j.ko: Peugeot 306 1.8-16v Cabriolet (2001) | Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

• Onderwerp starter Onderwerp starter j.ko
  • Startdatum Startdatum
Zoals gebruikelijk in dit topic, bovenaan de nieuwe pagina een overzichtje van hetgeen vooraf ging. De vorige pagina-opener was van meer dan twee jaar geleden... Het blijft leuk om zo mijn autohistorie op een rijtje te zien staan.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1 en vanaf 19
Nieuw gekocht in 2004, economisch total loss weg moeten doen in 2007, kilometerstand toen 125.000. Ervoor in de plaats kwam een Fiat Grande Punto.

In 2020 kocht ik deze Mini weer terug, kilometerstand was toen opgelopen tot 274.000. Naar aanleiding van die hereniging is er een Klokje Rond verhaal van gemaakt! De Mini dient momenteel als hobbyauto en gaat wat mij betreft nooit meer weg. Wordt momenteel rijdend gehouden, maar echt opknappen is voor later. Huidige kilometerstand 282.000.
35459714662_3a4d880d36_o.jpg

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, met 79.000 km op de klok. Na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.
35459777352_a15a4a9a94_o.jpg

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt. Werd opgevolgd door de Volvo 480.
34786584134_1580521d9c_o.jpg

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), topicpagina 2 t/m 20
Gekocht in 2012, met 75.000 km op de teller, als opvolger van de 323. In 2021 ingeruild op een Toyota Verso, de teller van de Mazda stond toen op 237.000 km. Zou gedemonteerd worden, maar is één dag na inruil geëxporteerd (bestemming onbekend). Deze auto mis ik soms nog wel, het was een echte alleskunner in praktische zin, maar was ook leuk om te rijden.
34818999333_d992fe51f7_o.jpg

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 met 174.000 km op de klok, als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV. Ik verkocht de 480 aan een enthousiaste jongen uit Driebergen. In september 2021 is de auto niettemin gedemonteerd.
34786584084_44cde9c1db_o.jpg

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Een pláátje… met 144.000 km op de teller gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 helaas total loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).
34786584204_5c09788acb_o.jpg

Citroën XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), topicpagina 15 t/m 23
In maart 2017 gekocht met anderhalve ton op de teller als vervanging voor de Alfa. Iets totaal anders, maar een heerlijke kilometervreter. In november 2022 bij kilometerstand 247.000 verkocht aan een particulier uit Wageningen, die heeft hem nog steeds. Vervangen door een nieuwe Opel Mokka-e (weer iets totaal anders).
51099262741_f94c148483_c.jpg

Toyota Verso 1.8 VVTi Business, 41-LNT-1 (bj. 2010), vanaf topicpagina 20
Gekocht in 2021 (117.000 km) als vervanger voor de Mazda 6. Belangrijkste aankoopargument zijn de drie volwaardige zitplaatsen achterin. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor vakantieritten van ons gezin (met drie opgroeiende kinderen). Huidige kilometerstand 211.000.
51134255152_1576cc919a_c.jpg

Opel Mokka-e Ultimate, R-074-LG (bj. 2022), vanaf topicpagina 23
In oktober 2022 geleverd als private lease auto met een looptijd van 5 jaar. Wordt gebruikt voor mijn woon-werkritten en de meeste (korte) privéritten met het gezin. Kilometerstand is momenteel 93.000.
52431865410_ebf1c6584c_c.jpg

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust eens wat horen!

De nieuwe schuur is inmiddels helemaal klaar: ook alle elektra zit erin, dus de deuren gaan nu open en de laadpaal hangt weer binnen. Dus voortaan slaapt alles weer overdekt!

55268228248_669100ba66_b.jpg

Zowel voor de Toyota als de Mini is er ook weer een verse APK. Bij de Mini heb ik daarnaast een nieuwe koppelingsset laten monteren, plus al het werk wat je dan tegenkomt (keerringen, versnellingsbakolie). Om daar bij te kunnen moet het front eruit (wist ik niet), en dat zat los (wist ik wel, bleek al bij de Klokje Rond keuring bij Joep). Maar goed, we gaan geen kapotte spullen terug monteren, dus er is meteen een nieuw front in gezet (dat zwarte 'frame' boven de radiateur, dat loopt helemaal door tot achter de bumper, de hele voorkant is daaraan bevestigd eigenlijk), en de condensor van de airco is vernieuwd.

55268093961_7bacbdbb59_b.jpg

Zo wordt de Mini elk jaar beetje bij beetje aangepakt! Wel zag ik laatst het eerste olievlekje op de nieuwe vloer zitten, ergens drupt hij. Even in de gaten houden.

De boel nog wat aangekleed met wat dealervlaggen en -banners van Marktplaats. Alleen de Ferrari-vlag had ik al, en de kentekenplaten en rally-schildjes zijn ook weer terug.

55302096239_1aca62573b_b.jpg

55302010943_040d55bb10_b.jpg

55302017843_10f253a5a4_b.jpg

55302099704_187a731fb4_b.jpg

55300956957_b192366128_b.jpg

Vrij veel Chevrolet nu, maar dat komt omdat ik daar een hele set van op de kop kon tikken. Over tijd zal er wel wat meer variatie in komen.

Leuk aangekleed zo! Vooral de jaren 90 show banner vind ik erg leuk. 't Is dat alles in je huidige wagenpark van na de eeuwwisseling is, maar die banner zou leuk staan bij veel meer merken (y)

Bij de olie sensor? Achter bovenaan op het oliefilterhuis. Had ik bij mijn Mini ook.
Nee, het bleek de aandrijfaskeerring in de versnellingsbak te zijn. Die was vervangen afgelopen april, maar het terugsteken van de as is daarna zeer gevoelig. Dat was dus mis gegaan. Vanochtend onder garantie netje opgelost (keerring opnieuw vervangen).

Leuk aangekleed zo! Vooral de jaren 90 show banner vind ik erg leuk. 't Is dat alles in je huidige wagenpark van na de eeuwwisseling is, maar die banner zou leuk staan bij veel meer merken (y)
Ja, die Jaren 90 banner vind ik ook erg leuk, al ben ik ook zeer content met de 100 Jaar Citroën vlag. Onze auto's komen geen van allen uit de jaren 90 en ik zelf ook niet, maar het is toch mijn favoriete decennium. Ik heb uit die tijd zelf al een Volvo 480, Alfa GTV en Citroën XM gehad, er komt in de toekomst vast weer wat uit dat decennium. De vlag kan er maar vast hangen... :D

Die vlag is trouwens door Fiat gebruikt in december 1989, om te benadrukken dat hun gamma al helemaal klaar was voor de nineties. Er werden de nodige voordeeltjes aan gekoppeld. Hier de advertentie, via Delpher gevonden in Het Parool van 14 december 1989:

55341784680_63193745a4_b.jpg

Laatst bewerkt:
Vorig weekend had ik een auto te gast in mijn schuur, deze week weer!

Vorig weekend was de 50-jarige trouwdag van mijn ouders. Zij kennen elkaar van hun werk destijds bij een BMW-garage. Eerder dit jaar was ik met ze bij Visscher Classique, toen daar de BMW-tentoonstelling was. Zij waren helemaal enthousiast, speciaal over een BMW 1800 die daar in de collectie stond, omdat die precies zo was als mijn opa hem ooit kocht bij die dealer, en waarin mijn vader en moeder reden in hun 'verkeringstijd'. Hoe leuk zou het zijn als díe auto op hun huwelijksverjaardag gebruikt zou kunnen worden! Ik achtte de kans op succes klein, maar heb er een mailtje aan Visscher aan gewaagd. Binnen een kwartier had ik de eigenaar aan de lijn!

Lang verhaal kort: vorige zaterdag stond de 1800 in kwestie bij mij thuis en was mijn Mini uit logeren bij de BMW-eigenaar, zodat we er de volgende dag pa en ma mee konden verrassen. Dat was zó leuk! Ze zaten meteen in die auto alsof het hun eigen auto was. Tochtraampjes, versnellingen, motorkap, alles deden ze alsof ze nooit een andere auto gereden hebben. Ze hebben ervan genoten, ik ook natuurlijk!

55385973415_05e756facc_b.jpg

55385986335_15646434b3_b.jpg

En deze week een andere gast: op één van de loten die ik dit jaar kocht voor de RopaRun loterij, viel een prijs, namelijk een weekend cabrio rijden! Dus vandaag heb ik mijn Mokka achtergelaten bij het verhuurbedrijf en daar tot maandag deze voor in de plaats gekregen:

55385584331_afd44a660c_b.jpg

Met een gezin van vijf is dit natuurlijk te krap, maar lucky me: één van de kinderen gaat op zomerkamp (en die moet ik wegbrengen, dus dat kan met deze). Daarna zijn we met vier: past precies! En prachtig weer!

Inmiddels terug van vakantie in Noord-Portugal, waar we in nationaal park Peneda-Gerês een vakantiehuis hadden. Prachtig gebied, met weinig buitenlandse toeristen. Amper Nederlanders gezien daar. We zijn er met de Toyota heen gereden, met overnachtingen in Orléans (F) en Irún (E) op de heenweg, en in Pamplona (E) en Le Mans (F) op de terugweg. Onze Toyota heeft het flink voor z'n kiezen gekregen, met volle belading, temperaturen tot 43 graden, 5000 kilometers in twee weken, steile bergwegen en slecht wegdek op grote delen Spaanse snelweg. Maar: geen centje pijn. De airco kon het bolwerken, en met veel toeren kwamen we de meeste hellingen 'gewoon' vlot op. Meer vermogen zou wel prettig zijn hoor, met de airco op volle toeren en de auto op vol gewicht moet je op tijd een lage versnelling kiezen en met de toerenteller rond 5000 plankgas doortrekken, dan komt 'ie er wel. Maar op een steile helling één keer van het gas af moeten is snelheid kwijt, en die krijgt de Verso er dan maar zeer moeizaam (of niet) terug in. Maar op een losgetrild bagagerek na is alles heel gebleven.

We zaten in een huis in een kleine gemeenschap (één straat) van wat wij hobby-boeren zouden noemen, maar wat daar een serieus en oud vak is. Schaapsherders trokken met hun kleine kuddes dagelijks door het straatje:
55468655900_1a5e8d91b6_b.jpg

Verder weinig auto-gerelateerde plaatjes geschoten, vooral genoten van de vele riviertjes en meertjes, oude Romeinse bruggen en de stad Braga bezocht.

In Le Mans kun je niet om het circuit heen natuurlijk. Grote delen van het beroemde 24-uurs circuit zijn in gebruik als openbare weg. Dit is aan het einde van het (lange!) rechte stuk van Les Hunaudieres, in de Virage de Mulsanne:
55468433359_4a9e1d61d8_b.jpg

En dit is een still uit een filmpje dat mijn dochter maakte toen we een rondje circuit deden, we komen hier aan bij de Indianapolis-bocht bij Arnage:
55468435784_954dc06b72_b.jpg

Het was een mooie reis, de tripcomputer had ik thuis op 0 gezet bij vertrek, dit stond erop toen we weer terug waren. Een kwart van wat we er normaal gezien in een heel jaar mee rijden...
55468379868_6231890391_b.jpg

Elf keer getankt, totaal 400 liter benzine verstookt. Dat heeft een kleine € 700 gekost. Aan tol waren we ongeveer € 275 kwijt. Met vijf personen heen en weer voor € 200 per persoon en alle vrijheid: ik hoef geen vliegtuig hoor!

Laatst bewerkt:
Leuke foto's van Le Mans, mooi om daar een rondje te kunnen rijden! Ben al vaak bij de race geweest, maar nog nooit een rondje circuit kunnen doen

Ik was er al 'bang' voor: nu hebben we een schuur met ruimte, lopen we tegen iets leuks aan en dan kan het, 'want toch nog plek'. Gelukkig werd mijn wederhelft hier ook erg blij van, dus de knoop was vandaag na een proefrit vrij snel doorgehakt: 'Leuk, doen we!'

Zodoende is er vandaag dus een auto bij gekomen: een Peugeot 306 Cabriolet van 2001 met de 1.8-16v motor van 110 pk. Vanwege de regen heb ik er nog geen mooie foto's van gemaakt, maar een paar snelle kiekjes geven alvast wel een indruk van wat het geworden is:

55496201145_d3a85890a1_b.jpg

55495988919_778b4d0c74_b.jpg

De auto is vanaf nieuw tot vorig jaar (24 jaar lang dus!) bij de eerste eigenaresse in Wassenaar geweest en was daarna overgenomen door een medewerker van de Peugeot-dealer waar ze deze auto uiteindelijk weer wilde inruilen. Hij is in mooie staat voor zijn leeftijd, origineel Nederlands en heeft 'n lage NAP-geverifieerde kilometerstand (144.000). De kleur Orange Newport staat hem prachtig. Alle historie incl. aankoopfactuur is er bij. De verkoper kwam eerlijk en volledig over en de prijs was realistisch. Dus toen er bij de proefrit ook geen gekke dingen boven kwamen drijven (het is gewoon een hele fijne auto), hebben we hem overgeschreven en meegenomen! Vrij impulsief eigenlijk!

Extra's die af fabriek op de auto zijn geleverd zijn een radio/CD-speler (ligt nu los in de kofferbak), verwarmde voorstoelen, lichtmetalen velgen en (heel bijzonder) koplampsproeiers. Meebestelde dealeropties waren cruise control, een alarmsysteem, windscherm en een Waxoylbehandeling.

Het dak hebben we binnen bij de dealer getest, maar met alle regen vandaag hebben we de proefrit en de rit naar huis met gesloten kap moeten doen. Maar goed, er komen nog genoeg gelegenheden met mooi weer natuurlijk; we hebben hem gekocht met het idee er lange tijd van te genieten.

Laatst bewerkt:
^^ Leuke aanwinst, de categorie open rijden met de familie is nu ook ingevuld. ;)

Door de regen onderweg heb je nu toch ook al even de afdichting van het kapje kunnen testen. nietwaar.

^^ Leuke aanwinst, de categorie open rijden met de familie is nu ook ingevuld. ;)

Door de regen onderweg heb je nu toch ook al even de afdichting van het kapje kunnen testen. nietwaar.
Ha, dat klopt ja. En hoewel sommige rubbers een beetje verduurd zijn, is het binnen kurkdroog gelukkig.

Wat leuk! Prachtige kleur ook, die heb ik heel weinig gezien.
Nee, ik ook niet. Vind het wel een rare 'Engelse' kleurnaam trouwens, 'Newport'. En die koplampsproeiers zijn naar het schijnt ook een rariteit, die waren zelfs voor de man van wie we hem nu kochten (toch ook al langer werkzaam in de Peugeots) een unicum; nooit eerder gezien. Of ze het nog doen is trouwens de vraag, we hebben ze niet getest eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Hele leuke, en zo te zien ook frisse aanwinst in een zeldzame kleur! Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb zo het vermoeden dat je veel plezier aan deze auto gaat beleven.

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Ja, jij kent het plezier al door en door natuurlijk Elco! Wij hadden een jaar of vijf geleden via SnappCar al eens een weekend geproefd van het 306 Cabrio-genot, dat was goed bevallen. Maar 'toeval' bestaat niet natuurlijk: ik herinner me de introductie van de 306 nog, wij hadden een 205'je thuis toen. Ik was 12 en die 306 maakte indruk. Bij ons in het dorp reed in de jaren '90 een donkerblauwe Cabrio met het Apricot lederen interieur, dat vond ik echt een mooi ding. En toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen, reed die rond in de 309 en 306 van haar ouders. Dat verklaart haar nostalgische gevoelens. Dus toen ik de advertentie voor deze Cabrio liet zien aan haar, kreeg ik in plaats van het min of meer verwachte tegengas, bijval! Zo is 't gekomen...

Met dat plezier komt het dus wel goed, al begon het gisteren, één dag na aankoop, slecht: 'even gauw' de tank gaan volgooien, over de grens in Essen, resulteerde in wachten op de wegenwacht. Al was die er heel snel, en nog sneller weer klaar. Ik had nog geen tijd voor een fotootje, de motorkap was al weer dicht eer ik zo ver was:

55500626090_f46ea3f438_b.jpg

Thuis startte de auto prima. Gestopt bij het tankstation 18 km verderop, motor af, getankt (ja, de juiste brandstof), ik wil weer starten: problemen. Er zit een startonderbreker op de auto, waar je een dongeltje met twee contactpuntjes twee keer tegenaan moet drukken. Bij de eerste keer hoor je de sloten klikken, bij de tweede keer knipperen de alarmlichten en dan kun je starten. Maar nu klikten de sloten en knipperden de alarmlichten tegelijkertijd. Raar, maar starten deed hij toch niet. Uitgestapt, deuren geprobeerd te vergrendelen, maar dat werkte ook niet meer. De hele auto was dood, ook op het dashboard brandde geen enkel lampje meer. Met wat wachtenden achter mij de auto aan de kant geduwd. Even aangekeken, bedrading onder de motorkap gecheckt, vergrendeling nog eens geprobeerd (die werkte weer), maar verder alles dood. Dus de ANWB maar gebeld. De Belgische ANWB-zuster Touring was er gelukkig al snel. Booster op de accu, startonderbreker deed nu wel wat hij altijd doet, starten (wel moeizaam) en lopen. Accu doorgemeten, de dynamo laadt goed bij. Spanning is OK, accu heeft weinig capaciteit meer. Advies was om een nieuwe te monteren. Dus die heb ik besteld, zou morgen binnen moeten komen.

Ik twijfel nog of het niet toch gewoon een storing in die startonderbreker is geweest, maar dat verklaart dan weer niet waarom hij met de booster erop wel startte, maar met moeite. Dus eerst maar eens de accu vervangen morgen. Wordt vervolgd...

Hele leuke, en zo te zien ook frisse aanwinst in een zeldzame kleur! Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb zo het vermoeden dat je veel plezier aan deze auto gaat beleven.
O, over die kleur nog: ik heb vandaag de RDW-dataset eens doorzocht. Er zijn in Nederland nog 3.410 Peugeots 306 met een geldig kenteken (ik schrok daarvan, vind het erg weinig). Daarvan zijn er 1.155 Cabriolets. Daarvan zijn er slechts 9 oranje: 2 uit 1998, 5 uit 1999, 1 uit 2000 en 1 (de onze) uit 2001. Alleen witte zijn er nog minder, 3 stuks. Geel 61 trouwens. Meest voorkomende kleur is blauw, meest voorkomende motor de 1.6 en meest voorkomende bouwjaar 2000. Tot zover de nutteloze-maar-o-zo-leuke-weetjes...

^^ 3400 valt mij nog mee, in het straatbeeld is het (een reguliere zeker) een zeldzaamheid aan het worden.

Die startonderbreker procedure lijkt mij vrij omslachtig: ik zou een pincode systeem verwachten.

Ik twijfel nog of het niet toch gewoon een storing in die startonderbreker is geweest
Zo'n achteraf ingebouwd (Gemini?) systeem is een vervelende bijkomstigheid van het feit dat de 306 Cabriolet ooit een 'dure' auto was. Heb hier zelf vlak na aanschaf ook mee te maken gehad, de auto was vanuit het niets zo dood als een pier. Dat bleek uiteindelijk te zijn veroorzaakt door het geïnstalleerde alarmsysteem annex startonderbreker, diagnose van het probleem en verwijdering van dat prul kostten me toen de helft van de aanschaf. Ik zou het preventief laten verwijderen, je hebt er toch niks aan en het kan alleen maar voor ellende zorgen.

Daarvan zijn er 1.155 Cabriolets. Daarvan zijn er slechts 9 oranje: 2 uit 1998, 5 uit 1999, 1 uit 2000 en 1 (de onze) uit 2001. Alleen witte zijn er nog minder, 3 stuks. Geel 61 trouwens.
Dat ze zeldzaam zijn wist ik, maar zó zeldzaam had ik ook niet kunnen bedenken. En dan nog in combinatie met die eveneens weinig voorkomende koplampsproeiers, dat maakt 't nog eens extra leuk. Die 61 gele exemplaren zijn trouwens een combinatie van (mijn) Jaune Genêt en het veel zeldzamere Jaune Vermeer.

^^ 3400 valt mij nog mee, in het straatbeeld is het (een reguliere zeker) een zeldzaamheid aan het worden.

Die startonderbreker procedure lijkt mij vrij omslachtig: ik zou een pincode systeem verwachten.
Dat was alleen bij de 306 Phase I een ding. Cabriolets waren daarnaast significant duurder dan reguliere 306'en, vandaar dat verzekeraars vaak een extra alarm/startonderbreker verlangden.

Op een wagenpark van bijna 9,5 miljoen personenauto's is het natuurlijk helemaal niets meer...

O, over die kleur nog: ik heb vandaag de RDW-dataset eens doorzocht. Er zijn in Nederland nog 3.410 Peugeots 306 met een geldig kenteken (ik schrok daarvan, vind het erg weinig). Daarvan zijn er 1.155 Cabriolets. Daarvan zijn er slechts 9 oranje: 2 uit 1998, 5 uit 1999, 1 uit 2000 en 1 (de onze) uit 2001. Alleen witte zijn er nog minder, 3 stuks. Geel 61 trouwens. Meest voorkomende kleur is blauw, meest voorkomende motor de 1.6 en meest voorkomende bouwjaar 2000. Tot zover de nutteloze-maar-o-zo-leuke-weetjes...
Leuk om te weten. Grappig en logisch dat zijn relatief groot gedeelte overgebleven 306-en een cabrio is.

Die startblokkering systemen (in het algemeen) zijn niet van dezelfde kwaliteit als de electronica van de auto zelf. Uiteindelijk gaan ze dus storingen opleveren. Alles van een 10 a 15 jaar oud zou ik eruit halen.

Maar in dit geval klinkt het toch meer als een spanningsval door de slechte accu, en dan gaat zelfs een nieuw alarm/startblokkering systeem in de stress

Heel leuke aanwinst! De x06's staan hoog op mijn verlanglijst...

Leuk om te weten. Grappig en logisch dat zijn relatief groot gedeelte overgebleven 306-en een cabrio is.
Inderdaad, toen ik mijn Saab 9-3 had en een vergelijkbare zoektocht in de registers naar kleuren deed, viel me destijds een vergelijkbare verhouding op. Cabrio's blijven bewaard...

• Leuk
Zo'n achteraf ingebouwd (Gemini?) systeem is een vervelende bijkomstigheid van het feit dat de 306 Cabriolet ooit een 'dure' auto was. Heb hier zelf vlak na aanschaf ook mee te maken gehad, de auto was vanuit het niets zo dood als een pier. Dat bleek uiteindelijk te zijn veroorzaakt door het geïnstalleerde alarmsysteem annex startonderbreker, diagnose van het probleem en verwijdering van dat prul kostten me toen de helft van de aanschaf. Ik zou het preventief laten verwijderen, je hebt er toch niks aan en het kan alleen maar voor ellende zorgen.
Volgens mij zitten er zowel een startonderbreker als een alarmsysteem op de auto. Dat alarmsysteem heb ik op advies van de verkoper niet gebruikt en dat was ik ook niet van plan. Het is nieuw door de dealer in Utrecht ingebouwd bij aflevering. De startonderbreker staat als standaarduitrusting in de Peugeot-folder. Of dat deze is, of dat dit ook een achteraf ingebouwd iets betreft, weet ik niet. De startonderbreker zier er zo uit (dat ding met het lampje):

55504376426_276b361708_b.jpg

55504755810_6b26b41509_b.jpg

Daar moet je dit dongeltje twee keer tegenaan drukken:
55504469593_8da743400b_b.jpg

Als dit origineel Peugeot is, laat ik het het liefst zitten. Als het achteraf ingebouwd is mag het er van mij uit, want het is onhandig. Maar ik weet dus niet of het origineel is of niet.

Ik heb dus gisteren in elk geval de accu vervangen. Dat was best nodig, ik kon in de onderhoudsfacturen van de laatste 12 jaar niet vinden dat die al ooit vervangen is geweest. Op de pluspool van de oude accu zat van die aanslag die je op oude batterijen ook weleens aantreft. En de aansluitingen waren licht gecorrodeerd en bovendien zat de kabel op de minpool wel goed, maar niet aangedraaid. Dat is in elk geval allemaal opgelost, bovendien heeft de nieuwe accu meer capaciteit (van 60 naar 63 Ah) en kan die een hogere stroom ineens leveren (van 460 naar 610 A).

De oude GreenLine en de nieuwe Bosch:
55503371392_e43e413174_b.jpg

De oude accu lekte trouwens ook langs de bovenkant, ontdekte ik toen ik hem omdraaide om te zien of ik ergens een datum op het ding kon vinden. Goed dat 'ie vervangen is.

Meteen een half litertje motorolie bijgevuld (peil stond tussen min. en max.) en de ruitensproeiervloeistof afgevuld. Dat laatste liep er aan de onderkant deels weer net zo hard uit, ik denk dat de aansluiting van de vulhals op het reservoir lek is. Maar ik kan er niet bij om dat te zien en zo erg is het ook weer niet. komt wel een keer...

55504472073_52feba5cd5_b.jpg

55504530509_7c83d8ef69_b.jpg

Daarna een rit van 50 minuten gemaakt om zeker te zijn dat de nieuwe accu goed vol geladen is. Dat was geen straf natuurlijk, het is een fijn sturende auto met een heel prettige, soepele motor.

Tot slot nog de post van vandaag: folders van het juiste jaar uit de webshop van Visscher Classique!
55504374806_3bd784278b_b.jpg

Hieruit blijkt dat de koplampsproeiers samen met de stoelverwarming in een Winterpakket besteld zijn. Verder kon je kiezen uit een radio/cassettespeler of een radio/CD-speler, een hardtop, airco, leer, lichtmetalen velgen (één soort), een gekleurde kap (niet i.c.m. alle lakkleuren) en metallic lak. Leuk om te hebben. Nu nog een kentekenplaat voor aan de muur en een 1:18 schaalmodel. Er is er één van Otto Mobile (OT042), maar die is vooralsnog overal uitverkocht.

Mooie uitvoering! Ik heb goede herinneringen aan mijn Peugeot 306 cabrio in de kleur Gris Icelande. Fijne wegligging. Was overigens geen strepentrekker met een 1.6. Elektrische kap ging defect en na 2 jaar ingeruild.

• Leuk
Volgens mij zitten er zowel een startonderbreker als een alarmsysteem op de auto. Dat alarmsysteem heb ik op advies van de verkoper niet gebruikt en dat was ik ook niet van plan. Het is nieuw door de dealer in Utrecht ingebouwd bij aflevering. De startonderbreker staat als standaarduitrusting in de Peugeot-folder. Of dat deze is, of dat dit ook een achteraf ingebouwd iets betreft, weet ik niet. De startonderbreker zier er zo uit (dat ding met het lampje):

55504376426_276b361708_b.jpg

55504755810_6b26b41509_b.jpg

Daar moet je dit dongeltje twee keer tegenaan drukken:
55504469593_8da743400b_b.jpg

Als dit origineel Peugeot is, laat ik het het liefst zitten. Als het achteraf ingebouwd is mag het er van mij uit, want het is onhandig. Maar ik weet dus niet of het origineel is of niet.
De standaard startonderbreker treedt in werking als je de auto probeert te starten zonder in de sleutel ingebouwde transponder. Dit is een extra onderbreker van, zoals ik al vermoedde, Gemini, waarvan jij de noodsleutel gebruikt. Dat is niet de gangbare werking, normaal gesproken gaat de onderbreker eraf als je de afstandsbediening gebruikt die ook het alarm activeert. Mijn advies is, nogmaals, zo snel mogelijk weg met het systeem voordat het zich tegen je keert.

en een 1:18 schaalmodel. Er is er één van Otto Mobile (OT042), maar die is vooralsnog overal uitverkocht.
Voor jou zou dat de meest passende zijn, maar als je 'm zou gaan modden kun je ook zoeken naar de OT583.

Verder ook lekker bezig, die nieuwe accu lijkt geen overbodige luxe. Fijn dat ie niet al onder de motorkap is gaan lekken!

Wat leuk die cabrio! Wij hebben er jaren geleden ook een gehad, een 1.8 palm beach uitvoering. Veel plezier mee gehad. Moest helaas het veld ruimen toen er een kinderwagen in een auto moest passen :)

• Leuk
Gefeliciteerd met de 306! Een hele knappe kleur ook. Ik gun jullie nog een hele mooie nazomer om lekker van deze cabrio te genieten.

• Leuk
De standaard startonderbreker treedt in werking als je de auto probeert te starten zonder in de sleutel ingebouwde transponder. Dit is een extra onderbreker van, zoals ik al vermoedde, Gemini, waarvan jij de noodsleutel gebruikt. Dat is niet de gangbare werking, normaal gesproken gaat de onderbreker eraf als je de afstandsbediening gebruikt die ook het alarm activeert. Mijn advies is, nogmaals, zo snel mogelijk weg met het systeem voordat het zich tegen je keert.

Ja, als het aftermarket is, moet het eruit. Bij dezen besloten. Dank voor de info en link! Ik weet nog niet of ik er zelf aan wil beginnen. Heb uit de Volvo 480 ooit eens een startonderbreker verwijderd, maar bij het solderen van de bedrading heb je vier handen nodig (twee stukken draad, soldeerbout, tin) in een ruimte waar je niet eens met één hand in kunt zonder hem te branden aan die soldeerbout. Gekloot met tin, krimpkousjes... ik kijk er niet naar uit om dat zelf te doen. Een goede inbouwer in de buurt zal het er ook wel uit krijgen wellicht, ga ik eens uitzoeken.

Haha, ja, je kunt er voor vragen wat je wil natuurlijk. Maar ik denk dat hij hier wel mee blijft zitten, het gaat mijn grens ver te boven in elk geval. Dat ze vanwege zeldzaamheid nu meer kosten dan nieuw begrijp ik best, maar dit is een woekeraar.

Als iemand die in 2022 op zoek was naar een 1:18 schaalmodel van zijn eigen auto, en OttoMobile de enige was die er tussen 2009 en 2015 of zo een aantal van heeft uitgebracht, kan ik je vertellen dat er mensen zijn die zulke bedragen neerleggen voor die schaalmodellen. En ik heb een aantal eBay biedingen moeten doorstaan om die van mij te bemachtigen...

Maar in goed nieuws: dit soort mallen worden regelmatig hergebruikt, en zo komt OttoMobile ook dit jaar met een Megane 3 Coupé in (voor mij) precies de goede kleur. Dus als je lang genoeg wacht komt er wellicht ook weer een 306 Cabriolet langs!

Laatst bewerkt:
Maar in goed nieuws: dit soort mallen worden regelmatig hergebruikt, en zo komt OttoMobile ook dit jaar met een Megane 3 Coupé in (voor mij) precies de goede kleur. Dus als je lang genoeg wacht komt er wellicht ook weer een 306 Cabriolet langs!

Ik denk dat ze dit op termijn wel weer gaan doen. De eerste 306 Cabriolet werd in 2011 gelanceerd, de tweede in 2018. Die laatste heb ik direct bij hen kunnen kopen voor iets van € 70,-.

Het schaalmodel is overigens niet perfect. De voorruit is iets te hoog en hij twijfelt of hij een Phase 2 (dikke stootstrips) of Phase 3 (heldere koplampen) wil zijn. Mag verder geen naam hebben, er is weinig leuker dan en 1:18 van je eigen auto!

Terug
Bovenaan