Jeep Compass

MCW 41

Petrolhead
De Opel Grandland/Peugeot 3008/Citroën C5 Aircross van Jeep:

2026-Jeep-Compass-EXT1.webp

2026-Jeep-Compass-EXT16.webp

2026-Jeep-Compass-EXT13.webp

2026-Jeep-Compass-EXT14.webp

2026-Jeep-Compass-EXT15.webp

2026-Jeep-Compass-EXT17.webp

2026-Jeep-Compass-EXT18.webp

2026-Jeep-Compass-EXT2.webp

2026-Jeep-Compass-EXT3.webp

2026-Jeep-Compass-EXT4.webp

2026-Jeep-Compass-EXT10.webp

2026-Jeep-Compass-EXT11.webp

2026-Jeep-Compass-EU-1.webp

2026-Jeep-Compass-EU-4.webp

2026-Jeep-Compass-EU-3.webp

De huidige (voor de FL)

nffykuxbso92_1200.jpg

rb8yzknbghqv_1200.jpg

Laatst bewerkt:
Ow, de huidige vind ik wel okay. 'Toevallig' rijden hier in de buurt enkele recente exemplaren rond. Sympathiek model eigenlijk wel, vind ik.

De huidige Compass zag ik ook laatst weer eens maar echt kraak noch smaak. Deze nieuwe kan mij ook wel bekoren. De doorlopende derde zijruit en achterlampen, vormgeving achterklep en vorm wielkasten doen meer denken aan de Wagoneer S (goh...) al is het geheel minder strak en modern om te zien. Al vind ik dat niet zo storend.

Wordt dit dan de eerste 'Stellantis-auto' die naar deze kant van het water komt?

Hoe bedoel je? Stellantis is allang in Europa en ook deze wordt gebouwd in Italië. De VS volgt juist later.

Zeer geslaagd zo op het eerste oog. Naar mijn mening een stuk beter dan de huidige, die teveel ‘Fiat’ was (lees: gedateerd).

Niet gek.
Wordt dit dan de eerste 'Stellantis-auto' die naar deze kant van het water komt?
North American cars were originally slated to be built in Canada starting 2026, but the uncertainty around US tariffs on imported vehicles has reportedly pushed back the local launch of the model.

De huidige Compass zag ik ook laatst weer eens maar echt kraak noch smaak. Deze nieuwe kan mij ook wel bekoren. De doorlopende derde zijruit en achterlampen, vormgeving achterklep en vorm wielkasten doen meer denken aan de Wagoneer S (goh...) al is het geheel minder strak en modern om te zien. Al vind ik dat niet zo storend.
Ik was gisteren wat kort van stof in mijn post, maar dit bedoel ik inderdaad.

Niet gek.
Hoe bedoel je? Stellantis is allang in Europa en ook deze wordt gebouwd in Italië. De VS volgt juist later.
Der Magistrat woont in de VS.

De huidige komt nog uit het fca tijdperk en zal vast beter zijn dan de nieuwe stellantis. Voor 25k was het ook best een leuk wagentje. Dit is weer zon Peugeot achtige met een ander neusje

De huidige komt nog uit het fca tijdperk en zal vast beter zijn dan de nieuwe stellantis. Voor 25k was het ook best een leuk wagentje. Dit is weer zon Peugeot achtige met een ander neusje

GullWing, 2x een open vraag:

Waarom zal de FCA Compass 'vast beter zijn' dan 'de nieuwe Stellantis'?

Mocht daar al sprake van zijn, wat precies zou er mis kunnen zijn met een 'Peugeot-achtige' Compass?

Wat is er wel goed aan een stellantis product?
Alles is door een boekhouder ontworpen. Overal zoveel mogelijk bespaard. Techniek bij introductie achterhaald (charger ev) ongelooflijk veel motoren problemen, elektronica problemen, infotainment langzaam als wat. etc etc

Laatst bewerkt:

Ja, ik herhaal niet elke keer dat ik in de VS woon, maar ik zie nu dat dat in de context van een Amerikaans merk dat in Europa een model presenteert wat verwarrend is. :)
Nu, los daarvan, we hebben hier natuurlijk wel auto's op een voormalig Alfa Romeoplatform gehad, maar met een eerder Peugeot-basis is toch wel even geleden (voor zover je dat zo moet bekijken).

@Gullwing, de Amerikaanse infotainment wordt altijd wel sterk gewaardeerd. Geen idee waarom die integratie niet die kant op gaat (Europese modellen met UConnect).

Ik weet dat JL in Zwitserland woont en A3 White in de VS heeft gewoond. Verder zou ik niet weten wie nog. Jij, Twix en der Magistrat ? Ik zit niet in het offtopic-topic.

Wat is er wel goed aan een stellantis product?
Alles is door een boekhouder ontworpen. Overal zoveel mogelijk bespaard. Techniek bij introductie achterhaald (charger ev) ongelooflijk veel motoren problemen, elektronica problemen, infotainment langzaam als wat. etc etc

Dank. Goed te weten dat jij veel ervaring hebt met de modellen van Peugeot, FIAT, Jeep, Opel, Leapmotor, Dodge etc.
PS: Om misverstanden te voorkomen, Stellantis is geen auto of merk. Wel een Nederlandse Holding.

Dank. Goed te weten dat jij veel ervaring hebt met de modellen van Peugeot, FIAT, Jeep, Opel, Leapmotor, Dodge etc.
PS: Om misverstanden te voorkomen, Stellantis is geen auto of merk. Wel een Nederlandse Holding.
ik heb alleen persoonlijke ervaring met dodge en jeep, en die zijn sinds stellantis dramatisch veel slechter geworden. Gelukkig komt de hemi weer terug.
en van die kleine autootjes in europa alleen als huur auto. En je hoeft maar even te zoeken op puretech om te zien hoe gewelidig dat allemaal is.

Haptische knoppen op een Jeep vind ik toch wel heel dom.. Ik snap dat meer dan 90% van die SUV's tegenwoordig stadstractoren zijn. Zal hier niet anders zijn. Maar Jeep adverteert volgens mij nog altijd bij al hun modellen dat deze gebouwd zijn met oprechte off-road capaciteiten.

Loop je dan te hobbelen over een rotsweggetje en al je airco setting aan te 'sliden' terwijl je alleen circulatie uit wilde zetten... Idem op het stuur, hoop dat ze toch iets hebben bedacht dat je niet per ongeluk je cruise control op 100kmh kan gooien terwijl je een bergpas aan het beklimmen bent.

Mooi en een positieve verrassing dat de Compass zichzelf is gebleven, want de Stellantis-modellen lijken de laatste tijd steeds meer op elkaar. Er is meer sprake van evolutie dan revolutie, maar de auto oogt wel een stuk breder en groter door het nieuwe platform. Ik zie dat de auto ruim 10 cm breder is geworden en dat mist zijn uitwerking niet. Nu is het een serieuze concurrent voor de Tiguan en ID.4, Tucson, Kuga en Explorer, Sportage en EV5 (?), XC40/EX40, Austral en Scenic etc.

Opmerkelijk: de vierwielaangedreven EV haalt 375 pk uit twee elektromotoren. Bij de 3008 heeft die versie 325 pk

Goed herkenbaar als Jeep en duidelijk onderscheidend van zijn Stellantis klonen. Hopelijk gevrijwaard van kinderziektes zoals de Avenger in het begin had.

Haptische knoppen op een Jeep vind ik toch wel heel dom.. Ik snap dat meer dan 90% van die SUV's tegenwoordig stadstractoren zijn. Zal hier niet anders zijn. Maar Jeep adverteert volgens mij nog altijd bij al hun modellen dat deze gebouwd zijn met oprechte off-road capaciteiten.
Maar bij die tiptoetsjes kan er in ieder geval geen modder of vocht tussen de kieren komen, heel slim dus juist. Voor als je met je Compass Hybrid een of andere modderberg aan het bedwingen bent ;)

Nee dat is echt onzin. Vroeger waren dat gewoon grote grove knoppen die je ook met natte winterwanten kon bedienen en wat vuil ertussen deerde niets.

Dat is wat ze daar ook gedacht moeten hebben en (die gedachte) staat naar mijn mening pal tegenover hun eigen uitspraak dat elke Jeep altijd een echte Jeep moet zijn.

Laatst bewerkt:
uconnect vind ik ook maar zozo, maar lijkt beter dan dit.
klik second wachten en dan hop, maar ik had ook niet anders verwacht

Zowel de E-Hybrid als EV zijn re als First Edition vanaf € 44.995,-

Compass E-Hybrid
YKVk3lz.jpeg

Compass Full Electric
Tju4GME.jpeg

Compass E-Hybrid
QPQCAXW.jpeg

Compass Full Electric
rjfAexV.jpeg

0JYqyeQ.jpeg

Kleurtjes: