Is Opel echt een automerk, of is het slechts een inkooporganisatie?

GT 1973

Startmotor
Oude Opels zagen eruit als verkleinde Chevrolets. Nooit heeft Opel een eigen gezicht gehad. Later kocht Opel her en der in bij Fiat, Suzuki, Daewoo/Chevrolet en Renault.
De enige 'echte' Opels waren de Astra en de Insignia. Die ontwerpen werden door Buick keurig overgenomen.
Maar nu Opel geen deel meer uitmaakt van GM, lijken de ontwerpen ook te verschillen. Alle nieuwe Buicks lijken op een Opel, Maar de PSA Opels lijken niet meer op de Opels van voorheen, ook niet op de Buicks. Het lijkt alsof Opel nu voor het eerst auto's moet ontwerpen...

Heus wel. Ja, er zijn wat Opels geweest die later ook onder andere namen in andere werelddelen zijn uitgebracht, maar heel veel ook niet. Stellen dat de Astra en Insignia de enige eigen modellen waren en dat ze nu voor het eerst zelf moeten gaan ontwerpen, zijn statements die elkaar niet alleen tegenspreken, maar ook gewoon niet kloppen.

Opel is gewoon lui. Bij de nieuwe Vivaro hebben ze gewoon de Citroën Jumpy genomen en er alleen een eigen grilletje op gezet.

GT 1973 zei:
Opel is gewoon lui. Bij de nieuwe Vivaro hebben ze gewoon de Citroën Jumpy genomen en er alleen een eigen grilletje op gezet.

De meeste fabrikanten gaan wat betreft busjes tegenwoordig samenwerkingsverbanden aan. Je moet een heel sterk model hebben om het alleen af te kunnen, en in die klasse lijkt merkbeleving me ook niet zo van belang.

GT 1973 zei:

Inderdaad, helemaal gelijk in. En dat is één van de tientallen Opels die de afgelopen decennia zijn uitgebracht. Dus op basis van één voorbeeldje vind ik het geen heel sterk argument.

Lui of de enige mogelijkheid voor hen om een bestelbus te kunnen leveren gezien de kosten van een model zelf produceren.

Bij de Combo heeft Opel wel een heel eigen front mogen ontwerpen. Waarom bij de Vivaro niet? Was het een verlopen kans?

Opel is al sinds de jaren 20 van de vorige eeuw een label van een grote autofabrikant (GM -> PSA), dus in zekere zin bestaan 'echte' Opels niet. Net zomin 'echte' Audi's bestaan, of 'echte' Alfa Romeo's.

GT 1973 zei:
Bij de Combo heeft Opel wel een heel eigen front mogen ontwerpen. Waarom bij de Vivaro niet? Was het een verlopen kans?

De Combo staat verder los van de overname van Opel door PSA en komt nog voort uit overeenkomsten die zijn gesloten voor die overname, net zoals bij de Crossland X en Grandland X het geval is. De Vivaro moest versneld op de markt komen omdat PSA geen trek had in afdracht van royalties aan Renault.

Je vergeet van de recente modellen de Meriva, Cascada en Zafira trouwens. De Corsa is ook nooit ingekocht, dat is een wel erg drastische versimpeling van zaken. Laat staan dat de Adam is ingekocht.

Die luiaards van Opel mochten ook nog de nieuwe Buick Encore GX helpen ontwikkelen op hun testcentrum in Rüsselsheim en daarbuiten.

opel-mokka-x-spy-photo.jpg

En de Chevrolet Equinox met Duitse platen met GG-code, hintend naar de thuisbasis van Opel.

2018-chevrolet-equinox-spy-photo.jpg

En de Buick LaCrosse. Nooit verkocht als Opel en toch mochten die Duitsers daarmee aan de slag. Aartslui volk.

2020-Buick-LaCrosse-Refresh-Spy-Pictures-June-2018-002-720x340.jpg

En zelfs de recent geïntroduceerde Buick Enclave voor China, omdat lopende projecten nog werden afgehandeld.

EB9jW2XXoAABUni.jpg

Het Europese ontwikkelingscentrum van GM was uiterst belangrijk voor de autofabrikant. De techniek van compacte modellen (platforms, motoren) zoals de Chevrolet Cruze werd grotendeels in Duitsland ontwikkeld.

Er is niets tegen om mij ongelijk te geven. Anders had ik dit topic niet geopend. Het valt mij op dat de GM-Opels er anders uitzien dan de PSA-Opels. Dat deed mij vermoeden dat de GM-Opels werden ontworpen door Buick, omdat Buick eerder met de modellen kwam dan Opel zelf.

Je kan je wel afvragen waarom Buicks er idd uitzien als Opels. En daarmee dus afvragen of ze wel een eigen designafdeling hebben of dat het (net als bij VAG) door GM werd bepaald/ontworpen

Ach alle auto's lijken toch op elkaar tegenwoordig. Het zijn wat dat betreft net wasmachines..:T

Curlevv zei:
Je kan je wel afvragen waarom Buicks er idd uitzien als Opels. En daarmee dus afvragen of ze wel een eigen designafdeling hebben of dat het (net als bij VAG) door GM werd bepaald/ontworpen

Sinds wanneer wordt het design van VAG door GM bepaald?

Nooit heeft Opel een eigen gezicht gehad.

Wat een onzin. Er waren vaak Opels elders te koop met ander logo maar veel zijn wel primair als Opel ontworpen. In deze periode hadden ze toch wel een erg eigen gezicht:

m1cyirobi7u0_480.jpg

m1by0o9bb0rr_480.jpg

m1by0k4bsu5a_480.jpg

m1by180bmeoi_480.jpg

Wel nemen ze soms designelementen over van andere merken om dat vervolgens hun eigen te maken. Zoals de vijfhoekige Mazda-grille, BMW achtige raamlijn zoals hierboven te zien en recent de C/D-stijl ala Nissan. Maar dat doen zoveel merken. De vorige Astra vond ik mooi maar was wel erg duidelijk geïnspireerd op de Leon/Mazda3 van die tijd

@Curlevv: dat verhaal over die vijfhoekige grill: kap daar nu eens mee. Als MCW kwam je er al jaren geleden mee aandraven. Toén al heb ik je erop gewezen dat de oorsprong van dat rooster terug te voeren is op de Rekord II en zo geleidelijk tot de huidige vorm is geëvolueerd.
Daarnaast zijn er ook bij de ontwerpers blijkbaar modegrillen (sic). Neem nu dat onnozele rode streepje dat zonodig de achterzijde van de Duitse premiummerken moet (ont)sieren. Of zijn het de marketingboys die de ontwerpers in die richting duwen. Niet onwaarschijnlijk.
On topic @GT1973:
zoals Curlevv terecht schrijft zijn Opels als Opels ontworpen en soms ook onder andere merknamen in de VS te koop aangeboden (maar in Duitsland gefabriceerd). Terecht probeert Buick een homogeen gamma aan te bieden. Het is dus niet verwonderlijk dat je stijlelementen van Opels in de Buicks terugvindt.
Wat de dashboards betreft, was er m.i. zeker een designlijn die door GM werd uitgezet: ook in Cadillacs waren tot voor kort interieurs terug te vinden die bij de (mooie) ontwerplijn van Opel aansloten.
Da's dan een les voor VW: als de basis over de verschillende merken dezelfde moet zijn, zorg dan voor een mooie basis, geen tractorinterieur:T

iDS zei:
@Curlevv: dat verhaal over die vijfhoekige grill: kap daar nu eens mee. Als MCW kwam je er al jaren geleden mee aandraven. Toén al heb ik je erop gewezen dat de oorsprong van dat rooster terug te voeren is op de Rekord II en zo geleidelijk tot de huidige vorm is geëvolueerd.

Redelijk arrogante reactie, iDS! Waar heb jij die wijsheid dan vandaan? Welke Rekord bedoel je eigenlijk? Ik zie in beide modellen niets wat logisch naar een vijfhoekige grille kan evolueren:
1024px-Opel_Rekord_P1_BW_2016-07-17_14-22-45.jpg

1024px-Opel_Rekord_P2_BW_2016-09-03_14-56-18.jpg

Pas een jaar of 10 terug veranderde de grill van Opel langzaam van rechthoekig naar vijfhoekig. Meer dan vijftig jaar lang was de typische Opelgrille juist erg rechthoekig.

Is GT 1973 een reïncarnatie van The Leaper, wiens hamster ooit door een Opel overreden werd? Het is duidelijk nooit meer goedgekomen.

Volgens mij bedoelt ie deze?

Opel_rekord_d_v_sst.jpg

Vooral rechthoekig met in het midden boven en beneden in een klein puntje. Zag je later ook nog

Opel_Rekord_E2_front_20081127.jpg

Opel_Vectra_front_20080222.jpg

Opel_Vectra_C_front_20080331.jpg

Ik vind een vijfhoekige grille toch wel even wat anders.Zoals Mazda dat al sinds 1996 doet en sindsdien heeft geëvolueerd. Maar goed, blijkbaar mag je dat niet zeggen over het almachtige Opel. Was overigens maar een klein detail, heb verder Opel best wel zitten verdedigen in dit topic :rolleyes:

GT is hier al sinds 2001 actief en een echte AW oldtimer. Soms (bedoeld of onbedoeld) ietwat provocerend en met een unieke kijk op de autowereld, die nogal stellig wordt gebracht en daarmee vaak nogal wat reacties weet uit te lokken. :D Er zit soms een kern van waarheid in wat er wordt beweerd (ik herinner me iets over dat Alfa's zoals de 166 mooi zijn door een stukje ingebouwde lelijkheid, dat vond ik wel een mooie) of het zet je aan het denken. Soms slaat het kant noch wal wat mij betreft. Ach ja, GT is wel een icoon van het forum die voor wat kleur zorgt en niet zelden een lach op je gezicht weet te toveren. Bij mij althans. :) Soms ook ergernis... Tja, Opel hoort niet bij GT's favoriete automerken. Tot een jaar of 5-10 terug zakten alle Opels door hun veren door het wagengewicht en nu is het complot dat het merk al decennia lang geen ontwerpers en ingenieurs heeft gekend.

Ik dacht dus eerst ook dat het om die Rekord ging maar daar zie ik ook geen aanknopingspunt. Hoe ver moet je het zoeken om ergens de oorsprong van de vijfhoekige grille van Opel te moeten vinden? Ik zie die langzame evolutie vanuit die Rekord grille totaal niet en vind het een vergezocht verhaal :). Je kan hoogstens de wat schuin lopende zijkanten van de grill van de diverse Opel modellen (zoals bij de laatste Rekord) een begin noemen maar ook dat is zeker niet bij alle modellen consequent toegepast.

Wat heb je het mooi verwoord, Rutger. Een disussie heeft tegenantwoorden nodig. Als die niet komen, zoek ik ze op.

Ik vind het eigenlijk wel een interessant topic, zette me toch even aan het denken over Opel. Waarom gelijk zo verongelijkt reageren? Dit is toch juist waar een forum om gaat. Stelling poneren en discussie laten losbarsten zou je moeten toejuichen.

Wat betreft Opel, ze maken inderdaad al wel lang gebruik van debadging en ontwerpen geïnspireerd op andere merken.. Veel eerder dan andere Europese merken voor zover ik weet? Zoals in de jaren '60 de Opel GT wat eigenlijk een mini Corvette is qua ontwerp. En in de jaren '80 en '90 modellen als de Opel Sintra en Campo. Komt vooral door hun GM verbintenis. GM is natuurlijk koning op het gebied van debadging, al decennia lang worden modellen uitgebracht en vervolgens gedeeld tussen Chevrolet, Oldsmobile, Buick, Cadlillac en Pontiac zoals de '80s en '90s Caprice wagon bijvoorbeeld. Misschien is Opel juist wel een voorloper op het gebied van globale modellen.

Ibud zei:
Ik vind het eigenlijk wel een interessant topic, zette me toch even aan het denken over Opel. Waarom gelijk zo verongelijkt reageren? Dit is toch juist waar een forum om gaat. Stelling poneren en discussie laten losbarsten zou je moeten toejuichen.
Ben ik met je eens, maar gewoon weg onzin posten dat heeft geen meerwaarde. Opel maakt al jaren eigen ontwerpen en ja die lijken wel eens op andere auto's maar dat zie je bij veel merken.

Ibud zei:
Wat betreft Opel, ze maken inderdaad al wel lang gebruik van debadging en ontwerpen geïnspireerd op andere merken.. Veel eerder dan andere Europese merken voor zover ik weet?
Dat is eigenlijk de eerste discussie. Ja, Opel is een Europees merk. Maar is het ook een Europees fabrikant als het 90 jaar bij GM heeft gehoord? Ford wordt ook vrij algemeen beschouwd als Amerikaans merk.

Ibud zei:
Zoals in de jaren '60 de Opel GT wat eigenlijk een mini Corvette is qua ontwerp. En in de jaren '80 en '90 modellen als de Opel Sintra en Campo. Komt vooral door hun GM verbintenis. GM is natuurlijk koning op het gebied van debadging, al decennia lang worden modellen uitgebracht en vervolgens gedeeld tussen Chevrolet, Oldsmobile, Buick, Cadlillac en Pontiac zoals de '80s en '90s Caprice wagon bijvoorbeeld. Misschien is Opel juist wel een voorloper op het gebied van globale modellen.
GM is daar inderdaad wel een van grootste is, ik denk dat al vanaf de jaren 50 de meeste modellen wel zijn uitgebracht onder de verschillende Amerikaanse labels. Soms deed Opel daar aan mee, zoals het J-platform begin jaren 80 waar onder andere de Ascona C, Ponitac Sunbird, Cadillac Camirron en Daewoo Espero op stonden. Maar in die tijd werd ook wel flink gehobbied door bv. Ford, Volkswagen en Renault, maar was dat minder zichtbaar op de Europese markt. In de jaren 50-60 waren sommige Europese (met name de Duitse) Fords ook duidelijk geïnspireerd op de Amerikaanse ontwerpstijl, dat is niet iets van enkel de Opel GT. Ook in de jaren 90 heeft Ford allerlei creaties gedeeld en geleend met bv. Mazda en Kia. En vergeet bijvoorbeeld de Galaxy niet, wat met de grote concurrent was ontwikkeld. En met de Taro had Volkswagen eenzelfde constructie als de Opel Campo.

Ik denk dat Opel geen speciale positie inneemt tussen vele andere merken. Bij een Groep zullen de strategische beslissingen (over platforms, aandrijflijnen, etc) op een zo hoog mogelijk niveau worden genomen.

In de GM-tijd was Opel twee dingen: een automerk en een R&D-afdeling. GM verspreidde de ontwikkeling van auto's altijd al over haar verschillende R&D centra: vooral Detroit en Russelsheim, maar recenter in toenemende mate Seoul en Shanghai. Dus Opel R&D ontwikkelde zaken die door de hele groep gebruikt werden.
Tegelijk was Opel een merk met een modellenreeks. Daarvoor gebruikte ze onderdelen uit de gehele GM-catalogus, dus van alle R&D-afdelingen. In hoeverre de raad van bestuur van Opel zelf mocht beslissen welke modellen ze wilde aanbieden, dat is de vraag. Waarschijnlijk was er beperkte vrijheid, maar werden ook op dat gebied de lijnen uitgezet op het niveau van het GM bestuur.
Ook het zelfbeschikkingsrecht over samenwerkingen met externe partijen zal niet zomaar in Russelsheim hebben gelegen. Uiteindelijk had de CEO van Opel ook een baas, waaraan hij verantwoording moest afleggen. Dat Opels op andere modellen uit de GM Groep leken, dat is natuurlijk geen verrassing. Als je gebruik maakt van gezamenlijk platforms, dan beperk je de ontwerpvrijheid natuurlijk een beetje. Sommige zaken liggen dan gewoon vast.

Ik heb niet het gevoel dat de situatie onder PSA heel erg veranderd is, al kun je je afvragen hoe het met de R&D zit. Daar lijkt toch iets meer directe Franse controle over te zijn.

Maar, zoals gezegd, dit lijkt me niet heel anders dan voor de meeste andere autofabrikanten die wereldwijd opereren. Bij bv. Ford hebben toevallig alle auto's dezelfde merknaam, maar mag de Europese afdeling zelfstandig een modellenreeks ontwikkelen zonder toestemming uit Dearborn? Of als Seat een eigen platform ontwikkelen zonder fiat van Herr Diess? Alfa Romeo een eigen motorblok ontwerpen zonder toestemming van Fiat? Nee, nee en nee. Maar als de toestemming van het hoogste bestuur er wel komt, dan kan een door Alfa ontworpen motor zomaar met een Mopar label in de VS terecht komen en een Seat-platform zomaar als Volkswagen in China.

GT 1973 heeft zich met het openen van dit topic wel heel erg in niveau verlaagd.
Je hebt zo'n hekel aan Opel, maar je 'feiten' kloppen van geen kant. Lees je eerst eens in voordat je aannames doet.

Mag dit topic aub gesloten worden?

Wouter82 zei:
Ibud zei:
Wat betreft Opel, ze maken inderdaad al wel lang gebruik van debadging en ontwerpen geïnspireerd op andere merken.. Veel eerder dan andere Europese merken voor zover ik weet?
Dat is eigenlijk de eerste discussie. Ja, Opel is een Europees merk. Maar is het ook een Europees fabrikant als het 90 jaar bij GM heeft gehoord? Ford wordt ook vrij algemeen beschouwd als Amerikaans merk.

Ford is dan ook een Amerikaans bedrijf
(Met een Europese tak)

GT 1973 zei:
Het valt mij op dat de GM-Opels er anders uitzien dan de PSA-Opels. Dat deed mij vermoeden dat de GM-Opels werden ontworpen door Buick, omdat Buick eerder met de modellen kwam dan Opel zelf.

Dan ben je wel heel blind...

Lycan Capri zei:
Ford is dan ook een Amerikaans bedrijf (Met een Europese tak)

Precies, dat zeg ik. En GM is ook een Amerikaans bedrijf. Alleen heeft GM verschillende merknaampjes, en heet bij Ford veel gewoon Ford zoals L Breevoort ook zegt.

Toch is Ford het enige Amerikaanse merk dat ook als Europees wordt gezien door velen. Anders zouden ze niet goed scoren hier ;)

Curlevv zei:
Toch is Ford het enige Amerikaanse merk dat ook als Europees wordt gezien door velen. Anders zouden ze niet goed scoren hier ;)

Dat komt natuurlijk niet alleen door die perceptie, maar ook omdat de voor hier bedoelde modellen over het algemeen ook werkelijk ontwikkeld zijn met onze eisen in gedachten. Volgens mij slijten ze Amerikanen hier namelijk over het algemeen niet best omdat ze niet goed aansluiten bij de Europese wensen en autokosten, niet louter vanwege het land van herkomst. Zodra een model relatief bescheiden omgaat met z'n brandstof en niet al te ver uit de markt geprijsd is (diverse oudere Chryslers als de Voyager en PT Cruiser) of zelfs voordeeltjes geniet (Tesla) verkoopt het best aardig.

MBdoubleyou zei:
Redelijk arrogante reactie, iDS! Waar heb jij die wijsheid dan vandaan? Welke Rekord bedoel je eigenlijk? Ik zie in beide modellen niets wat logisch naar een vijfhoekige grille kan evolueren:
Pas een jaar of 10 terug veranderde de grill van Opel langzaam van rechthoekig naar vijfhoekig. Meer dan vijftig jaar lang was de typische Opelgrille juist erg rechthoekig.

Ik schreef Rekord II, dus ik bedoelde ook Rekord II:
images

Die heeft naast het oudere kenmerk van Opels, de centrale naad over de motorkap, voor het eerst ook een duidelijk afgescheiden rooster. Rechthoekig maar toch ook die punt erin.
Bij de eerste generatie Astra's en de wagens uit dezelfde periode verwaterde de aandacht voor die naad, het rooster evolueerde naar een trapeziumvorm.
Bij latere generaties heeft Opel nadrukkelijk die centrale naad opnieuw toegepast (daar werd bij de presentatie door de ontwerpers duidelijk over gecommuniceerd): bekijk daarvoor maar eens de Astra H, die heeft de naad niet alleen in de motorkap maar zelfs in het interieur. Om het uiterlijk van de wagens nog wat dynamischer te maken, kreeg de afgeleide van deze wagen, de Zafira, een rooster met onderaan een punt die lichtjes naar beneden werd doorgetrokken zoals Curlevv het zelf zo mooi formuleert.
Op de Opel Senator vind je trouwens een rooster dat al erg sterk naar die vorm neigt.
Dat is dus duidelijk een evolutie van een element in het ontwerp van Opels, niet iets dat 'gepikt' is van Mazda.
Ik zou er ook op kunnen wijzen dat Mazda begin jaren '90 een trapeziumvormig rooster voerde dat je bij Opel an op de Ascona B terugvindt. Door de onderzijde daarvan puntig te maken kregen ze later de vijfhoekige vorm. Toch geen jatwerk hoop ik maar;)

En om ook iets on topic te zeggen:
een verkoopsorganisatie verkoopt m.i. Eventueel verzorgt ze nog wat marketing. Maar een merk dat aan ontwikkeling doet en zelf produceert lijkt me wel iets anders dan louter een verkoopsorganisatie.
En dat geldt onder PSA nog steeds: PSA doet m.i. meer moeite dan Volkswagen AG om de modellenlijnen van de diverse merken van elkaar te doen verschillen.
de Skoda Kodiaq en Seat Tarraco doen niet veel moeite om te verbergen dat ze een groot deel van hun carrosserie met de VW Tiguan delen. Dan heeft Opel toch een pak meer inbreng gehad bij de ontwikkeling van de Grandland X bv.

Als Opel iets mede heeft ontwikkeld, zoals het platform van de Fiat Punto: was dat echt ontwikkelen, of slechts toekijken? Ik denk het laatste.

iDS zei:
En om ook iets on topic te zeggen:
een verkoopsorganisatie verkoopt m.i. Eventueel verzorgt ze nog wat marketing. Maar een merk dat aan ontwikkeling doet en zelf produceert lijkt me wel iets anders dan louter een verkoopsorganisatie.
Misschien dat de topicstarter het daarom ook heeft over een inkooporganisatie? o_O

GT 1973 zei:
Als Opel iets mede heeft ontwikkeld, zoals het platform van de Fiat Punto: was dat echt ontwikkelen, of slechts toekijken? Ik denk het laatste.

Gezamenlijk ontwikkeling:
Developed from 2002 in Turin, Italy, by Ulrich Schmalohr the engineer head of Opel (subsidiary of General Motors) and Giorgio Cornacchia head-project of Fiat Auto
Bron, wat je natuurlijk ook even zelf had kunnen opzoeken.

iDS zei:
Ik schreef Rekord II, dus ik bedoelde ook Rekord II:
images

Die heeft naast het oudere kenmerk van Opels, de centrale naad over de motorkap, voor het eerst ook een duidelijk afgescheiden rooster. Rechthoekig maar toch ook die punt erin.
Bij de eerste generatie Astra's en de wagens uit dezelfde periode verwaterde de aandacht voor die naad, het rooster evolueerde naar een trapeziumvorm.
Bij latere generaties heeft Opel nadrukkelijk die centrale naad opnieuw toegepast (daar werd bij de presentatie door de ontwerpers duidelijk over gecommuniceerd): bekijk daarvoor maar eens de Astra H, die heeft de naad niet alleen in de motorkap maar zelfs in het interieur. Om het uiterlijk van de wagens nog wat dynamischer te maken, kreeg de afgeleide van deze wagen, de Zafira, een rooster met onderaan een punt die lichtjes naar beneden werd doorgetrokken zoals Curlevv het zelf zo mooi formuleert.
Op de Opel Senator vind je trouwens een rooster dat al erg sterk naar die vorm neigt.
Dat is dus duidelijk een evolutie van een element in het ontwerp van Opels, niet iets dat 'gepikt' is van Mazda.
Ik zou er ook op kunnen wijzen dat Mazda begin jaren '90 een trapeziumvormig rooster voerde dat je bij Opel an op de Ascona B terugvindt. Door de onderzijde daarvan puntig te maken kregen ze later de vijfhoekige vorm. Toch geen jatwerk hoop ik maar;)

Die punt bij de Rekord II is echt uiterst vaag . Ook bij de Senator nauwelijks zichtbaar, ook niet na de facelift. De Senator B had helemaal niets meer wat met een vijfpuntige grille te maken had. Ook de Omega A en B niet. Wel een trapeziumvorm, maar die punt die jij bij de Rekord II noemt is totaal verdwenen. Van de door jou genoemde evolutie kan dus geen sprake zijn :).
Mazda heeft nooit een duidelijk trapeziumvormige grille gehad zoals Opel, Bij de laatste 323 en 626 en de Premacy heeft Mazda voor een overduidelijke vijfpuntige grille gekozen. Opel in die tijd zeker niet. Je verhaal klopt toch echt niet, iDS :)..

Terug
Bovenaan