Ivanov: Rijtest Dacia Spring Extreme (2023)

Ivanov

Moderator

Rij impressie Dacia Spring Extreme.

Inmiddels stuur ik al zo’n 22 maanden in mijn private lease Dacia Spring. Een blauwe met Orange Pack. 44 hele pk’s en 125 Nm koppel dat vrijwel direct ter beschikking staat. De Spring bevalt goed. Een paar kleine dingetjes met blauwe vlakjes, maar hij houdt zich braaf.

Enige tijd geleden introduceerde Dacia de Extreme range. Alle modellen zijn als ‘Extreme’ te krijgen. Bij de meeste modellen is dit vooral uiterlijk vertoon, maar de Spring krijgt in Extreme uitvoering een andere motor. In plaats van 44 zijn er nu 65 paarden beschikbaar. Dat het koppel daalt naar 118 Nm mag de pret niet drukken.

Hoewel ik nog iets meer dan drie jaar heb lopen in het leasecontract, had ik bij de dealer een balletje opgegooid of ik een keer met een Extreme zou kunnen rijden, zodra ze er één beschikbaar hebben. Nu was het geval dat mijn Spring een deukje in het rechter portier had opgelopen. Helaas, maar het kan voorkomen. Ik maak de afspraak bij de dealer om deze eruit te laten drukken en vraag om een vervangende auto. Jammer genoeg hebben ze nog geen Spring Extreme maar ik ben niet kieskeurig. Iets met vier wielen, een stuur en motor is goed genoeg. Een bedrijfsauto mag ook nog, ik heb immers jaren in de Kangoo gereden.

Nog geen twee uur nadat ik de afspraak gemaakt heb word ik gebeld door de afdeling verkoop. Of ik nog interesse heb om met de Extreme te rijden want ze hebben er net één op kenteken gezet. Ik weet dat verkopers soms de waarheid iets verbuigen, maar aangezien de collega van de werkplaatsreceptie nog van niets wist, bewijst dat er dit keer geen speld tussen te krijgen was. Zij regelen het intern en ik kan een Spring Extreme ophalen.

Op woensdag 20 september heb ik een tandartsafspraak staan dus dit is allemaal perfect te combineren. Van huis naar de dealer naar de tandarts. Perfect. Gelukkig veel te vroeg ben ik bij de dealer maar daardoor kan de Extreme nog even door de wasstraat. Hij was schoon bij de laadplek gezet, maar de vogels in de boom erboven hebben het blijkbaar niet op milieuvriendelijke voertuigen.

En dan onderweg.

Ik begin in de Eco-stand omdat ik zo ook in mijn eigen Spring rijd. De stad uit merk ik al dat deze Spring ook in de Eco vlotter is dan de mijne, maar ook dat het regenereren feller is. Als ik de boordcomputer op het actuele verbruik zet, zoals ik dat ook bij mijn Spring gedaan heb, dan zie ik dat ook in cijfers bevestigd. Mijn Spring doet -5 kWh, maar deze Extreme tikt -10 kWh aan, alleen door het loslaten van het gaspedaal. Maar dan… einde bebouwde kom en het gas kan erop!

Eh… zodra die Volkswagen Golf GTE gas gaat geven. En dat doet hij niet. We redden net 70. Ah, mooi. Hij hoepelt op! Gas er op… Nee, nog steeds niet. Nu is de dader een BMW i3. Nadat die ook aan de kant is worden we opgehouden door een vrachtwagen, maar die doet in ieder geval nog zijn best. Pas als ik in Zutphen bij de stoplichten ben krijg ik kans om even uit te proberen wat de Spring Extreme eigenlijk kan en dat stelt niet teleur. De BMW i3 zit nog steeds voor me maar bij de verkeerslichten trap ik het gas vol in en Zonder de eco stand gaan alle 65 pk's los en ben ik ook echt vlot weg. lk word gewoon in de stoel geduwd en dat met een Dacia Spring!

Al rijdende is te merken dat het extra vermogen echt merkbaar aanwezig is. Zowel in de Eco stand als met het volledige vermogen ter beschikking voel je dat je meer power beschikbaar hebt dan in de reguliere Spring. Gebruik je het? Nou, ik zou altijd gezegd hebben dat al dat vermogen in een EV volstrekt nutteloos is, vooral waar het meer is dan alleen compensatie voor het gewicht. Maar… stiekem is het best wel verslavend om bij een verkeerslicht vol op het gas te gaan staan en te genieten van de acceleratie. Misschien is het in de Spring een betere feature dan in al die volvermogende andere EV’s in de wereld. Heb je echt 500 pk nodig op 2000 kilo? Nee, maar met 65 pk op net 1000 is de Spring Extreme net even dat kleine beetje vlotter om echt lekker mee te komen met het overige verkeer. De power geeft je bij de start de voorspring die de ICE motoren niet kunnen matchen en tegen de tijd dat ze ‘bij’ zijn, zit je aan de geldende maximum snelheid en is het niet meer van belang. Derhalve vind ik de Spring Extreme een zinvolle toevoeging aan het gamma.

Terug
Bovenaan