Is dit te mooi om waar te zijn? Mini met onlogische kilometerstand

Hallo,

Ik ben op zoek naar jullie mening. Ik heb een auto gezien die ik geweldig vind! Maar ik loop, als niet auto-kenner, vast op wat dingen. Zouden jullie een blik hierop willen werpen? En mij kunnen laten weten of mijn alarmbellen terecht afgaan?

• Kilometerstand. Het RDW geeft aan dat de stand onlogisch is. Ik heb de verkoper (een autobedrijf) gebeld en hij zei dat het een tikfout is, hij had het zelf nog niet gezien. Hij zei ook dat hij garantie geeft op een correcte tellerstand? De auto is niet geïmporteerd.

• Prijs. Als ik kijk naar dezelfde modellen uit hetzelfde jaar met dezelfde kilometerstand, dan zit er een verschil van zo’n 10k tussen deze auto en de andere auto’s. Waar kan dit aan liggen? Het betreft geen schadeauto volgens de kentekencheck die ik heb gedaan.

• Al lang te koop. De auto staat al lang te koop. Kijkend naar de historie heeft de eerste eigenaar er 4 jaar in gereden vanaf 2019 en is hij in november 2023 ingeruild. Hierna is de auto alleen nog gewisseld van autobedrijf, de laatste wijziging heeft februari 2024 plaatsgevonden.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn met een auto als deze, met een aantrekkelijke prijs en weinig km’s, zo’n tijd te koop staat? Met andere woorden: wat hebben anderen gezien wat ik, als leek, niet zie?

Kan er nog zo makkelijk geprutst worden met kilometerstanden waardoor het een te groot risico is als ik deze toch koop? Zoals ik al zei: dit is voor mij onbekend terrein dus ik heb geen idee!

Alvast heel erg bedankt ☺️

Ivm een aantal vragen naar de advertentie, bij deze:

Laatst bewerkt:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook meestal.

Natuurlijk is het best moeilijk te oordelen als we niet weten om wat voor auto het gaat, welke prijsklasse,...

Bij een Dacia Sandero maakt een verschil van 10k dat het bijna een gratis auto is. Bij het duurste model Rolls Royce kan het gewoon zijn dat er een optie als een automatische vergulde tandenstoker niet op zit.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook meestal.

Haha snap ik! Daarom ook dit topic, eigenlijk om mij misschien gewoon een beetje uit mijn droom te helpen. Ik wil nog wel eens concessies wil doen als ik helemaal weg ben van iets. Maar met grote bedragen is dat gewoon niet handig natuurlijk.

Ik heb bewust de advertentie niet geplaatst om vooroordelen te voorkomen. Het autobedrijf is een aantal keer slecht in het nieuws geweest vanwege dubieuze praktijken, maar niet aangaande handel in auto’s. Wel met groene plantjes en wit poeder als ik het zo netjes omschrijf? Hij heeft online wel meer goede reviews dan slechte, maar goed: dat zegt ook niet zo heel veel meer tegenwoordig.

Ook gaat het om een MINI en ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn vaak. Ik heb m’n hart echter verloren aan het merk. Ik rijd sinds 2017 in een MINI One uit 2007 (jazeker, mét Peugeot motor), en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten en ik wil hem ook eigenlijk helemaal niet kwijt. Maar ik moet nu inzien dat z’n leeftijd en de kilometers die we samen hebben gemaakt echt wel gaat tellen.

Nu heb ik dus een Cooper S gezien, ik vind hem qua uiterlijk echt heel leuk en ook het interieur vind ik leuk omdat het uniek is. Hij heeft 20.190 op de teller en kost €22.999. Maar als ik dan dezelfde auto’s bekijk uit hetzelfde jaar, dan ga je dus al snel naar €32.000 met dit aantal km’s.

Bij deze de advertentie, ik ben benieuwd:

Een autobedrijf of een dealer?

Een autobedrijf. Maar omdat ie slecht in het nieuws is geweest (niet aangaande auto’s) had ik de naam even achterwege gelaten. Mijn lokale pizzeria is namelijk ook om eenzelfde vergrijp in het nieuws geweest maar die gozer maakt nog steeds heel lekkere pizza haha! Ik heb inmiddels ook de advertentie erbij gezet.

Als ik op Mini Cooper S vanaf 2019 zoek dan kom ik gewoon op auto’s uit tussen de 20-22k. Dus lijkt mij deze dus gewoon normaal geprijsd.

Als ik op Mini Cooper S vanaf 2019 zoek dan kom ik gewoon op auto’s uit tussen de 20-22k. Dus lijkt mij deze dus gewoon normaal geprijsd.

Dankjewel dat je even bent gaan zoeken. Wat fijn! Welke site gebruik je? Met het aantal kilometers dat ik invoerde kwam ik helaas niet verder, alleen deze kwam uit de bus.

Op autoscout24.nl gewoon, je moet je niet blind staren op de km’s. Of het nu 25k is of 50k maakt niet zoveel uit. Als de auto gewoon een fatsoenlijk onderhoudshistorie heeft is het prima.

Op autoscout24.nl gewoon, je moet je niet blind staren op de km’s. Of het nu 25k is of 50k maakt niet zoveel uit. Als de auto gewoon een fatsoenlijk onderhoudshistorie heeft is het prima.

Oh kijk dat is nieuwe informatie voor mij. Ik dacht eigenlijk altijd dat kilometerstand wel het belangrijkste was waar je naar moest kijken.

Ja en nee, km stand is natuurlijk enigszins belangrijk omdat je bij hoge km standen meer kans hebt op onderhoud. Slijtage delen zijn uiteindelijk een keer aan vervanging toe. Maar regelmatig onderhoud kan de levensduur van de auto wel “verlengen” t.o.v. een auto die slecht of niet onderhoudt krijgt. De enige factor, wel belangrijk, wat lastig in te schatten is hoe de auto gebruikt is. Normaal gedrag of mishandeld? Maar een auto met 50-60k km op de teller is in principe pas net ingereden.

Mooie auto maar heeft wel echt weinig gereden

Kijk even bij de mini dealer of hij daar in het systeem staat. Vraag een teller rapport voor de auto. Want waar zit de onlogische stand?

Het betreffende model ken ik niet zo goed op gebied van prijzen dus daar kan ik mij niet over uitspreken.

Met kilometerstanden knoeien kan nog altijd, maar het wordt uiteraard als maar moeilijker. De algemene staat van de auto zegt vaak ook meer dan een cijfertje op de kilometerteller.

Wat wel belangrijk is: zorg dat je een goede garantie afsluit. Het gaat uiteindelijk niet om een schroefmachientje uit de Action, maar om 20k zuurverdiend geld.

Een autobedrijf. Maar omdat ie slecht in het nieuws is geweest (niet aangaande auto’s) had ik de naam even achterwege gelaten. Mijn lokale pizzeria is namelijk ook om eenzelfde vergrijp in het nieuws geweest maar die gozer maakt nog steeds heel lekkere pizza haha! Ik heb inmiddels ook de advertentie erbij gezet.
Ik heb zelf ooit bij een autobedrijf gewerkt dat naar mijn mening ook met dergelijke dubieuze zaken bezig was. Ik merkte vooral dat de auto's maar bijzaak waren, en er niet echt eerlijk met klanten werd omgegaan. Heb dan ook al na een dikke week mijn ontslag gegeven.

Over dit betreffende autobedrijf weet ik niets, dus ik kan mij er niet over uitspreken, maar met een auto kan je net wat harder opgelicht zijn dan met een pizza.

Dit voertuig is een korte tijd geëxporteerd geweest. Mogelijk privé gereden, mogelijk door autobedrijven heen en weer getennist.
De verkoper moet hiervan weten dus het kan technisch kloppen dat het voertuig geen importvoertuig is, maar het is wel geïmporteerd.

Blink in Soest?
Hard weglopen genoeg andere te koop.

Klopt inderdaad. Is dat vanwege de auto’s, of z’n “hobby”? Zoals ik al aangaf, bij mijn pizzeria zijn ook invallen geweest. Maar man wat maakte die gozer lekkere pizza’s! Maar we hebben het hier natuurlijk niet over een margherita van €8.

Dit voertuig is een korte tijd geëxporteerd geweest. Mogelijk privé gereden, mogelijk door autobedrijven heen en weer getennist.
De verkoper moet hiervan weten dus het kan technisch kloppen dat het voertuig geen importvoertuig is, maar het is wel geïmporteerd.

Bedankt voor je reactie! Is het dan zo kort geweest dat het niet is geregistreerd? Of zijn de kentekenchecks niet zo waterdicht?

Het betreffende model ken ik niet zo goed op gebied van prijzen dus daar kan ik mij niet over uitspreken.

Met kilometerstanden knoeien kan nog altijd, maar het wordt uiteraard als maar moeilijker. De algemene staat van de auto zegt vaak ook meer dan een cijfertje op de kilometerteller.

Wat wel belangrijk is: zorg dat je een goede garantie afsluit. Het gaat uiteindelijk niet om een schroefmachientje uit de Action, maar om 20k zuurverdiend geld.

Ik heb zelf ooit bij een autobedrijf gewerkt dat naar mijn mening ook met dergelijke dubieuze zaken bezig was. Ik merkte vooral dat de auto's maar bijzaak waren, en er niet echt eerlijk met klanten werd omgegaan. Heb dan ook al na een dikke week mijn ontslag gegeven.

Over dit betreffende autobedrijf weet ik niets, dus ik kan mij er niet over uitspreken, maar met een auto kan je net wat harder opgelicht zijn dan met een pizza.

Dankjewel voor je reactie Bart! Klopt helemaal hoor, we hebben het niet over een margherita van €8. Maar was puur ter illustratie dat hij in 2 dingen tegelijk goed was

Ik snap inderdaad dat je meteen ontslag hebt genomen daar. Uiteindelijk sta je er om mensen een fijne auto mee te geven met een goed gevoel over hun rijplezier en veiligheid. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn adresje voor onderhoud. Super lieve familiegarage waar het áltijd gezellig was. Deed altijd een theetje met z’n oudere vader, ook al verstond ik geen woord van wat hij zei Maar helaas moesten zij stoppen. Het is overgenomen en ik ben na 1x met gierende banden weggereden.

Het leek alsof ze geen flauw idee hadden waar ze mee bezig waren en ze vonden het maar vervelend (naar mijn idee) dat ik mijn auto bracht. Loop er af en toe langs en er is op rare tijden activiteit met vage types. Daar ga ik met een grote bocht omheen.

Mooie auto maar heeft wel echt weinig gereden

Kijk even bij de mini dealer of hij daar in het systeem staat. Vraag een teller rapport voor de auto. Want waar zit de onlogische stand?

Bedankt voor je reactie Nico! Ik heb de gegevens bij het RDW opgevraagd en zo’n kenteken rapport (betaald) gedownload. Maar ik kon daar niet echt wijs uit worden waar het verschil dan zit. De verkoper zei dat het een tikfout moet zijn. Hij zei zelf dat hij het niet wist en het meteen ging aanpassen. Ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt voordat het aangepast is. Ik heb steekproefgewijs meer auto’s van hem door de RDW check gehaald en maar een paar rollen eruit met een logische stand. Betekent dit dat ik deze verkoper beter kan vermijden?

Het is meer ook het totaalplaatje van alles bij elkaar waardoor mijn alarmbellen afgaan. Ik zie dat iemand de titel heeft aangepast, maar het gaat niet alleen om de kilometerstand. Zo staat ie al heel lang te koop, heeft ie ontzettend weinig gereden en zit er echt een flink prijsverschil tussen dezelfde auto’s uit dat jaar met dezelfde kilometerstand (dik 10k). De enige die in de buurt komen hebben al (meer dan) een ton op de teller.

Ik zou hem laten staan.
Puur omdat je over een paar jaar als je weer wat anders wilt, zelf het verhaal mag gaan afsteken dat het een tikfout was en het echt allemaal wel klopt. Ik zou daar echt geen zin in hebben en door zoeken naar een andere auto.

Of het moet zijn dat je hem 'op' gaat rijden tot de 300.000km. Want op zo'n lange termijn doet het er niet zo toe of de restwaarde dan nog 2000 of 3000 euro is.

Bedankt voor je reactie Nico! Ik heb de gegevens bij het RDW opgevraagd en zo’n kenteken rapport (betaald) gedownload. Maar ik kon daar niet echt wijs uit worden waar het verschil dan zit. De verkoper zei dat het een tikfout moet zijn. Hij zei zelf dat hij het niet wist en het meteen ging aanpassen. Ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt voordat het aangepast is. Ik heb steekproefgewijs meer auto’s van hem door de RDW check gehaald en maar een paar rollen eruit met een logische stand. Betekent dit dat ik deze verkoper beter kan vermijden?

Het is meer ook het totaalplaatje van alles bij elkaar waardoor mijn alarmbellen afgaan. Ik zie dat iemand de titel heeft aangepast, maar het gaat niet alleen om de kilometerstand. Zo staat ie al heel lang te koop, heeft ie ontzettend weinig gereden en zit er echt een flink prijsverschil tussen dezelfde auto’s uit dat jaar met dezelfde kilometerstand (dik 10k). De enige die in de buurt komen hebben al (meer dan) een ton op de teller.
De verkoper kan dat rapport gratis erbij geven. NAP gegevens dan zie je toch direct waar de fout zit?

Dat dan bij de onderhoudshistorie leggen en als het dan een logische tikfout is dan is de RDW echt niet lastig.
Als ze die moeite niet willen nemen om je daar even mee te helpen is het inderdaad verstandig om verder te kijken.

Heb je de auto al in het echt bekeken?

Zo bijzonder is deze auto niet. Onder de advertentie op Autoscout staan nog diverse mooie Cooper S voor vergelijkbare prijzen met meer realistische lage kilometer standen.

Als je er al zo'n slecht gevoel bij hebt en de reputatie van de garage al dubieus is zou ik het niet doen. Als de kilometerstand al zou kloppen heeft deze auto wel erg weinig gereden wat ook niet altijd bevorderlijk is. Vaak korte ritjes of lange stilstand is niet goed voor een motor.

Bij de garage kunnen ze absoluut klooien met de kilometer stand. Heel triest maar waar. Niet iedereen is zo eerlijk helaas. Daar zou wat meer toezicht op mogen komen trouwens. Want dat deugd gewoon niet.
Beste TS... ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik jou was geweest ik het niet had aangedurft.
Hoeveel kost de auto?
Edit ik zie het al 22.999 euro. Nou ik zeg niet doen. Maar goed..uiteindelijk bepaal jij het TS.

Maar het is een Mini en daar kan je in het systeem kijken wat hij gereden heeft en welk onderhoud hij al gehad heeft.

Ik kan me vergissen, maar ik zie niet dat de kilometerstand onlogisch is volgens de RDW? Ik zie enkel dat de RDW aangeeft dat er geen oordeel is:
Jaar laatste registratie 2024

Oordeel Geen oordeel

Toelichting Wij geven geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets veranderd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.
Er lijkt niks veranderd te zijn aan de auto, dus dat is het voertuig mogelijks in het buitenland geregistreerd geweest en later weer opnieuw geimporteerd. Of, de auto heeft een WOK (Wachten op Keuring) gehad

Op de website van de RDW zien we dan ook het volgende:
Registratie datum goedkeuring 18 januari 2024
Met als uitleg:
Afschrijvingsmoment BPM gebruikte geimporteerde voertuigen.

De datum wordt sinds 1-1-2022 vastgelegd.

Dit is de datum waarop de RDW het inschrijvingsonderzoek voor het voertuig heeft afgerond. De datum kan veranderen ingeval er een nieuwe goedkeuring op het voertuig wordt doorgevoerd (b.v. een aanpassing welke gekeurd moet worden bij een RDW keuringsstation)

Deze datum is voor geïmporteerde voertuigen van belang bij het berekenen van de afschrijving voor de aangifte BPM.
Er is een nieuwe BPM berekening gebeurd op 18 januari 2024, wat kan doen vermoeden dat de auto destijds opnieuw geimporteerd is. Maar, het is ook mogelijk dat de auto dus een WOK heeft gehad en dat deze na herstel weer opnieuw een inschrijvingsonderzoek heeft doorlopen bij de RDW. Dat zou dan eventueel ook meer rijmen met de eigenaren historie:
Particulier
30-09-2019 - 24-11-2023
Autobedrijf
24-11-2023 - 28-11-2023
Autobedrijf
28-11-2023 - 15-02-2024
Autobedrijf
15-02-2024 - Heden
Tot november 2023 bij de eigenaar, die er een ongeval mee heeft gehad. Auto is overgeschreven naar de verzekeraar, die de auto heeft doorverkocht aan een handelaar/schadehersteller. Die heeft de auto dan weer opgeknapt gedurende 2 maanden, op 18 januari 2024 laten goedkeuren bij de RDW en vervolgens weer verkocht aan een handelaar, waarbij de auto dan nu te koop staat.

Persoonlijk lijkt me dat laatste scenario realistisch, maar zoals gezegd op basis van de huidige gegevens niet 100% te garanderen.

Verder wordt bij een Mini/BMW normailiter de onderhoudsgegevens vastgelegd in het i-Drive systeem, dus deze zou je bij een bezichtiging ook kunnen controleren.

Daarnaast kan de verkopende partij gratis een NAP rapport uitdraaien en aan je overleveren. Lijkt me ook geen overbodige luxe.

In een betaald rapport kan eventueel staan of de auto een ongeval heeft gehad.

Ik heb ooit een auto gekocht bij een bedrijf met dezelfde naam, niet ver van Soest. Was in 2014. Misschien was het dezelfde toko. Was een goedkope auto, maar ik vond het een bijzondere tent. Zo'n duurdere auto zou ik daar niet kopen. Ik weet iemand die net zo eentje heeft ingeruild bij de dealer in Hilversum, dat zou ik beter vertrouwen.

Heel erg bedankt iedereen voor alle waardevolle reacties. Echt heel fijn dat jullie zo meekijken en meedenken! Ook al blijf ik het een toffe auto vinden; mijn onderbuikgevoel zegt nee. Dit is voor het eerst van m’n leven dat ik veel geld ga uitgeven aan een auto. Dus ik wil ook echt een goed gevoel erbij hebben. Ik zoek dus nog even verder.

Nogmaals dank aan iedereen die gereageerd heeft!

Bij deze lage km-stand van 20'190 hebben de banden zeker nog DOT XX/19.

Laatst bewerkt:
Misschien is de prijs ook een tikfout.
Ik zou hem lekker laten staan, bespaard je denk ik een hoop ellende. Zie hem maar weer te verkopen bijvoorbeeld met een onlogische km registratie.

Terug
Bovenaan