Irritante drempels en andere snelheidsremmers

Roadracer

Administrator

Forumleiding
In ons dorp is enige tijd geleden een klein parkje langs een doorgaande weg (maximum snelheid - nog steeds - 50 km/h) aangelegd. Daar bleken ondanks de hekjes kinderen en honden regelmatig bij of op de weg te komen. Dussss... er werden in allerijl prefab drempels geplaatst met paaltjes die moesten voorkomen dat je tussen de drempel over de (ononderbroken) middenstreep zou rijden. Je raadt het: het eerste weekeinde waren die gelijk weg. Ook omdat je de drempels eigenlijk met 15 km/h moet nemen. Het bleef even rustig, tot er steviger paaltjes kwamen om de automobilisten op hun eigen helft te houden. Die hielden het twee weekeinden vol. Want het is tijdelijk, omdat de weg toch moet worden gerenoveerd. Dan komt er naast asfalt een oversteek met wachtplekken op de helft, op twee plaatsen.
Intussen was de weg een nacht afgesloten en was de situatie als volgt gemaakt:\
20251205-verkeersdrempel-IMG-3758.jpg

Nog steeds die drempels maar nu met paaltjes op een afscheiding. Afgezien dat ik benieuwd ben hoe lang deze het uit gaan houden (vooral de paaltjes lijken me kwetsbaar voor een doorgaande weg met ook vracht- en landbouwverkeer) blijven het maatregelen die hier niet passen. Immers: de maximumsnelheid is nog altijd 50 km/h - daarmee kun je de obstakels écht niet nemen, wat wel zou moeten. De gemeente als wegbeheerder stelt zich niet aansprakelijk voor schade door deze voorziening.
Ik reed zelf altijd 'braaf' over de drempel (want doorgetrokken streep) en dus ook met aangepaste snelheid. Mijn vrouw was daar iedere keer verbolgen over, ze had de indruk dat ik de enige zou zijn (wat uiteraard niet waar was).
Het maakt me nieuwsgierig naar 'buitenproportionele' of in ieder geval overdreven snelheidsbeperkende maatregelen op andere plaatsen (en ik heb het niet over drempels op wegen buiten de bebouwde kom waar je 60 km/h mag - en die je met 40 km/h of minder moet nemen, die zie je al te vaak...). Wie kent er meer situaties met hun verhaal? Hoe ga je daarmee om?

Als ik door de Spoorlaan in Hollandsche Rading moet rijden.. dan trigger ik mijn circuit aspiraties om de cicane's van bloembakken sportief te nemen. :sneaky:

Oude streetview foto, bloembakken zijn intussen vervangen door vierkante, hogere, exemplaren. Die BMW staat alleen nog wél steeds in de weg / gevarenzone.. :confused:

Op de A37 bij Zwartemeer waren tot voor kort bij de grensovergang een paar drempels vanwege de controle door de Duitse politie. Blijkbaar werd er toch nog te hard gereden, want sinds een paar weken hebben ze dwars op de rijbaan een vijftal gleuven gefreesd. Maar die zijn zo diep dat je er wel heel langzaam door moet rijden met als gevolg dat sinds die tijd de files behoorlijk zijn gegroeid. En auto's die wat lager liggen zouden al schade hebben opgelopen. Middel is wel effectief dus.

Er is behoorlijk wat te doen (geweest) om de wegversmallingen in Diepenheim. Ze zijn begrijpelijk, maar de weg is er eigenlijk te smal voor, fietsers hebben er ook last van en de versmalling is niet heel goed zichtbaar, wat al tot heel wat aanrijdingen heeft geleid.

gerard-tertoolen-verklaart-verkeersperikelen-in-diepenheim

Die drempels uit de openingspost reed ik altijd tussendoor. Er overheen moet met de Mini stapvoets anders raak ik m met de bodem...

want sinds een paar weken hebben ze dwars op de rijbaan een vijftal gleuven gefreesd.

Ik neem aan dat die sleuven op het Duitse deel gevreesd zijn?
Anders maken die Duitsers nóg meer schade aan onze kant van de grens, met al die controles die ze nu al doen. (n)

Ik neem aan dat die sleuven op het Duitse deel gevreesd zijn?
Anders maken die Duitsers nóg meer schade aan onze kant van de grens, met al die controles die ze nu al doen. (n)
De eerste is precies op de grens, de volgende zeer kort daarna, wel op Duits grondgebied:ROFLMAO:

Lijkt me een geslaagde maatregel als een snelheidsbeperkende voorziening als 'irritant' wordt ervaren

Die drempels uit de openingspost reed ik altijd tussendoor. Er overheen moet met de Mini stapvoets anders raak ik m met de bodem...
Dan móet je nu wel over de drempels (en/of niet meer met de Mini door het prachtige dorpje - lokale tip: via de Meerhoeklaan en Overmeerseweg kom je er ook zonder die drempel, omgekeerd moet je wat door de woonwijk vanwege het eenrichtingsverkeer - maar je wist dat wellicht al...)

Ook aan de Wakkerendijk in Eemnes zijn 'gevaarlijke' paaltjes geplaatst. Ze zorgen vooral ook voor omzet bij de schadebedrijven: blijkbaar worden vooral buitenspiegels gemakkelijk geraakt. Dit bericht is wat ouder en momenteel wordt eraan gedacht om één van de paaltjes weg te halen; het andere blijft staan omdat er sowieso al een object vlak achter staat.

Terug
Bovenaan