Jaguar - geen nieuw leveringen in 2025

Barri

Moderator

Jaguar levert groot deel 2025 geen nieuwe auto’s
Jaguar zal het grootste deel van 2025 geen nieuwe auto’s kunnen leveren. Voor een aantal Europese landen begint de leverstop eind dit jaar al. Dat heeft te maken met het plan van Jaguar om vanaf volgend jaar volledig all-electric te worden.
bron: https://www.automotive-online.nl/ma...uar-levert-groot-deel-2025-geen-nieuwe-autos/

Wauw, dit is nogal wat. Dealer contracten worden ook voor een groot gedeelte beëindigd. Is dit het einde van het merk Jaguar?
Een grote EV sedan gaat ook geen wilde verkoopcijfers opleveren, zie Lucid.

Jaguar is ook een beetje de ziel verloren. na de prachtige F-type en de wat meer commercieel aantrekkelijke SUV's hebben ze zitten slapen de laatste jaren. Wie zijn nu nog hun klanten? Wat is hun identiteit? Hoe haal je ze uit hun Duits premium product. Dat word een zware taak.

Laatst bewerkt:
Dat is wel een heftige beslissing die je als bestuur neemt, dan moet het toch wel echt crisis intern zijn.

Einde verhaal vrees ik. Mogelijk behouden ze de merknaam voor extra luxe uitvoeringen binnen de JLR-groep.

De eerste XF had nog iets van het chique maar in een modern jasje. De tweede XF en sowieso de XE waren gewoon te leaseauto-achtig getekend. Jaguar was een merk voor welgestelde mensen en dat is het al een aantal jaren qua imago niet meer (sportauto’s niet meegerekend)

Trouwens, zo vreemd is dat bericht niet. "De I-Pace zou samen met de E-Pace, F-type, XE en XF tot het rijtje Jaguars behoren waarvan de Engelsen dit jaar afscheid nemen." Dus als er geen modellen zijn zullen er ook geen leveringen zijn. Vanaf 2026 dus wel et nieuwe modellen.

Klopt, maar er worden kennelijk ook dealercontracten beëindigd. Komen die ook "gewoon" terug in 2026? Lijkt mij sterk. Ik zie de toekomst ook somber in, maar het moest er ook een keer van komen. Jaguar is nooit echt een groot of sterk merk geweest.

Jaguar Land Rover gaat het over een hele andere boeg gooien met Jaguar, met een veel hogere positionering dan voorheen (niet onder de 100.000 euro), alleen maar elektrische modellen en geen (in)directe opvolgers voor de XE, XF, F-Type, E-Pace, F-Pace en I-Pace. Jaguars kosten op dit moment minimaal 66 duizend euro (en zelfs slechts 51 duizend euro in bijvoorbeeld België).

"Per Autocar, each of the three Jaguar models will start between £100,000 and £125,000 — roughly $125,000 to $150,000."

Dat was begin 2021 al aangekondigd, dus voorlopig gaat alles volgens plan. Bij een hogere (niche)positionering hoort logischerwijs ook een teruggesnoeid dealernetwerk.

Klopt, maar er worden kennelijk ook dealercontracten beëindigd. Komen die ook "gewoon" terug in 2026? Lijkt mij sterk. Ik zie de toekomst ook somber in, maar het moest er ook een keer van komen. Jaguar is nooit echt een groot of sterk merk geweest.
Die dealers blijven toch Land Rover aanbieden? Maw: als Jaguar terug komt, kunnen die toch weer ingeschakeld worden? Of zie ik dat te simpel?

Het zou me niet verbazen als fabrikanten doelbewust dealers failliet laten gaan, die zijn niet meer nodig. En dan online bestellen via merk punt com. Stellantis lijkt dit ook te doen in de vs, geen dealer die het huidige beleid lang vol kan houden zo.

Het zou me niet verbazen als fabrikanten doelbewust dealers failliet laten gaan, die zijn niet meer nodig. En dan online bestellen via merk punt com. Stellantis lijkt dit ook te doen in de vs, geen dealer die het huidige beleid lang vol kan houden zo.
Dat wordt in dit geval lastig, de meeste zijn Jaguar en Land Rover dealer. Er zijn de laatste 4 jaar nog geen 600 Jaguars verkocht, dus daar moeten de dealers het al niet meer van hebben. Die aantal verkocht Land Rover in 2 maanden vorig jaar.

Die dealers blijven toch Land Rover aanbieden? Maw: als Jaguar terug komt, kunnen die toch weer ingeschakeld worden? Of zie ik dat te simpel?

Nee, dat zie je goed. Staat ook in een ander artikel, over de aangekondigde sanering, in 2022 al gepubliceerd.

(..)
Jaguar gaat in Nederland verder met een ingeperkt aantal dealers. De importeur bevestigt aan Automotive dat in het kader van de overgang naar een agentuurmodel het netwerk wordt aangepast. Hoeveel Jaguar-dealers er overblijven, is nog onderwerp van gesprek, maar de verwachting is dat er drie of vier Jaguar-vestigingen over blijven. Alle betrokken dealers blijven in principe wel Land Rover voeren.

Jaguar Land Rover, dat deze maand zijn ceo zag vertrekken, wil van Jaguar een EV-only merk maken. Jaguar telt dit jaar tot en met oktober 218 registraties. Voor Land Rover is dit aantal 1.254. Wereldwijd werden er afgelopen boekjaar 77 duizend Jaguars verkocht en een kleine 300 duizend Land Rovers. (..)
^^ deze quote komt uit een artikel van 2022, dus waarschijnlijk betreft het boekjaar 2021 of een gedeelte van het jaar ervoor of erna, naar mijn mening.

Ik lees 'alle betrokken dealers' als dat alle dealers (dat zijn ze allemaal, volgens mij, na de vorige samenvoeging van Jaquar en LandRover in NL) die een opzegging voor Jaquar hebben ontvangen, wél het sales en servicecontract voor LandRover behouden.

Onderstaande quote lijkt dit te bevestigen:

(..) omdat Jaguar overstapt op een agency-distributiemodel, zullen wij geüpdate contracten aanbieden aan alle Jaguar- en Land Rover-dealers, in overeenstemming met de nieuwe vereisten. De uitvoering hiervan is specifiek afgestemd op de Nederlandse markt. (..)

Hebben de LandRover dealershowrooms dadelijk gewoon lekker meer ruimte voor de auto's. ;)

Moet nog maar zien. Ik denk dat ze meer succes kunnen boeken met een elektrische XE die juist niet belachelijk veel geld kost..

De huidige Nederlandse voorraad:
E-Pace 11x
F-Pace 9x
I-Pace 3x
F-Type 2x

Jaguars werden niet alleen in het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk gemaakt, maar ook in China in een joint-venture met Chery (de XEL, XFL en E-Pace). Ik lees nergens of de productie ook in China wordt beëindigd, maar Jaguar Land Rover geeft tot 45% korting op een XEL.

Dit topic past trouwens denk ik beter in "Bedrijven, automotive economie en auto-wereld".

Terug
Bovenaan