Jaguar XJ (X300): Radio blijft resetten

Joas van Wingerden

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik wend me graag tot alle trouwe forumleden hier met een probleempje aan mijn Jaguar XJ 3.2 (X300) uit 1997. Ik heb de auto eerder deze week gekocht en er lijken geen grote gebreken aan te zijn, anders had ik 'm ook niet gekocht. Het blijft echter spannend, ik zal er vast nog genoeg geld in moeten steken naar verloop van tijd. Er is echter nu al een klein dingetje waaraan ik me stoor. Als ik de auto start, vraagt de af fabriek radio om een code. Die heb ik, dus die voer ik in en dan werkt de radio. Echter: hij vraagt hier elke keer om en al mijn instellingen zijn dan gereset.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Het lijkt erop alsof de radio elke keer als de auto uit is geweest geen stroom krijgt en 'denkt' dat de accu eraf is. Heb eerder bij een auto gehad dat de radio om een code vroeg toen de accu ook werkelijk overleden was. De accu van de XJ is echter prima en voor de rest (op een deel van de verlichting van de klimaatregeling na) doet alles het in het interieur.

Alvast bedankt voor de hulp en uiteraard volgt er binnenkort nog even een uitgebreidere update over de auto zelf!

Waarschijnlijk zijn de permanente en geschakelde plus omgewisseld, even achter de radio kijken dus en eventueel wisselen.

Meten is weten.... draadbreuk in de constant + ? slechte stekkerverbinding? Of toch een zekering defect of geoxideerd? (Er zitten er vrij veel in)

Kees 9379262 zei:
Waarschijnlijk zijn de permanente en geschakelde plus omgewisseld, even achter de radio kijken dus en eventueel wisselen.

Zo te lezen, is het een fabrieksradio en geen aftermarked geval. De kans dat dan de geschakelde en permanente voeding gedraaid zitten, is niet zo heel groot.

marcel21674 zei:
Kees 9379262 zei:

Zo te lezen, is het een fabrieksradio en geen aftermarked geval. De kans dat dan de geschakelde en permanente voeding gedraaid zitten, is niet zo heel groot.

Het ding is ruim dertig jaar oud, de kans dat iemand er met zijn tengels aan geprutst heeft is groot.

Boppie zei:
marcel21674 zei:
Kees 9379262 zei:

Het ding is ruim dertig jaar oud, de kans dat iemand er met zijn tengels aan geprutst heeft is groot.

Draden in een fabrieksstekker, draai je niet zomaar om, zonder speciaal gereedschap.

marcel21674 zei:
Boppie zei:
marcel21674 zei:
Kees 9379262 zei:

Draden in een fabrieksstekker, draai je niet zomaar om, zonder speciaal gereedschap.

De aanname is de moeder van de mislukking. Het zou het eerste zijn om te controleren.

marcel21674 zei:

Je kan ook gewoon de kabeltjes los knippen en weer aan elkaar maken natuurlijk.

Maar ben het met je eens dat het niet heel waarschijnlijk is.

Nissan GTR R34 zei:
marcel21674 zei:

Je kan ook gewoon de kabeltjes los knippen en weer aan elkaar maken natuurlijk.

Maar ben het met je eens dat het niet heel waarschijnlijk is.

Maar dan valt het op, zou dat het geval zijn, dan zou ik er ook als eerste naar kijken.

Dus radio eruit en meten met die hap. Klopt het daar dan gaat het in de radio mis. En anders de weg vervolgen langs de bedrading. Krijg je spanning, zit het goed om enz enz tot de oorzaak is gevonden.

Dank allen voor de reacties/tips! Ik ga ernaar kijken. Lijkt mij inderdaad een probleem in de bedrading waardoor er geen spanning meer op staat als de auto uit staat. Ik ga kijken.

Deze draden worden vaak gewisseld als er een aftermarket navi in is gezet (en later is teruggewisseld). Een profi inbouwer kan heel netjes de pinnen in de stekker wisselen dus je moet echt even meten.

Terug
Bovenaan