest dan bijna iedereen steeds dat saaie, sombere zwart?

Voor de goede orde, ik ben niet serieus op zoek naar een andere auto, dus suggesties hebben geen zin.

Laatst bewerkt:
Er zijn twee redenen die ook wat verband houden met elkaar. De Europeaan is nogal saai en wil een zwarte auto met zwart interieur. Dat was altijd al het meest bestelde interieur en de fabrikanten dringen graag de kosten terug en schrappen daarom ook de keus, waardoor er dus alleen maar zwarte interieurs zijn.
Ik weet nog de eerste Zafira, daar had je twee soorten stof in twee tinten, een sportinterieur in zwart met rood, geel, groen of blauw en dan zwart leer of grijs leer. Zoveel keus!
En soms is het ook alleen voor bepaalde markten beperkt. Ik heb een Golf 7 met antraciet interieur, maar hetzelfde interieur is elders ook in lichtgrijs geleverd. Dat had ik liever gehad!

Bij de Skoda Enyaq had je eerst nog als optie wollen bekleding, dat was het Lodge pakket dacht ik? Dat is helaas alweer geschrapt.

Zoals Barri aangeeft is in veel gevallen keuze voor een andere kleur geschrapt uit kosten overwegingen. En niet geheel onlogisch want het werd ook amper verkocht. Ik heb zelf een Mini uit 2023 met een cognac lederen interieur en verbaas mij er over dat dat zo weinig voorkomt. Als ik op autoscout filter op Mini's van 2020 t/m 2023 dan staan er 447 te koop, slechts 21 daarvan staan geadverteerd met een andere kleur interieur dan zwart/grijs.

Diverse BYD modellen hebben in China interieurs in zuurstok of pasteltinten. Voor de Europese markt hebben ze alles zwart gemaakt :(

HqY8uFw_d.webp

Dit is mijn vijfde auto met licht interieur. 2x een Citroën C5, een Peugeot 308, een VW Touran en nu de Mazda.
Is altijd mijn voorkeur geweest, maar soms is het inderdaad niet te kiezen. En tweedehands wordt het dan helemaal lastig.

Is altijd mijn voorkeur geweest, maar soms is het inderdaad niet te kiezen. En tweedehands wordt het dan helemaal lastig.
Exact, ik heb mijn auto gekozen (2DH) op basis van al de uitrusting die ik wou; wat dan de kleur binnen / buiten is - zou behalve witte lak - geen obstakel zijn. Bij mijn model is zeer mooi Terracottakleurig kunstleer een mogelijkheid bij een minder dure uitvoering, maar ik wou echt wel nappaleer. Breekpunt. Gelukkig is het dual tone donkerbruin (armsteunen + middenconsole) / zwart (stoelen) en heeft ie een glazen dak wat voor extra lichtinval zorgt en de donkere boel opfleurt.

Het bedrijf waarvoor ik werk maakte de automatten voor de BMW 8-serie (E31). Die was ook leverbaar met rode tapijten, maar die bestelde helemaal niemand. Dus het verhaal gaat hier een aantal werknemers mooie rode velours vloerbedekking van BMW kwaliteit hebben thuis op de slaapkamer, nadat de productie van het model stopte.
Als Tier 1 leverancier ben je namelijk wel verplicht om een serieuze hoeveelheid op voorraad te hebben. Dus vanuit een leveranciers oogpunt (en duurzaamheid) is saai zwart zo gek nog niet.

Of die slaapkamers daarna ook olie gingen lekken is mij niet bekend ;)

Terug
Bovenaan