Jonge (luxe) en zuinige auto (€20-28k)

KP96

Startmotor
Hallo allen!

Mijn ogen zijn gevallen op een Peugeot 208 GT 1.2 uit 2021 met 100pk. Momenteel heeft deze rond de 35k gelopen. Leuke auto om te zien, aanstaande zaterdag heb ik een proefrit.

Nu lees ik op internet veel verhalen dat het slechte motoren zijn. Olieverbruik, slechte distributieriemen etc.
Het is me echter niet duidelijk of dat ook bij deze nieuwere modellen het geval is of dat dit een kwaal was bij de oude modellen.
Ik ben verder niet echt bekend met Peugeot.

Hoe dan ook, mocht het niks zijn dan is dat maar zo. Maar ik wil hier toch even vragen om advies.
Na jarenlang in auto’s te hebben gereden die redelijk tam waren (Ford Fiesta, Focus en Suzuki Swift), had ik vorig jaar de knoop door gehakt en een Seat Leon Cupra (280pk) gekocht. Ik vond het namelijk tijd voor iets sportievers. Geweldige auto om in te rijden, echter heb ik het nu wel gezien. Het leuke begint er van af te raken en het verbruik begint me te irriteren. Laten er zeggen dat ik wat verstandiger wil worden.
Waar ben ik nu naar op zoek?
-Nieuwere auto (2019+)
-Lage KM stand (Onder de 60k km)
-Liefst automaat maar handbak is prima.
-Cruise Control, het liefst adaptief.
-Betrouwbaar, dus geen overmatig olieverbruik na x aantal km’s of distrubutieriemen/kettingen die het spontaan begeven.
-Een redelijk audiosysteem.
-Apple carplay/Android auto.
-Zuinig.

Ik wil dus weer terug naar een auto die qua verbruik gewoon normaal is en waarbij het onderhoud normale prijzen bevat. Daarnaast vind ik het leuk als de auto een wat sportieve look heeft en het interieur luxe aanvoelt. De Toyota Yaris en Corolla spreken mij ook wel aan, maar ergens vind ik het interieur weer wat teleurstellend overkomen. De peugeot vind ik daarentegen erg mooi, maar onbetrouwbare auto’s laat ik liever staan.

Alvast bedankt!

erayft4bgofv_800.jpg

@Volt, hij vind het interieur van Toyota tegenvallen en kom jij aan met een gerebagde Toyota. Ik zou dan eerder voor de echte 2 gaan.

Zoek dan de franse concurrent er bij. De Clio

+ clio staat te boek als betrouwbaar
+ 1.3 motoren hebben lekker veel pit, maar ook zuinig (zitten bv ook in mercedes A-B -klasse)
+ als je automaat zoekt, er zit een fijne snelle 'DSG' automaat in
+ als Initiale Paris ook nog eens heel fraai en luxe afgewerkt vaak dik in de opties

En subjectief, maar het ziet er ook nog eens erg goed uit

zoiets
130PK 4-cilinder, Automaat, Bose, super luxe
1-640x480.jpg

10-640x480.jpg

14-640x480.jpg

zelfde uitvoering maar dan minder kilometers. Wel met minder vermogen en handbak

Persoonlijk vind ik een exemplaar met lichte lederen bekleding ook heel fraai in zo'n luxe initiale

Laatst bewerkt:
Zoek dan de franse concurrent er bij. De Clio

+ clio staat te boek als betrouwbaar
+ 1.3 motoren hebben lekker veel pit, maar ook zuinig (zitten bv ook in mercedes A-B -klasse)
+ als je automaat zoekt, er zit een fijne snelle 'DSG' automaat in
+ als Initiale Paris ook nog eens heel fraai en luxe afgewerkt vaak dik in de opties

En subjectief, maar het ziet er ook nog eens erg goed uit

zoiets
130PK 4-cilinder, Automaat, Bose, super luxe
1-640x480.jpg

10-640x480.jpg

14-640x480.jpg

zelfde uitvoering maar dan minder kilometers. Wel met minder vermogen en handbak

Persoonlijk vind ik een exemplaar met lichte lederen bekleding ook heel fraai in zo'n luxe initiale
Ik ben het eens met Ascona GT.

In 2020 heb ik een Renault Clio 130 TCe RS Line gekocht.

Automaat, krachtige, stille, zuinige en degelijke motor, camera's rondom, automatisch openen en sluiten, verwarmde spiegels, adaptieve cruise control, automatisch inparkeren, Apple Carplay, Android Auto, navigatie, sport interieur etc. etc. etc.

Nog steeds erg blij mee, het is een snelle, luxe en comfortabele auto, die erg lekker rijdt.
En geen enkele storing, er is zelfs nog geen lampje vervangen.

Tot nu toe heeft de auto 3 maal een onderhoudsbeurt gehad, de kosten waren gemiddeld € 225,00 per keer inclusief remvloeistof vervangen, nieuwe ruitenwisserbladen, en vervangende auto.
Het is een hele voordelige auto om in te rijden.

In de zomer ligt bij mij het verbruik rond de 5,2 liter per 100 km, in de winter rond de 5,9 liter per 100 km. Het verbruik hangt natuurlijk ook af van de rijomstandigheden en de bestuurder.

De Peugeot 208 tweede generatie staat bekend als een betrouwbare auto, de distributieriem loopt in olie, belangrijk is op tijd olie verversen met de juiste olie.
je kunt natuurlijk ook kijken naar de volledig elektrische Peugeot 208, met € 2.000 aankoopsubsidie.

Dit jaar komt de nieuwe elektrische Renault 5met € 2.950,00 aankoopsubsidie, LFP accu, bidirectioneel laden etc. Ik denk ook een hele goede en verstandige optie.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de tips!

Ondertussen heb ik de proefrit in de 208 gemaakt. Hoewel ik zeer verrast was met het interieur en de opties en tevreden was met hoe de auto reed, laat ik hem waarschijnlijk toch voor wat het is. Heb nog wat dieper onderzoek gedaan naar de motor zelf en het geeft geen goed gevoel. Dan zou ik bijvoorbeeld liever een auto met een wat minder interieur (zoals de Yaris) nemen, maar dus wel meer betrouwbaarheid.
Ik heb morgen een proefrit in zowel een Yaris als een Corolla. Later op de dag overweeg ik nog om op bezoek te gaan bij een Clio met een 1.6 E-Tech Hybride motor, een RS Line met 140pk. Ik ben na jullie tips wat dieper op de Clio gedoken en kwam deze variant dus ook tegen, voornamelijk uit bj 2022. Kan alleen erg weinig vinden op internet omtrent de betrouwbaarheid van deze aandrijflijn.

Hopelijk zijn er nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien. Ik dacht ook nog eventjes aan het nieuwere type Audi A1, vind ik ook erg leuke auto’s om te zien zowel van binnen als van buiten.

Wat vind je van deze?

Lekker uitgesproken qua kleur (dat moet je ding zijn) en volgens mij voor een Audi A1 behoorlijk vol met mooie opties, waaronder de door jou gewenste automaat en adaptieve cruise control.

Er staan er uiteraard meer te koop. Dus als deze kleur het net niet is voor je. Kan je ook iets veiligers kiezen.

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe je kwaliteitsbeleving is in een Audi A1 t.o.v. een 208, Clio of Yaris. Dat is subjectief. Maar het binnenste van je auto is toch waar je het meest tegenaan kijkt.

Andere opties zijn wellicht Mini of bijvoorbeeld Honda Civic (zo'n Civic moet wel net je ding zijn, maar is wel Japans)

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de tips!

Ondertussen heb ik de proefrit in de 208 gemaakt. Hoewel ik zeer verrast was met het interieur en de opties en tevreden was met hoe de auto reed, laat ik hem waarschijnlijk toch voor wat het is. Heb nog wat dieper onderzoek gedaan naar de motor zelf en het geeft geen goed gevoel. Dan zou ik bijvoorbeeld liever een auto met een wat minder interieur (zoals de Yaris) nemen, maar dus wel meer betrouwbaarheid.
Ik heb morgen een proefrit in zowel een Yaris als een Corolla. Later op de dag overweeg ik nog om op bezoek te gaan bij een Clio met een 1.6 E-Tech Hybride motor, een RS Line met 140pk. Ik ben na jullie tips wat dieper op de Clio gedoken en kwam deze variant dus ook tegen, voornamelijk uit bj 2022. Kan alleen erg weinig vinden op internet omtrent de betrouwbaarheid van deze aandrijflijn.

Hopelijk zijn er nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien. Ik dacht ook nog eventjes aan het nieuwere type Audi A1, vind ik ook erg leuke auto’s om te zien zowel van binnen als van buiten.
De Renault Clio Hybride heeft een 1.6 4 cilinder motor van Nissan, met indirecte injectie. De motor staat bekend als heel betrouwbaar. De automaat is bijzonder, maar blijkt het in de praktijk ook heel goed te doen. De elektrische motoren komen ook van Nissan.
De techniek vind je in Renault, Nissan, Mitsubishi en Dacia.

In mijn Renault Clio 130 TCe zit de door Mercedes en Renault Nissan ontwikkelde 1.330 CC 4 cilinder motor, met Duitse Magna Getrag 7 DCT300 automaat met dubbele koppeling.

De motor en automaat zitten ook in de Mercedes A, B, CLA en GLA.
En in diverse modellen van Renault, Nissan, en Dacia.
Zowel de motor als automaat zijn heel betrouwbaar.

Als je kijkt naar een Clio 5 in luxe uitvoering dan zie je gelijk hoe goed en mooi de afwerking, kwaliteit en gebruikte materialen zijn. Zelfs beter dan van veel C segment auto's.
Ik heb naar veel auto's gekeken.

Wat ook wel heel fijn is dat de Clio weinig geluid maakt, erg lekker, comfortabel en solide rijdt, en volledig vrij is van piepjes of kraakjes.

Succes met de keuzes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KP96
Wat vind je van deze?

Lekker uitgesproken qua kleur (dat moet je ding zijn) en volgens mij voor een Audi A1 behoorlijk vol met mooie opties, waaronder de door jou gewenste automaat en adaptieve cruise control.

Er staan er uiteraard meer te koop. Dus als deze kleur het net niet is voor je. Kan je ook iets veiligers kiezen.

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe je kwaliteitsbeleving is in een Audi A1 t.o.v. een 208, Clio of Yaris. Dat is subjectief. Maar het binnenste van je auto is toch waar je het meest tegenaan kijkt.

Andere opties zijn wellicht Mini of bijvoorbeeld Honda Civic (zo'n Civic moet wel net je ding zijn, maar is wel Japans)
Erg gave kleur! Ziet er ook zeker sportief uit. Misschien ga ik wel even een kijkje nemen bij deze auto morgen of overmorgen. Het interieur vind ik inderdaad erg belangrijk. Daarom was ik ook best enthousiast over de 208 maar vind ik betrouwbaarheid ook belangrijk.
Dat zit natuurlijk wel goed met de VAG groep tegenwoordig.
Ik merk wel dat het met de Audi A1 goed zoeken is naar de juiste opties en uitvoeringen voor de juiste prijs.
Ik vind deze die je stuurt ook best wel scherp aan de prijs als ik hem vergelijk met soortgelijke a1’s die te koop staan op internet.
Zal dat door de uitdagende kleur komen?

Erg gave kleur! Ziet er ook zeker sportief uit. Misschien ga ik wel even een kijkje nemen bij deze auto morgen of overmorgen. Het interieur vind ik inderdaad erg belangrijk. Daarom was ik ook best enthousiast over de 208 maar vind ik betrouwbaarheid ook belangrijk.
Dat zit natuurlijk wel goed met de VAG groep tegenwoordig.
Ik merk wel dat het met de Audi A1 goed zoeken is naar de juiste opties en uitvoeringen voor de juiste prijs.
Ik vind deze die je stuurt ook best wel scherp aan de prijs als ik hem vergelijk met soortgelijke a1’s die te koop staan op internet.
Zal dat door de uitdagende kleur komen?
Opvallende kleuren zijn vaak 'hate it' or 'love it'. Ik neem aan dat hij is geïmporteerd juist mede vanwege die opvallende kleur i.c.m. met de rest van de uitrusting. Maar dat kan ik vanaf de foto's niet beoordelen. Als de auto dan vervolgens niet snel genoeg weer wordt verkocht, dan is een van de mogelijkheden om hem 'aantrekkelijker' te maken de prijs omlaag. Maar ook dat kan ik niet beoordelen vanaf mijn pc. Ik heb nu even voor je gekeken. Het is niet dat ik deze A1 al maanden in de gaten hield...

Als je 'm gaat inruilen, dan weet ik vrij zeker dat bij 9 van de 10 bedrijven de kleur van deze een argument gaat zijn om je een lagere inruilprijs te geven. Dat is bij een gele of rode niet anders. Niks zo veilig voor het autobedrijf dan een neutrale kleur.

Wat is je budget? Een auto van de Volkswagen groep wordt vaak saai bevonden maar voldoet wel aan al je eisen…
Het is de vraag in hoeverre je ze sportief genoeg vindt.

Voorbeeldje, een Ibiza: https://link.marktplaats.nl/m207144...aign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

Een Ibiza is ook een erg prettige auto. Ik spreek uit eigen ervaring. Rijd al bijna 6 jaar en meer dan 100.000km zelf rond in een (nagenoeg) full-options Ibiza V uit 2017 met 1.0 TSI motor (116pk). T.o.v. een VW of Audi zit een SEAT vaak voor minder geld beter in de spulletjes.

Ik heb alleen bewust de Ibiza (of een nieuwe Leon) niet genoemd, omdat ik denk dat KP96 juist niet nog een keer een SEAT wil. Maar dat kan ik verkeerd hebben ingeschat. Dan zijn het zeker beide goede opties met genoeg keuze binnen budget.

Ik volg dit draadje ook even. Ben benieuwd wat het wordt. Zit momenteel zelf in een tweesprong; of het wordt een auto met vergelijkbaar wensenlijstje als jij hebt of iets leuks.

De Yaris komt bij mij tot nu toe op 1 en Clio op 2, wel met 1.3/automaat. Adaptief is alleen standaard op de Yaris en bij de Clio bijna niet te vinden.

De ‘echte’ Mazda 2 is ook erg goed, maar ziet er wel al meer als een oude auto uit al.

Sorry, een tijdje weggeweest maar zal toch nog een update geven.

Ik heb uiteindelijk ook nog een proefrit gemaakt in een Yaris en Corolla hybride. Genot om in te rijden en je gaat ook gelijk op een hele andere manier rijden.
Toch heb ik besloten om mijn huidige auto te houden. De inruilprijs die ze bij de dealers gaven stond mij niet aan. Daarnaast is de privésituatie wat veranderd waardoor een zuinige auto toch niet echt meer nodig is.

Bedankt allen!

Terug
Bovenaan