Ix3 met lekkend dak

S J 1001

Asfaltkampioen
Nee, niet mijn eigen ix3. Maat van me heeft eenzelfde ix3 maar dan gekocht in DE met 2j PS garantie. Dit loopt echter via een verzekeraar in Duitsland.

Schijnbaar zijn de rubbers gekrompen en kost dat 700,-

De verzekeraar zegt valt er niet onder en de Duitse dealer zegt dat ook - want rubbers zijn uitgesloten in een clausule.

Auto is 4 jaar oud.. in NL zou je naar de importeur kunnen met non-conformiteit meen ik maar hoe doe je dat met een Duits gekochte auto? Gekocht bij een dealer nota bene.

Rubbers zijn een slijtage onderdeel. Banden vallen ook niet onder garantie lijkt me.
Nog even zeggen dat je het heel jammer vind, en vraag meer autos daar had willen kopen. Maar ja,. En aftikken dan maar.

Hier zijn de garantieverzekeraars ook vaak holle vaten... een hoop kleine lettertjes, rare afschrijvingsmethodieken en uitsluitingen. Er is waarschijnlijk voor getekend zonder de voorwaarden te bestuderen (met name "wat is er niet verzekerd")

Rubbers zijn een slijtage onderdeel. Banden vallen ook niet onder garantie lijkt me.
Nog even zeggen dat je het heel jammer vind, en vraag meer auto's daar had willen kopen. Maar ja,. En aftikken dan maar.

Is dat zo? Heb al 20 jaar verschillende auto's met schuifdaken gehad en nog nooit rubbers van een dak hoeven te vervangen.. wel eens wat vuil moeten laten wegspoelen. Als het echt een slijtageonderdeel is snap ik het wel. Nooit een vervangingstermijn of norm gezien alleen.

Maar dan weet ik in ieder geval dat ik voor die van mij ook rekening moet houden dat het eraan komt. Zal nog wel eens uitzoeken of het bij mijn premium selection (NL dealer) ook uitgesloten is, zal dan wel.

Maat van me heeft eenzelfde ix3 maar dan gekocht in DE met 2j PS garantie. Dit loopt echter via een verzekeraar in Duitsland.

Schijnbaar zijn de rubbers gekrompen en kost dat 700,-

De verzekeraar zegt valt er niet onder en de Duitse dealer zegt dat ook - want rubbers zijn uitgesloten in een clausule.

Auto is 4 jaar oud.. in NL zou je naar de importeur kunnen met non-conformiteit meen ik maar hoe doe je dat met een Duits gekochte auto? Gekocht bij een dealer nota bene.
Dat is ronduit schandalig, tenzij je maat zijn dak open/dicht doet bij vriesweer of aan 120+ wat heel veel krachten op die plaat zet. BMW heeft trouwens geen beste reputatie qua panodaken...

Mijn F31 (3-Touring 2013) zijn panodak was ook aan het feest na een dikke 4 jaar en zowat 140K km. Leasing deed er inderdaad lastig over. Ik heb het zelf gefixt met een haardroger om het rubber op te rekken en zo weer op zijn plaats te krijgen (gelukt!) en ben nadien van dat dak afgebleven. Lease liep toch af.

Is dat zo? Heb al 20 jaar verschillende auto's met schuifdaken gehad en nog nooit rubbers van een dak hoeven te vervangen.. wel eens wat vuil moeten laten wegspoelen. Als het echt een slijtageonderdeel is snap ik het wel. Nooit een vervangingstermijn of norm gezien alleen.
Lijkt mij niet dat raamrubbers een slijtageonderdeel zijn. Vind 4 jaar ook rijkelijk kort.

Dat gezegd hebbende, ik vrees dat je maat toch aan het kortste eind gaat trekken.

Dat de rubbers van een schuifdak niet onder garantie vallen lijkt mij redelijk obscuur maar zoals hierboven ook al genoemd zijn bij extra aan te kopen "garantie" (wat sowieso al een bizar concept is naar mijn mening) heel veel zaken uitgesloten. Zou dus beginnen met de clausule goed door te lezen anders ga je bezwaar maken tegen iets dat in beginsel al uitgesloten was.

Anders krijg je ook een beetje een onzinnige discussie en krijg je een welles nietes spelletje. De dealer zegt nu het is uitgesloten van de garantie, daar ben jij het niet mee eens. Dan zou ik willen weten waar dat staat en pas als je het echt niet kunt vinden terug naar de dealer om hen te vragen waar dit dan uitgesloten zou moeten zijn.

EDIT:

BMW zal het wel hier onder gooien; BMW Premium Selection

• Normale slijtage van (interieur)onderdelen en/of geleidelijke achteruitgang van onderdelen, waaronder banden, lampjes, remmen, remblokken, -schijven en -trommels, koppeling en-(druks)platen, wisserbladen, zekeringen, schokbrekers, verchroomde onderdelen, bekledingspanelen, armsteunen, hemelbekleding, opbergvakken, zijpanelen, zonnekleppen, bekerhouders, e.d.
• Beschadigingen die ontstaan zijn door invloeden van buitenaf, waaronder klimatologische, chemische, thermische, mechanische of andere inwerking, zoals zand, pekel, storm, hagel, bliksem, aardbeving, boomhars, bovenleiding, steenslag, industrievervuiling, brand, verkoling, explosie, vandalisme, fecaliën, dieren (bijvoorbeeld marters), aanrijdingen, slippen, omslaan, te water raken of enig ander van buiten komend onheil of ongeval.
• Uitlijning, correcties, afstellen en aanpassingen van chassis-/carrosserie componenten, waaronder een schuif-, segment- en cabriodak, portieren, bagageklep en bumpers, lakschade en roest op chassis/carrosserie.

Laatst bewerkt:
Tsja en dan krijg je inderdaad de discussie is dit normaal, antwoord nee. Maar waar wordt dit dan door veroorzaakt, door invloeden van buitenaf. Kan niet anders , rubbers gekrompen is ook iets wat ik voor het eerst hoor.

Voordeel is wel dat die gelijk een fris dak heeft en er voorlopig geen onderhoud aan hoeft te worden gepleegd.

Ik zou net als @De Dude geneigd zijn de discussie aan te gaan over 'normale slijtage' bij de uitsluitingen in punt 9 van de PS garantievoorwaarden :
Normale slijtage van (interieur)onderdelen en/of geleidelijke achteruitgang van onderdelen, waaronder banden, lampjes, remmen, remblokken, -schijven en -trommels, koppeling en -(druks)platen, wisserbladen, zekeringen, schokbrekers, verchroomde onderdelen, bekledingspanelen, armsteunen, hemelbekleding, opbergvakken, zijpanelen, zonnekleppen, bekerhouders, e.d.
Je mag er volgens mij redelijkerwijs ervan uit kunnen gaan dan rubbers bij een ruit het langer dan vier jaar uithouden. Ik heb intussen best een aantal auto's gehad maar nog nooit iets met rubbers gehad op een dergelijke leeftijd. Maar ik ken de exacte omstandigheden niet.

The warranty covers the operability of all mechanical, electrical,

electronic, pneumatic and hydraulic components that belong to

the manufacturer’s original scope of supply, with the following

exclusions:

• Exhaust system: However, all exhaust parts are covered by the warranty,

from the exhaust manifold up to and including the catalytic converter.

Equipment: e.g. chrome-plated parts, trim strips, armrest, headliner,

storage compartments, side trim panel, sun visors, cup holders, upholstery.

This list is intended as an example only and is not exhaustive.

Brakes, clutch, suspension dampers and shock absorbers: Clutch disc

and pressure plate; brake pads, discs and drums; adjustment work on

the clutch and brakes; shock absorbers (apart from breakage and/or

total failure of the shock absorbers).

Glass/window panes: Mirror glass, glass and convertible top windows;

the rear window is, however, covered by the warranty in the event of

failure of the heating and antenna elements.

Third-party parts: Parts (e.g. accessories, car radios, navigation

devices) that do not meet the quality standards of OEM parts.

Rubber parts: Rubber seals on doors, boot and roof; axle bearings/

suspension, axle boots and steering gaiters, silent blocks/bushings,

engine mounts (except hydro mounts), anti-roll bar mounts, control

arm rubber mounts. This list is intended as an example only and is

not exhaustive.

Maintenance: Maintenance, inspection and care.

Body: Alignment, correction and adjustment work to body parts such as

sunroof and finned roof,

convertible top, vehicle doors, boot lid and bumpers; paint damage and

rust on the body, water leaks and leaks in the body such as leaking

door, sunroof and window seals or convertible and folding tops.

Fuel system: Contamination in the fuel system.

Impurities in stationary seals such as flat and paper seals that are

not exposed to any mechanical movement (not, however, e.g. leaks in

technical equipment that carries water such as radiators, water hoses,

cylinder head seals, heating elements or air conditioning and the

engine’s oil pan gasket).

Wheels: Tyres, wheel rims, hub caps, wheel bolts, toe adjustment and

balancing of the tyres.

Headlights: Glass, headlight housings, light source, Xenon bulbs.

3

Miscellaneous: Wind noises, squeaking and rattling noises.

Batteries; the drive system’s high-voltage battery is, however,

covered in the event of a technical defect (apart from natural wear

and ageing in accordance with the vehicle manufacturer’s

provisions and specifications).

Small parts, operating fluids, consumables and wearing parts, and

work: Filters, spark plugs and glow elements, screws, nuts, washers,

seals, hoses, diagnosis, lubricants, operating fluids, brake cleaner,

antifreeze additive, etc. – unless the replacement takes place in

connection with the repair of a covered part and are normally required

as part of this, are always replaced, lose their operability and/or their

replacement becomes technically necessary.

Filling, topping up and conversion of the air conditioning, unless the

filling takes place in connection with an indemnifiable repair.

Wear: This covers all parts that are regularly inspected and replaced or

renewed as part of maintenance or servicing, e.g. air filters, oil filters,

spark plugs, V-belts, ribbed V-belts, toothed belts.

Software updates, reading/deleting of fault memories and resets.

However, a maximum of 12 working time values (1 hour) insofar as they

are incurred in direct connection with an indemnifiable repair, prevent or

counteract the replacement of a covered component and do not enable

or represent an upgrade or functional enhancement.

Convertible top: Convertible top fabric of convertible or folding tops.

Handsets of hands-free and phone systems.

Standard accessories: e.g. jack, fire extinguisher, warning triangle,

first aid kit, tool set.

Voorwaarden van de Duitse PS. Is inderdaad uitgesloten. Blijf het bijzonder vinden - na 10 of 15 jaar lijkt me dit niet meer dan logisch. Maar na 4 jaar en <100k km?

Wel al bij een Nederlandse BMW dealer geweest? In mijn ervaring zijn ze daar juist vrij coulant, ook met in het buitenland gekochte auto's. Ik had een lekke achterklep, ook nieuw rubber gekregen, zonder gedonder vervangen via garantie. Auto was 2 jaar oud, in Duitsland gekocht.

vlakliggende rubbers hebben ook meer te verduren dan verticale raamrubbers. zand blijft liggen en valt immers niet naar beneden, raam plakt vast, trekt aan het rubber etc etc. Nou heb ik ook het idee dat pano daken gewoon meer lekken dan een ouderwetse schuifmans. Zal ook ongetwijfeld te maken hebben dat tegenwoordig alles zo goedkoop mogelijk moet.

Nou heb ik ook het idee dat pano daken gewoon meer lekken dan een ouderwetse schuifmans.
Net als bij een cabrio kap is het voor een schuif- of panomans belangrijk om al de (doorgaans 4) drain holes vrij te houden van troep om lekkage te vermijden. Niet altijd het meest evidente werkje…
Als je de blog van Sjon van Rijt Auto’s volgt, ze hebben daar een aparte service voor, genaamd de “panodak service”.

Net als bij een cabrio kap is het voor een schuif- of panomans belangrijk om al de (doorgaans 4) drain holes vrij te houden van troep om lekkage te vermijden. Niet altijd het meest evidente werkje…
Als je de blog van Sjon van Rijt Auto’s volgt, ze hebben daar een aparte service voor, genaamd de “panodak service”.
Ik heb heel bewust vorig jaar dit laten uitvoeren inderdaad. Volledig laten doorspoelen en alles opnieuw laten invetten / sprayen.

Heb dit voor de Infiniti vorig jaar ook laten doen maar die is 15j oud (was de eerste keer vgm). Elke 3 jaar lijkt dus een betere interval..

Jammer dat je niet gezien hebt hoeveel troep (vooral bladresten die gecomposteerd zijn, pollen, stuifmeel etc) eruit gekomen is. 3 jaar lijkt me wat overkill qua interval om heel eerlijk te zijn en trouwens geen idee hoeveel het kost om te laten doen…

Bij de vorige MX-5 kon ik dat (na de 1ste keer, dat was een gesukkel van hier tot daar en terug) binnen enkele minuten nazien bij het einde van elk cabrioseizoen, bij de huidige MX-5 is het wat lastiger - plastieken interieurtrim met die ellendige clips moeten verwijderen voor zoiets banaal, ik haat het zo erg.

Bij de daily zijn de voorste 2 drains gemakkelijk, de achterste niet. Toen ik die auto kocht was ie 4,5 jaar oud en er kwam amper iets uit, terwijl er niks over vermeld stond in de ODH-historie.

Ik gebruik zelf een zgn. trombone flush voor dat klusje, anderen gebruiken perslucht. Het moet wel omzichtig gebeuren, je wil niet dat dat buisje loskomt of scheurt.

Rubber seals gesprayd met iets van Liqui Moly, busje van 4-5€ voor 75ml of zo, waar je jaren mee verder kan.

Ik had ook last van lekkage, door het schuifdak, boven de A-stijl rechts.
Op YT zie ik dan filmpjes die met een ijzeren draad (riolering ontstopper feitelijk) die door de tube gaat maar bij mij lukte dat niet echt.

Toevallig, vanwege een andere reden (ruitensproeier slang) de tube achter het wielbinnenscherm rechts vandaan kunnen halen maar daar kwam, naar mijn idee, ook vrij weinig rommel uit. Een beetje water erachter maar ik had eerder een volle tube verwacht. ff het doorspoelen gecontroleerd natuurlijk.

Ik zal eens zoeken naar hun service op YT. Niet dat ik denk dat dit voor mij iets zal zijn, auto is veels te oud voor hun.
Maar na bijna 25 jaar is het frame van het windspoilertje wel aan het roesten. Daar moet ik toch iets mee..

Lijkt mij niet dat raamrubbers een slijtageonderdeel zijn. Vind 4 jaar ook rijkelijk kort.
Maar je hebt het hier wel een een Duits premium product. Dan is het logisch dat je continu hoge kosten hebt aan zaken waar je bij de merken voor het plebs niets mee te maken hebt. Dan kan je daarna zeggen hoe mooi en luxe de wachtruimte bij de merkdealer is (niet BMW, maar bij Volvo stonden Hans Wegner stoelen in de wachtruimte; en dan niet de replica's maar de echte). En hoe lekker de koffie er is. [/s]

Hier zijn de garantieverzekeraars ook vaak holle vaten... een hoop kleine lettertjes, rare afschrijvingsmethodieken en uitsluitingen. Er is waarschijnlijk voor getekend zonder de voorwaarden te bestuderen (met name "wat is er niet verzekerd")
Mij heeft de (Duitse) garantieverzekering mij toch best wat geld bespaard. Alleen de koppeling wilde ze niet vervangen onder garantie maar dat is toen op het tweemassavliegwiel gegooid, toen werden de arbeidskosten in ieder geval wel betaald.

Momenteel stromen bij BMW de bestellingen binnen voor die iX3 Neue Klasse. Maar wat blijkt nu: er komen veel meer bestellingen binnen voor "zonder panoramadak". En BMW heeft juist gedacht dat het anders om zou zijn en is ook zo bij de toeleveranciers besteld. Nu hebben ze dus een tekort aan "dakhemels zonder opening" wat de levering van deze versie zal vertragen. Er gaan geruchten dat het P-dak wellicht wordt aangeboden met korting om het probleem op deze wijze op te lossen.

Maar je hebt het hier wel een een Duits premium product. Dan is het logisch dat je continu hoge kosten hebt aan zaken waar je bij de merken voor het plebs niets mee te maken hebt. Dan kan je daarna zeggen hoe mooi en luxe de wachtruimte bij de merkdealer is (niet BMW, maar bij Volvo stonden Hans Wegner stoelen in de wachtruimte; en dan niet de replica's maar de echte). En hoe lekker de koffie er is. [/s]
Geloof mij, ik weet precies hoe de wachtruimte van onze BMW-dealer eruit ziet. Zo ook de balie van de leenauto's.

Dat de rubbers van een schuifdak niet onder garantie vallen lijkt mij redelijk obscuur maar zoals hierboven ook al genoemd zijn bij extra aan te kopen "garantie" (wat sowieso al een bizar concept is naar mijn mening) heel veel zaken uitgesloten. Zou dus beginnen met de clausule goed door te lezen anders ga je bezwaar maken tegen iets dat in beginsel al uitgesloten was.

Anders krijg je ook een beetje een onzinnige discussie en krijg je een welles nietes spelletje. De dealer zegt nu het is uitgesloten van de garantie, daar ben jij het niet mee eens. Dan zou ik willen weten waar dat staat en pas als je het echt niet kunt vinden terug naar de dealer om hen te vragen waar dit dan uitgesloten zou moeten zijn.

EDIT:

BMW zal het wel hier onder gooien; BMW Premium Selection

• Normale slijtage van (interieur)onderdelen en/of geleidelijke achteruitgang van onderdelen, waaronder banden, lampjes, remmen, remblokken, -schijven en -trommels, koppeling en-(druks)platen, wisserbladen, zekeringen, schokbrekers, verchroomde onderdelen, bekledingspanelen, armsteunen, hemelbekleding, opbergvakken, zijpanelen, zonnekleppen, bekerhouders, e.d.
• Beschadigingen die ontstaan zijn door invloeden van buitenaf, waaronder klimatologische, chemische, thermische, mechanische of andere inwerking, zoals zand, pekel, storm, hagel, bliksem, aardbeving, boomhars, bovenleiding, steenslag, industrievervuiling, brand, verkoling, explosie, vandalisme, fecaliën, dieren (bijvoorbeeld marters), aanrijdingen, slippen, omslaan, te water raken of enig ander van buiten komend onheil of ongeval.
• Uitlijning, correcties, afstellen en aanpassingen van chassis-/carrosserie componenten, waaronder een schuif-, segment- en cabriodak, portieren, bagageklep en bumpers, lakschade en roest op chassis/carrosserie.
BMW heeft de rubbers bij mij keurig onder Premium Selection garantie vervangen. Wel enorm bedenkelijk dat de schuifdakrubbers van een 3 jaar oude auto van zo hard kunnen krimpen in een Nederlands klimaat.

Terug
Bovenaan